Tørdragt!!
Fra : Torben

Dato : 05-10-03 18:23

Nu nærmer tiden sig, hvor mange dykkere pakker deres udstyr væk for vintren.
Jeg kunne imidlertid godt tænke mig, at forlænge sæsonen, så derfor er jeg
på udkig efter en tørdragt.
Nu er spørgsmålet så, hvad skal man investere sine surt tjente penge i for,
at få mest ud af dem.
Hvad er fordele/ulemper ved neopren - trilaminat.
Jeg har hørt at hvis man går efter O´three er man ikke helt på vildspor.

Vh.
--
Torben Nissen

Fra : Morten Dall

Dato : 05-10-03 19:05

"Torben" <torbennissen2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu nærmer tiden sig, hvor mange dykkere pakker deres udstyr væk for
vintren.
> Jeg kunne imidlertid godt tænke mig, at forlænge sæsonen, så derfor er jeg
> på udkig efter en tørdragt.

Hej Torben,

dette emne bliver mindst diskuteret 1 gang om året, så prøv at søg tilbage i
gruppen, du kan sikkert finde flere diskusjoner om emnet.

du kunne jo også købe det nye nummer af dyk og læse den 4 siders artikkel de
har om sub.

mvh Morten Dall

Fra : Henrik & Betina

Dato : 05-10-03 20:33

Det er nok et lige så delikat emne, som CMAS/PADI diskussionen

Under alle omstændigheder, så vil det ikke bare forlænge sæsonen - men gøre
glæden ved dykning mange gange større, selv om sommeren på de dybere dyk.
For mit eget vedkommende bruger jeg stort set aldrig min våddragt længere
herhjemme - på de varme sommerdage tager jeg blot en t-shirt under (nok mest
anvendeligt i en neoprendragt!)

Om det så skal være den ene eller anden type, er nok et
temperamentsspørgsmål - men hvis du vælger en neoprenudgave, så vil jeg
anbefale at du tager en i compressed neopren (4 mm) - og ikke en i 7 mm alm.
neopren, da bevægelsesfriheden er rimeligt begrænset - på land ihvertfald.

Ang. sikkerheden, så har jeg læst at der i US Navy er lavet en test på både
trilaminat og neoprendragter, hvor disse er fyldt med vand (altså for at
undersøge hvordan opdriften påvirkes, hvis der går hul på dragten), og her
var der kun en ganske lille gevinst ved neoprendragten, som såvidt jeg
husker var ubetydelig.

Held og lykke!

Mvh

Henrik
E-Scuba

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 05-10-03 21:38

"Henrik & Betina" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> undersøge hvordan opdriften påvirkes, hvis der går hul på dragten), og her
> var der kun en ganske lille gevinst ved neoprendragten, som såvidt jeg

Under alle omstændigheder skal ens Wing eller BCD vel kunne klare den
nødvendige opdrift alene?

Fra : Henrik & Betina

Dato : 06-10-03 16:48

Pointen her er at der er ikke nogen sikkerhedsmæssig fordel i en
neoprendragt, fremfor en trilaminat dragt.

Jeg går ikke ud fra at du læner dig op ad evt positiv opdrift fra din
tørdragt, i planlægningen af dykket??

Henrik
E-Scuba

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 06-10-03 20:21

Selvfølgelig ikke. Det var vel også det jeg skrev i indlægget.

Mvh. Asger

Fra : Klaus Christensen

Dato : 06-10-03 09:48

I nyeste nummer af DYK er der (igen) en rigtig fin gennemgang af
emnet og så er der ovenikøbet et fint billede af Jan Hingebjerg!

Skriv evt. til mig direkte - så skal jeg gerne give dig en masse
yderligere gode råd

KC

--
Klaus Christensen
CMAS***, PADI Divemaster, CMAS og PADI Basic Nitrox.

Fra : Henrik & Betina

Dato : 06-10-03 17:07

Og så har du tilfældigvis en tørdragt til salg

BARE CD4 er i øvrigt et rigtig godt valg til prisen!

Fra : Klaus Christensen

Dato : 07-10-03 21:37

Næ... jeg har mange tørdragter til salg.
Men dem forsøger jeg ikke at sælge her.
Dragten jeg forsøger er at sælge er min "aflagte"

"KC"

Klaus Christensen - www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI