Regnvand fra gammelt eternittag
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-10-03 19:45

Har jeg ret i, at det IKKE er en god ide at opsamle og genbruge vand
(til vanding) fra et gammelt eternittag?

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-10-03 20:28

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f830a44$0$22666$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Har jeg ret i, at det IKKE er en god ide at opsamle og genbruge vand
> (til vanding) fra et gammelt eternittag?

Hvad vil du vande med det?

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-10-03 20:28

> Har jeg ret i, at det IKKE er en god ide at opsamle og genbruge vand
> (til vanding) fra et gammelt eternittag?

Hvorfor skulle det ikke være det?
Både katten og hønsene drikker af det her, så mon ikke det går?

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-10-03 20:41

> Hvorfor skulle det ikke være det?

Fordi der er asbest i taget.

Se bare vejledningen i, hvordan et sådan tag skal renses:

"Tage af ETERNIT som er lagt før 1984 indeholder asbest og skal derfor
renses på en speciel miljøgodkendt metode. Ved miljøgodkendt rensning,
renses taget med vand ved brug af et miljøgodkendt rensesystem, som fjerner
mos, alger, snavs og løstsiddende asbest. Efter rensning bliver taget
skyllet med rent vand og behandles mod alger. Asbesten opsamles i et filter,
som vi afleverer på en godkendt losseplads."

> Både katten og hønsene drikker af det her, så mon ikke det går?

De vil nok ikke klage, selv om de får en sjat asbest med drikkevandet. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 07-10-03 21:39

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> bliver taget skyllet med rent vand og behandles mod alger. Asbesten
> opsamles i et filter, som vi afleverer på en godkendt losseplads."

Hej Lisbeth.
Nu vasker du vel ikke dit tag, hver gang det regner. Det er klart at der ved
en mekanisk rensning bliver frigjort asbetsfibre. Men vand du bare løs, og
skulle du blive tørstig, kan du såmænd også rolig drikke vandet, hvis du da
ellers synes om smagen. Problemet med asbest er når det kommer i lungerne.
Det er altså først farligt hvis du vil drukne dig i asbestholdigt vand.

Ebbe

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-10-03 21:53

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> bliver taget skyllet med rent vand og behandles mod alger. Asbesten
> opsamles i et filter, som vi afleverer på en godkendt losseplads."

Det kan slet ikke sammenlignes.
Ved den form for rensning udsættes taget for en voldsom mekanisk
påvirkning. Fårmålet med rensningen er netop at fjerne løse partikler
fra taget, deribland løse asbestfibre.

Den daglige udvaskning af fibre er meget meget mindre og er efter min
mening ikke noget reelt problem.

Jeg har lige skiftet et eternittag der har ligget siden 1952, og der var
stadig masser af plade tilbage. Hvis udvaskningen af fibre havde været
stor, ville pladerne have været utætte for årtier siden.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : //zigge

Dato : 07-10-03 23:10

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f831c88$0$22672$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Fordi der er asbest i taget.

Der tager du så helt fejl, hvis du f.eks. ser på indslaget her:
http://www.tvdkaalborg.dk/nnn/RunASP/IndslDetail.asp?UdsNr=741&IndslNr=6

Så siger de at der er fundet asbest i drikkevandet i Ålborg pgaa. de mange
asbestrør der bruges til drikkevandsforsyningen og at der er foretaget en
norsk undersøgelse der viser at der er fundet op til 17 millioner
asbestfibre pr. liter drikkevand uden at det foresager forøget risiko for
kræft.

Det er kun farligt at indånde fibrene i store mængder (der er ca 12 fibre pr
kubikmeter udendørsluft) ved f.eks rensning af tage og arbejde med
asbestisolering.

Mvh
//zigge

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-10-03 18:20

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun farligt at indånde fibrene i store mængder (der er ca 12 fibre
pr
> kubikmeter udendørsluft) ved f.eks rensning af tage og arbejde med
> asbestisolering.

TAK! Det glæder mig, at jeg vist godt kan anskaffe regnvandstønden....

Mvh. Lisbeth

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-10-03 10:05

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> pr

> TAK! Det glæder mig, at jeg vist godt kan anskaffe regnvandstønden....

Men hvis du er bekymret så få afrenset og forseglet dit gamle asbesttag!

Jeg fik renset og malet mit af professionelle for et par år siden, det står stadig flot og jeg
sover roligt om natten.

Mvh
Roberto

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-10-03 20:48

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Har jeg ret i, at det IKKE er en god ide at opsamle og genbruge vand
> (til vanding) fra et gammelt eternittag?
>
> Mvh. Lisbeth

Hvis du tænker på have og blomster kan jeg bestemt ikke se noget galt i
det. Jeg har gjort det i årevis.

Teoretisk kan det opsamlede regnvand måske indeholde lidt asbestfibre,
men jeg kender endnu ikke en plante der er i stand til at optage
asbestfibre fra vandingsvandet.

mødes med en gunstig lejlighed....