Hvorfor kommer der vand i tanken(flasken)?
Fra : Lars K.

Dato : 08-10-03 09:33

Hej

Jeg havde en (for mig) underlig oplevelse med mine dykkertanke! Jeg ahr to
tanke, som begge kun har været fyldt på en og samme kompressor. Da vi så
åbnede dem for at se efter rust, så var en ene helt tør og der var ikke
skyggen af rust i den. Den anden derimod var helt våd, så vår at der stod
blank vand i bunden at den! Hvordan kan det være at der er så stor forskel
på disse to tanke?

En anden ting er hvordan behandler (tørre) jeg bedst min tank?

Lars

Fra : Christian Sloth

Dato : 08-10-03 11:21

"Lars K." <lkj@person.dk> wrote in message news:bm0i41$al9$1@sunsite.dk...
> [...]
> på disse to tanke?
>
> En anden ting er hvordan behandler (tørre) jeg bedst min tank?

Hej Lars,

Det lyder ikke umiddelbart som om det er kompressoren der er noget i vejen
med, hvis den ene af dine flasker er helt toer. Kan det vaere at du paa et
dyk har kommet til at toemme flasken helt for luft, saa der paa den maade
har kunnet traenge vand ind i?

En anden muloighed er at det slet ikke er vand? Hvis ikke den "vaade" tank
er rusten, kan det vaere at flasken har olie inden i. Nogle fabrikater af
flasker leveres med en sjat olie i der vil forhindre rustdannelse, og det
kan faktisk ses i bunden. (men det er blot en mulighed?).

Hvis du flaske er vaad, saa skal den naturligtvis renses og toerres. Det man
normalt gor, hvis den kun er let rusten er at rulle flasken med et keramisk
materiale (nogle bruger sten, grus eller staalspaaner), samt en let syre der
hjaelper den mekaniske rensning i at fjerne rust. Derefter skylles flasken
ren, og toerres godt igennem ved at puste varm luft (eller ren nitrogen) op
i flasken, mens den staar paa hovedet.

MVH

Christian

Fra : Lars K.

Dato : 08-10-03 12:40

> [...]
> dyk har kommet til at toemme flasken helt for luft, saa der paa den maade

Har overvejet det, men dette er ikke tilfældet. Vi har også snakket om det
kan være opbevaringen som ikke har været helt ens altid, men heller ikke her
mener jeg der er den store forskel. Hvad med for hurtig tømning, da vi
skulle have ventilerne af?

> [...]
> flasker leveres med en sjat olie i der vil forhindre rustdannelse, og det
> kan faktisk ses i bunden. (men det er blot en mulighed?).

Tror det ikke, det er begge Faber flasker så de burte jo være ens mht. olie.
Næsten lige gamle 2000 og 2001

> [...]
> ren, og toerres godt igennem ved at puste varm luft (eller ren nitrogen)

Der er næsten ingen rust, det er så lidt at dem i kluppen som har forstand
på det ikke mente den skulle renses for rust.

lars

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-10-03 20:44

> [...]
her
> mener jeg der er den store forskel. Hvad med for hurtig tømning, da vi

Ved den hurtige tømning skulle begge flasker blive våde og der er ikke vand
nok i luften ved en enkelt tømning til at flaskerne skulle bliver så våde.

Jeg vil tro det er under fyldning der kommer vand flasken. Hvis du typisk
bruger ventilen på den ene flaske når du fylder, vil eventuelt vand (i
væskeform) ende i den flaske ventilen sider på.

Er der vand i andre flasker der fyldt fra den kompressor?

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 08-10-03 15:22

Hej Lars

Jeg har oplevet at den smule vand der er i luften i flasken kondenserer på
ventilen under tømning fordi den bliver nedkølet. Det har kostet mig et par
skjolder på indersiden af flasken, den stod en uge før jeg fik afmonteret
ventilen og opdaget problemet. Så nu husker jeg altid at få ventilen af så
snart flasken er tømt.

I vores klub tørrer vi flasker med en gammel Nilfisk sat til udblæsning og
et "special" designet rør.

mvh
Nikolaj Bech
Rødovre Sportsdykker Klub (http://dykkerklub.dk)

Fra : Allan

Dato : 22-10-03 16:36

Nu fremgår det ikke om det er et dobbelsæt? Hvis det er vil den
naturlige forklaring være at du ikke "blæser ud" altså lige åbner din
ventil før flasken bliver trykket op igen. Derved presses evt. vand
rester ned i din (ene) flaske.

Er det to seperate sæt har jeg ingen umiddelbare bud - hvis de er
fyldt ens.

/allan