Linoliemaling - Alkydmaling?
Fra : Lars Christensen

Dato : 08-10-03 10:04

Hej.

Jeg har modtaget en havedør, som jeg har valgt selv at skulle male inden
montering. Af den medfølgende beskrivelse fremgår det at at døren skal males
med terpentinbaseret maling. Jeg ringede til leverandøren for at forhøre mig
til om det er muligt at bruge Linoliemaling, da jeg har en hel del af dette
stående, ligesom jeg har haft en oplevelse af at linoiliemaling har en
længere holdbarhed, især hvis der grundes grundigt med linoliegrunder før
maling. Leverandøren mener at linolien ikke er så god som den alkyde maling.
I papirerne anføres der at garantien på døren er betinget af at den får den
beskrevne behandling.
Jeg ved godt at tørretiden på linoliemaling er længere, men at den er
ringere end den alkyde?
Jeg har fundet denne side om gamle malingstyper, som bl.a. omhandler de gode
kvaliteter ved linoliemalingen, herunder den lave sundhedsskadelighed.
Nogen der har en mening om det?

Lars Christensen
Fanø.

Fra : Lars Christensen

Dato : 08-10-03 10:05

> Jeg har fundet denne side om gamle malingstyper, som bl.a. omhandler de
gode
> kvaliteter ved linoliemalingen, herunder den lave sundhedsskadelighed.

Glemte linket

Her er det:
http://www.raadvad.dk/index.asp?id=114

Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-10-03 16:25

Lars Christensen wrote:

> [...]
> de gode kvaliteter ved linoliemalingen, herunder den lave
> sundhedsskadelighed. Nogen der har en mening om det?

Jeg har arbejdet med såvel alkydmaling og -emalje som linoliemaling, og
jeg foretrækker absolut linoliemalingen. Men der er en hel del
"religion" omkring spørgsmålet, og du skal ikke forvente at en
leverandør der anbefaler alkydmaling ved noget som helst om
linoliemaling.

Spørgsmålet er om en holdbarhedsgaranti overhovedet er noget værd når du
selv grunder og maler samt vedligeholder døren. Det mener jeg ikke.
Leverandøren har alt for mange muligheder for at smyge sig udenom, f.
eks. med henvisning til mangelfuld vedligeholdelse, forkert
håndsværksmæssig behandling osv.

Hvis du er overbevist om at den dur, synes jeg du skal male din nye dør
med linoliemaling. Eneste problem er at det er ved at være lidt sent på
året (køligt, fugtigt vejr = lang tørretid).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-10-03 18:08

<snip>
> [...]
> med linoliemaling. Eneste problem er at det er ved at være lidt sent på
> året (køligt, fugtigt vejr = lang tørretid).

Nu tørrer linolie ikke ved kontakt med luft, så derfor har jeg lidt svært
ved at se hvad du mener med længere tørretid.
Linolie omdannes til lionxyn vha. UV-stråler, så det er nok nærmere de korte
dage der er skyld i længere tørretid.
Det der ofte sker med linoliemaling er at producenterne blander en masse
overflødige kemikalier i f.eks. terpentin.
Den bedste linoliemaling består af linolie, pigment og antifungicid. Mere er
ikke nødvendigt!
Terpentin ødelægger træet og bør derfor undgås.
Desuden kan man spare mange penge ved at lave malingen selv.
Personligt mener jeg at linolie maling er langt bedre end andre
malingstyper, hvis det er en god kvalitet linoliemaling. Mit hus har vinduer
fra 1902 og de er aldrig behandlet med andet end linolie.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Lars Christensen

Dato : 08-10-03 19:27

> [...]
vinduer
> fra 1902 og de er aldrig behandlet med andet end linolie.

Det lyder jo ok. Så vil jeg gå i gang med malearbejdet, når der er tid og
plads til at have døren stående til tørre indenfor. Den er endnu ikke sat i.
Den linoliemaling jeg har er fra Scmidt Nielsens favefabrik i Århus og er
som jeg forstår det femstillet efter ovenstående opskrift.
Det er jo også den lange levetid på træværket jeg går efter.

Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-10-03 19:33

Thomas Nørgaard wrote:

> [...]
> Linolie omdannes til lionxyn vha. UV-stråler, så det er nok nærmere
> de korte dage der er skyld i længere tørretid.

