Kendingsbogstaver - hjælp!
Fra : Eliasen

Dato : 06-10-03 06:05

Et par i en bil havde den frækhed at passere mig i deres Jeep i weekenden.
Bagpå sad det mest irriterende kendingsmærke: "SE"

Et omfattende detektivarbejde har kun afsløret at irske biler i 1930'erne
kørte rundt med skiltet, men det har tilsyneladende ikke været i brug siden.

Forslag til oprindelse?

--
Eliasen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 06-10-03 06:55

Eliasen skrev:

> [...]

1930'erne
> kørte rundt med skiltet, men det har tilsyneladende ikke været i brug

SE stod for Saorstat Éireann (den Irske Fristat) efter den status Irland
havde i det meste af mellemkrigstiden. Det er ikke særlig sandsynligt at
nogen vil køre rundt med den betegnelse nu om dage.

> Forslag til oprindelse?

Det kunne være Sverige (efter ISO-landekoden SE) eller Serbien (selv om
Serbien engang har haft SB, og SER også forekommer). Det kunne også være
et uofficielt kendingsmærke ligesom J for Jylland og A for Amager. Dem
er der masser af rundt omkring. SE bruges uofficielt i den franske
region Savoyen (Savoie) hvor indbyggerne ikke helt er kommet sig over at
de i 1860-tallet blev afstået til Frankrig. Savoiens flag ligner
Dannebrog, men korset er bredere og symmetrisk.

TT