Mac VS PC ???
Fra : Thomas Neumann

Dato : 10-04-01 21:38

Hej NG

Jeg er godt klar over at subject kan være oplæg til en fanatisk
religionskrig ! MEN !

Er der ikke nogen seriøse mennesker derude som har prøvet BÅDE at have en PC
og en MAC og brugt dem sådant lige meget og på nogenlunde samme niveau?

Hvad var erfaringen?

Jeg er lige nu PC bruger og anvender Mac en gang imellem. Jeg overvejer at
købe en Mac, men de er faktisk lidt dyre. Til gengæld forventer jeg at få
noget laaangt mere stabilt end pc'en. Men måske nogen vil be/af-kræfte mine
forhåbninger!

tak

--

Med venlig hilsen / Sincerely yours

Thomas Neumann
thomas@neumann.dk
www.neumann.dk
ICQ: 9101196

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 10-04-01 21:53

> Er der ikke nogen seriøse mennesker derude som har prøvet BÅDE at have en PC
> og en MAC og brugt dem sådant lige meget og på nogenlunde samme niveau?
>
> Hvad var erfaringen?

Jeg bruger både Mac og PC - dog mest Mac (gudskelov). Det dejlige ved PC'en var
at det var let at skaffe programmer. Man kunne nu også endelig åbne alle de små
filer der blev sendt rundt. Ved Mac'en var det lige pludseligt ikke nødvendigt
at genstarte computeren konstant på grund af systemfejl. Mac'en er også mere
ærlig _hvis_ den går ned så gør den det med et brag.. en bombe på skærmen og du
er færdig. PC'en kom først med en dårlig undskyldning "Programmet svarer ikke"
når man så afslutter det program så går ens pc langsomt i sænk indtil man bøjer
sig og genstarter. Jeg har også brugt både PC og Mac til videoredigering.
Mac'en var hurtigere og self. også mere stabil. Jeg synes også at selve den
fysiske overførsel til DV Video fra Mac'en var mere pålideligt end på min PC.
Som sagt. "Gud bevare Mac'en"!

Mark

Fra : Gunnar Holse

Dato : 10-04-01 23:17

> Mac'en er også mere
> ærlig _hvis_ den går ned så gør den det med et brag.. en bombe på skærmen
og du
> er færdig.

Holy Mother of Christ!

Enhver optimalt konfigureret maskine vil altid køre godt. Det du vil vide er
ikke hvad der er _bedst_ - for det kan der simpelthen ikke svares på, selvom
mange vil forsøge - men hvordan det _virker_. Og på maskiner efter dagens
standarder, med dagens gængse professionelle OS'er kan du få dit arbejde
fint fra hånden, hvandenten det er Mac eller PC. Der er ganske enkelt ikke
den store forskel. Det drejer sig om _hvordan_ du udfører dit arbejde, og
hvor stort dit budget er. Det første kan du læse dig til ved at følge bla.
denne nyhedsgruppe og samtidig følge med foran Mac'en, og det lidt hyppigere
end du åbenbart gør nu. Læs hvad folk roder med, og prøv det af selv hvis du
tør. Det andet må så være en beslutning taget på baggrund af erfaringerne i
det første. Jeg bilder mig selv ind at have et udmærket brugerkendskab til
begge platforme, og hvis viljen(!) er der kan Mac'en det samme som en PC.
Det koster bare - skal vi sige - anderledes beløb at hænge på udviklingen.

My two cents.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 10-04-01 23:25

> [...]
> Det koster bare - skal vi sige - anderledes beløb at hænge på udviklingen.

Jeg vil gerne prøve en "optimalt konfigureret" maskine. Så skal vi se om den
ikke også går ned en gang i mellem. Gad vide hvis nu vi laver et uendeligt
loop... Gad vide... jeg tror også at optimalt konfigurerede maskiner kan gå
ned. De fleste tilfælde hvor min computer går ned er på grund af
programmeringsfejl i mine programmer - dårlig programmering? come on... alle
har fejl til at begynde med i deres program. Også andre programmer kan gå ned
ved fejl ligegyldigt hvor perfekt din maskine er sat op.

Mark

Fra : Gunnar Holse

Dato : 11-04-01 00:31

> [...]

ned
> ved fejl ligegyldigt hvor perfekt din maskine er sat op.

Lad mig så istedet kalde det velafbalanceret i forhold til opgaven. Alt går
vel ned til tider, men netop den "ærlige bombe" er nok den mest
hemmelighedsfulde form for nedbrud der findes. Kabum! Og hvis ikke du har
gemt dit arbejde er du lost. En risiko jeg ikke vil løbe efter at have set
hvordan Windows 2000 ikke lader sig påvirke at et program der låser. Så hvis
jeg skal råde i Mac-indkøb ville det blive at vente et års tid til OS X er
mainstream og understøttet af mainstream-software. Så har vores ven jo tid
til at udforske og beslutte sig.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-04-01 00:28

> [...]
> mainstream og understøttet af mainstream-software. Så har vores ven jo tid

Jeg tror du har mistforstået mig. Jeg har ikke sagt at bomberne forekommer
konstant. Jeg har sagt at hvis en mac endelig går ned så går den det med måde!
Den bruger ikke en dårlig undskyldning.
Og ja! Jeg glæder mig til OS X med beskyttet hukommelse.

Mark

Fra : Gunnar Holse

Dato : 11-04-01 00:49

> [...]
måde!
> Den bruger ikke en dårlig undskyldning.
> Og ja! Jeg glæder mig til OS X med beskyttet hukommelse.

