Kædesav, hvad skal jeg vælge ??
Fra : Peter Olesen

Dato : 06-10-03 21:06

Hej i NG.

Jeg er i syv sind :

Jeg skal bruge en god kædesav.

Skal jeg købe en brugt husquarna hos en maskinhandler eller en ny i Harald
Nyborg ?

Mit behov er fældning af fyrretræer til brændeovnsbrug.

Jeg tror 13 - 15 " er fint.

Fra : //zigge

Dato : 06-10-03 22:09

"Peter Olesen" <lone.peter@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal bruge en god kædesav.

Det har alle jo brug for

> Skal jeg købe en brugt husquarna hos en maskinhandler eller en ny i Harald
> Nyborg ?

Det er temmeligt afhængigt af hvad det er for en sav maskinhandleren vil
sælge dig, hvor meget den har kørt osv.

> Mit behov er fældning af fyrretræer til brændeovnsbrug.

Det er jo et vidt begreb, men jeg vil sige at savene fra HN ikke er proff.
save og da jeg ikke ved hvad det er for en Husquarna så er det svært at råde
dig.
Der er dog nogle ting du skal være opmærksom på når du skal vælge.
Det der tager livet af dig når du fælder træ er afkvistningen, man laver
mange sving og løft i højt tempo, her er en lille let sav en fordel - men
når der skal saves "klodser" ud så gælder det om at have den største og
tungeste "mother" af en sav med masser af kræfter så man kan blive færdig og
komme hjem. Løsningen er selvfølgelig klar - gør som mig og hav to save, en
lille let sag på et par kilo til afkvistningen og et stort svin på 6,7 kilo
til at save skiver ud med.
Ellers må du vælge en sav midt imellem

> Jeg tror 13 - 15 " er fint.

Jeg har et 10" sværd på den lille og et 14" på den store. Og så har jeg et
24" til at sætte på når der skal nedlægges virkeligt store løvtræer!
Du kan nemt vælge et sværd der er for langt og bare er i vejen når du
kvister af, jeg vil mene at du ikke for behov for noget der er større end
14" til de fyr der vokser de fleste steder i DK.

Den løftede pegefinger!
Sørg for også at anskaffe dig et minimum af godkendt sikkerhedsudstyr. Dvs.
"gnavsikre" støvler, "motorsavsbukser" og en skovmandshjælm med høreværn og
visir.
Som nybagt ejer af en motorsav har du ingen ide om hvad du laver! Og se også
om der ikke skulle være en bog om træfældning på biblioteket eller endnu
bedre et kursus du kan deltage i, her lære man både filning (ikke så
simpelt), vedligenhold af saven og fældeteknik.

Mvh
//zigge

PS: Varme i håndtaget på ens motorsav er guld værd og en god sikkerheds ting
i koldt vejr.

Fra : Johngartner

Dato : 07-10-03 05:20

Kan jo kun give zigge ret! På et kursus engang, så vi en video, med folk,
der havde været skødesløse med motorsav og de der af følgende skader... Det
var ikke for sarte sjæle...
Personligt ville jeg nok foretrække en husqarna, ham der harald er ikke
meget bevendt hvad kvalitet angår...

John

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-10-03 06:56

"Johngartner" <jrb@5750.dkWXP> skrev i en meddelelse
> Kan jo kun give zigge ret! På et kursus engang, så vi en video, med folk,
> der havde været skødesløse med motorsav og de der af følgende skader...
Det
> var ikke for sarte sjæle...

Der er virkelig noget at passe på, ISÆR hvis du går efter at komme i skoven.
Vi fik efter orkanen tilbudt noget "vindfældet" fyr på roden, det kræver
altså lidt forudenseenhed at angribe sådan nogle djævle :O/.
BTW Vi har en HN., Mcculloch, 36cc og 16", det kan lige gå an som
allround-sav, da den ikke er så tung igen og sværdet er lang nok til at gabe
over det tykke.
Men vi erfarede at det var særdeles nyttigt at have et par brændekiler, en
kraphammer og en bøjlesav med, når den pludselig blev klemt fast ;).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-10-03 07:20

"Jørgen M. Rasmussen" <garbageadr@nulspam.dk> skrev i en meddelelse
, en
> kraphammer og en bøjlesav med, når den pludselig blev klemt fast ;).

Jeg forsøgte at skrive KLAPHAMMER ;).

Fra : //zigge

Dato : 07-10-03 16:17

> [...]
> Vi fik efter orkanen tilbudt noget "vindfældet" fyr på roden, det kræver
> altså lidt forudenseenhed at angribe sådan nogle djævle :O/.

Som nybegynder bør man ikke tage imod sådan et tilbud, efter orkanen i
80'rne blev flere proffesionelle invalideret under oprydningen i Rold!

> [...]
> Men vi erfarede at det var særdeles nyttigt at have et par brændekiler, en
> kraphammer og en bøjlesav med, når den pludselig blev klemt fast ;).

Ja det er jo en af de ting man lære om på et kursus

Mvh
//zigge

Fra : SB

Dato : 09-10-03 16:29

> folk,

Jeg har en Husquana 55 fik engang at vide at hvis man købte en sav med et
forholdsvis stor ccm3 ville den holde længere, da de har de samme kræfter
ved færre omdrejninger, og derved forøger man holdbarheden på dem.
Skal nok passe min nabos dolmar holdt ikke længe, selv om vi stort set laver
det samme arbejde hver vinter.

Søren

Fra : Jan Due

Dato : 08-10-03 08:58

Der er det dilemma, at når det bare er til brændeovn, så bliver det
begrænset, hvor meget, der skal saves, og dermed hvor dyr en sav, det er
rentabelt at købe.

Samtidig vil det være en fordel at købe en både let og solid sav med stor
sikkerhed, hvilket er dyrt.

En brugt Husquarna er som regel temlig tung, og det er hårdt at bruge en
tung sav, hvis man kun saver 5 rummeter om året, hvilket er omkring hvad man
kan proppe i en almindelig brændeovn om året.

De billige Mcculloch save har haft ry for at have for dårligt
sikkerhedsudstyr, men det er jo også kun nødvendigt når man har dummet sig.

Jeg har selv foretaget lidt af et fejlkøb, idet jeg har en Makita 400
(svarer til en Sachs/Dolmar 400). Det er en let stærk hobbymaskine, og den
ville være helt i orden til mig, hvis den havde haft et ordentligt
spændesystem til sværdet, men det har den ikke. Sværdet holdes kun af en
skrue, og kædestrammerskruen sidder foran, hvor den altid bliver svinet til.

Min bror har en Stihl 026 som er mere prof, men den er lige tung nok for
mig, selvom den har et relativt godt forhold mellem styrke og vægt.

Min far har bl.a. en Mcculloch fra min farfars tid. Det er en lille en med
lidt for kort sværd, men den er let, og den har holdt i over 30 år. (De var
vist også bedre dengang)

Alt i alt, så føler jeg med dig. Det er svært at vælge og umuligt at vælge
"rigtigt".

Har du overvejet at købe træaffald istedet?

Hvis man ikke skal fælde selv, så kan man vel nøjes med en el-sav derhjemme.

Træaffald kan vel fås for 100-200 kr pr rummeter, og så er det tørt, men
nogle gange i underlige dimmensioner.

Jeg skulle måske nævne, at jeg selv alvorligt har overvejet at købe en brugt
Husquarna, men økonomien holder mig fra det. Det vil aldrig kunne betale sig
økonomisk så længe, jeg har en sav i forvejen.

Min bror er forøvrigt enig i, at hans sav er lidt for tung, selvom han saver
20-50 rummeter om året. (Den svarer til den model, der hedder 260 nu)

Held og lykke med spekulationerne.

PS: Jeg har selv både støvler, bukser og hjelm købt som samlet tilbud ved
Hedeselskabet.