nordvendt væg, hvad planter man ??
Fra : Thomas

Dato : 08-10-03 10:02

Hejsa

jeg har en nordvendt væg hvor der er udskiftet enkelte mursten, derfor ville
jeg gerne have sat et
opstammet æbletræ på den væg, jeg har en pære med stor succes på den
sydvendte væg.

det vil ikke blive godt sagde gartneren, så jeg må finde andre veje,

hvad sætter jeg så på en nordvendt væg ( det skal ikke være en klatreplante
der vokser helt vildt)

thomas

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-10-03 10:17

Thomas wrote:

> [...]
>
> det vil ikke blive godt sagde gartneren, så jeg må finde andre veje,
>
> hvad sætter jeg så på en nordvendt væg ( det skal ikke være en klatreplante

Taks, Kristtorn, buskbom, liguster, rododendron

Fra : Mette G. A.

Dato : 08-10-03 10:39

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Taks, Kristtorn, buskbom, liguster, rododendron

Rhododendron? Er det en særlig type som ikke skal have sol og varme?

Mette
--
Autosignatur (smart feature!)
- Fjern bindestregen fra min email adresse hvis du skal sende email til mig

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-10-03 11:05

"Mette G. A." wrote:

> "Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> ville

> klatreplante

> Rhododendron? Er det en særlig type som ikke skal have sol og varme?

Nu vokser alle de meget storbladet i naturen i den dybe skygge af store træer.
Jo større blade og tyndre blade jo dybere skygge.

Hvorfor tror du at de skal have sol og varme når det er det værste for mange af
dem?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-10-03 17:12

> Rhododendron? Er det en særlig type som ikke skal have sol og varme?

Jeg har rhododendron mod nord og i solen. De, der står på nordsiden er
mørkegrønne, masser af blomster, ingen skadedyr, tætte hele vejen ned. De,
der står i solen er tørkelidende (jeg må vande dem flere gange i løbet af
sommeren), lysegrønne blade, tynd bladsætning, få blomster.

Så ja, de skal stå i skygge. Nogle få kan muligvis overleve i solen, hvis
man render og passer dem.

Men hvad med noget vin? Eller kaprifolie?

Mvh Maria

Fra : Thomas

Dato : 08-10-03 18:04

er vindruer velegnet til nordvendte vægge, hvis ja så ville det da være
kanont

Thomas

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-10-03 18:26

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

> er vindruer velegnet til nordvendte vægge, hvis ja så ville det da være
> kanont

Jeg tror ikke, du skal satse på vindruer mod nord
Jeg kunne forestille mig, at der er tænkt på rådhusvin?
Men den breder sig altså ret voldsomt, kravler ind ad vinduer og under
taget.

Hvad med klatrehortensia?
Den er pæn hele året rundt og breder sig ikke helt så voldsomt som
rådhusvinen.
Og den er pæn op ad muren som baggrund for de stedsegrønne, Peter har nævnt.
I bunden kunne du måske bruge kæmpestenbræk eller hosta.
Om foråret ville vintergækker, erantis og mini-påskeliljer pynte - i
sensommeren lyng og om efteråret og vinteren en skimmia japonica (spørg på
planteskolen efter den, der er bedst egnet til at stå i skyggen).

God fornøjelse.
Hilsen Inger

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-10-03 19:23

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> sommeren), lysegrønne blade, tynd bladsætning, få blomster.
>
> Så ja, de skal stå i skygge. Nogle få kan muligvis overleve i solen, hvis

De alpine rododendron trives best i fuld sol.

Rho. smirnowii kan også lide sol og tørke.

Fra : tovekrog

Dato : 10-10-03 23:03

"Maria Frederiksen" skrev d. 08-10-03 17:12 dette indlæg :

> [...]
hvis
> man render og passer dem.
>
> Men hvad med noget vin? Eller kaprifolie?

Hej Maria.
Der findes en type af Rhododendron, som kan tåle at stå i solen.
Yakushimanum hedder de, der er mange at vælge imellem, og de er meget
hårdføre. Man behøver ikke at springe rundt og vande dem hele tiden.
Spørg på planteskolen efter heftet om Rhododendron, som er udgivet af
Landsforeningen af Danske Plantehandlere.
Mvh
Tove Krog

http://www.kandu.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-10-03 23:29

tovekrog <tovekrog.news@kandu.dk> skrev
> [...]
> Spørg på planteskolen efter heftet om Rhododendron, som er udgivet af
> Landsforeningen af Danske Plantehandlere.

Nu er jeg ikke Rhod.ekspert. Men næsten alle de Rhod. jeg har set i mit liv
har stået mere eller mindre åbent for sol. Deraf konkluderer jeg at, omend
de(så) ikke kan lide det, så skader det dem i hvert fald slet ikke, faktisk
så troede jeg de havde gavn af det. Derfor ville jeg ikke bekymre mig om
hvor jeg skulle sætte dem. Men det er da helt fint hvis de kan stå mod Nord.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-03 08:12

On Sat, 11 Oct 2003 00:28:54 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>hvor jeg skulle sætte dem. Men det er da helt fint hvis de kan stå mod Nord.

De "store" typer af rhododendron vil helst have halvskygge/skygge. De
bliver ikke så flotte i fuld sol som de gør i halvskygge, men hvis de
ellers ikke står for tørt så kan de godt både gro og blomstre i sol.

Mange dværgrhododendron trives fint i sol - jo mindre blade, jo mere
sol, sådan sat lidt på spidsen.

("store" typer er dem som bliver fra omkring en meter i højden i
"voksen" tilstand og med ret store blade.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-03 08:14

On Fri, 10 Oct 2003 22:03:05 GMT, "tovekrog" <tovekrog.news@kandu.dk>
wrote:

>Spørg på planteskolen efter heftet om Rhododendron, som er udgivet af
>Landsforeningen af Danske Plantehandlere.

Dette katalog kan downloades som pdf på http://www.ldp.dk/

Hmm... ved nærmere eftersyn er det faktisk det eneste af de grønne blade
som _ikke_ kan downloades som pdf. Mystisk....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Fryddenlund Je~

Dato : 08-10-03 20:12

Jeg vil foreslå en klatrehortensie, jeg har den selv på en nordgavl, hvor
den vokser moderat, og så er den taknemmelig at styre med saksen, hvis den
svinger den gale vej.

Allan