/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dæk ikke parvis ens.
Fra : Fischer


Dato : 08-10-03 21:27

En af mine bekendte kører rundt med 1 Michelin dæk og 3 Continental.
Vi kom til at diskutere om det er tilladt?
Hvis det er lovligt i Danmark, hvad så i Tyskland?

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



 
 
Roberto Saldo (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 09-10-03 07:34

Fischer wrote:
> En af mine bekendte kører rundt med 1 Michelin dæk og 3 Continental.
> Vi kom til at diskutere om det er tilladt?

Ikke nok er der ulovligt, det er osse dumt!

Tænk på at deres vejgreb er forskelligt under pressede forhold.
Svarer vel til at dit ene hjul blokerer før de andre.

> Hvis det er lovligt i Danmark, hvad så i Tyskland?

Helt sikkert osse ulovligt der.



--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


jan@stevns.net (09-10-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-10-03 20:12

Roberto Saldo <rs@Oersted.DTU.dk> skrev :

>Ikke nok er der ulovligt, det er osse dumt!

Det er ikke ulovligt .....

samme type, er betingelsen , der står ikke samme fabrikat/model


--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Uffe Bærentsen (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 09-10-03 07:41


"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3f847359$0$29323$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> En af mine bekendte kører rundt med 1 Michelin dæk og 3 Continental.
> Vi kom til at diskutere om det er tilladt?
> Hvis det er lovligt i Danmark, hvad så i Tyskland?

Dette er godt nok ikke, et svar på dit spørgsmål, og dog.
Mener at kunne huske, at Schweiz havde en regel om, at alle 4 dæk skulle
være ens.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Ukendt (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-10-03 08:02

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3f847359$0$29323$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> En af mine bekendte kører rundt med 1 Michelin dæk og 3 Continental.
> Vi kom til at diskutere om det er tilladt?
> Hvis det er lovligt i Danmark, hvad så i Tyskland?

Det er godt nok heller ikke et "svar" for jeg er nemlig ikke helt sikker.

Så vidt jeg ved er det en lovlig kombination han kører med - såfremt hjulene
er af samme type og har samme dimensioner.


--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan
- nu også med navigation.....
http://www.opelpower.dk/bilerne/bil.asp?mode=1



Morten Fruergaard (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 09-10-03 08:04

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3f847359$0$29323$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> En af mine bekendte kører rundt med 1 Michelin dæk og 3 Continental.
> Vi kom til at diskutere om det er tilladt?

Ja. Hvis dækkene er af samme type parvis.

> Hvis det er lovligt i Danmark, hvad så i Tyskland?

Aner det ikke...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Fischer (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 09-10-03 09:38

Indtil videre lidt divergerende opfattelser.
Jeg kan supplere med at dækkene er af samme type og størrelse. Men altså
forskellige fabrikater.

Denne side:
http://www.stevns.net/dkfritidbil/detail/daek_faelg.htm
siger: "Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type
bortset fra dæk til midlertidig brug."

Og her:
http://www.dku.dk/dku/teori2/praktisk.htm
står der: "Der skal være samme type dæk på alle hjul (ikke nødvendigvis
samme mærke)"

Så selv om der er uenighed, er der vist ingen tvivl om at min vens
kombination er lovlig. Det betyder desværre at jeg må give en omgang .....

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Morten Fruergaard (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 09-10-03 09:46

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Denne side:
> http://www.stevns.net/dkfritidbil/detail/daek_faelg.htm
> siger: "Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type
> bortset fra dæk til midlertidig brug."
>
> Og her:
> http://www.dku.dk/dku/teori2/praktisk.htm
> står der: "Der skal være samme type dæk på alle hjul (ikke nødvendigvis
> samme mærke)"

Forkert...


Fra:
Detailforskrifter for køretøjer 2003
http://147.29.40.90/_SHOWF_A383206124/566&B20030926805REGL&0001&000178


8.02.002 DÆK
Citat:
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra
dæk til midlertidig brug.

Dette ligner jo meget det fra det øverste link...

> Så selv om der er uenighed, er der vist ingen tvivl om at min vens
> kombination er lovlig. Det betyder desværre at jeg må give en omgang .....

He he...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Kell Petersen (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Kell Petersen


Dato : 10-10-03 08:55

> > siger: "Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type
> > bortset fra dæk til midlertidig brug."
> >> > står der: "Der skal være samme type dæk på alle hjul (ikke
nødvendigvis
> > samme mærke)"
> http://147.29.40.90/_SHOWF_A383206124/566&B20030926805REGL&0001&000178
>
>
> 8.02.002 DÆK
> Citat:
> (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type
bortset fra
> dæk til midlertidig brug.
>
> Dette ligner jo meget det fra det øverste link...
>
> > Så selv om der er uenighed, er der vist ingen tvivl om at min vens
> > kombination er lovlig. Det betyder desværre at jeg må give en omgang
......

Netop
Det der pis med parvis ens, der skelnes vel kun om det er radial -
stålradial - diagonale...
Sommer -vinter/pig - helårsdæk
.





alexbo (10-10-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-10-03 19:33


"Fischer" skrev


> Så selv om der er uenighed, er der vist ingen tvivl om at min vens
> kombination er lovlig. Det betyder desværre at jeg må give en omgang .....

Den generelle regel der gælder alle køretøjer, skal dækkene være parvis ens.
På en personbil skal de være ens på alle hjul.

mvh
Alex Christensen




Preben Riis Sørensen (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 10-10-03 23:45


alexbo <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en
news:bm6tmb$2jgb$1@news.cybercity.dk...
>
> "Fischer" skrev
>
>
> > Så selv om der er uenighed, er der vist ingen tvivl om at min vens
> > kombination er lovlig. Det betyder desværre at jeg må give en omgang
......
>
> Den generelle regel der gælder alle køretøjer, skal dækkene være parvis
ens.
> På en personbil skal de være ens på alle hjul.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>

Nej, du må køre med 4 forskellige blot de parvis er af samme type.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



alexbo (11-10-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-10-03 01:04


"Preben Riis Sørensen" skrev

> Nej, du må køre med 4 forskellige blot de parvis er af samme type.

Detailforskrifter
8.02.021
PERSONBIL M1

(1)
Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med
dæk med en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.

(2)
Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

mvh
Alex Christensen





Karsten Andersen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 11-10-03 09:48

Sat, 11 Oct 2003 02:04:14 +0200, skrev alexbo, på 22 linier, i
<bm7h5p$e7e$1@news.cybercity.dk>, :

>
>"Preben Riis Sørensen" skrev
>
>> Nej, du må køre med 4 forskellige blot de parvis er af samme type.
>
>Detailforskrifter
> 8.02.021
> PERSONBIL M1
>
> (1)
> Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med
>dæk med en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
>
> (2)
> Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.
>

= 4 radial dæk feks.

--
Med venlig hilsen
Karsten
Opel Vectra DTI

alexbo (11-10-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-10-03 10:43


"Karsten Andersen" > skrev

> = 4 radial dæk feks.
Nej, så enkelt er det ikke, det er ikke nok at det er radialdæk, de skal
også være samme type.

Der findes to standard opbygninger på dæk.
Diagonal og radial.

Der findes to standard anvendelskategorier.
M+S ( mud + snow)= vinterdæk.
Alle andre = sommerdæk.

Ens type dæk, er samme opbygning og anvendelskategori.

En personbil skal have samme type på alle hjul.
For at skære det ud i pap.
Fire vinterdæk eller fire sommerdæk, enten diagonal eller radial.

Skulle man nu sætte pigge i sine vinterdæk, skal det være på alle fire hjul.
Såkaldte helårsdæk er sommerdæk.

mvh
Alex Christensen





Preben Riis Sørensen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 11-10-03 11:43


alexbo <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en
news:bm8jce$1ure$1@news.cybercity.dk...
>
> "Karsten Andersen" > skrev
>
> > = 4 radial dæk feks.
> Nej, så enkelt er det ikke, det er ikke nok at det er radialdæk, de skal
> også være samme type.
>
> Der findes to standard opbygninger på dæk.
> Diagonal og radial.
>
> Der findes to standard anvendelskategorier.
> M+S ( mud + snow)= vinterdæk.
> Alle andre = sommerdæk.
>
> Ens type dæk, er samme opbygning og anvendelskategori.
>
> En personbil skal have samme type på alle hjul.
> For at skære det ud i pap.
> Fire vinterdæk eller fire sommerdæk, enten diagonal eller radial.
>
> Skulle man nu sætte pigge i sine vinterdæk, skal det være på alle fire
hjul.
> Såkaldte helårsdæk er sommerdæk.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>
Nå, så er det vist på plads. Mente at det blev præciseret sidst dette var på
bane, at det gjaldt parvis. Men det må altså stadig være 4 forskellige
mærker/mønstre. Lidt ret vil jeg ha'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste