Afspilning af film på Matrox Mill. G450
Fra : Jens Gregersen

Dato : 06-10-03 15:09

Hej

Jeg har netop anskaffet mig et Matrox Millenium G450 dualhead grafikkort.
Billedkvaliteten er (naturligvis) helt i top, men jeg synes ikke at
afspilningen af hverken dvd eller divx/xvid osv. er tilfredsstillende.
Billedet hakker meget som om at der slet ikke er ressourcer nok.

Min konfiguration:

- 1400mhz tordenmåge
- 1 gb pc133 ram
- 2 x 60gb 7200 rpm diske i raid 0
- Matrox millenium g450 dualhead 32mb ram

Jeg har prøvet både med dualhead slået til og fra samt med de
standard-drivere Win XP Pro installere samt med Matrox' egen. Desuden er det
en helt frisk installation af Win og med Nimo Codecs og xVid installeret.
Det skal lige siges at film kører upåklageligt hvis jeg sætter min Geforce2
GTS Pro i.

Nogen, der har nogle forslag til hvad problemet kan være? Hvis der er et
problem altså... Men jeg mener bare at Matrox kort burde kunne afspille film
og dvd tilfredsstillende!

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 17:44

Jens Gregersen wrote:

> Billedet hakker meget som om at der slet ikke er ressourcer nok.

Er "Assign IRQ for VGA" slået til i Bios?

Fra : Jens Gregersen

Dato : 07-10-03 00:02

> Er "Assign IRQ for VGA" slået til i Bios?

Yep...

Bundkortet er et Abit KT7A-raid hvis nogen skulle/kunne bruge den
information til noget...

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 07-10-03 17:20

Jens Gregersen skrev:
> Bundkortet er et Abit KT7A-raid hvis nogen skulle/kunne bruge den
> information til noget...

Har du husket at installere Via 4-in-1 driverne før du installerede
grafikkortet?

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jens Gregersen

Dato : 07-10-03 20:44

> Har du husket at installere Via 4-in-1 driverne før du installerede
> grafikkortet?

Dem har jeg aldrig nogensinde haft installeret... Hvad gør de godt for da?
Som sagt kørte mit Geforce 2 perfekt... Og det her Matrox kort kører som
sådan også fint - det er bare filmafspilningen der hakker [1]. Photoshop
osv. kører helt fint....

[1] På min sekundære skærm, der kører 1024*768 vises filmen noget nær
perfekt, men på min primære skærm (1600*1200) hakker det!

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-03 21:07

Jens Gregersen wrote:

> [1] På min sekundære skærm, der kører 1024*768 vises filmen noget nær
> perfekt, men på min primære skærm (1600*1200) hakker det!

Hvad så hvis du sætter den ned i opløsning?
En DVD-film har alligevel ikke højere opløsning end 720x568.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 07-10-03 21:58

> Hvad så hvis du sætter den ned i opløsning?
> En DVD-film har alligevel ikke højere opløsning end 720x568.

Hmm... Nej okay.. Jeg plejer bare gerne at smide en dvd på og så se den på
skærmen... Jeg har ikke fået købt det ekstra kabel til tv-out. Og en 15"
skærm er noget lille at se film på.

Men du mener altså at når jeg får smidt skidtet over på fx fjernsynet (der
vel kører 800*600) så vil der ikke være noget problem?

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 23:02

Jens Gregersen wrote:

> Men du mener altså at når jeg får smidt skidtet over på fx fjernsynet (der
> vel kører 800*600) så vil der ikke være noget problem?

Jeg kan ikke vide om du tilfældigvis har en obskur sammensætning af
hardware, der netop ikke kan vise en DVD-film på et tv uden at hakke,
men det _burde_ virke.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 08-10-03 23:22

> Jeg kan ikke vide om du tilfældigvis har en obskur sammensætning af
> hardware, der netop ikke kan vise en DVD-film på et tv uden at hakke,
> men det _burde_ virke.

Obskur ligefrem - det håber jeg da så sandelig ikke
Men mon ikke det går. Nu skal jeg bare lige have taget mig sammen til at få
købt den converter så jeg kan få tv-out til at køre.

Tak for jeres input alle sammen!

Fra : Henrik Dissing

Dato : 08-10-03 13:49

On Tue, 7 Oct 2003 21:44:18 +0200, Jens Gregersen wrote:

>Dem har jeg aldrig nogensinde haft installeret... Hvad gør de godt for da?

De sikrer at det Via chipset som sidder på dit bundkort fungerer optimalt,
både med hensyn til hastighed og stabilitet. Manualen til dit bundkort vil
helt sikkert fortælle dig at de /skal/ være installeret for at alt fungerer
som det skal.

>Som sagt kørte mit Geforce 2 perfekt... Og det her Matrox kort kører som
>sådan også fint - det er bare filmafspilningen der hakker [1]. Photoshop
>osv. kører helt fint....

Det kan meget vel tænkes at ét grafikkort har mere brug for disse drivere
end et andet.

Prøv dog at installere dem. Det er både nemt og hurtigt, og kan næppe gøre
nogen skade. Måske vil du opdage at mange ting går hurtigere end før, men om
det løser dit DVD-problem, er umuligt at sige.

Driverne kan hentes her: http://www.viaarena.com/?PageID=300
Der kan du også læse mere om hvad de gør godt for.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Jens Gregersen

Dato : 08-10-03 21:52

> [...]
> dit bundkort vil helt sikkert fortælle dig at de /skal/ være
> installeret for at alt fungerer som det skal.

Nu er det sjovt at du siger iflg. manualen /skal/ være installeret, for nu
har jeg netop kigget manualen igennem og der er de ikke nævnt et eneste
sted - men lad nu det ligge ;)

> [...]
> gøre nogen skade. Måske vil du opdage at mange ting går hurtigere end
> før, men om det løser dit DVD-problem, er umuligt at sige.

Nu har jeg installeret dem, men det gav ingen ændring. Men tak for
forslaget!

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-10-03 11:16

On Wed, 8 Oct 2003 22:51:37 +0200, Jens Gregersen wrote:

>Nu er det sjovt at du siger iflg. manualen /skal/ være installeret, for nu
>har jeg netop kigget manualen igennem og der er de ikke nævnt et eneste
>sted - men lad nu det ligge ;)

Er der ikke et "Appendix C: Via Service Pack Driver Installation for Windows
2000"? Det er der i min KT7/KT7-RAID User's Manual. Men det er rigtigt at
der ikke står "4-in-1" nogen steder.

>Nu har jeg installeret dem, men det gav ingen ændring.

Det var ærgerligt.

Jeg havde selv engang et G400 Max, som er meget lig et G450, og som i
begyndelsen virkede fint med den medfølgende DVD-software. På et tidspunkt
prøvede jeg noget DVD-software, som nogen sagde var det bedste siden
skiveskåret brød, men så fik jeg symptomer som dem du beskriver. En
afinstallering af omtalte program - som jeg ikke kan huske hvad hed - hjalp
ikke.

Jeg fik det aldrig til at virke igen, men jeg gjorde heller ikke noget
særligt ihærdigt forsøg. Dette kun til inspiration.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 09-10-03 12:16

[snip]

> [...]
>
> Jeg fik det aldrig til at virke igen, men jeg gjorde heller ikke noget
> særligt ihærdigt forsøg. Dette kun til inspiration.

Måske jeg skulle overveje at købe den der dongle og det dvd-software.. Det
er jo kun lidt over 100,- og det kunne jo være det hjalp :)
Hvorom alting er skal jeg jo alligevel have fat i den kabelting engang.

Men tak for inputtet!