Arrgh! Skoddæk + hård affjedring =
Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-10-03 18:23

Den 'nye' Carina kører godt, men der er noget der kan gøres bedre!

Bilen er ganske tyst inden i og når jeg så kører i det inderste spor på motorvejen kan jeg mærke
hver eneste lille rynke og lap i vejen (dem er der mange af). Sådan en svagt bumpende fornemmelse.

Jeg er 99% sikker på at det skyldes de sure ballondæk der sad på da jeg fik den,
Typhoon-et-eller-andet-koreamærke i 185/65R14T, de skal selvf. hurtigt bort men risikerer jeg den
samme svampede fornemmelse hvis jeg får monteret samme dimension i et anerkendt mærke, fex GoodYear
eller Michelin? (til fex vinterdæk)

Vil kun en lavere profil på større fælge hjælpe her?

Jeg troede først at det havde noget at gøre med dæmperne, men de virker fine nok, både med
50km-i-timen-over-et-stillevejsbump-prøven og den alm vugge-modsatte-hjørner-test.

Er der noget man umiddelbart kan gøre?
Fex højere eller lavere tryk?

Trykket er 2.2 efter bogen så det kan sagtens gøres 0.2-0.3 højere.

Mvh
Roberto (måske er jeg pernitten, quinden kan ikke mærke noget)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-10-03 20:33

Tyfoon er nu ikke noget Korea dæk, men et hollandsk brand fremstillet hos
Continental i Europa - en kollega til mig har dem på sin Opel, og efter hans
udsagn er der ikke de store forskelle at mærke på dem og så de
originalmonterede dæk bilen var født med.
Efter min mening er et 65'er profil ikke noget ballondæk, og bilen bliver
næppe mindre hård og mere komfortabel af at få et lavere profil - nærmere
tværtimod.
Hvor meget var det du sagde bilen havde kørt ? - var det ikke en 130 - 15o
kkm ? - det er måske nærmere nye støddæmpere og undervognskomponenter der
skal til ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-10-03 06:56

Andreas M. Hansen wrote:
> Tyfoon er nu ikke noget Korea dæk, men et hollandsk brand fremstillet hos
> Continental i Europa - en kollega til mig har dem på sin Opel, og efter hans

Jeg har ikke kunne finde det nogen steder overhovedet på nettet.

> udsagn er der ikke de store forskelle at mærke på dem og så de
> originalmonterede dæk bilen var født med.

Det siger nok ikke så meget, jeg er kræsen.

> Efter min mening er et 65'er profil ikke noget ballondæk, og bilen bliver
> næppe mindre hård og mere komfortabel af at få et lavere profil - nærmere
> tværtimod.

Måske har du ret.
Dækkene er fra 2000 og de er totalt tæret i overfladen og føles bløde som
vinterdæk, derfor kalder jeg dem skoddæk.Under alle omstændigheder er det
T-mærkede dæk, dvs flere numre for små.

Hvis Continental mente det var kvalitetsdæk havde de vel heddet Continental!

> Hvor meget var det du sagde bilen havde kørt ? - var det ikke en 130 - 15o
> kkm ? - det er måske nærmere nye støddæmpere og undervognskomponenter der
> skal til ?

Dyret har gået 130kkm, så det er da muligt den er noget slap i det, men nu skal
man ikke tage ordet gyngehest i subject for bogstaveligt :) der er tale om
minimale rystelser jeg fornemmer igennem sædet og kun ved ca 80 i det bulede
spor på ring 3 nordgående ved Kbh.

Den gamle potte havde friske dæk og Monroe Sensatrac og jeg skal ikke kunne
sige om det var bedre, men den larmede og gyngede en hel del mere så jeg ikke
kunne fornemme de subtile ting :))

Jeg vil kigge på sagen, men jeg tror osse lige jeg vil eksperimentere lidt med
dæktrykket.