Jeg forstod det godt - men jeg mener det er noget sludder. Det er jo netop
mac'ens største svaghed du nærmest beskriver som et element af dens
brugervenlighed og gode stil, og det er nok ikke det bedste
vurderingsgrundlag for en nybegynder. Skal sammenligningsgrundlaget være
korrekt, så er de detaljer om "ulovlige handlinger" i Windows 98/ME vel
brugbare for dem der forstår det på lige plan med dem der kan tyde logikken
i en fejl 40 eller hvad det nu hedder. Altså, nedbrud er nedbrud. Jeg er
desværre ikke disponeret for at kunne se en skønhed i ligninger, sex i
programkoder endsige charme i systemnedbrud :)

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-04-01 00:46

> [...]
> brugbare for dem der forstår det på lige plan med dem der kan tyde logikken

Mener du fejl 404? Nettets hyppigst fremkomne fejl? :)

> Altså, nedbrud er nedbrud. Jeg er
> desværre ikke disponeret for at kunne se en skønhed i ligninger, sex i
> programkoder endsige charme i systemnedbrud :)

Jeg kan godt se charme i fede programmeringsligninger osv . Hvad jeg mener
med bombem er at noget af det der gør en Mac til en Mac var dens "ærlighed".
Jeg ved godt at en nybegynder måske ikke får så meget ud af det men jeg ville
bare fortælle min mening om Mac og hvorfor jeg havde valgt den.

Mark

If (dbCur = Nil) or (dbCur.EOF = True) Then
Reply = myStandardAlert(0,"Database Error","No Records
Found","OK",Null,Null,1,2,False,False,True)
Else
jRow = 0
While Not dbCur.EOF
jRow = jRow + 1
ReDim aCustomers(jRow)
aCustomers(jRow) = dbCur.Field("SerialNumber").StringValue
dbCur.MoveNext
Wend
mySort = New QuickArraySort
mySort.Sort aCustomers
End If

Enhver kan da se de tydelige seksuelle undertoner... eller er det bare mig?

Fra : Gunnar Holse

Dato : 11-04-01 01:20

> [...]
> mySort.Sort aCustomers
> End If
>

> Enhver kan da se de tydelige seksuelle undertoner... eller er det bare

Allerhøjst en håbefuld storbagning med ølbriller på :)

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-04-01 01:19

Gunnar Holse wrote:

> mig?
>
> Allerhøjst en håbefuld storbagning med ølbriller på :)

Man må da også siges at være lidt nørdet at sidde her klokken 2:30 og tåge
rundt i nyhedsgrupper - samt lidt nat-programmering.

Mark

Fra : Gunnar Holse

Dato : 11-04-01 02:17

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse

> Man må da også siges at være lidt nørdet at sidde her klokken 2:30 og tåge
> rundt i nyhedsgrupper - samt lidt nat-programmering.

Jow deet..

Fra : Thomas Neumann

Dato : 11-04-01 10:14

Okay... lad os lige få det helt klart: "Ingen elektronisk baseret maskine
kan køre fejlfrit for evigt!" På et tidspunkt vil en elektron løbe forkert
på grund af baggrundsstråling. Det er faktum!

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-04-01 10:17

Thomas Neumann wrote:

> Okay... lad os lige få det helt klart: "Ingen elektronisk baseret maskine
> kan køre fejlfrit for evigt!" På et tidspunkt vil en elektron løbe forkert
> på grund af baggrundsstråling. Det er faktum!

Der kan absolut også være andre grunde en forvirrede elektroner der får en
maskine til at gå ned - selv verdens bedst konfigurerede Mac. Software kan
også gå ned på grund af uforudsigelige grunde osv.

Makr

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-04-01 20:20

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Jeg vil gerne prøve en "optimalt konfigureret" maskine. Så skal vi se om den
> ikke også går ned en gang i mellem.

Min gamle Sparc 10 på mit tidligere job. Kun én gang skete det,
strømforsyningen røg, dette kunne have været afklaret med en rigtig
server sparc, med f.eks. rollover på alt mellem himmel og jord. Mac folk
er bare vant til at ting går ned, derfor virker det utroligt at dette
kan være fuldstændigt uacceptablet. Det skal dog lige nævnes, at jeg ved
normalt brug, ikke har kunnet myrde OS X, men det er trods alt også et
teknisk bedre OS.

> Gad vide hvis nu vi laver et uendeligt
> loop... Gad vide...

kill -9 <program navn>, programmet brager, men maskinen køre uberørt
videre.

> [...]
> har fejl til at begynde med i deres program. Også andre programmer kan gå ned
> ved fejl ligegyldigt hvor perfekt din maskine er sat op.

Ja da, programmer vil altid gå ned, men det er ikke nær så
skæbnesvanget, som når hele maskinen ryger, dette er en katastrofe som
aldrig må ske!

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-04-01 22:20

Thomas Neumann <thomas@neumann.dk> wrote:

> [...]
> noget laaangt mere stabilt end pc'en. Men måske nogen vil be/af-kræfte mine

Igen - som jeg også skrev i et andet indlæg - hvad skal du bruge din
computer til ???????????

At købe en computer er nøjagtigt det samme som at købe en bil. Er du
single og skal score noget kuzz, så køber du vel ikke en brugt Lada med
jydekrog og har du 3 store møgbeskidte hønsehunde til jagtbrug, køber du
vel heller ikke en Lamborghini.....................

--
Ciao Jesper

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 10-04-01 22:21

> [...]
> jydekrog og har du 3 store møgbeskidte hønsehunde til jagtbrug, køber du
> vel heller ikke en Lamborghini.....................

I dette tilfælde er Mac'en Lamborghini'en på udseendet og Lada'en i
funktionalitet.

MVH Mark

Fra : Franner

Dato : 10-04-01 23:54

Hej Thomas,

her lige et par erfaringer:

Var indtil halvandet år siden en ganske tilfreds pc-bruger, men skiftede så ved
lidt at et tilfælde til mac. Anledningen var, at en go' ven havde en brugt
Powerbook 1400 til salg, og da jeg på det tidspunkt ledte efter en bærbar, ja
så slog jeg til. Har nu i mellemtiden skiftet Powerbook'en ud med en iBook
Indigo, så jeg er blevet ved mac og det er der flere grunde til:

Det dér med stabiliteten skal jeg ikke kunne udtale mig alt for skråsikkert
om. Jeg er ingen hard-core mac-bruger, der anvender mange og store tunge
programmer, jeg eksperimenterer heller ikke med nye indstillinger hver anden
uge, men til det jeg bruger maskinen til (tekstbehandling, mail og internet) er
der kun godt at sige om den. Er der endelig noget der svigter, så er det
Explorer, der går ned, men iBook'en kører fortsat - altså ingen
stabilitetsproblemer overhovedet Med min gamle version af OS (9.04) var der
dog flere gange, hvor mac'en frøs fuldstændigt, men med 9.1 har der ikke været
problemer - det er altså min erfaring, at stabiliteten afhænger ganske meget af
OS-version, og så i øvrigt hvor meget ram, du har på maskinen! Mac-maskiner
elsker ram! OS X skal i øvrigt angiveligt udmærke sig ved at være MEGET stabil,
men det er der helt sikkert andre, der kan fortælle dig om.

Men nu til det for mig vigtige ved mac (stabiliteten er jo som sagt på plads):
For det første er bruger-interfacet efter min subjektive mening ganske meget
flottere end på en pc! Smag og behag er naturligvis forskellig, men det er
altså som om, der er kræset lidt mere for detaljen her end på andre systemer.
Kan man altså glæde sig over sådan noget, så er der ingen vej uden om en mac.

For det andet oplever jeg OS til at være langt mere intuitivt end Windows.
Mange pc-brugere (mig selv inklusiv) finder i starten brugerfladen og
systematikken lidt forvirrende, men gi'r man sig tid til at lære systemet at
kende, så er der altså en mening med galskaben. Samtidig er mac-OS helt
anderledes enkelt at gå til end Windows, der er ingen skjulte
registreringsdatabaser, der masser af muligheder for personlige indstillinger,
etc., så mac'en er så afgjort en maskine, hvor alle kan være med - også de
avancerede og krævende brugere i øvrigt!

Og nu til ulemperne. Mac-brugere er få i DK, så programmer er sjældent
tilgængelige på samme måde som ved pc-brug. Samtidig bliver man som mac-brugere
ofte "diskrimineret" på ganske mange områder - programmer og spil, udvikles
ikke i samme omfang til mac som til pc, home banking-løsninger i DK er kun i
ganske få tilfælde anvendelige for mac-brugere, mangelfulde/skrabede
mac-drivere til ikke-Apple-produceret USB-hardware, skal man ikke blive
overraske over, etc. Dertil kommer endvidere det ret væsentlige, at der pga.
det beskedne antal mac-brugere i DK er tilsvarende få mac-udbydere, så
konkurrencen på hard- og software-produkter kører ikke altid i højeste gear,
har man indtryk af - i hvert fald er der sjældent de store prisforskelle at
finde, når forhandlernes tilbud granskes.....

Om fordelene opvejer ulemperne kommer utvivlsomt an på, hvad man bruger sin
computer til, og hvilke behov man i øvrigt har. Selv skal jeg gerne indrømme,
at jeg kan ærgre mig ganske meget over ulemperne, ikke mindst fordi mange af
ulemperne alene gælder (eller i hvert fald forstørres), når man er mac-bruger i
DK. Alligevel er jeg stadig utroligt glad for min iBook, så jeg bider gerne i
det sure æble en rum tid endnu - måsker vi jo bliver flere en dag?

Mvh

/Franner

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 11-04-01 02:11

Grundlæggende er jeg tilfreds med min mac. Mit indlæg er nok farvet af
at jeg har en ældre maskine men der er nogen ting ved macplatformen der
irreterer mig. Den vigtigste er at macen er væsentlig langsommere på
nettet en end sammenlignelig (eller langsommere) pc. Jeg har oplevet at
min mac med 200 mhz processor er væsentlig langsommere på nettet en en
166 pentium der har under det halve ram end min. Dette er muligvis ikke
et problem mere, men jeg har på fornemmelsen at moderne macs stadig er
langsommere til at håndtere webgrafik en end pc.
Derudover har jeg det problem at jeg mangler programmer i forbindelse
med mit studie. Det er rimelig nemt at støve et topmoderne opdateret
graf tegnings program op til pc, dette er ikke tilfældet til mac.
Min sidste anke går på microsoft produkterne. Om man vil det eller ej er
de blevet standard på office siden. Der er dog stadig småfejl i
word/exel til mac jeg har svært ved at leve med. Blandt andet fungerer
lodret aksetekst ikke hvis man laver en graf i excel og exporterer den
til word. Heller ikke grafik overføres altid uden problemer til pc
brugere.
Med hensyn til stabiliteten kan det vel gøres ligesågodt på en pc. Macen
er dog dejlig at geninstallere nyt system på.
Det fede ved en mac er blandt andet den fantastiske support man kan få i
denne her gruppe. Desuden er det vel meget godt gået at jeg stadig kan
bruge min gamle mac sammen med nye versioner af grafiske programmer.

Hygge

Jakob H K

Fra : Thomas Neumann

Dato : 11-04-01 10:22

Hej folkens...

Det jeg vil bruge min kommende Mac til er det samme som min pc idag... altså

Photoshop (hvilket mac jo er født til)
GoLive
internet, mail m.m.
en lille smule filmredigering
musik... eksempelvis den gratis mp3 fra coca-cola

og så det jeg bekymrer mig mest om... SPIL !

jeg har ladet mig bilde ind at mac'en fint kan spille i netværk med
pc-brugere... og det er vel logisk nok når man tænker på Internettet !

Erfaringer med dette?

tak

Thomas

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-04-01 10:59

Thomas Neumann wrote:

> Hej folkens...
>
> Det jeg vil bruge min kommende Mac til er det samme som min pc idag... altså
>
> Photoshop (hvilket mac jo er født til)

Mac'en som du selv siger er perfekt til Photoshop - specielt med dens G4
processor.

> GoLive

Jeg har selv et mindre web firma og jeg arbejder i GoLive. GoLive kører som en
drøm. Det er hurtigt og stabilt og der sker ingen underlige fejl.

> internet, mail m.m.

Macintosh er jo i den senere tid blevet reklameret for den internetvenlige
computer - det er den også. Internet på en mac er utroligt let at sætte op og
det kører efter mine erfaringer hurtigt (jeg har 512/512 DSL).

> en lille smule filmredigering

Alle nye Mac's kommer med to indbyggede DV porte (ex PB Titanium - den har kun
een). Med de nye G4 processorer og plads til 1.5Gb Ram så kan du roligt gå i
gang med den neste Hollywood sellout.

> musik... eksempelvis den gratis mp3 fra coca-cola

Apple reklamerer utroligt meget for iTunes i øjeblikket - med god grund! iTunes
kan afspille og kode/dekode mp3 filer. Dens afspilning kører fejlfrit. Du kan
endvidere også lave dine egne playlists og brænde dem over på en CD. Du kan
også høre live streaming radio.

> og så det jeg bekymrer mig mest om... SPIL !
>
> jeg har ladet mig bilde ind at mac'en fint kan spille i netværk med
> pc-brugere... og det er vel logisk nok når man tænker på Internettet !

Du kan sagtens spille over nettet med PC brugere, også lokale netværker
fungerer fint. Jeg må indrømme at der er flere spil til PC men jeg synes at
Mac'en er blomstret meget op på det sidste med mange næsten samtidige
udgivelser af PC/Mac spil. De nye Mac'er der kommer med bedre grafikkort end de
ældre kan sagtens klare alle de nyeste moderne spil så der er ikke noget
problem.

> Erfaringer med dette?

Ja... kig ovenfor. :).

MVH Mark

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 11-04-01 11:13

> jeg har ladet mig bilde ind at mac'en fint kan spille i netværk med
> pc-brugere... og det er vel logisk nok når man tænker på Internettet !

Du skal bare være opmærksom på at det jo kræver at spillene findes til
mac. Spil som unreal tournament og quake findes hvis til mac, men
gigahit som counterstrike og hitman findes ikke
Generelt er der mindre at vælge imellem på mac platformen.

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-01 13:53

Hej Thomas

Thomas Neumann wrote:

> Det jeg vil bruge min kommende Mac til er det samme som min pc idag... altså
>
> Photoshop (hvilket mac jo er født til)

Det er nok mere rigtig at sige, at Photoshop er født til Mac -)

> GoLive
> internet, mail m.m.
> en lille smule filmredigering

... Men bortset fra det, aå er Mac ideele til alt multimedia arbejde både
'still' og 'motion'. Jeg har ikke de store erfaringer med videoredigering -
undtagen ved at læse de artikler og maualer, der er til programmerne, men fra
de erfaringer, som en af mine venner har med Mac og video, så foretrækker han
helt klart en Mac, fordi den er så meget hurtigere og bedre til både selve
redigerings- og især til efterbehandlingsopgaverne - klipning / rendering osv..

Som jeg skrev i et andet indlæg, så har han gået på et kursus nu, hvor de sad
med 800mhz HP maskiner og et par G4/400 maskiner, og folkene på kurset foretrak
at færdiggøre på G4'erne fremfor på HP'erne, Så det vil du ikke få problemer
med at lave.

> musik... eksempelvis den gratis mp3 fra coca-cola

Jeg bruger selv mine til noget musikredigering, og det kører fint, men det
område er forholdsvis nyt for mig også. Jeg har både en G3/233mhz DT og en
gammel PM 7600/120mhz, der begge er sat op til musikbrug. - Ingen problemer her
- overhovedet!

> og så det jeg bekymrer mig mest om... SPIL !
>
> jeg har ladet mig bilde ind at mac'en fint kan spille i netværk med
> pc-brugere... og det er vel logisk nok når man tænker på Internettet !

Tjah... Spil er just ikke lige det, jeg bruger tid på, - men et godt
skakprogram er det eneste, jeg har liggende, og det klarer alle mine maskiner
fint. Jeg vil nok sige, at her er en af Mac'ens styrker, at den er i stand til
at behandle større kpængder informationer på en given tid, end en tilsvarende
PC'er.

Jeg véd ikke, om du kan huske det program, der blev lavet for at se, om et
computerbaseret skakprogram kunne hamle op mod den menneskelige hjerne - Deep
Blue? - Den blev oprindelig programmeret til en Mac, og det viste sig også, at
da Deep Blue II vandt over Kasparov blev den kørt på en G3 baseret computer.

Det problem, du kan komme ud for, er, at ikke alle spil er 'født' til at kunne
køre på Mac, - eller kommer noget senere end de tilsvarende PC-versioner.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : *nico*

Dato : 11-04-01 18:30

Her kaster jeg mig ind i samtalen *S* jeg har begge dele her privat, en
tibook g4/500
og en dell P4/1300mhz. jeg arbejder som problemknuser på både os platformen
og win til daglig, i den grafiske branche så jeg har et rimeligt indblik i
hvordan det går i vores butikker. Til at starte med vil jeg sige at den nye
generaton pcére med over 1ghz processor gør det foruroligende godt set i
forhold til mac.

> Photoshop (hvilket mac jo er født til)
Ja, men idag udvikler Adobe først til Pc og oversætter til Mac, indtil 5.5
var det den omvendte verden-
Jeg syntes stadig ps kører bedst på Mac, med mindre man investerer i en high
end pc i 30.000 kr klassen.
her er der dømt dødt løb.

> GoLive
Bruger det ikke så meget selv, men dem der bruger det hos os, vælger mac
her.

> internet, mail m.m.
Her syntes jeg så stadig Pc´en er for langt foran. Den virker hurtigere, og
de mange applikationer man efterhånden skal bruge for at se websider kommer
alt for langsomt ud til mac. jeg vil dog sige at jeg syntes min nye tibook
gør sig meget glimrende på nettet.

> en lille smule filmredigering
Helt klart macens hjemmebane.

> musik... eksempelvis den gratis mp3 fra coca-cola
Frit valg, der er bare også her flere muligheder på pc´en med hensyn til
software.

> og så det jeg bekymrer mig mest om... SPIL !
Vil jeg ikke omtale.......

> jeg har ladet mig bilde ind at mac'en fint kan spille i netværk med
> pc-brugere... og det er vel logisk nok når man tænker på Internettet !
>
> Erfaringer med dette?
Der er flere måder at gøre det på, vi har valgt en løsning der hedder
PcMaclan fra firmaet miramar.
Du kan evt. hente demo og læse mere her. www.maramar-sys.com
Programmet er ikke gratis, men giver dig mulighed for at dele printere,
filer og alt det man gerne vil udveksle.

Udfra hvad du skriver du vil bruge din maskine til, vil jeg råde til "ånej"
en pc. med mindre du virklig vil kaste dig ud i Videoredigering som hobby.
Jeg elsker min mac på de områder hvor den er suveræn og vil ikke undvære
den, men der er områder hvor win maskinerne er rykket meget tættere på. Prøv
Photoshop 6.0 på en nyere win2000 maskine. Og du vil se hvad jeg mener.

men igen, det er altid svært at sætte plusser og minusser op foran hinnanden
også tage valget.

Har du flere spørgsmål, så skriv endelig.

mvh

Nicolai Pedersen !

Fra : Thomas Neumann

Dato : 12-04-01 09:57

Okay.. lige et tillægsspørgsmål!

Jeg ved at man kan få noget der hedder SoftWindows... en Windows "emulator"
til mac !

Men en sådan emulator har man vel TO systemer i ET !! Eller hvad?

Hvordan fungerer det, og er det godt?

Thomas

Fra : Karl Antz

Dato : 12-04-01 10:12

> [...]

> til mac !
>
> Men en sådan emulator har man vel TO systemer i ET !! Eller hvad?

Jeg vil anbefale VirtualPC fra Connectix <www.connectix.com>

SoftWindows emulerer Windows, VirtualPC derimod en Pentium-processor, i
den nyeste version 4 en Pentium II.

Det betyder at du kan installere flere forskellige virtuelle PC'ere, alt
efter dit behov. Jeg har f.eks. pt en tysk Win98, en tysk Win2000Pro og
en dansk Win98 på hver sin virtuelle disk og i hver sin opsætning under
VPC. Disse tre totalt forskellige Windows-opsætninger kan, forudsat du
har RAM nok, køre samtidige og parallele med hinanden under Mac OS, og
de kan alle dele en fælles mappe, som under hvert PC-system vises som en
netværksdisk og under Mac OS som en mappe. Enerste punkt som de ikke kan
dele er Internetadgang, da kun en PC ad gangen kan trække på VPC's
indbyggede minirouter der sørger for PC'ens adgang til Mac'ens
nettilslutning.

Men du kan f.eks. også installere en OS/2 eller en Linus-PC hvis du vil.

Som sagt adskillige gange du'r det ikke hvis du er til spil - men til
kontorprogrammer, små grafiske opgaver, tekstbehandling og især
Webdesign er det genialt - hvad angår det sidste kan du have flere
Windows- og Mac-browsere under forskellige systemer kørende samtidig for
at teste dine sider.

Som et "lille" apropos har Connectix annonceret et VirtualPC til Windows
- og det ville ikke undre mig om det netop var webdesignere der havde
krævet en sådan udgave))))))

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-01 18:35

Hej Thomas

Softwindows virker på samme måde som Virutal PC og RealPC ... Altså du
installerer et 'driver'-program + en windows harddisk C, og D,, der som i VPC
liggre som en stor fil. På 'C' disken er så selve Windows - 95, 98, 2000
installeret. Når du så starter SoftWindows, vil du automatisk starte den
pågældende HD med Win, og det er Windows xx, der kommer op på skærmen som
styresystem.

Du kan som på VPC installere programmer ind i Softwindows HD C og køre
programmerne som på en normal Windows maskine.

Jeg bruger selv SoftWindows 95 4.04 med Win95orv2US, og den kører faktisk
nogenlunde stabil, de få gange, hvor jeg bruger den. I manus påstås det, at
den kun emulerer en MMX 75mhz Pentium, men det er målt på en PM 7100/80 efter
hvad jeg fik at vide fra den daværende importør - Nova Danmark. På min G3/233
har jeg haft et lille program, (kan ikke huske, hvad den hed), installeret,
der målte den til en ydelse på op til 130mhz optimalt, men typisk ligger den
på ca. 115-120mhz.

Jeg har aldrig haft problemer med at bruge 'shared disks', som der tidligere
har været drøftet noget om her i gruppen ang. VPCs muligheder her. Jeg har
både VPC 2, 3 og 4, men jeg har aldrig kunnet vænne mig til VPCs ustabile
opførsel, så jeg er vendt tilbage til SoftWindows 95 v.4.04. Og den kører
usædvanlig stabil på min G3/233. Jeg har M$O 97 og CorelSuite 8 installeret på
hver sin C disk. Det er nemlig yderligere en fordel ved SW, du kan oprette
flere C diske, bare de ligger i hver sin mappe, der ikke må have samme navn.
På den måde har du mange muligheder for forskellige opsætninger af fx. Windows
også.

Desværre lader det til, at den ikke længere blive4r opdateret, efter at FWB
overtog den fra Insignia Software. FWB nåede lige at få en ver. 5.01 ud med en
Win2000 eller ME som opetativsystem.

Jeg har mine mistanker om, at det er Microsoft, der har inddraget licenserne
til at bruge Windows, fordi den forsvandt fra deres shopping side fra om
formiddagen til om eftermiddagen (lokal tid). Og jeg synes, det er særdeles
påfaldende, at Connextrix satser så hårdt på VPC, som de gør lige nu. - Jeg
kunne godt tænke mig at vide, hvorfra et så forholdsvis lille firma som
Connectrix har de mange millioner, der er smidt i udviklingen af VPC siden
sidste efterår. (art. i NY Herald Tribune, okt 00). Det drejer sig om et beløb
i nærheden af 1 milliard danske kroner! - Mon ikke et kvalificeret gæt er, at
M$ har smidt det i foretagendet, og samtidig inddraget licenserne fra FWB...?

Så kan du få fat i en Softwindows 4.0 eller 5.0 (5.01) med enten en Win98,
Win2000 eller en ME, er du bedre stillet end med en VPC 4.

mvh. Erik Richard

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 12-04-01 17:54

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg har mine mistanker om, at det er Microsoft, der har inddraget licenserne
> til at bruge Windows, fordi den forsvandt fra deres shopping side fra om
> formiddagen til om eftermiddagen (lokal tid).

Tjah, i følge FWB er det fordi de vælger at satse på RealPC i stedet
for.. I stedet for at FWB skal bruge tid og kræfter på at fremskaffe
licenser til Windows, hvorfor så ikke lade brugeren selv købe den
Windows de skal bruge, i det sprog de foretræker? Det giver da mening
for mig.

> [...]
> efterår. (art. i NY Herald Tribune, okt 00). Det drejer sig om et
> beløb i nærheden af 1 milliard danske kroner!

Venture capitalists?

> Mon ikke et kvalificeret gæt er, at M$ har smidt det i foretagendet,
> og samtidig inddraget licenserne fra FWB...?

Jo, konspirationer er der alle vegne. Snart holder Connectix vel også
op med at levere en Linux udgave, og slår specifikt kompatabiliteten
med alle andre OSer end Microsofts fra?

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Karl Antz

Dato : 12-04-01 19:10

> (stort snip) ... jeg har aldrig kunnet vænne mig til VPCs ustabile
> opførsel ...

> (stort snip) ... Så kan du få fat i en Softwindows 4.0 eller 5.0 (5.01)
> med enten en Win98, Win2000 eller en ME, er du bedre stillet end med en
> VPC 4.

Vild og inderlig protest

Jeg arbejder på en G4/450MP med 640 MB RAM. Jeg er storforbruger af
VirtualPC. Ofte har jeg tre forskellige PC-varianter åbne på samme tid,
da mit arbejde kræver at jeg frit skifter mellem diverse PC-opsætninger.
Hvis jeg f.eks. oversætter (fra dansk til tysk) et hæfte om Word2000 der
af forlagsmæssige hensyn SKAL redigeres i Word95 - <surt opstød>Word2000
har en KATASTROFAL dårlig grafikhåndtering </surt opstød> - hvis jeg
altså skal oversætte et Word2000-hæfte i Word95, ja så er det drønsmart
at kunne se manuskriptet på et dansk Word2000, lave screenshots på et
tysk Word2000 og redigere hele pibetjavset i et (dansk eller tysk)
Word95 - som alle tre samtidig står på skærmen, så jeg kun skal klikke i
det relevante vindue for at se hvad jeg behøver.

Sådan har jeg nu arbejdet i flere år - tidligere dog med et 10 sekunders
skift mellem de forskellige PC'ere. Og Erik Richard: ved dette hårde og
intensive brug af programmet kan jeg IKKE HUSKE AT HAVE OPLEVET ET
ENESTE CRASH af VirtualPC i de sidste to år! Og som sagt bruger jeg
programmet hver evig eneste dag i flere timer (undtagen dog på
helligdage ...

Folkene på Connectix laver ganske enkelt brandgodt arbejde. Og jeg har
finetunet min Mac-opsætning så jeg ikke har nogle udvidelser der laver
ravage med VPC - men derimod crasher IE tit og ofte ...

SoftWindows og RealPC hverken vil eller kan jeg udtale mig om på
nuværende tidspunkt - jeg prøvede SoftWindows tilbage i '93 eller '94
men kunne ikke bruge det da det kørte for langsomt, hvorfor jeg i nogle
år havde en PC stående, som jeg dog skrottede da jeg fik en PowerMac
4400/160 og VPC 2.1 - siden har jeg ikke kigget tilbage.

Så jeg vil til enhver tid anbefale VPC netop på grund af dets stabilitet
og alsidighed.

Hilsen ka'l

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-01 03:56

Hej Karl

Jeg har brugt SoftWindows siden version 1.0, og det er langt det mest
stabile af de windows emulatorer, der er på markedet i dag.

Du skriver, at du skifter frem og tilbage... Ja, det er jo nok ikke den
hårdeste belastning, men hvis du skal sidde og teste software og presse
styresystemet til dets grænser, så vil du få et helt andet billede.

Du må regne med, at de ting, jeg tester fx. til brug for handicappede, nogle
gange vil blive testet, som om det var den pågældende handicapbruger, der
sad ved tasterne. Dvs., at jeg skal forsøge at lave alle de dumheder og
mulige smarte ting, som en bruger kan finde på. Det betyder jo også, at mit
'arbejdssystem' - OS 9.1DK og 9.1US samt OS 8.6DK er læsset til med alskens
2., 3. og 4.-parts produkter af alle afskygninger. Det gælder for både mine
Mac OS'er og de forskellige Windows systemer, jeg har på de 5 Windows C
harddiske, jeg har installeret.

Et lille eksempel kan måske vise, hvad jeg mener. Window 95 i en fuldt
opgraderet OSr2 opsætning med _alt_, hvad der overhovedet kan installeres
fra win95 CD'en + MSWD 97, MSWKS 4.05, Corel Suite 8 og Corel Graphic Suite
8. Det er en rimelig tung opsætning på en Wintel - selv med 128mb RAM...
Hvad sker der, når du åbner WD97, - jo den åbner ganske fint og du skriver i
den - altså samtidig med, at du har din Jaws 3 for Windows kørende til at
fortælle dig, hvad du skriver. OK, nu skal du lige have et lille billede sat
ind i dit WD doc. Du markerer et 'object filed' og starter Corel Draw for at
rette billedet til, så det passer ind i feltet, du har lavet....CRASH, - men
hov, - det er jo ikke CD, der går ned, men derimod WD97 vel at mærke uden du
har gjort noget i den overhovedet. Og for at det ikke skal være helt løgn,
så tager den lige systemet med sig.

....Man vælger så at genstarte Windows via startmenuen... - ...."please
insert the Win95 Data CD..." - Dvs., din win er bare smadret totalt. - Og
det her er altså fra en VPC og ikke fra en SoftWindows 95 opsætning.

Samme opsætning og procedure i SW95... Word crasher igen som forventet.
Istedet for at genstarte Windows, skal du blot vælge 'Reset Windows 95', -
og så går der 30sek. så er du klar igen til at forsøge nok engang.

Hvis jeg valgte 'shared disk' i VPC og brugte fx. Freehand istedet for
CorelDraw til billedredigering fra Mac og 'transporterede' billedfilen til
Win95->Word97, så fik jeg nøjagtig samme problem med brug af VPC, mens i
SW95 gik det hele som smurt.

Det skal lige siges, at jeg ikke er den eneste, der har oplevet det med
brugen af VPC. Blandt flere af dem, der sidder og tester, hvilke programmer,
der er velegnede til brug for handicappede og i kombination med de
forskellige hjælpeprogrammer i Windows - forstørrelsessystemer og
talesynteser, er der udbredt utilfredshed med den måde, som VPC opfører sig
på. - Og derudover virker Mac'ens talesyntese TTS or SR ikke hvis du bruger
VPC, men det gør den, hvis du har SW95, SW98 og de nyeste 2000/ME!

Og for at sætte det hele en smule på spidsen, så har jeg for nogle minutter
siden fået en mail fra en klient, der lige har installeret VPC 4.02 på en
G4/500 med et gevaldigt crash som resultat, så han er pt gået tilbage til
VPC 3, som han skriver kører nogenlunde ustabil uden dog at crashe. "the VPC
3 does run, but somewhat unstable, though without crashing the Mac..."

Karl Antz wrote:

> opførsel ...

> Vild og inderlig protest

-""- - hvilket du nok véd betyder det samme...-)

> [...]
> ENESTE CRASH af VirtualPC i de sidste to år! Og som sagt bruger jeg
> programmet hver evig eneste dag i flere timer (undtagen dog på

Tja, som sagt, så er det endnu ikke lykkedes mig at få VPC 4 igang
overhovedet. Den kommer kun til det punkt, hvor den skal til at starte
Windows, og så fryser den hele molevitten inkl. Mac OS...Forced Restart! -
og det selv med 85mb RAM tildelt VPC.

> Folkene på Connectix laver ganske enkelt brandgodt arbejde. Og jeg har
> finetunet min Mac-opsætning så jeg ikke har nogle udvidelser der laver
> ravage med VPC - men derimod crasher IE tit og ofte ...

Mener du IE på Mac eller på VPC? - Jeg vil sige, at det ikke lyder helt
usædvanlig hverken på den ene eller anden platform. Hvis du vil køre med IE
på VPC, så vælg 4.01. Det er den eneste IE version, jeg har prøvet, der
_aldrig_ er gået ned for mig, og hvis du kan bruge det til noget, så er det
stadig den eneste IE version, der er talekompatibel på en PC'er sammen med
Word 6/7 til Windows og de talesynteseprogrammer, som de offentlige bevilger
til de handicappede, der har brug for talesyntese - Jaws For Windows 3.x og
InfoVox 700....

> [...]
> år havde en PC stående, som jeg dog skrottede da jeg fik en PowerMac
> 4400/160 og VPC 2.1 - siden har jeg ikke kigget tilbage.

Jeg har en enkelt gang prøvet en RealPC, og hvis der er noget, der er
langsom, så er det den! - Det var på en B/W G3/300/96mbRAM hos OfficeLine
her, som havde sat den op med en Win95OSr1DK. - Den var stort set ikke
hurtigere end en gammel 286'er. - eller for at tale Mac'sk, - en LC II var
hurtigere! - Men med en Softwindows 95 4.0 på den samme G3/300 gik det
faktisk temmelig hurtig. - Også så hurtig, at du sagtens kunne holde en
rimelig arbejds- og skrivehastighed i WordPerfect 6, som de havde
installeret.

> Så jeg vil til enhver tid anbefale VPC netop på grund af dets stabilitet
> og alsidighed.

Så jeg vil til enhver tid anbefale SoftWindows netop på grund af dets
stabilitet
og alsidighed. -))

God påske, Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Karl Antz

Dato : 13-04-01 08:20

> Så jeg vil til enhver tid anbefale SoftWindows netop på grund af dets
> stabilitet
> og alsidighed. -))

.... konklusionen må være at vi begge to bruger vores Win-emulator helt
til det ekstreme. Du sværger til Softwindows og afskyr VPC, og du kan
nævne mange som har det lige sådan. Jeg er glad og fornøjet med VPC og
kender mange der har det lige sådan. Let's agree to disagree

Hvis Thomas skal finde ud af hvilken en han skal bruge er der nok ingen
vej udenom at han afprøver dem begge. Og jeg er sikker på der er nogle
her i gruppen som bor i hans nærhed og kan hjælpe ham med det
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-01 17:10

Hej Kars

Jeg 'afskyr' ikke VPC.... Men det jeg 'afskyr' er, at det er mig komplet umulig
at få den til at virke ordentlig. Den eneste version, jeg hidtil har haft blot
nogen succes med er den gamle DOS version 2.1, og den kommer man jo ikke langt
med nu om dage....

Jeg tror egentlig, det har meget at gøre med, hvor godt man kender et programs
stærke og svage sider, og hvor meget man har vænnet sig til brugen af
programmet. - Jeg bruger fx. stadig en hel del Word 6, selvom jeg véd, den er
rimelig ustabil på mange måder, men jeg véd også hor det er, så jeg hurtigt kan
nå at ændre noget - tage mine forholdsregler, - når jeg nærmer mig 'det
kritiske' område....

mvh. Erik Richard

Fra : Karl Antz

Dato : 13-04-01 17:58

> Jeg tror egentlig, det har meget at gøre med, hvor godt man kender et programs
> stærke og svage sider, og hvor meget man har vænnet sig til brugen af
> programmet.

Dér er vi i al fald enige - hvilket er grunden til at jeg IKKE vil
udtale mig om SoftWindows/RealPC som jeg jo ikke kender godt nok.

Hvis VPC går ned på din computer, er det da ærgerligt - men jeg synes
ikke at du generaliserende kan sige at "VPC er ustabil".

hilsen ka'l

Fra : Thomas Neumann

Dato : 13-04-01 18:34

KLIP
> [...]
> vej udenom at han afprøver dem begge. Og jeg er sikker på der er nogle
> her i gruppen som bor i hans nærhed og kan hjælpe ham med det

THAT'S THE SPIRIT ! .. det er det jeg mener kendetegner Mac og dens
brugere.. meget mere mennesker og meget mindre nørder!

Men... nu er jeg selv en mutant af begge de nævnte racer, nørd og menneske,
så hvad med spil på en sådan SoftWindows eller VirtualPC???

Tak

Thomas

Fra : Karl Antz

Dato : 13-04-01 19:58

Thomas Neumann <thomas@neumann.dk> wrote:

> Men... nu er jeg selv en mutant af begge de nævnte racer, nørd og menneske,
> så hvad med spil på en sådan SoftWindows eller VirtualPC???

Desværre - til spil - i al fald af den grafisk krævende slags - er VPC
ikke hurtig nok, bl.a. da den ikke har direkte adgang til videokortet
men må køre det gennem emulering over Mac-systemet;-(

ka'l

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-01 03:20

Hej Thomas

En emulator er en emulator uanset om den hedder det ene eller andet. Og hvad
angår spil, så vil de i alle tilfælde køre langsommere end hvis de blev kørt
på den platform, de er 'født' til.

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-04-01 19:43

> Jeg har selv et mindre web firma og jeg arbejder i GoLive. GoLive kører som en
> drøm. Det er hurtigt og stabilt og der sker ingen underlige fejl.

Undskyld at jeg blander mig, men denne beskrivelse af GoLive er nok stik det
modsatte af hvad du her beskriver. Jeg har tildelt programmet 64 MB ram og
på min 233 Mhz G3 er programmet skide sløvt. Det er langsomt om at starte
op, langsom til at åbne filer, langsom til... osv.

At det er stabilt kan jeg heller ikke nikke genkendende til. Faktisk går det
ned med jævne mellemrum -- dog for det meste uden at hive systemet med sig.
Programmet er desuden fyldt med små underlige fejl der irriterer og
vanskeliggør det daglige arbejde.

For tiden lever jeg af at lave hjemmesider, og da vi i sin tid startede
satsede jeg også på GoLive. Fra og med det sidste projekt vi er gået i gang
med er den dog skrottet til fordel for BBEdit, Fetch og en række små
værktøjer jeg selv har udviklet. Fordelene ved at bruge GoLive kan for mit
vedkommende ligge på et meget lille sted -- ikke mindst på grund at de mange
fejl, samt manglende stabilitet og hastighed.

Mvh
Jakob

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-04-01 00:05

Jakob Bock wrote:

> [...]
> på min 233 Mhz G3 er programmet skide sløvt. Det er langsomt om at starte
> op, langsom til at åbne filer, langsom til... osv.

Man kan vel godt have mer en een computer ikke?

> [...]
> ned med jævne mellemrum -- dog for det meste uden at hive systemet med sig.
> Programmet er desuden fyldt med små underlige fejl der irriterer og

Hmmmm, hvilken version af GoLive bruger du? Jeg bruger version 5.0 og det kører
upåklageligt.

> [...]
> vedkommende ligge på et meget lille sted -- ikke mindst på grund at de mange
> fejl, samt manglende stabilitet og hastighed.

Jeg giver dig ret i at WYSIWYG HTML editorer laver fejl en gang i mellem men de er
gode til at lave designet i hvorefter man kan håndprogrammere selve siden

MVH Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-04-01 16:21

> Hmmmm, hvilken version af GoLive bruger du? Jeg bruger version 5.0 og det
> kører upåklageligt.

Jeg bruger også 5.0, og den kører elendigt.

> Jeg giver dig ret i at WYSIWYG HTML editorer laver fejl en gang i mellem men
> de er gode til at lave designet i hvorefter man kan håndprogrammere selve
> siden

Til at lave designet foretrækker jeg nu papir og pen eller Photoshop.

Mvh
Jakob

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 13-04-01 17:51

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg bruger også 5.0, og den kører elendigt.

Også her. På min G3/266/416 mb kører programmet særdeles langsomt. De er
ligegyldigt hvor meget ram jeg tildeler programmet. Til gengæld har jeg
ingen problemer mht. stabilitet, men jeg synes der er mange
r#virriterende bugs i programmet bla. er den god til at f#cke tabeller
op etc. Som sagt meget irriterende og det har bla. medført at jeg mere
og mere bruger det gratis program Freeway 1.0.2. 'Håndprogrammering' er
jeg ikke god til og har heller ikke den store tålmodighed til at lære
det...

> Til at lave designet foretrækker jeg nu papir og pen eller Photoshop.

Også her.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet