Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nordlys onsdag nat
Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 10-04-01 23:58

hejsa alle

Hvis man vil lege med at fotografere nordlys, så (hvis vejret er med os
*krydse fingre*) så er det altså ud af de varme sofaer og ud i kulden
onsdag nat.

En stor geomagnetisk storm rammer os sent onsdag, så hold øje med
nattehimlen.

flere oplysninger på http://www.spaceweather.com

Pia
* Pia Klit Larholm * Per Aspera Ad Astra *
* * http://www.solformoerkelse.dk *
* http://www.starkeys.com * http://www.larholm.dk/pia *
* egne fotoes og malerier * http://www.starkeys.com/bdsm-info *

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 11-04-01 05:44

Tak for den oplysning - jeg tror nu jeg snupper kikkerten.
Martin

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 11-04-01 09:58

Martin Bay Hebsgaard wrote:

> Tak for den oplysning - jeg tror nu jeg snupper kikkerten.
> Martin

hehe - nordlys er sammen med stjerneskud faktisk de eneste ting, hvor du
ikke rigtigt får noget ud af at bruge kikkert.

Hvis man vil fotografere nordlys, så er en wideangle bedst, en lukketid
på 20-30 sek. på en alm. film. Self. i farver, da nordlys kan se
utroligt farverige ud ;)

http://www.spaceweather.com/aurora/gallery_31mar01.html kan man se
nogle fotografier, og de fleste af fotograferne har vedlagt optagedata.

En ting er sikkert, hvis jeg kommer væk fra byens lys i aften, så skal
jeg afprøve analog (Canon EOS 500N) mod digital (Olympus 2100Z).

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-04-01 11:21

> [...]
>
> En ting er sikkert, hvis jeg kommer væk fra byens lys i aften, så skal
> jeg afprøve analog (Canon EOS 500N) mod digital (Olympus 2100Z).

WOW de billeder er flotte.

Har selv været så heldig tit af se nordlys i virkeligheden da jeg boede på
Færøerne, det er vanvittigt flot.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 11-04-01 16:02

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Har selv været så heldig tit af se nordlys i virkeligheden da jeg boede på
> Færøerne, det er vanvittigt flot.

Der er nogen der er heldigere stillet end os i DK. Sidst jeg så nordlys
var da "bjørnen" havde premiere i vores lokale biograf i det jyske, så
det er tilbage i 89-91. Lang tid før jeg havde penge til at købe mit
eget kamera.
Men smukt, det er det. Næsten på højde med en solformørkelse.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 11-04-01 15:05

Jeg takker igen, der kan man bare se. Så skal jeg nok alligevel tage
kameraet med og et par objektiver en 24mm og en 50mm må være fint. Det
bliver spændende med vejret det har faktisk været ret godt her (Silkeborg) i
formidags - Jeg var faktisk ude og skyde en hveps og et par tæger.

> hehe - nordlys er sammen med stjerneskud faktisk de eneste ting, hvor du
> ikke rigtigt får noget ud af at bruge kikkert.
cut

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 11-04-01 12:24

Hvilken retning skal man kigge i?

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 11-04-01 10:52

Stephan Henningsen wrote:

> Hvilken retning skal man kigge i?

Som navnet antyder - i nordlig retning. Men da det skulle en kraftig
storm ville der måske også være mulighed for at se nordlys i zenit (lige
ovenover knolden) eller måske også på den sydlige himmel.
Men jeg tjekker i al fald nord først, hvis der er gevinst, så kig dig
omkring og se hvor meget det breder sig.

Fra : Morten Clausen

Dato : 11-04-01 15:03

Hvilken film er bedst at bruge når man skal tage billeder af Nordlys?

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 11-04-01 15:57

Morten Clausen wrote:

> Hvilken film er bedst at bruge når man skal tage billeder af Nordlys?

Min astrofotobog siger at nordlys filmes med en iso 200 eller hurtigere,
helst farvefilm, så lysstyrken kan justeres ved fremkaldelsen.
Lukketider fra 2 - 60 sec ved den største blændeåbning, dog ikke større
en f/1.7.
Tag en serie billeder med forskellige lukketider, så skulle man nok
ramme rigtigt et par gange.

Ellers tag et kig på de billeder du kan finde på www.spaceweather.com og
se hvad andre har brugt.

Fra : Bernd

Dato : 11-04-01 18:06

Hej,

Det lyder som et spændende projekt. Desværre er der ret mange skyer her i
Aalborg i øjeblikket, men jeg tror at jeg alligevel tager en tur med min
trofaste Olympus OM4ti. Den har også den fordel at lave autoeksponeringer
helt korrekt i op til flere minutter. Har prøvet det.

Held og lykke til jer andre

Bernd

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 12-04-01 00:10

On Wed, 11 Apr 2001 16:56:39 +0200, Pia Klit Larholm wrote:

>Lukketider fra 2 - 60 sec ved den største blændeåbning, dog ikke større
>en f/1.7.

Undskyld min uvidenhed, men er stor blænde ikke lig lille
dybdeskarphed? Skal man ikke have en lille blænde for at få
et skarpt billede?

Jeg ved så godt, at der ikke eksponeres noget lys på filmen,
men .. ja, jeg er stået af =).

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Jesper Yde

Dato : 11-04-01 23:06

Er ikke helt vil skrap heller Men hvis du sætter fokus til "max"
(uendelig) så burde himlen stå skarpt, selvom blænden er lille.

mvh
Jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-04-01 23:11

Stephan Henningsen wrote:

> Undskyld min uvidenhed, men er stor blænde ikke lig lille
> dybdeskarphed? Skal man ikke have en lille blænde for at få
> et skarpt billede?