Om ikke ret lang tid får jeg monteret UG6 og så til sommer (der er lang tid)
kommer der noget lidt smartere gummi på, 14 tommerfælge ser underligt ud på den
bil.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-10-03 07:30

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse

> Om ikke ret lang tid får jeg monteret UG6

Nu er det vist ved at rable.
Ultra Glozz til dig ?
og så endda at polere den 6 gange ?
Den må GODT nok være meget mat og kedelig, siden det er nødvendigt

Hvad er jeg gået glip af, hvad er UG6 for en fisk ?

mvh Uffe
SIerra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-10-03 07:32

"Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> skrev :

>Hvad er jeg gået glip af, hvad er UG6 for en fisk ?

Dæk ...........

http://www.goodyear.dk/services/tyreguide/feat_ultra_grip_6.html

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-10-03 08:13

> Jeg har ikke kunne finde det nogen steder overhovedet på nettet.

Kender man ikke "gåkkel" over på djævleøen ?

http://www.inter-sprint.nl/intersprint/eng/index.html

kig under "Private Brands"

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-10-03 08:23

Andreas M. Hansen wrote:

> Kender man ikke "gåkkel" over på djævleøen ?

Joe da, jeg er bare ikke så god som dig :)

> http://www.inter-sprint.nl/intersprint/eng/index.html
>
> kig under "Private Brands"

Ja for s*ren det er Euro Tyfoon 65.

Hmmm noget økonomi-noget.

Hvis man kan få name-brand til kun et par hunde mere hvorfor så skimpe på
kvaliteten? Det er noget hø hvis man så efterfølgende fortryder.

Fra : EjS

Dato : 07-10-03 22:03

<snip>
Jeg troede først at det havde noget at gøre med dæmperne, men de virker fine
nok, både med
50km-i-timen-over-et-stillevejsbump-prøven og den alm
vugge-modsatte-hjørner-test.
</snip>

Hej RS

Jeg tror umiddelbart godt det kan være dæmperne. Kraften de genererer for at
dæmpe hjulenes bevægelse er i de fleste tilfælde tilnærmelsesvis lineær med
hastigheden, dvs. et "langsomt" vejbump ikke siger noget om dæmpernes
dynamik i forhold til motorvejens "hurtige" små bump.

Eller hvad med bøsningerne i ophænget?

Et dæk kan iøvrigt modelleres (dvs. beskrives) tilnærmelsesvis med et
fjeder/dæmper system, dvs. ligesom bilens ophæng med fjeder og støddæmper.
Jo lavere dækprofil du har jo hårdere vil dækkets affjedringsprofil blive
uanset hvilket dæk du vælger som igen vil resultere i en større
kraftpåvirkning af bilens karosseri.

Som sagt tror jeg du skal kigge på støddæmperne. Hvor langt har bilen kørt
med de nuværende dæmpere??

MVH EjS

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-10-03 06:58

EjS wrote:
> [...]
> hastigheden, dvs. et "langsomt" vejbump ikke siger noget om dæmpernes
> dynamik i forhold til motorvejens "hurtige" små bump.

Ja det er ca omkring 80km/t

> Eller hvad med bøsningerne i ophænget?

Det er da en mulighed, den er jo ikke spritny.

> [...]
> Jo lavere dækprofil du har jo hårdere vil dækkets affjedringsprofil blive
> uanset hvilket dæk du vælger som igen vil resultere i en større

Okay.

> Som sagt tror jeg du skal kigge på støddæmperne. Hvor langt har bilen kørt
> med de nuværende dæmpere??

Aner det ikke så jeg må antage alle 130.000, hvilket må siges at være en del.

Fra : claus b. p.

Dato : 08-10-03 12:50

> Ja det er ca omkring 80km/t

> Det er da en mulighed, den er jo ikke spritny.

//>

> Aner det ikke så jeg må antage alle 130.000, hvilket må siges at være en
del.

Min Ford Galaxy havde faktisk noget af det samme, blød som camenbert når man
kørte over et vejbump, men alle små ujævnheder bankede lige igennem den.
Ganske ukomfortabelt faktisk, men den var jo spritny ab fabrik, så sådan var
den altså bare.

/Claus

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-10-03 12:55

claus b. p. wrote:
> [...]
> Ganske ukomfortabelt faktisk, men den var jo spritny ab fabrik, så sådan var

Desværre vælger de ikke altid de mest hensigtsmæssige dæk når prisen måske er
høj nok i forvejen. Tænk lige på 180% afgift på et alm dæk. Det bliver noget
dyrt gummi, så fex et alm lækkert Michelin eller Pirelli-dæk til måske 1000kr
koster lige pludselig 2800kr, eller 14000kr for de 5 der normalt følger med en
bil!!!.

Fra : Peter Weis

Dato : 08-10-03 07:49

"Roberto Saldo" <rs@home.dk> wrote:

> Vil kun en lavere profil på større fælge hjælpe her?

Jeg kørte på både 195/60 og 185/65 dæk da jeg havde en Carina II
2.0GLi.
Udover de bredere dæks større tilbøjelighed til at hænge på
sporstriber og vejstriber, synes jeg at dækfabrikatet gjorde lige så
stor forskel som dimensionerne.

> Jeg troede først at det havde noget at gøre med dæmperne, men de
virker fine nok, både med
> 50km-i-timen-over-et-stillevejsbump-prøven og den alm
vugge-modsatte-hjørner-test.

Jeg var også igennem forskellige dæmpere. De originale Toyota-dæmpere
var langt bedre end de Monroe (tror jeg det var) som "det lille
værksted" satte på. Især holdt de hjulene bedre på vejen når den var
lidt ujævn selv om de bestod vippeprøven lige godt. Og så holdt de
længere.

> Er der noget man umiddelbart kan gøre?
> Fex højere eller lavere tryk?

Det kan du da eksperimentere med relativt problemfrit.

mvh
Peter

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-10-03 08:33

Peter Weis wrote:

> [...]
> Udover de bredere dæks større tilbøjelighed til at hænge på
> sporstriber og vejstriber, synes jeg at dækfabrikatet gjorde lige så

Ja det var det jeg tænkte.

Tyfoon gummiet synger osse lidt vel meget med når det går derudaf.

> [...]
> værksted" satte på. Især holdt de hjulene bedre på vejen når den var
> lidt ujævn selv om de bestod vippeprøven lige godt. Og så holdt de

Tja Toyota i Varde ville gi' mig en lånebil så jeg kunne leje turist i Esbjerg
hvis jeg ville komme over og hilse til service :)
Han påstod de var endog meget rimelige i pris.

> Det kan du da eksperimentere med relativt problemfrit.

Jeg tunede ret meget på Asconaens dæktryk, det anbefalede dæktryk fik
styreegenskaberne til at føles noget jasket og hoppende, lidt mere luft i
ringene løste det.

Jeg forestiller mig i min syge ingeniørhjerne at to fjedrende systemer der
arbejder imod hinanden kan give resonans ved distinkte frekvenser.

Det er ellers en dejlig potte! Hvem interesserer sig for om det regner og man
holder i kø, når der er tyst og varmt indendøre og klassisk P2 på anlægget!

Oven i det hele har min Quinde fået forkølelse og er blevet midlertidigt stum
(næsten), kan det blive bedre?? Jeg tror det næppe.

Fra : Peter Weis

Dato : 08-10-03 08:59

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote:

> Jeg forestiller mig i min syge ingeniørhjerne at to fjedrende
systemer der
> arbejder imod hinanden kan give resonans ved distinkte frekvenser.

