Bedste David Bowie sange
Fra : Jensen

Dato : 08-10-03 21:22

Jeg har fornyeligt åbnet døren ind til David Bowie universet, men har endnu
kun lyttet til en meget lille brøkdel. Repertoiret er jo nærmest uendelig
stort, så derfor vil jeg høre, om der ikke er nogen der kunne give en
(prioriteret) top 5 liste over bedste Bowie numre samt hvilken af hans mange
plader der er den bedste.

Og ja, jeg er klar over, at svaret på ovenstående spm. sikkert varierer en
del fra person til person, men ikke desto mindre håber jeg, at kunne finde
et mønster i svarene som jeg kan bruge i min videre lytning.

Bonus: hvis der er nogen der har lyst til at lave en kort begrundelse for
valg af de forskellige numre + album (fx bestemt passage i et nummer, "her
hørte jeg den første gang", "hører den så snart jeg står op" etc.) så ville
det være ekstra fedt.

Altså: top 5 over sange + bedste album

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 08-10-03 21:40

"Jensen" <ph81@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> stort, så derfor vil jeg høre, om der ikke er nogen der kunne give en
> (prioriteret) top 5 liste over bedste Bowie numre samt hvilken af hans

Det bliver en hurtig liste og uden begrundelse. Og i morgen mener jeg
sikkert noget andet: )

Space Oddity
Changes
Life On Mars
The Man Who Sold The World
Starman

Album:

Ziggy Stardust...

Mvh Mikkel

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-10-03 22:24

On Wed, 8 Oct 2003 22:21:33 +0200, "Jensen" <ph81@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>hørte jeg den første gang", "hører den så snart jeg står op" etc.) så ville

Albums:
Honky Dory
Space Oddity
Ziggy Stardust
Hours
Heathen

Evt.
Heroes
Low

Bare mine bud

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Ole Thomsen

Dato : 08-10-03 22:35

Jensen wrote:
> [...]
> der kunne give en (prioriteret) top 5 liste over bedste Bowie numre
> samt hvilken af hans mange plader der er den bedste.

All The Young Dudes
Oh! You Pretty Things
Five Years
Modern Love

Album:
The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
(Men At the Beep er nu også en god kandidat)

Ole Thomsen

Fra : Invader Zim

Dato : 08-10-03 23:58

Jensen wrote:
> [...]
> nummer, "her hørte jeg den første gang", "hører den så snart jeg står
> op" etc.) så ville det være ekstra fedt.

1. Heart's Filthy Lesson
2. Space Oddity
3. Ashes To Ashes
4. China Girl
5. Jump They Say

mit yndlingsalbum indtil videre (hvis jeg nu SKAL vælge) må enten være
"Outside" eller "Scary Monsters... Super Creeps"

:)

-Invader Zim

Fra : Mads Breddam

Dato : 09-10-03 12:03

> bedste Bowie numre samt hvilken af hans mange
> plader der er den bedste.

Kender kun en sang med Bowie, (ud over ørehængerne, som jeg ikke ved hvad
hedder alligevel) så det er nemt:

Life on Mars.

Hvorfor: Syns' bare fed.

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : Hans Huttel

Dato : 09-10-03 12:48

Jensen skrev:

> [...]
>valg af de forskellige numre + album (fx bestemt passage i et nummer, "her
>hørte jeg den første gang", "hører den så snart jeg står op" etc.) så

Jeg må med skam meddele at jeg endnu ikke har Bowies nye album. Jeg er
en temmelig stor Bowie-fan (deler endog fødselsdato - dog ikke år - med
ham), men jeg har det nye til gode. Der skal jo også være plads til alle
de andre interessante albums som kommer for tiden.

David Bowie har lavet utroligt mange gode sange; han er ikke
banebrydende mere, men han er igen blevet en solid og dygtig sangskriver
efter en sløj periode i firserne og begyndelsen af halvfemserne [en
dygtig sanger har han jo altid været.] Min personlige top 5 er i dag,
torsdag d. 9. oktober 2003:

Ashes to Ashes
Life On Mars
Sound and Vision
Starman
Heroes

- men det varierer en del efter mit humør. "Scary Monsters", "Ziggy
Stardust" og "Low" er fine - og meget forskellige albums. "Ziggy
Stardust" er glamrock, "Scary Monsters" er Bowie på vej op fra en
kaotisk periode med stoffer m.v. - og hans sidste rigtig gode album i
lang tid. "Low" er halvvejs instrumentalmusik.

"Young Americans" skal også nævnes, for det album er sjovt; det er hans
temmelig vellykkede forsøg på at lave amerikansk soul-musik - og
selveste John Lennon dukker op på "Fame". De sene halvfjerdser-albums
"Low", "Lodger" og "Heroes" hvor Brian Eno spiller med og Tony Visconti
producerer er legendariske. "Heathen" fra 2001 (hvor Visconti er tilbage
som producer) er faktisk heller ikke dårligt. Lad være med at bruge en
masse krudt på hans albums mellem "Let's Dance" og "1. Outside"; her er
der langt mellem snapsene og manden virker uinspireret.

Iggy Pops albums "Lust for Life" og "The Idiot" er blevet til i nært
samarbejde med Bowie og er fra samme periode som "Low", "Lodger" og
"Heroes". De er bestemt også anbefalelsesværdige.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : Peter G

Dato : 09-10-03 15:31

Hans Huttel skrev:

> [...]
> med ham), men jeg har det nye til gode. Der skal jo også være plads
> til alle de andre interessante albums som kommer for tiden.

Heh, jeg vandt det i en konkurrence jeg henkastet havde deltaget i. Det er
udmærket og habilt håndværk. Ikke så god som Heathen, men et glædeligt
gensyn med en sangskriver der kan sit kram. Jeg synes dog at hans stemme er
ved at blive bemærkeslværdig svagere siden Outside.
Jeg "opdagede" Bowie med Outside og nåede at gøre det inden Roskilde :). Om
jeg fatter hvad folk har imod det album. Det er et eklektisk album der
dækker over et skævt spektrum af stilarter, men samtidig har et gode
melodier, fed produktion og glimrende musikere. Konceptet var heller ikke
dårligt.

Næh, Earthling derimod. DET var en skuffelse.

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 09-10-03 16:12

On 9 Oct 2003 14:31:09 GMT, Peter G <PeterG@despammed.com> wrote:

> [...]
>dækker over et skævt spektrum af stilarter, men samtidig har et gode
>melodier, fed produktion og glimrende musikere. Konceptet var heller ikke

Hans stemme svagere!? Så var du vist ikke i Forum forleden!! Han sang
så fuglene tiede stille!!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter G

Dato : 11-10-03 15:15

Morten Bowman Hansen skrev:

> Hans stemme svagere!? Så var du vist ikke i Forum forleden!! Han sang
> så fuglene tiede stille!!

Det er jo heller ikke svært når fuglene sover.

Men ja, min opfattelse er at hans stemme er blevet svagere/tyndere (på
pladerne).

Fra : Ole Thomsen

Dato : 09-10-03 17:35

Hans Huttel wrote:

> [...]
> og "1. Outside"; her er
> der langt mellem snapsene og manden virker uinspireret.

Jeg kunne ikke være mere enig.

Til gengæld forstår jeg ikke alle de hardcore
fans som blev fornærmede over at han lavede
en kommerciel success med Let's Dance. Det
er et af hans bedre albums i mine øjne.

Ole Thomsen

Fra : Peter G

Dato : 09-10-03 15:08

Jensen skrev:

> [...]
> uendelig stort, så derfor vil jeg høre, om der ikke er nogen der kunne
> give en (prioriteret) top 5 liste over bedste Bowie numre samt hvilken

"Heroes". Det er bare en smuk kærlighedssang. Intet mindre.

Five Years (Jeg elsker lyrikken og den langsomme musikalske opbygning mod
cresendo. Desuden minder den mig om en tur i Londons gader en mørk morgen
med en af mine bedste kammerater, pissehamrende berusede, skulder mod
skulder, og skrålende sangen højere og bedre end Pavarotti.

Aladdin Sane. Jeg tror det er Mike Garsons piano-solo der gør det.

Station To Station.

Scary Monsters.

Bedste album (i mine øjne) eller bedste til en begynder?

Du får en begynderanbefaling: Ziggy Stardust.

Fra : Lars Berg

Dato : 09-10-03 21:35

>Altså: top 5 over sange + bedste album

Der er jo så mange, så det bliver lidt som dagsformen der afgør det

sange
1) Time
2) Quicksand
3) Cygnet Comitee
4) Sound & Vision
5) Lady Stardust

Albums)
1) Singles Collection (det første jeg hørte)

ej ok

1) Honky Dory
2) Ziggy Stardust
3) The man who sold the world
4) Low
5) Heathen

Fra : Thomas

Dato : 10-10-03 08:37

"Jensen" <ph81@stofanet.dk> wrote in message news:<3f8471ce$0$7959$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
> Jeg har fornyeligt åbnet døren ind til David Bowie universet, men har endnu
> kun lyttet til en meget lille brøkdel.

I de tyve år jeg har lyttet til David Bowie, har mit favoritmelodi
altid været "Young Americans" fra 1975, fra albummet af samme navn.

Jeg ved, at mange fans vil være meget uenig med mig. Det er da så
afgjort også mere lyttevenligt end nogle af instrumentalmelodierne fra
Berlin-pladerne, og derfor sikkert for poppet for de avancerede
hardcore-fans.

Jeg har en lille ritual omkring "Young Americans". Hver gang, jeg
hører sangen bliver spillet i radioen, skriver jeg dato og tidspunkt
ned i min dagbog. Jeg har ikke lavet en samlet optælling, men jeg vil
tro, at den er blevet spillet 60-70 gange på P3 i de sidste tyve år.
Den seneste gang var i Strax på P3 i onsdags kl. 9.18

At Lars von Trier bruger sangen under rulleteksterne til sin nyeste
film Dogville, er for mig en yderligere understregning af, hvor genial
en melodi "Young Americans" er.

VH

Thomas

Fra : Jane

Dato : 13-10-03 14:24

Jensen skrev i <news:3f8471ce$0$7959$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> give en (prioriteret) top 5 liste over bedste Bowie numre samt hvilken
> af hans mange plader der er den bedste.

Hmnn, når nu der er mange som nævner Ziggy albummet,
vil jeg istedet fremhæve The Man Who Sold The World...
selvom jeg også syntes andre har nævnt mange af de gode.

Min absolutte favorit er "After All" som slutter så smukt.
Nummer to må være "All The Madmen".

Sjovt nok købte jeg pladen efter at have set "Labyrinth",
så i første omgang var jeg nok lidt skuffet, men med tiden
fik den plade gjort mig til Bowie fan og i dag er det min
favorit, fordi jeg har haft den så længe.
I dag vil jeg heller se "Merry Christmas mr. Lawrence".

Mit tredjevalg vil nok være "Diamond Dogs".
Fjerdepladsen går til "John, I'm Only Dancing".
Femtepladsen må blive "Starman".

Det er sjovt at sammenligne Starman med Spaceboy, men
ellers er jeg ikke meget for resten af Outside og hans
nyere frembringelser. Tin Machine gav mig knopper.

Jane

Fra : Peter G

Dato : 13-10-03 19:29

Jane skrev:

> "Merry Christmas mr. Lawrence".

IKKE en Bowie sang, men derimod Ryuichi Sakamoto (og Sylvian på vokal/tekst
i "Forbidden Colours")

Fra : Jane

Dato : 15-10-03 16:23

Peter G skrev i <news:bmf1ud.3vvk1fl.1@PetersmaerkeligeFQDN.invalid>:

> IKKE en Bowie sang, men derimod Ryuichi Sakamoto (og Sylvian på

Merry Christmas mr. Lawrence er en filmtitel ikke en sangtitel.
Jeg ved udemærket godt han ikke synger, men derfor kan jeg godt
lide at se filmen alligevel.

Jane - som genså Labyrinth igår og stadig foretrækker den anden

Fra : Peter G

Dato : 15-10-03 19:36

Jane skrev:

> Merry Christmas mr. Lawrence er en filmtitel ikke en sangtitel.

Både og.

> Jeg ved udemærket godt han ikke synger, men derfor kan jeg godt
> lide at se filmen alligevel.

Det kan jeg skam godt forstå fordi det er en god film, men sådan som det
var sat op troede jeg at du refererede til melodien/sangen.

> Jane - som genså Labyrinth igår og stadig foretrækker den anden

Kan jeg ikke forstå. Labyrinth har sådan en nysselig scene med Jennifer
Conelly der løber ned af en gyng-gang-gyng (til husarerne) og Bowie i
spanbexbukser (til de maskulint orienterede)

Fra : Jane

Dato : 15-10-03 19:43

Peter G skrev i <news:bmkarj.3vvgseh.1@PetersmaerkeligeFQDN.invalid>:

> Conelly der løber ned af en gyng-gang-gyng (til husarerne) og Bowie i
> spanbexbukser (til de maskulint orienterede)

Som hunkønsvæsen siger pigen mig ikke rigtigt noget - men okay
bukserne på Jareth er da ok... men den frisure?

Jane

Fra : Peter G

Dato : 16-10-03 18:44

Jane skrev:

> Som hunkønsvæsen siger pigen mig ikke rigtigt noget - men okay
> bukserne på Jareth er da ok... men den frisure?

Du har Bowie med stramme spandexbukser, indbygget *gys* bule samt "pervy
goblin fancier"-dans, og du kigger på hans HÅRFRISURE?
Hehehe.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 16-10-03 11:34

Jensen wrote:

> [...]
> (prioriteret) top 5 liste over bedste Bowie numre samt hvilken af hans mange

også lige mine forsinkede bud:

Sange:

1: Ashes to Ashes (Scary Monsters)
2: Time (Aladin Sane)
3: I'm Deranged (1. Outside)
4: Lady Grinning Soul (Aladin Sane)
5: Rock 'n Roll Suicide (Ziggy Stardust)

Albums:

1: 1. Outside (ja, sgu, en af de 3 plader der skal med på den øde ø)
2: Hunky Dory
3: Heathen
4: Aladin Sane
5: Ziggy Stardust

Ulrik Magnusson

Fra : Poul Erik

Dato : 18-10-03 13:02

On Thu, 16 Oct 2003 12:33:51 +0200, Ulrik Magnusson <ulrikm@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>5: Rock 'n Roll Suicide (Ziggy Stardust)
>
>Albums:
>
>1: 1. Outside (ja, sgu, en af de 3 plader der skal med på den øde ø)

Der er for tiden en del om David Bowie på DR's hjemmeside, og bl.a.
også en liste over flere lyttere's Bowie Top 5, på følgende adresse:
http://www.dr.dk/musik/rock/debat/?&gbCmd=showThread&pID=D870C71E19D42E99C1256D4F00309F1D&gbStart=1&x=y#GB2

For dem hvor adressen knækker er der her en kort version:
http://shortLink.us/1517

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.telecykel.dk

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 18-10-03 17:24

Hvis man skynder sig ind på Rillen så er de meget billige indtil 24/10
Dvs. næsten alle i remasterede udgaver til 67,-!!!

Der er også andre gode tilbud

Morten
morten@bowman.dk