Nøgle til VW Passat
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 06-10-03 22:11

Jeg har lige købt en Passat fra 1994, men da der kun fulgte een
nøgle med har jeg fået lavet to nye. De virker imidlertid ikke så
godt idet motoren går ud næsten inden den er kommet igang. Det er
sikkert en startspærre, men jeg er ikke sikker. Hvordan får jeg
en ekstra nøgle der virker. Jeg har hørt at man skal have fat i
et autoriseret VW-værksted, som kan lave en ekstra nøgle, men det
lyder dyrt. Har nogen en forklaring på mit problem, samt en ikke
alt for dyr løsning?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Thomas Krath

Dato : 06-10-03 22:41

> lyder dyrt. Har nogen en forklaring på mit problem, samt en ikke
> alt for dyr løsning?

Jeg skulle også ha' en ekstra nøgle til min bil. Den kostede 99 kr. +moms
hos Ford.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Claus Petersen

Dato : 06-10-03 23:18

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg skulle også ha' en ekstra nøgle til min bil. Den kostede 99 kr. +moms
> hos Ford.

Har lidt svært ved at se relavansen til mandens problem.
Til den pris, har der vist ikke været startspærre involveret, det har med at
tidoble prisen eller deromkring.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 07-10-03 20:44

> Har lidt svært ved at se relavansen til mandens problem.

Undskyld... han spørger til priser og jeg svarer hvad jeg har givet for en
ny nøgle hos Ford = det behøver ikke være så dyrt.

> Til den pris, har der vist ikke været startspærre involveret, det har
> med at tidoble prisen eller deromkring.

Måske...

Fra : Claus Petersen

Dato : 06-10-03 22:46

"Lars Thomsen Nielsen" <larsERASE_THIS@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et autoriseret VW-værksted, som kan lave en ekstra nøgle, men det
> lyder dyrt. Har nogen en forklaring på mit problem, samt en ikke

Ja det er startspærren der aktiveres.

Dine nye nøgler har ikke indbygget transponder til startspærren.

Der er ingen vej uden om, du skal købe en ny nøgle ved VW, de skal bruge
stelnummeret til at bestille den rigtige nøgle.
Derefter skal værkstedet omkode styreboksen og startspærre, med den nye og
den gamle nøgle. Samt slette den nøgle som du ikke har fået med så den ikke
længere kan bruges i bilen.

Ja det lyder dyrt, og er det sikkert også, men der er jo ligesom en ide med
at man ikke selv kan tilføje en hvilken som helst nøgle til startspærren.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Per Emborg

Dato : 06-10-03 23:03

Jeg tror nu ikke at en model 94 er med krypteret kode , men kun med alm.
startspære som en NOVA chip kan klare

Det jeg skriver er at din lokale låsesmed kan lave en nøgle til dig pris ca
3-400 kr og det er ikke nødvendigt at ændre noget i din styreboks

Låsesmed
Per Emborg
www.kvikkerten.dk
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Claus Petersen

Dato : 06-10-03 23:16

"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ca
> 3-400 kr og det er ikke nødvendigt at ændre noget i din styreboks

Tjaa, måske hvis han er heldig VW indførte krypterede koder på Passat'en
netop i 94.
Hvis den er fra først på året er der da en chance.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-10-03 04:00

>"Claus Petersen" antydede:

<clip af en utrolig "historie">

Lyder meget omstændeligt og en anelse "utroligt..."

>Tjaa, måske hvis han er heldig VW indførte krypterede koder på Passat'en
>netop i 94. Hvis den er fra først på året er der da en chance.

Til min Alfa Romeo er der et "creditkort" med nøglens nr., hvilke man
anvender ifm. rekvirering af nye nøgler. Iøvrigt fulgte der 4 stk
nøgler med i handlen!

/Mogens
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)
'95 Alfa Romeo 164 Q4

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 10:36

> Til min Alfa Romeo er der et "creditkort" med nøglens nr., hvilke man
> anvender ifm. rekvirering af nye nøgler. Iøvrigt fulgte der 4 stk
> nøgler med i handlen!

Jep. Børnene skal vel også have en...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 07-10-03 13:07

> [...]

Passat'en
| netop i 94.
| Hvis den er fra først på året er der da en chance.

Ja, jeg frygtede nok at det ville blive pebret. Passaten er
indregistreret i 12/94, men det er faktisk en 95-model, så jeg er
muligvis ikke så heldig med krypteringen. Jeg bor i Århus. Kender
nogen et specifikt sted deromkring, hvor jeg kan henvende mig
eller skal jeg omkring VW og få en ægte. Den med en nøgle fra
Tyskland lyder heller ikke helt tosset, men har nogen konkrete
erfaringer med det.

Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 17:35

> [...]
> eller skal jeg omkring VW og få en ægte. Den med en nøgle fra
> Tyskland lyder heller ikke helt tosset, men har nogen konkrete

En anden mulighed er at sætte startspærren ud af funktion, og så sætte en alarm
i med startspærre...

Fra : peter

Dato : 07-10-03 18:10

> En anden mulighed er at sætte startspærren ud af funktion, og så sætte en
alarm
> i med startspærre...

og hvordan vil du lige gøre det
er det noget du VED du kan lave eller er det bare en ide
kan så hvidt jeg ved ikke lade sig gøre

og med en passat fra 95 er det da ikke nødvendig at få en nøgle fra tyskland
det er en alm nøgle som files til på stedet og derefter kodes
til din startspærre
husk at tage alle nøgler med ned på værkstedet når det skal lavet
da alle skal kodes tager 15 min

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-03 08:33

"peter" <aaa@dk> skrev i en meddelelse
> og hvordan vil du lige gøre det
> er det noget du VED du kan lave eller er det bare en ide
> kan så hvidt jeg ved ikke lade sig gøre

Man kan montere en boks, hvori koden til startspærren ligges.

Fra : peter

Dato : 08-10-03 20:15

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Man kan montere en boks, hvori koden til startspærren ligges.

Og det er noget du ved kan købes/laves ?????
har du et link eller en adresse til denne ting
eller er det bare et forslag

Fra : Claus Petersen

Dato : 08-10-03 21:06

> [...]
> >

> Og det er noget du ved kan købes/laves ?????
> har du et link eller en adresse til denne ting

Jeg synes jeres ide er lidt langt ude, og mig bekendt kan det ikke lade sige
gøre.
På en VW er startspærren en del af programmet i styreboksen og kan som sådan
ikke kobles fra.
Hvis det var så let havde man jog nok også hørt om tyvene havde opfundet
noget.

Når alt kommer til alt tror jeg en ny nøgle og et besøg ved VW er billigst,
det er ihvertilfælde den bedste løsning.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-03 07:55

"Claus Petersen" <claus_petersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes jeres ide er lidt langt ude, og mig bekendt kan det ikke lade sige
> gøre.

Kan godt være, men det kan det altså.

> På en VW er startspærren en del af programmet i styreboksen og kan som sådan
> ikke kobles fra.

Korrekt. Det man kan lave er at man gemmer koden til startspærren i bilen i en
boks. Denne boks sender så koden til aflæseren ved tændingslåsen, når den skal.
Det er denne måde man kan få biler med startspærre til at starte via en
fjernbetjening.

> Hvis det var så let havde man jog nok også hørt om tyvene havde opfundet
> noget.

Det er let - hvis du har koden til startspærren og det har en tyv jo sjældendt.
Det er da heller ikke svært at stjåle en bil, hvis du har nøglen til
tændingslåsen, vel.

> Når alt kommer til alt tror jeg en ny nøgle og et besøg ved VW er billigst,
> det er ihvertilfælde den bedste løsning.

Enig. Det andet er blot en løsning, såfremt en ny nøgle ville koste fx 8.000 kr.
og man ikke ønskede at betale denne sum.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Claus Petersen

Dato : 09-10-03 16:32

> Det er let - hvis du har koden til startspærren og det har en tyv jo
sjældendt.
> Det er da heller ikke svært at stjåle en bil, hvis du har nøglen til
> tændingslåsen, vel.

Tro mig det er IKKE let, du skal have udlæst ID nummeret fra startspærren.
Som på nye VW sidder i instrument huset. Ud fra den generere Volkswagen på
fabrikken i Wolfsburg en ny kode som kun virker, den dag, til bilen med det
stelnummer som er opgivet sammen med ID nummeret.
For at få den ny kode indkodet skal alle de nøgler som man ønsker at bruge
sammen med startspæren være til stede .

Så du kan ikke bare troppe op med en bil ved VW og så vupti får du en ny
nøgle i hånden der virker.
En godkendt person ved forhandleren (typisk værkføreren) skal kontakte VW i
Tyskland, der så returnere en kode som de kan bruge.

Og du har ret det er ikke svært at stjæle en bil hvis man har nøglen til
den, men du kan ikke kun med nøglen til rådighed omprogrammere startspærren.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-10-03 17:06

Claus Petersen wrote:

> Tro mig det er IKKE let, du skal have udlæst ID nummeret fra
> startspærren.

Du er for vild, Claus.

Jeg har udset mig netop dig som kommende konsulent for mig. Dette bliver når
jeg næste gang skal have bil - en VAG...

--
Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-03 20:18

> sjældendt.
>
> Tro mig det er IKKE let, du skal have udlæst ID nummeret fra startspærren.

Hvor skal jeg dog det?

> Så du kan ikke bare troppe op med en bil ved VW og så vupti får du en ny
> nøgle i hånden der virker.

En montage, som jeg snakke om, kræver intet besøg hos VW.

> Og du har ret det er ikke svært at stjæle en bil hvis man har nøglen til
> den, men du kan ikke kun med nøglen til rådighed omprogrammere startspærren.

Hvem snakker om at omprogrammere startspærren?

Du har slet ikke forstået, hvad det er det går ud på...!

Jeg prøver lige en gang til.
Der monteres en boks et eller andet sted i bilen. I denne lægges nøglen/chippen
eller hvad det nu er der kræves til den fabriksmonteret startspærre. Denne boks
forbindes til tændingslåsen, hvor der sidder noget, der aflæser koden, som
normalt kommer fra nøglen. Når bilen så skal startes, beder man boksen om (fx
via en kontakt) at aflæse koden på nøglen/chippen (som ligger i boksen) og sende
denne kode ned til tændingslåsen. Nu får tændingslåsen koden, og den er ikke
klar over at det ikke kommer fra en nøgle, som sidder i tændingslåsen.

Normalt aflæses koden på nøglen i tændingslåsen, nu aflæses den blot i boksen i
stedet.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 20:01

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 20:14

> [...]
> klar over at det ikke kommer fra en nøgle, som sidder i tændingslåsen.
>
> Normalt aflæses koden på nøglen i tændingslåsen, nu aflæses den blot i

OK ! nu er jeg med på hvor du vil hen - men helt ærligt.
Denne fremgangsmåde kan man jo stadig ikke bruge med en ny nøgletransponder
der ikke er tilmeldt startspærren.
Det var jo det der var mandens problem, hans ny nøgle virker ikke.
Men allright, så kommer der her en billiger løsning.
Tape den ene nøgle med tansponderen der virker fast indvendig i afdækningen
omkring ratstammen, så kan du altid starte bilen med hvad du lige har ved
hånden (en skruetrække f.eks.) for så er transponderen jo tæt op ad
tændingslåsen. Men i realiteten har du jo så ikke længere en startsærre.
Iøvrigt er det vist ikke en forsikringsmæssig ufarsvarlig metode.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-10-03 22:04

> OK ! nu er jeg med på hvor du vil hen

Godt.

> Denne fremgangsmåde kan man jo stadig ikke bruge med en ny
nøgletransponder
> der ikke er tilmeldt startspærren.

Korrekt.

> Det var jo det der var mandens problem, hans ny nøgle virker ikke.

Men han har en der virker. Og den den i boksen virker alle tre nøgler...

> [...]
> tændingslåsen. Men i realiteten har du jo så ikke længere en startsærre.
> Iøvrigt er det vist ikke en forsikringsmæssig ufarsvarlig metode.

Derfor startede jeg også med at sige, at der skulle monteres en ancen
startspærre...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-03 07:51

"peter" <aaa@dk> skrev i en meddelelse
> Og det er noget du ved kan købes/laves ?????

Ja.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Emborg

Dato : 09-10-03 16:58

Til Morten

NEJ da det er det der hedder rullende koder kan du ikke med en T.Hansen dims
starte bilen, længere er den ikke , det de gør i sydeeuropa er at de gemmer
en transponter ude på ratstammen og så virker en alm nøgle , det tricks
bruger en del udlejningsfirmaer
Jeg laver også transponternøgler men ikke med rullende koder
En rullende kode er en form for krypto kode der skifter feks. mellem 8 koder
og når kunden skal have en ny nøgle fordi den gamle ligger på 20 meter vand
skal alle de nøgler (Max 8 stk) medbringes og kodes om ,så hvis man sener
finder den gamle passer den ikke mere i tændningen
Nogle biler skal nøglen bare kode i bilen ved en lille formel som feks. drej
3 gange til højre 1 gang til venster og vent 10 sek og så en gang mere og så
håbe :))) det var bare et eks.
Nogle Ford skal omkodes i motor rummet jeg ved ikke hvilke
Låsesmed
Per Emborg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-03 20:21

> NEJ da det er det der hedder rullende koder kan du ikke med en T.Hansen dims
> starte bilen, længere er den ikke

Skal nok passe. Hvem snakke om T-Hansen?

Jeg VED at det kan lade sig gøre.

Fra : T. Hartung

Dato : 07-10-03 18:47

> [...]
> eller skal jeg omkring VW og få en ægte.

Den med en nøgle fra
> Tyskland lyder heller ikke helt tosset, men har nogen konkrete

Jeg sidder og små more mig lidt.. Hvad med at tage knoglen og ringe til VW
og undersøge prisen på sådan en nøgle. Det tager vel 10 minutter.

Her gættes og opstilles alternative modeller og nogen er næsten på vej til
Østrig og Tyskland for at købe en ny nøgle - ny startspærre er forslået -
tænk om ham med Fordnøglen havde ret - 99 kr. + moms.

Jeg ville være begyndt med et opkald til VW - og derefter evt. i NG hvis
resultatet det var værre en forventet.

må jeg forsigtig foreslå en ny bil ))

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Claus Petersen

Dato : 07-10-03 19:05

> [...]
> tænk om ham med Fordnøglen havde ret - 99 kr. + moms.
>
> Jeg ville være begyndt med et opkald til VW - og derefter evt. i NG hvis

Ifølge min tyske forbindelse koster en nøgle med transponder til startspærre
ca, 100,- kr i tyskland.
Er den med indbygget fjernbetjening til centrallåse koster den ca. 500,-
spir.

Så kommer lige kodningen til startspærre max. 15 minutter.

Worst case i dk er vel dobbelt op.

Priserne er fra Autohaus Thurnier i Flensburg.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Tom

Dato : 07-10-03 19:24

> [...]
> Østrig og Tyskland for at købe en ny nøgle - ny startspærre er forslået -
> tænk om ham med Fordnøglen havde ret - 99 kr. + moms.

Jeg kan stadig mindes at have læst i et "Motor" (FDM) blad hvor de havde
listet prisen op for ny nøgle på en række biler. Priserne var MEGET
forskellige og ved nogle var det vist små 8.000 Kr. Nogen her som har
artiklen?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : T. Hartung

Dato : 07-10-03 19:37

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan stadig mindes at have læst i et "Motor" (FDM) blad hvor de havde
> listet prisen op for ny nøgle på en række biler.

du har ret - kan jeg godt huske nu du nævner det men det er noget siden.

Fra : Brian Skaarup

Dato : 07-10-03 12:44

On Mon, 6 Oct 2003 23:10:44 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<larsERASE_THIS@flexcom.dk> wrote:

> Hvordan får jeg en ekstra nøgle der virker.
En af mine bekendte købte en nøgle til hans Passat '99 hos Porche
forhandleren i Zell Am Zee i Østrig
Han gav kr .450
I Tyskland er det sikkert lige så "billigt".

Fra : Steen Meldhede

Dato : 08-10-03 18:41

hør nu her kære venner...
en ny nøgle til en passat 95 koster sku ikke flere 1000 kroner.man skal da
bare have en nøgle med transponder i,få lortet skåret og så kodet på et vw
værksted (mm.han har det vedhæng med den 4-cifferet kode på-så kan
alm.værksteder som regel osse klare den).det tager 5 min at kode nøgler til
sådan en slæde.skulle det koste 500 kr....jamen så er det prisen - færdig
med det.at foreslå at man skal pille startspærren fra (hvilket overhovet
ikke kan lade sig gøre sådan "bare lige") for derefter at montere en anden
er da det mest sindsyge jeg længe har hørt og forøvrigt osse x antal gange
dyrere end en ny nøgle.(no hard feelings...men helt ærligt mand)

se det i øjnene kære venner....mere elektonik i bilerne = større regninger
og det kan der ikke laves om på.

--
mvh Steen Meldhede www.sitecenter.dk/www.digiteam.dk
Mailadresse er fiktiv så don't bother.Private mails kan sendes fra

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-03 19:17

"Steen Meldhede" <meldhede@(NOSPAM)mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med det.at foreslå at man skal pille startspærren fra (hvilket overhovet
> ikke kan lade sig gøre sådan "bare lige"

Det er faktisk ikke så svært.

> for derefter at montere en anden
> er da det mest sindsyge jeg længe har hørt og forøvrigt osse x antal gange
> dyrere end en ny nøgle.(no hard feelings...men helt ærligt mand)

Hvis en nøgle koster 8.000 kr. (Som nogen siger de gør til nogle biler) er det
da billigere at montere en anden startspærre i stedet. Samtidig kan man så fx få
en alarm...

Hvis en ny nøgle kun koster 500 kr. så er vi enige.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : No1

Dato : 09-10-03 20:38

> Hvis en nøgle koster 8.000 kr. (Som nogen siger de gør til nogle biler) er det
> da billigere at montere en anden startspærre i stedet. Samtidig kan man så fx få
> en alarm...

Hvilke biler er det, Mercedes key-less-go nøgler? Hvis nøglen koster 8K
kr. vil jeg gætte på at der er alarm i bilen.

Fra : Solvang

Dato : 10-10-03 07:47

"No1" <ccccccc@nonexisting.doooooooomain.com> skrev i en meddelelse
er det
2000, koster den ca 2.400,-

Fra : Peter G C

Dato : 08-10-03 19:38

In news:3f844c35$0$94879$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Steen Meldhede <meldhede@(NOSPAM)mail.tdcadsl.dk> typed:

[klip]

> se det i øjnene kære venner....mere elektonik i bilerne = større
> regninger og det kan der ikke laves om på.

Nu kommer Olsen da på banen --> LOL

/Peter

Fra : Steen Meldhede

Dato : 08-10-03 20:20

> Nu kommer Olsen da på banen --> LOL
>
> /Peter

he he og hvem er olsen så lige om man må spørge ??

men du tror da vel ikke at feks en dørlås til en passat 3b6 som er fyldt
med kontakter og alt muligt kan koste det samme som til en golf fra 82 ??

Fra : Peter G C

Dato : 08-10-03 20:28

In news:3f846368$0$94885$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Steen Meldhede <meldhede@(NOSPAM)mail.tdcadsl.dk> typed:

[klip]

> he he og hvem er olsen så lige om man må spørge ??

Husker du ikke historien om en ældre Sierra der kørte fra en .... ja nu
husker jeg det ikke, men var det ikke en kvik lille Honda. Hvor om alting
er, så er det du lige skrev om el i bilerne nemlig Olsens kampråb!

- min potte er fuld af elektriske dimser og hvad ved jeg - og jeg nyder det
Min Xantia har endda en par ekstra features der kan gå i stykker

/Peter

--
http://www.grauslund.com