Revne i forrude - nogen sikkerhedsrisiko?
Fra : Lars V

Dato : 07-10-03 20:09

Der er så mange kloge hoveder herinde, så der er nok nogle, der kan svar på
dette;

For et par måneder siden fik jeg et stenslag i min frontrude.Inden jeg
opdagede skaden, var den løbet ud til kanten i fører-siden. Den "løb" så
lidt de næste par dage - opad og indad mod synsfeltet. Og her har den så
stået i lang tid indtil i mandags, hvor den tog en ordentlig tur nedad og
ind midt på ruden. "Enden" på revnen er nu cirka 15 cm fra kanten i
passager-siden, men dog nederst i ruden. Det generer såmænd ikke mit udsyn
overhovedet, men har det nogen sikkerhedsmæssig risiko?

Hvis ikke, får den sgu lov at sidde til den skal synes igen, hvis den ikke
kan synes med det.

Lars V

Fra : Møller

Dato : 07-10-03 21:18

"Lars V" <lnrvdk@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> overhovedet, men har det nogen sikkerhedsmæssig risiko?
>
> Hvis ikke, får den sgu lov at sidde til den skal synes igen, hvis den ikke

Det kan den godt have, for på moderne biler udgør pålimede forruder en del
af den stabiliserende del af karosseriet.
Hvis skaden, som du skriver, er i synsfeltet, så får du den højestsandsynlig
kasseret ved syn.

--
Møller

Fra : phg1

Dato : 07-10-03 21:37

"Lars V" skrev d. 07-10-03 20:09 dette indlæg :
> [...]

> overhovedet, men har det nogen sikkerhedsmæssig risiko?
>
> Hvis ikke, får den sgu lov at sidde til den skal synes igen, hvis den

hvis du med sikkerhed mener om du sidder med ruden i skødet en dag det
behøver du ikke frygte alle forruder er lamineret idag dvs. at der
sidder 2mm glas 1mm film(lamineringen) 2mm glas når man får et stenslag
er det kun det yderste lag der revner fordi filmen holder ruden
sammen,med hensyn til stabiliteten er det rigtigt at nogle bilmærker har
ruden som en bærene del af karossen men der er da heldigvis biler der er
født med et ordentlig sæt vanger under bunden,hovedårsagen til at man
limer ruder i idag er at der er en lov i usa(og andre lande) der påbyder
bilfabrikanter at alle bilmodeller der impoteres til det amerikanske
marked skal være med limede ruder det har noget med trafiksikkerheden at
gøre.

http://www.kandu.dk/

Fra : N/A

Dato : 11-10-03 08:31

Ingen fare der.
Revnen sidder kun i det yderste lag glas.

En forrude er lavet af to lag glas med noget gummi imellem. (laminat)

VH KHS