W eller Lumen??
Fra : Henrik & Betina

Dato : 07-10-03 22:04

Hvad skal man gå efter, når man er på udkig efter en god dykkerlygte - Watt
eller Lumen??

Er der nogen her, som har et godt råd?

Mvh

Henrik
E-Scuba

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 07-10-03 22:06

"Henrik & Betina" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i melding
> Hvad skal man gå efter, når man er på udkig efter en god dykkerlygte -
> [...]
*** For halogenlamper gjelder watt + lystemperatur i Kelvin.

/H

Fra : Henrik & Betina

Dato : 07-10-03 22:39

Uanset om det er Halogen eller Xenon, må Lumen vel stadig være et udtryk for
hvor stor en mængde lys lygten kan give??

Fra : Johnny Christensen

Dato : 07-10-03 23:04

"Henrik & Betina" <mabehema@tdcadsl.dk> wrote in message
> Uanset om det er Halogen eller Xenon, må Lumen vel stadig være et udtryk
for
> hvor stor en mængde lys lygten kan give??

Lumen er ganske vist en fysisk målbar enhed, men farvetemperaturen er vigtig
for dig som dykker.

Eks. sammenligning HID kontra Halogen/Xenon. Her er skarpheds forskellen pga
farvetemperatur.
Når du har vænnet dig til HID'en så opfatter du den som mange gange skarpere
end Halogenen. Ved en faktisk måling kan det sagtens forholde sig omvendt
hvor halogenen afgiver større lumen, men den ser mere søvnig ud.

JZC

Fra : Henrik & Betina

Dato : 08-10-03 00:11

Er HID ikke = Xenon??

Fra : Johnny Christensen

Dato : 08-10-03 04:52

> Er HID ikke = Xenon??

Nope, sammenligning med Xenon og HID, virker Xenon stadig rødgul og
hygge-sterinlys agtig.
Den flok som jeg dykker med har vi alle HID, på nær en. Da han er "ung
fremadstormende virksomhedsleder med større ambitioner" typen, ser han helt
forkert ud i ansigtet, når vi fortæller ham at man tænker straks på de bløde
værdier når han kommer svømmende. F.eks. urte the, social rundkreds,
sterinlys og barselsoverlov.

Jeg tror han snart drømmer om at lade et koldt, klart og effektivt lys
skinne på sagens fakta.

JZC

Fra : Henrik & Betina

Dato : 08-10-03 06:45

Kan man udskifte f.eks 20 W Xenon pæren, med en HID?? Og på den måde få en
mere effektiv lygte, for få penge?? Hvis ja, hvor får man fat i en HID??

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-10-03 07:03

> Kan man udskifte f.eks 20 W Xenon pæren, med en HID?? Og på den måde få en
> mere effektiv lygte, for få penge?? Hvis ja, hvor får man fat i en HID??

Nej det går ikke, der kræves en del elektronik til at lave den høje spænding
HID køre på.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-10-03 07:01

> [...]
bløde
> værdier når han kommer svømmende. F.eks. urte the, social rundkreds,

Jeg lægger nu ikke mærke til forskellen imellem HID og Xenon med mindre man
ser dem ved siden af hinanden. Jeg foretrækker klart min 50 watt Xenon med
variable spredning frem for min 30 watts HID (~150 watt) til vrag dykning.
HID bliver brugt på grund af den høje farvetemp. til videolys.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik & Betina

Dato : 08-10-03 07:47

Ok - så for at vende tilbage til udgangspunktet, nemlig spørgsmålet om hvad
der er at foretrække; Watt eller Lumen (hvis vi tager udgangspunkt i en
lygte med Xenon pære)

En 20 W lygte med 120 Lumen, eller en 15 W med 250 Lumen??

Ja, ja - jeg er med på at det er irrelevant for lygter i 4 -5000 kr's
klassen, men blot det at forsøge at overbevise min bedre halvdel om at jeg
skal bruge et sådant beløb på en lygte, gør at det ikke er besværet være

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-10-03 20:52

> En 20 W lygte med 120 Lumen, eller en 15 W med 250 Lumen??

Hvis lygten ellers er den samme ville jeg vælge 15w/250 Lumen. Dog vil
levetiden af pæren nok være korter end den anden

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 09-10-03 17:56

Forskellen i lumen kan også skyldes at 20W lygten har stor spredning og 15W
lygten lille spredning.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-10-03 18:07

> Forskellen i lumen kan også skyldes at 20W lygten har stor spredning og
15W
> lygten lille spredning.

Lumen er den lysmængde der kommer ud af pæren og har derfor ikke noget at
gøre med den parabol der sidder bagved.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-10-03 18:12

> Forskellen i lumen kan også skyldes at 20W lygten har stor spredning og
15W
> lygten lille spredning.

Forskellen skulle så måles i lux i stedet for lumen. Lux er den mængde der
er på et objekt (flade) ved en given lyskilde.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 09-10-03 18:25

Henrik> Forskellen skulle så måles i lux i stedet for lumen. Lux er
Henrik> den mængde der er på et objekt (flade) ved en given lyskilde.

Og her stod jeg så af Kan du forklare den mere præcise forskel på
lumen og lux? Eller referere til en eller anden kilde? Jeg har altid
brugt de to mere eller mindre tilfældigt...

MvH
Karsten

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-10-03 18:41

> Og her stod jeg så af Kan du forklare den mere præcise forskel på
> lumen og lux? Eller referere til en eller anden kilde? Jeg har altid
> brugt de to mere eller mindre tilfældigt...

Lumen er lys strøm og lux er hvor meget lys der på en genstand.

http://www.praestkjaer.dk/dk/leksikon/maaleenheder/lys.htm#forord

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 09-10-03 22:08

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i melding

> Lumen er lys strøm og lux er hvor meget lys der på en genstand.

> [...]

Lysmengde ut fra et objekt måles i Candela.
Lumen beskriver lystyrke pr. fladeenhed.
Ergo, vil en lampes lyseffekt(det øyet oppfatter) måles i Lumen. Deraf er
det riktig å sige at antall Lumen er afhengig av lampens parabol.
Skal man beskrive lysstyrke, er det riktig å oppgi antall Candela.
Lux beskriver lyskonsentrasjon pr. fladeenhet for et objekt som befinner
seg 1 meter fra lyskilden. Herav utledes igjen Lumen....

/H

/H

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-10-03 07:58

Henrik & Betina skrev i Message-ID:
<3f8329dc$0$32470$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Hvad skal man gå efter, når man er på udkig efter en god dykkerlygte - Watt
> eller Lumen??

> Er der nogen her, som har et godt råd?

Jeg vil sige Lumen og Kelvin, hvis vi nu skal tale i enheder i stedet
for hvad der tales om: lysmængde og farvetemperatur.

Watt er et udtryk for hvor meget energi pæren bruger for at brænde.
Filamentpærer (Xenon/Halogen) vil bruge meget energi for at frembringe
en given energimængde (Lumen), hvorimod HID (og eks lysstofrør) vil
bruge langt mindre for at frembringe samme mængde.

Ved dykning vil en høj farvetemperatur altid være at foretrække, da
koldere lys (højere farvetemperatur) bedre skærer igennem uklart vand.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>