Spejl limes på væggen
Fra : chrib

Dato : 08-10-03 20:22

Hej

Jeg har et spejl jeg skal lave limet op på væggen det er pas-kram, så der er
ikke plads til holdere eller lignende i bund og sider.
Ved nogen hvad man kan lime det op med?
Er der risiko for at sølvbelægningen bagpå spejlet ødelægges eller misfarves
af f.eks. silicone. Hvor meget silicone skal der til... 4 klatter eller
sig-sak (ca. 1 kvadratmeter spejl)
Har nogen prøvet at tage sådan eet ned igen.
Hvordan gøres det... pianotråd f.eks. ?

Hilsen Chris

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-10-03 08:48

"chrib" skrev
> Jeg har et spejl jeg skal lave limet op på væggen det er pas-kram, så der
er
> ikke plads til holdere eller lignende i bund og sider.
> Ved nogen hvad man kan lime det op med?

Du bør nok spørge en glarmester. Jeg mener at
badeværelsesspejle er kantbehandlede for at
undgå at fugt trænger ind og ødelægger beklædningen.
Umiddelbart vil jeg tro at vandbaseret kontaktlim ville
være velegnet til opklæbningen.
Jeg har sat spejle op med fliseklæber, men de har
været i niveau med fliser og fuget efterfølgende.

> Er der risiko for at sølvbelægningen bagpå spejlet ødelægges eller
misfarves
> af f.eks. silicone. Hvor meget silicone skal der til... 4 klatter eller
> sig-sak (ca. 1 kvadratmeter spejl)

Silikone er nok for agressivt og vådrumsilikone klæber
ikke særligt godt...

> Har nogen prøvet at tage sådan eet ned igen.
> Hvordan gøres det... pianotråd f.eks. ?

Med kontaktlim? En hammer...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ole Jensen

Dato : 09-10-03 09:40

chrib wrote:
> [...]
> sig-sak (ca. 1 kvadratmeter spejl)
> Har nogen prøvet at tage sådan eet ned igen.

Hej

Her er et spørgsmål og svar som jeg har hentet fra Byggekrams hjemmeside:

? Spejl på dør

Jeg har en permanet lukket dør hvorpå jeg vil opsætte et spejl (ca.
200x75). Hvordan er det bedst at sætte det fast?

Svar fra Byggekram:

Der er to muligheder. Du kan bruge noget særligt spejltape. Eller du kan
bruge glassilikone. Det er vigtigt at det er silikone beregnet til glas,
idet der under ingen omstændigheder må være syre i.

-------

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Jensen

Dato : 09-10-03 23:07

On Wed, 8 Oct 2003 21:21:48 +0200, "chrib" <cbdkp@yahoo.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har et spejl jeg skal lave limet op på væggen det er pas-kram, så der er
>ikke plads til holdere eller lignende i bund og sider.
>Ved nogen hvad man kan lime det op med?

Du kan bruge alm. monteringslim. fx. Casco Superfix 3879
http://www.casco.dk/index_byglim.htm

>Hvor meget silicone skal der til... 4 klatter eller
>sig-sak (ca. 1 kvadratmeter spejl)

Zig-zag med ca. 15-20 cm imellem over hele spejlet i lodrette striber.

/Henrik

Fra : BSL

Dato : 10-10-03 20:39

Hej

Vi har lige hevet et gammelt spejl ned som var limet op, efter ca 5 år kunne
man tydeligt se hvordan limen var puttet på væggen, netop i zig zag. limen
havde ætset sig igennem "sølvet" og gav nogle meget grimme sorte aftegninger
i spejet så jeg ville ikke gøre det med lim.
desværre ved jeg ikke om det afhænger af kvalitet af lim og spejl.

Hilsen Birgitte

Fra : Calle.

Dato : 10-10-03 21:17

BSL wrote:
> [...]
> grimme sorte aftegninger i spejet så jeg ville ikke gøre det med lim.
> desværre ved jeg ikke om det afhænger af kvalitet af lim og spejl.

det skyldtes, at man har brugt silicone med eddikesyre til montagen
--
Calle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-10-03 23:23

Calle. <Fake@Fake.Fake> skrev i en

> det skyldtes, at man har brugt silicone med eddikesyre til montagen
> --
> Calle

Løsningen er så: 1) Et bedre spejl med en robust bagside. 2) Bruge silicone
uden syre (det findes).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen