Oliefyr - tænd/sluk på kommando.
Fra : Mona & Michael

Dato : 05-10-03 14:01

Hej.

Vi vil gerne selv bestemme hvornår vores oliefyr skal køre, så i
øjeblikket er det som regel slukket og så tænder vi det to-tre
gange i løbet af dagen.

Det giver en virkelig stor besparelse på olieforbruget, men jeg
er begyndt at tænke på om oliefyret kan tage skade.

Samtidig har jeg tænkt på, om vi kan montere et tænd/sluk-ur, som
så tænder og slukker for os.

Jeg håber nogen her har noget erfaring, som jeg kan have lidt
nytte af.

Fra fyret er der tre ledninger og kun den ene er med et han-stik
i enden, -de andre to er fastmonteret i kontakten på væggen.

Hvorfor er der egentlig tre ledninger, hvad styrer de?

Skal de tændes i nogen bestemt rækkefølge?

Kan man godt sætte han-stik i alle tre ledning, putte dem i en
forlænger-og-fordeler-dåse, som så styres via tænd/sluk-ur?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Venlig hilsen

Mona

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 05-10-03 14:19

Hej !

> [...]
>
> Det giver en virkelig stor besparelse på olieforbruget, men jeg
> er begyndt at tænke på om oliefyret kan tage skade.

Næ det tager nok ikke skade af at blive tændt og slukket, vores fyr (Vølund)
er "født" med tænd/slukur, som vi har brugt i 5 -6 år.

> Samtidig har jeg tænkt på, om vi kan montere et tænd/sluk-ur, som
> så tænder og slukker for os.

Det kan vel bare sættes foran brænder og cirkulationspumpe(r).

Hilsen

Kurt Kristiansen

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-10-03 15:38

"Kurt Kristiansen" <kurt.kristiansen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Næ det tager nok ikke skade af at blive tændt og slukket, vores fyr
(Vølund)
> er "født" med tænd/slukur, som vi har brugt i 5 -6 år.

....jeg har selv monteret ét (elektronisk) via termostaten - har vel kørt
15 år nu...

....samtidig har jeg sat ét på pumpen, så den i sommerhalvåret kører 5
min. hver dag...
Hans

Fra : Jørgen

Dato : 05-10-03 18:07

Hvis fyret ikke er en støbejerns fyr, må den helst ikke komme under 60
grader , da der er fare for tæring prg, af svovl, Du kan sagtens sætte en
tænd og sluk ur på kontakten til cirkulations pumpen, uden der sker noget.
De fleste fyr er pladejern fyr og bør derfor ikke slukkes.

Hilsen
Jørgen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-10-03 18:24

Jørgen wrote:
> [...]
> sætte en tænd og sluk ur på kontakten til cirkulations pumpen, uden
> der sker noget. De fleste fyr er pladejern fyr og bør derfor ikke

Husk også at det varme vand ALDRIG må kommer under 60 grader på grund af
farlige bakterier,

\MK

Fra : Mona & Michael

Dato : 05-10-03 18:37

"Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
pumpen, uden

> Husk også at det varme vand ALDRIG må kommer under 60 grader på
grund af
> farlige bakterier,

Hvilke farlige bakterier er det og hvordan er de farlige for os?

Vi bruger aldrig varmt vand til madlavning. I stedet opvarmer vi
koldt vand, så umiddelbart kan jeg ikke se at det er farligt for
os?

Hilsen

Mona

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-10-03 18:52

Mona & Michael wrote:
> [...]
>
> Vi bruger aldrig varmt vand til madlavning. I stedet opvarmer vi
> koldt vand, så umiddelbart kan jeg ikke se at det er farligt for

Jeg tror Morten blander et par ting sammen.

Det vand som opvarmes i kedlen, cirkulerer i et lukket kredsløb. Om der
er bakterier i kedelvandet, betyder ikke meget, for de kan ikke komme ud
derfra

Kedelvandet bruges i reglen til at opvarme brugsvand i en varmeveksler
(f. eks. en varmtvandsbeholder). Når der er behov for opvarmning af
brugsvandet, cirkuleres kedelvandet gennem varmeveksleren hvor det
afgiver sin varme. Herunder opvarmes kedelvandet ofte til ca. 80°C,
netop for at man kan få brugsvandet op på 60°C. Det skal selvfølgelig
være helt tæt mellem kedelvand og brugsvand.

Det er i det varme brugsvand at bakterievækst kan være ubehagelig eller
direkte farlig, så derfor skal det helst være varmt nok til at
bakterievæksten går i stå.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-10-03 22:25

Erik Olsen wrote:

> Jeg tror Morten blander et par ting sammen.

Varmt vand <=> brugsvand

> Herunder opvarmes kedelvandet ofte til ca. 80°C,
> netop for at man kan få brugsvandet op på 60°C.

Ikke hvis ens kedel køre med en driftstemperatur på 60-65 grader.

> Det skal selvfølgelig
> være helt tæt mellem kedelvand og brugsvand.

Ikke smager man det i første slurk.

> Det er i det varme brugsvand at bakterievækst kan være ubehagelig
> eller direkte farlig, så derfor skal det helst være varmt nok til at
> bakterievæksten går i stå.

Ja, 60 grader.

Lidt læsning:

http://www.aakv.dk/Vand/legionella.html
www.mst.dk/kemi/PDF/ Sådanminimereduproblemermedlegionella.pdf

\MK

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-10-03 22:25

Fra : Mona & Michael

Dato : 05-10-03 18:43

"Jørgen" <js2@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sker noget.
> De fleste fyr er pladejern fyr og bør derfor ikke slukkes.

Hej Jørgen.

Hvor kommer det svovl fra og hvad kan jeg opnå ved kun at
tænde/slukke cirkulationspumpen (besparelse)?

Fyret vil vel så igen køre mange gange i løbet af dagen, og
bruger af den dyre fyringsolie eller hvad?

Har du eller andre gode råd til hvordan jeg kan spare på olien,
uden at skade fyret?

Hilsen

Mona

Fra : Jørgen

Dato : 05-10-03 20:41

> Svovl kommer af forbrændingen.

Fyret vil køre i den udstrækning du bruger varmt vand, så bruger du ikke det
vil fyret næppe køre, hvis varmt vands haner er tætte og der ikke kører en
cirkulationspumpe til det varme vand ( 2 strengs system)

Der er kun en ting der rigtig tæller og det er at slukke, skrue ned, men man
skal huske at rummet skal varmes op igen.
Husk også at der er risiko for fugtskader når man skruer ned for varmem. så
det bedste vil nok være at køre fast på en lidt lavere temp.
Jeg går ud fra im har rum termostater på radiatorerne

Hilsen
Jørgen