Dårligere garanti på uoriginale dele?
Fra : //zigge

Dato : 06-10-03 21:01

Hej.

Nu kan det jo godt være at jeg har misforstået noget, men er der forskel i
den garanti som man får på et autoriseret værksted og den garanti man får
hos Hoyer, hvis man køber en udstødning?
Jeg har lige sparet halvdelen af hvad en original bagerste udstødningspotte
koster til en WV Polo - eller har jeg?

Mvh
//zigge

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-10-03 21:19

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev :

>Nu kan det jo godt være at jeg har misforstået noget, men er der forskel i
>den garanti som man får på et autoriseret værksted og den garanti man får
>hos Hoyer, hvis man køber en udstødning?

Næehhh - hvorfor skulle er være forskel?, og igen - hvis de giver
forskellige garantivilkår så kan der meget vel være forskel.

Hos Højer vil du selv skulle pille den defekte potte af og aflevere
den , på et autoriseret værksted, er det typisk noget de klarer - men
igen, du betaler jo også en forskel i prisen.

Ifølge købeloven er du imidlertid sikret 2 års reklamationsret på det
købte - det skal du have, og det kan begge sælgere ikke fravige,
sålænge du er almindelig forbruger.

>Jeg har lige sparet halvdelen af hvad en original bagerste udstødningspotte
>koster til en WV Polo - eller har jeg?

Hvis du har fået en original, har du måske sparet det halve , hvis du
har fået en bambuspotte, har du vel fået en bambuspotte til hvad nu
den koster ;)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : //zigge

Dato : 06-10-03 21:38

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Hos Højer vil du selv skulle pille den defekte potte af og aflevere
> den , på et autoriseret værksted, er det typisk noget de klarer - men
> igen, du betaler jo også en forskel i prisen.

(Øh, hvorfor skal jeg aflevere den brugte potte på et autoriseret værksted?)

Naa - det var ikke monteret at den kostede det dobbelte hos WV. De skulle
have 950,- hvis det var monteret.
Jeg gav 320,- hos Onkel Hoyer og satte den på på under 15min selv...
liggende på et stykke pap ved kantstenen.

> Hvis du har fået en original, har du måske sparet det halve , hvis du
> har fået en bambuspotte, har du vel fået en bambuspotte til hvad nu
> den koster ;)

Det var sådan set det spørgsmålet handlede om, hvor lang tid kan man regne
med at en hhv. original og uoriginal potte holder?

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 22:02

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> (Øh, hvorfor skal jeg aflevere den brugte potte på et autoriseret
værksted?)

Det må være den nye kommsætning, der stadig huserer.

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-10-03 22:11

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev :

>Det må være den nye kommsætning, der stadig huserer.

Nope - men det danske sproget er jo en svær ting, og tales, omend med
besvær, selv af indfødte...........

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-10-03 07:47

> [...]

>den garanti som man får på et autoriseret værksted og den garanti man får
>hos Hoyer, hvis man køber en udstødning?

Har sakset lidt.

jan@stevns.net skrev følgende:
Hos Højer vil du selv skulle pille den defekte potte af og aflevere
den , på et autoriseret værksted, er det typisk noget de klarer - men
igen, du betaler jo også en forskel i prisen.

Hvis der i stedet var skrevet følgende:
Hos Højer vil du selv skulle pille den defekte potte af og aflevere
den.
På et autoriseret værksted, er det typisk noget de klarer - men
igen, du betaler jo også en forskel i prisen.

Samme smøre:
> Nope - men det danske sproget er jo en svær ting, og tales, omend med
> besvær, selv af indfødte...........

Mere læsbart:
Nope - men det danske sproget er jo en svær ting. Det tales, omend med
besvær, selv af indfødte...........

og nej, jeg er hverken indfødt eller dansklærer.
Ej heller er jeg perfekt udi det danske (har dog lært at sige skål
Kommasætning, synes jeg også, er noget af det mest #"#%&/%¤# der findes.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-10-03 07:49

On Tue, 7 Oct 2003 08:46:42 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leiti@hotmail.com> wrote:

> synes jeg også, er noget af det mest #"#%&/%¤# der findes.

Du skrev: "#"#%&/%¤#" -> betyder det "fantastiske"

Husk iøvrigt komma efter der næste gang

/Mogens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-10-03 08:22

> Du skrev: "#"#%&/%¤#" -> betyder det "fantastiske"
>
> Husk iøvrigt komma efter der næste gang

og der sad han så meget længe og overvejede om der skulle have været et
komma !
NB, denne overvejelse lå forud for afsendelsen.

1 - 0 Mogens ;-/

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (uden komma)

Sættes efter behag/behov ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-10-03 08:29

On Tue, 7 Oct 2003 09:22:27 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leiti@hotmail.com> wrote:

>og der sad han så meget længe og overvejede om der skulle have været et
>komma !
>NB, denne overvejelse lå forud for afsendelsen.

Det er meget enkelt - lad os tage din "nye sætning, hvor der også
mangler et komma :)
der sad han så meget længe og overvejede om der skulle have været...
------O---X--------------------------------------,------X----O-----------

OX skal parvis adskilles, hvorfor der mangler et komma mellem
"overvejede" og "der"

>1 - 0 Mogens ;-/

Nope, dét skal du ikke være ked af

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 11:56

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> ------O---X--------------------------------------,------X----O-----------
>
> OX skal parvis adskilles, hvorfor der mangler et komma mellem

Hvorfor har du ikke O under "overvejede"?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 12:11

Mogens Knudsen wrote:

> Du skrev: "#"#%&/%¤#" -> betyder det "fantastiske"
>
> Husk iøvrigt komma efter der næste gang

Nah, den holder vist ikke helt:

"Kommasætning, synes jeg også, er noget af det mest #"#%&/%¤# der
findes."

