XO cognac? vs. ******* cognac (metaxa)
Fra : Thomas Hjort

Dato : 06-10-03 10:15

Jeg har købt en flaske Otard XO og den smager rigtigt godt. Blød og rund i
smagen.
Men hvad står VS/VSOP/XO for ? Og er XO den ældste/fineste cognac man kan
få? Hvornår gik man i Frankrig væk fra stjerne systemet som man ser det i
Grækenland i vore dage?
Hvilken XO til under en tusse mener i er den bedste?

Mvh Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 06-10-03 12:23

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
man kan
> få? Hvornår gik man i Frankrig væk fra stjerne systemet som man ser

Du kan læse om betegnelserne på
http://www.cognac.fr/web_bnic_en/asp/accueil3.asp.

VS = Very Special = ***, mindst to år gammel.
VSOP = Very Special Old Pale = Reserve, mindst fire år gammel.
XO = Extra Old = Napoleon = Hors d'âge, mindst seks år gammel.

mvh
Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-03 16:45

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvilken XO til under en tusse mener i er den bedste?

Det er lidt svært, men af de mere gængse er jeg personligt ret vild med
Hennesy XO - den er fremragende.

vh
Jan

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-10-03 12:47

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> Det er lidt svært, men af de mere gængse er jeg personligt ret vild med
> Hennesy XO - den er fremragende.

Jeps - den er dælme god.
Hennessy "Grande Champagne" X.O. lavet i anledning af X.Oéns 50 års
jubilæum.
Jums.

Jeg købte min i Amman her i foråret , jeg kan ikke huske hvad den kostede ,
men det var mellem 700-900 kr. (købte selvfølgelig en kasse David-off som
tilbehør ).

Gad vide , hvad den koster her i DK , med de nye priser.

Hygge
Martin

Fra : Anders

Dato : 07-10-03 07:19

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Grækenland i vore dage?
> Hvilken XO til under en tusse mener i er den bedste?

Braastad XO eller Jon Bertelsen eller Noblige(som ikke er en XO, men super
til prisen)

Anders

Fra : Jan Pedersen

Dato : 07-10-03 07:41

Der er også denne...

http://www.superbrugsen.dk/IncludeFiles/xImageBase.asp?id=5542346

--
Jan Pedersen
c u k @ c u k . d k

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-10-03 19:10

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote in message

> Der er også denne...
>
> http://www.superbrugsen.dk/IncludeFiles/xImageBase.asp?id=5542346

Det er - undskyld - at tage tykt pis på folk at kalde det der for en XO!
Præcis samme holdning har jeg til f.eks. Larsens XO og De Luze XO - det er
en gang sprøjt uanset hvad man kalder det. Og så jeg er i øvrigt flintrende
ligeglad med om sprøjtet overholder reglerne for lagring.
Hvis man finder dem fremragende er det IMHO et udtryk for at man ikke er
særlig vild med cognac - den vigtigste smagskomponent er noget karamelagtigt
noget.
En Lada bliver heller ikke til en Mercedes blot ved at klistre en stjerne på
køleren!

vh
Jan

Fra : Ole Lønborg

Dato : 08-10-03 18:14

Anders skrev:
> Braastad XO eller Jon Bertelsen eller Noblige(som ikke er en XO, men super
> til prisen)
Det er rigtigt, Braastad XO er fabelagtig, men kan den fås i Danmark?

/Ole

Fra : connie-toft

Dato : 07-10-03 21:05

Min favorit er helt klar Remy Martin`s OX.
Fåes til lige omkring 1000,-kr i danske butikker.
Den sidste blev købt i et fly for 699,-kr, for en hel litter.

Mvh Connie

Fra : MM

Dato : 07-10-03 22:45

> Min favorit er helt klar Remy Martin`s OX.
> Fåes til lige omkring 1000,-kr i danske butikker.
> Den sidste blev købt i et fly for 699,-kr, for en hel litter.

Jeg ved ik lige hvad den koster herhjemme, men den er simpelthen bare
lækker, dejlig rund og fyldig i smagen.
~M