Du har vist et meget ringe objektiv, hvis det ikke kan lave et skarpt
billede, med den største bændeåbning på fix afstanden uendligt -
nedblænding bruges primært til at forøge dybdeskarpheden, og sekundært
til at reducere lysmængden.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fotografering.org

Dato : 12-04-01 06:18

> [...]
> onsdag nat.
> En stor geomagnetisk storm rammer os sent onsdag, så hold øje med

Jeg har desværre haft en kort men anstrengende uge, så jeg var færdig til at
gå i seng i aftes kl. 22.30.
Her var der ellers 100% klart og skyfrit, men endnu ingen spor af nordlys.
Da jeg bor langt ude hvor lysforurening er et ukendt begreb, kunne jeg have
ellers have fået nogle rene billeder.

Jeg vågnede kl. 01:30 og kiggede ud af vinduet (syd - vest - nord). Det var
stadig klart, men stadig ingen nordlys.
Hvornår kunne det opleves ..... eller blev arrangementet aflyst?

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : P.C.

Dato : 12-04-01 09:13

Hi.
Her er et billede fra en anden magnetisk storm. ------ der blev annonceret som
nordlys samtidig med en måne-venus-mars-jupiter konstelasion.

Dette nordlys var synligt men billedet er behandlet og farverne automatisk
forstærket via "instant fix" funktionen i Olympus softwaren.

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/fl/Nordlys.jpg
Have a nice day
P.C.

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 12-04-01 10:30

> Jeg vågnede kl. 01:30 og kiggede ud af vinduet (syd - vest - nord). Det var
> stadig klart, men stadig ingen nordlys.
> Hvornår kunne det opleves ..... eller blev arrangementet aflyst?

Vi fes næsten hele det nordsjællandske rundt i aftes uden held. Det
skyldtes hovedsageligt at der kom skyer og regn. Skidetræls da vi ellers
lige havde fået fat i en bil til lejligheden.
Vi var på Rågeleje strand mellem 22:15-22:45 og så ikke rigtigt noget
pga. skyerne. Dog var de høje skyer oplyst som månen skinnede på dem,
men månen stod først op et par timer senere. Så nordlyset var der, bare
bag skyerne.

En nordjyde har i dk.videnskab beskrevet at han så sit livs nordlys
mellem 23 - 00, så det var der skam.

Billederne på http://sec.noaa.gov/pmap/index.html viste mig også da vi
var kommet hjem igen ved midnatstid, at der har været masser af gang i
den.
Iflg. spaceweather ramte solstormen os omkring kl. 17 dansk tid.

Jeg vågnede op lidt over 2 i nat, sneg mig ud af sengen, tog tøj på og
rendte ud i haven sammen med digicam'et. Intet nordlys jeg kunne se,
måske pga. lysforureningen. Så jeg brugte en ½ times tid på at
fotografere stjernehimlen (utroligt hvad 16 sek. lukketid kan fange på
et digicam) og lidt gadelygtoplyste husfacader med stjerner i
baggrunden. Men intet nordlys.

Det skal lige siges, at chancen også er tilstede i aften, dog ikke i nær
så stor grad som i aftes.

Fra : Lotte-m

Dato : 12-04-01 13:43

"Pia Klit Larholm" <pia@larholm.dk> skrev i en meddelelse

> En nordjyde har i dk.videnskab beskrevet at han så sit livs nordlys
> mellem 23 - 00, så det var der skam.

23.37 og ca. 20 minutter frem så vi nordlyset i Nørresundby.
Lidt pudsigt, for jeg havde været ude kl. 22, uden at have
hverken set eller hørt noget om nordlys og så skulle jeg lige
læse gruppen her, inden jeg skulle i køjen.

Efter et kig ud af vinduet, fik jeg hevet min datter ud af sengen,
iført dyner og tæpper listede vi os ud i natten og så lod vi os
ellers imponere............... det var fantastisk!

Jeg har ikke noget stativ til mit kamera, så jeg droppede selv
at tage billeder, men jeg har fundet en dansk side, hvor der er
billeder, der tilnærmelsesvis ligner det vi så.

http://web.dmi.dk/fsweb/soljord/nordlys_forsk/nordlys_obs_dk.html

Vi så i nogle minutter en stor rød plamage og ellers hvide striber,
som om Vorherre legede med en lommelygte.

Nå, men nu har jeg et påskud til at få købt et stativ, for så'n en
oplevelse /skal/ foreviges en anden gang.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 12-04-01 14:09

Tja, jeg var helt bag om dansen. Jeg gik en tur fra 22 to 23, men så ikke
andet end en rigtig flot stjerne himmel. Da jeg kom hjem glemte jeg vist
tiden og først ved en 00.30 tiden kikkede jeg ud igen uden at se nordlys. Øv
og bøv.
Martin
www.worldonline.dk/~martinbh

Fra : P.C.

Dato : 12-04-01 15:27

Hi.

Martin Bay Hebsgaard skrev i meddelelsen
<4UhB6.35249$o4.2630639@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>tiden og først ved en 00.30 tiden kikkede jeg ud igen uden at se nordlys. Øv

Jeg glemte vist at gøre opmærksom på at det billede du ser på .

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/fl/Nordlys.jpg

var kul-sort bortset fra et par ganske små lys prikker fra lysene på skorstenene
da det var taget. ---------- Det er taget med et digitalt kamera og det kan
altså betale sig at fotografere nattehimmelen under sådan en magnetisk storm
,selvom nordlyset ikke er så kraftigt at det kan ses ; tilgengæld kan man
"forstærke" de farver man ikke kan se.
---------- Så næste gang der er solpletter, ----- så tag billeder alligevel ; de
"usynlige" farver fra et svagt nordlys kan sagtens forstærkes :))
Have a nice day.
P.C.