Det er som ikke så sygt ... matematisk er det velbeskrevet i
filterteorien. Med flere systemer i samspil er der tale om et højere
ordens filtersystem. Her taler vi om fjederen, dæmperen og hele
hjulets masse hvad der svarer til et LCR-led og tilsvarende for
dækoverfladen, altså et svingende system af 4. orden.
Der findes forskellige teoretiske løsninger til den optimale justering
af sådan. Inden for elektronikken opererer vi bl.a. med butterworth-,
chebyshev-, bessel- og linkwitch-riley-karakteristikker.
Hvilken løsning der er bedst til bilen ved jeg i grunden ikke. Men
hvis først kriteriet er bestemt, så er det bare at komme i gang med
LaPlace.

> Det er ellers en dejlig potte! Hvem interesserer sig for om det
regner og man
> holder i kø, når der er tyst og varmt indendøre og klassisk P2 på
anlægget!

Det lyder meget som min gamle Carina. Der var også altid P2 i
højttalerne. Nu er børnene blevet så store at de har en meget højlydt
mening om at Energy er bedre, så nu er det blevet et emne for
forhandlinger.

mvh
Peter

PS. hvor på Ørsted arbejder du?
Jeg til indvielse af det nye center for anvendt høreforskning i
fredags.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-10-03 09:25

Peter Weis wrote:

> Det er som ikke så sygt ... matematisk er det velbeskrevet i
<snip, fysik-nørd-snak ;) >

> filterteorien. Med flere systemer i samspil er der tale om et højere
> hvis først kriteriet er bestemt, så er det bare at komme i gang med
> LaPlace.

Ja ja man kan osse bare montere lækre nye hjul ;)

> [...]
> højttalerne. Nu er børnene blevet så store at de har en meget højlydt
> mening om at Energy er bedre, så nu er det blevet et emne for

Jeg har ingen børn ... endnu.

> PS. hvor på Ørsted arbejder du?
> Jeg til indvielse af det nye center for anvendt høreforskning i
> fredags.

Ja jeg er på EMI i 349.

Fra : EjS

Dato : 08-10-03 10:15

> Jeg forestiller mig i min syge ingeniørhjerne at to fjedrende systemer der
> arbejder imod hinanden kan give resonans ved distinkte frekvenser.

Ja - alle fjederdæmper systemer har en egenfrekvens. Nu har jeg ikke lige
mine bøger ved hånden men jeg mener at man stræber efter at holde den
affjedrede masse i biler under et par hertz - i de fleste tilfælde vist
omkring 1 [Hz].

Båndbredden af systemet er bestemt af dækkets affjedringskarakteristik
hvormed dækkets materiale således bestemmer denne.

Men stadigvæk: Har du to identiske dæk blot med forskellig profil vil det
dæk med den laveste profil give den dårligste komfort -> størst
kraftpåvirkning af karosseriet ved "højfrekvente bump"...

Du må holde en brænderfest og få skiftet til nogle komfortdæk :)

MVH EjS

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-10-03 11:30

EjS wrote:

> [...]
> dæk med den laveste profil give den dårligste komfort -> størst
> kraftpåvirkning af karosseriet ved "højfrekvente bump"...

Det er da rigtigt, men stadig er der ret stor forskel på gode og dårlige dæk.

> Du må holde en brænderfest og få skiftet til nogle komfortdæk :)

Der kommer vintergummi på de små 14" originalalufælge.

Skal man så vælge Michelin eller Bridgestone?

Goodyear fik dårlig omtale af ADAC i dim. 185/60R14 (kun een stjerne af 3 mulige).

Uniroyal fex fik 2 og det er et rimeligt billigt vinterdæk.

Fra : EjS

Dato : 08-10-03 12:12

> Skal man så vælge Michelin eller Bridgestone?
>
> Goodyear fik dårlig omtale af ADAC i dim. 185/60R14 (kun een stjerne af 3
mulige).

> Uniroyal fex fik 2 og det er et rimeligt billigt vinterdæk.

Helt ærligt så ved jeg det ikke. Min far har kørt med Michelin de sidste par
år. Sidste vinterferie i Østrig fik vi lejlighed til at afprøve stort set
det hele... Høj hastighed i Tyskland og sne (meget sne) og is i Østrig...

De fungerede fremragende!

MVH EjS