Praktisk erfaring, såmænd. Her lidt citater fra diverse sider om
linoliemaling:

Når træets vandindhold er under de 20 % og vejret er lunt (over 15°C) og
tørt kan der behandles.
Tørringen kræver lys (dog helst ikke direkte sollys) og luft (vind).
Tørringen sker ved iltning, og man skal være opmærksom på, at
tørreprocessen og dermed tørretiden er afhængig af en række tilknyttede
faktorer som f.eks:
- lagtykkelse, hvor opstrygning skal ske i meget tynde lag, max 40my, så
iltningen/tørringen kan foregå optimalt.
- ventilation, hvorved det sikres, at frisk luft (ilt) konstant bliver
tilført overfladen.
- temperatur, hvor temperaturen for optimal og hurtig tørring helst skal
være mellem 18°-25° C.
- sollys (ultraviolet lys), fremmer tørreprocessen. Ultraviolette lamper
kan evt. ophænges i de perioder, hvor rummene ikke er bemandede.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-10-03 21:41

<snip>
Jeg blev vist misforstået lidt: (og nu hvor jeg læser det jeg skrev kan jeg
godt forstå det...)
Jeg mener at linoliemaling ikke som f.eks. mange andre typer maling har brug
for luft for at tørre. Blot der er ilt og UV lys. Vi kan hurtigt blive enige
om at jo lavere fugtighed i træet, inden behandlingen, jo bedre...
Det er klart at hvis det er lunere vil mange typer linoliemaling tørre
hurtigere eftersom de indeholder terpentin og andre (overflødige)
opløsningsmidler.
Varmen gør det samme ved linolie som det gør ved de fleste andre
malingstyper: Tyndere konsistens = Lettere påføring.
Desuden afhænger det jo også af om der er tale om maling lavet af linolie
eller linoliefernis. Sidstnævnte er bedst til slutbehandling da den giver en
stærkere overflade end alm. linolie. Dog er mange typer linoliemaling lavet
af fernis for at nedsætte tørretiden.
Brug af grunder er også en skrøne, man skal blot påføre malingen med
stigende fedhed, dvs. mest farvepigment i de underste lag, og så slutte med
næsten ren linoliefernis. Medmindre der er tale om gammelt eller udpint træ,
hvor det anbefales at bruge ren linolie som grunder/imprægneringsmiddel.
Hvis træet er angrebet af svamp eller råd bør man tilsætte ca 2%
antifungicid. Antifungicidet skal være i såkaldt oliefase, en af de bedste
midler er grapefrugtkerneolie (også kaldet Citric)
For dem som ikke er klar over forskellen mellem rå linolie og linoliefernis
kan den kort beskrives som følger:
Fernis er opvarmet (280 grader) linolie der kan være iltet under
opvarmningen, det giver kortere tørretid og molekylestørrelsen er ca 10
gange større (hvilket forklarer forskellen i indtrængningsevnen)
Måske skulle det lige nævnes hvorfor det er "forbudt" at tilsætte terpentin
til linolie. Terpentin har ingen gavnlig effekt på træ, tværtimod. Når det
fordamper trækker det trætjæren med ud hvorved træet efterlades dårligere
beskyttet. Desuden har det ingen gavnlig virkning på linoliens
indtrængningsevne. Nærmere det modsatte, det optager "plads" der ellers
ville være brugt af linolien.
Og sidst men ikke mindst kan det tilføjes at linolie udvider sig, op til 20
%, når det "tørrer" og det har en molekylestruktur der er mindre end vand
hvilket gør det muligt for olien at trænge længere ind i træet end vand.

Håber det forklarede hvad jeg mener lidt bedre end mit tidligere indlæg

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Lars Christensen

Dato : 09-10-03 19:50

Hej.

Jeg takker igen. Det var altså som jeg havde fået opfattelse af: Det er
udemærket, om ikke bedre at male med linoliemaling, fremfor alkydmaling.
Jeg vil lige overveje den der infrarøde lampe, for den er da vist ret dyr.
Jeg har vist også god tid, da jeg selv skal stå for at lave hul i muren og
montere døren. Så den skal nok nå at blive tør.

Lars,
Fanø

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 10-10-03 17:04

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in

> [...]
> til 20 %, når det "tørrer" og det har en molekylestruktur der er
> mindre end vand hvilket gør det muligt for olien at trænge længere ind

Hej Thomas

Mit lille lægmandshovede kan altså ikke forstå, at en olie, som består af
komplicerede kulbrinteforbindelser, kan have en molekylestruktur, som er
mindre end vand. Har du nogle gode henvisninger, som jeg kan læse?

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-10-03 23:20

"Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gravhunde er ansat til at gø og blive kløet på maven.
> Gravhunde er fritaget for alle andre pligter end ovenstående.

Sorry, men jeg kan ikke huske om det var i et blad eller på en hjemmeside
jeg læste det.
Men jeg mener at rådvad har en hel side om linolie, det kan være svaret står
der...

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus