Beskæring af trompetkrone
Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-03 17:13

Jeg er i dag blevet den lykkelige ejer af en trompetkrone,
Catalpa bignonoides, men den er fra planteskolens side
udformet som en busk med 7-8 grene nederst på en lille
tyk stamme - hvor jeg havde forventet at det var et træ med
kun en stamme.

Kan jeg skære de øvrige grene af så der kun er en stamme
og hvornår bør det gøres?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-03 15:24

On Wed, 8 Oct 2003 18:12:38 +0200, "Allan Vebel" <nospam@vebel.dk>
wrote:

> [...]
>udformet som en busk med 7-8 grene nederst på en lille
>tyk stamme - hvor jeg havde forventet at det var et træ med

Det må næsten betegnes som en stor busk eller lille flerstammet træ.

>Kan jeg skære de øvrige grene af så der kun er en stamme
>og hvornår bør det gøres?

Det kan du godt. Men siden trompetkrone risikerer at fryse tilbage i
hårde vintre, så var det nok en bedre ide at forsøge at få det som et
flerstammet træ.

Men under alle omstændigheder, så vent med at klippe til foråret. Igen
fordi de risikerer at fryse tilbage i vinterens løb.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-10-03 21:38

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> Det må næsten betegnes som en stor busk eller
> lille flerstammet træ.

Ja, sådan har planteskolen i hvert fald udformet den.

> bedre ide at forsøge at få det som et flerstammet træ.

Jamen, jeg ønsker kun én stamme. På samme måde
har jeg en opstammet hyld med en stammetykkelse på
30 centimeter - og det er jo også en busk.

> så vent med at klippe til foråret.

Jeg venter! Jeg ville bare have det rigtige tidspunkt.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-03 18:10

> [...]
> udformet som en busk med 7-8 grene nederst på en lille
> tyk stamme - hvor jeg havde forventet at det var et træ med

Er det sådan en, hvor blomsterne ligner petunia? Og som kan blive et par
meter høj?

Mvh Maria

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-10-03 21:33

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev:

> Er det sådan en, hvor blomsterne ligner petunia?

Den blev plantet i onsdags, så jeg har ikke set blomster
på den endnu.

> Og som kan blive et par meter høj?

Den var 2 meter høj da jeg plantede den - og den skulle
blive 12-14 meter høj når den er udvokset.

--
Allan
http://html-faq.dk