Første udsagnsled er "synes". Hvem "synes"? Det gør "jeg".
Næste udsagnsled er "er". Hvem "er"? Det er "Kommasætning" der
"er".
Tredie udsagnsled er "findes". Hvem "findes"? Det gør "der".

"synes jeg også" er en indskudt sætning. Den kan tages ud uden at
ødelægge budskabet. Det er derfor korrekt at sætte kommaer omkring
sætningen. Hvis der skal flere kommaer ind i sætningen må det
blive før "der", ikke efter..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-10-03 12:55

On Tue, 07 Oct 2003 13:10:58 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Hvis der skal flere kommaer ind i sætningen må det
>blive før "der", ikke efter..

Jep - jeg skrev fejl. Rart at se, at selv jég kan fejle...

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 07-10-03 13:03

Mogens Knudsen wrote:
> Jep - jeg skrev fejl. Rart at se, at selv jég kan fejle...

Det er vist ved at være kendetegnende for ingeniører i
denne gruppe ;c)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-10-03 13:28

On Tue, 7 Oct 2003 14:03:21 +0200, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Det er vist ved at være kendetegnende for ingeniører i
>denne gruppe ;c)

Ny trend

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 07-10-03 13:42

Mogens Knudsen wrote:
> Ny trend

Sørgelig trend ,-)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-10-03 13:29

> Det er vist ved at være kendetegnende for ingeniører i
> denne gruppe ;c)

At vi kan fejle, eller at vi indrømmer det ?

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : John Sahl

Dato : 07-10-03 13:41

Uffe Bærentsen wrote:
> At vi kan fejle, eller at vi indrømmer det ?

Det sidste. Det første har jeg ret mange erfaringer med fra
tidligere tider i det virkelige liv ,-)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 07-10-03 13:55

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message news:bluc7b$8fc$1@dknews.tiscali.dk...

> Det sidste. Det første har jeg ret mange erfaringer med fra
> tidligere tider i det virkelige liv ,-)

Du må have været helt utrolig uheldig

/Jakob

Fra : John Sahl

Dato : 07-10-03 14:33

Jakob Jeppesen wrote:
> Du må have været helt utrolig uheldig

Næh, men som håndværker olver man mange sjove ting
fra både ingeniører og arkitekter ,-)

Fra : Peter Weis

Dato : 07-10-03 13:57

"Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> wrote:

> At vi kan fejle, eller at vi indrømmer det ?

At de andre opdager det.
Vi har trænet dem for godt.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 17:45

Mogens Knudsen wrote:

> Jep - jeg skrev fejl. Rart at se, at selv jég kan fejle...

Det er sådan en uskreven lov, at når man korrigerer andres
stavning er man dømt til selv at lave fejl. Det slår stortset
aldrig fejl..

--
Hygge..
Thomas

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-10-03 22:14

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det må være den nye kommsætning, der stadig huserer.

....som gudskelov er afskaffet igen. Hørte det i nyhederne forleden dag !

/Caspersen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-10-03 22:10

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>
>(Øh, hvorfor skal jeg aflevere den brugte potte på et autoriseret værksted?)

Læser du overhovedet hvad der står ?

Jeg skriver "defekte" - og det skal forståes som :

Hvis den nye potte bliver defekte ...........

> [...]
>Jeg gav 320,- hos Onkel Hoyer og satte den på på under 15min selv...
>liggende på et stykke pap ved kantstenen.

Du gav 320 hos højer , og skruer selv på

Hvad ville den have kostet hos WV ?

Deres pris incl montering er jo ligesom irrelevant

>udstødningspotte

>Det var sådan set det spørgsmålet handlede om, hvor lang tid kan man regne
>med at en hhv. original og uoriginal potte holder?

Det kommer an på hvordan du kører

Jeg oplever som regel ingen nævneværdig forskel på levetid, men af og
til stor forskel på hvordan potten passer.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-10-03 22:51

I foråret gik der hul på den bagerste potte på min 5 år gamle Citroen, og
den forreste potte så temmelig gusten ud i svejsningen ved røret - det var
een uge inden sommerferien.
Lidt telefonresearch gav det resultat at et komplet nyt anlæg hos Citroen
kostede omkring 2500, og via noget firmarabat kunne jeg få skiftet hele
anlægget hos Super Dæk Service for 1350,- incl. moms og montering
(monteringen kostede 150,-) - det var et mærke der hed Arvin Tesh med 2 års
garanti.
Prisforskellen og den hastigt nærmende ferie gjorde at jeg valgte Super Dæk
tilbuddet, og fik mig en snak med mekanikeren der monterede anlægget - han
mente at jeg skulle regne med at det nye ville holde en 3 - 4 år afhængigt
af kørselsmønster.
Rent visuelt kunne jeg ikke se eller mærke forskel på det uoriginale og det
originale - eneste forskel var ophængningerne, som på det originale var
udført som store spændebånd omkring potten (det var under dette spændebånd
gennemrustningen var startet) - på det uoriginale var det en krog der var
svejset på potten (og det er jo nok også den som ruster af en skønne dag).
Eneste forskel jeg har lagt mærke til, er at bilen har fået en lidt mere dyb
brummen når den holder med motoren gående i tomgang - så snart bilen ruller,
er der ingen forskel at høre overhovedet.
Holder det 4 år, kommer der helt klart sådan et Super Dæk potteri på potten
igen

mvh

Andreas M. Hansen