Dårlig luft ?
Fra : preben nielsen

Dato : 05-10-03 09:51

Kæresten og jeg flyttede i hus for 2 mdr. siden. I den seneste uge
har hun nu oplevet ca. 5 gange at få anfald af voldsomme
vejrtrækningsproblemer (læs: Kan næsten ikke få vejret i flere
minutter og går i panik) - både om dagen om natten !

Hun har ikke haft astma eller lignende før, og vi har nu været hos
lægen, som forsøgsvis har givet hende en inhalator samt nogle
kodein-tabletter. Dette har tilsyneladende ikke gavnet særligt
meget, især fordi anfaldene kommer så hurtigt, at det ikke er
muligt at nå at bruge inhalatoren. Senest har hun nu idag fået
anfald 25 minutter inde i sin morgen-løbetur.

Der er ikke "fugtigt" i huset, men luften har dog en relativt høj
luftfugtighed trods gentagne udluftninger. Desuden mistænker jeg
at luften indeholder partikler fra gammel isolering under
trægulvene (1-plans hus), men hvordan får man det målt ??

Så...... er der nogen, som ved, hvordan man kan få testet
indeklimaet med hensyn til fugt, støv, andre partikler og evt.
svamp ?? Hvem tilbyder noget sådant, og hvad koster det ?

På forhånd tak !

PS: Denne besked er krydspostet i dk.helbred og
dk.fritid.hus-og-have med follow-up i dk.fritid.hus-og-have !

--
preben nielsen

Fra : Mette G. A.

Dato : 05-10-03 10:54

--
Autosignatur (smart feature!)
- Fjern bindestregen fra min email adresse hvis du skal sende email til mig
"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> På forhånd tak !
>
> PS: Denne besked er krydspostet i dk.helbred og
> dk.fritid.hus-og-have med follow-up i dk.fritid.hus-og-have !

Hej Preben!

Hvis det ikke er luften, så kunne det lyde som angst anfald - og det betyder
ikke at der er noget hun er bange for - angst anfald er en reaktion på det
faktum at man ikke tager sig selv alvorligt eller får reageret på ting der
sker i ens liv.
Nu kommer jeg med nogle eksempler på hvad der kan udløse angst anfald - de
er IKKE møntet på jeres situation, men kan måske give et clue til hvad der
kan have udløst din kærestes.

Angst anfald kan udløses i alle situationer - der synes ikke altid at være
en direkte grund i situationen.
Man kan få angst anfald hvis man ubevidst føler sig fastlåst i en situation.
Man kan få angst anfald hvis man ubevidst føler at man skal leve op til
noget, man ikke er sikker på
Man kan få angst anfald hvis man har påtaget sig for stort et ansvar uden at
være klar til det
Man kan få angst anfald hvis man ikke har været ærlig omkring store
beslutninger og for eksempel skjult en frygt for at forpligte sig økonomisk
eller følelsesmæssigt i lang tid fremover
Angst anfald minder meget om astma anfald eller før-hjerteanfald -
hjertebanken, hedeture, vejrtrækningsproblemer - de varer omkring 5-10
minutter, men vil blive længere og hyppigere hvis ikke der gøres noget ved
det.

Man gør noget ved det, ved at tale om det der kan have udløst anfaldene,
igen, igen, igen og så igen. Hvis man ikke er sikker på hvad der er årsagen,
kan man prøve sig frem med f.eks.: "Jeg er bange for at blive låst fast i
store økonomiske forpligtelser. Frygten sidder (et eller andet sted i
kroppen) og den føles (beskriv følelsen)."
Rammer man rigtigt er man ikke i tvivl - måske vil man endda få et angst
anfald på stedet.
Nogle gange skal man have professionel hjælp til at løse op for knuderne -
man kan tale med sin læge om det og han kan henvise til en psykolog eller
man kan få anbefalet en psykoterapeut f.eks. gennem en ven som har prøvet en
der var god.

Undskyld hvis jeg har klokket i det ved at svare i denne gruppe - og jeg
håber du kan bruge det til noget!

Pøj pøj

Mette

Fra : preben nielsen

Dato : 05-10-03 17:52

"Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
reaktion på det
> faktum at man ikke tager sig selv alvorligt eller får reageret

[snip]

Det med om det er nervøst er også blevet overvejet, men sålænge
det har "livstruende" karakter tør vi IKKE udelukke en
biologisk/fysiologisk forklaring, og vi _skal_ have det undersøgt.

> Undskyld hvis jeg har klokket i det ved at svare i denne
gruppe - og jeg
> håber du kan bruge det til noget!

Tak i hvert fald

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 05-10-03 11:58

preben nielsen skrev:

> [...]
> at luften indeholder partikler fra gammel isolering under
> trægulvene (1-plans hus), men hvordan får man det målt ??

Det skulle ellers være så godt, sådan at få sit eget hus. Desværre
ikke for jer, fordi der (måske) er et indeklimaproblem.

Du oplyser, at huset har trægulve. Det er vel ikke sådan, at der en
gang i sin tid er blevet brugt Rentolin til overfladebehandling af
gulvbrædderne - eller andet træværk inde i huset?

Rentolin blev jo brugt meget en overgang, indtil man fandt ud af,
at mange mennesker fik grimme allergiske reaktioner. Rentolinen
kunne være det, der er jeres problem.

Prøv at søg på Google. Der findes mange artikler der omhandler
Rentolin.

Håber I får løst problemet.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : preben nielsen

Dato : 05-10-03 17:49

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@private.dk> skrev i en
meddelelse news:MPG.19ea17573e0575d1989690@news.cis.dfn.de...

> [...]
af
> gulvbrædderne - eller andet træværk inde i huset?

Gulvene er nærmest helt ubehandlede.

> Håber I får løst problemet.

Det gør vi også !!

Tak.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-10-03 18:56

preben nielsen wrote:
> [...]

> indeklimaet med hensyn til fugt, støv, andre partikler og evt.
> svamp ?? Hvem tilbyder noget sådant, og hvad koster det ?

Det lyder ikke rart :(
Du kan læse noget om måling af indeklima her:
http://www.teknologisk.dk/byggeri/2522,6

Jeg er bange for at det koster en mindre bondegård, så jeg ville prøve
nogle ting inden jeg greb til gedeskindet.

Hvad siger naboerne?
Hvis huset har indeklimaproblemer, vil de tidligere beboere formodentlig
også have været generet af det.

Hvad er der sket ifb. indflytningen?
Er der malet, tapetseret, skiftet køkken m.v., og hvilke materialer er
der brugt?

Du skriver at din kone fik det dårligt under en løbetur. Det får mig til
at tænke på svampesporer. Det er svampetid, og kan måske være noget
allergisk.

Jeg tror (måske forkert) at gener forårsaget af dårligt indeklima vil
være størst om morgenen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : preben nielsen

Dato : 07-10-03 19:27

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan læse noget om måling af indeklima her:
> http://www.teknologisk.dk/byggeri/2522,6

Det vil jeg gøre.....

> Hvad er der sket ifb. indflytningen?
> Er der malet, tapetseret, skiftet køkken m.v., og hvilke
materialer er
> der brugt?

Bare malet....

> Jeg tror (måske forkert) at gener forårsaget af dårligt
indeklima vil
> være størst om morgenen.

Tjaee, vi har ikke lige kunnet spore den røde tråd i tidspunktet
heller....

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-10-03 20:40

> kodein-tabletter. Dette har tilsyneladende ikke gavnet særligt
> meget, især fordi anfaldene kommer så hurtigt, at det ikke er
> muligt at nå at bruge inhalatoren.

Hov, der er noget galt. Hun skal jo netop bruge inhalatoren EFTER at
anfaldet er startet - den skal jo stoppe anfaldet.
Astma kommer ikke så hurtigt, og det kunne tyde på angstanfald af en eller
anden art. Hvad får det til at stoppe, og hvor længe varer det typisk?

Mvh Maria

Fra : preben nielsen

Dato : 07-10-03 19:29

> Astma kommer ikke så hurtigt, og det kunne tyde på angstanfald
af en eller
> anden art.

Ja, det kommer MEGET hurtigt !

> Hvad får det til at stoppe, og hvor længe varer det typisk?

5-10 min. hvor der gispes voldsomt ude på terrassen

Vi overvejer muligheden for at det er angst/stress/nerver meget !

> Mvh Maria

Tak for inputtet !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : //zigge

Dato : 06-10-03 00:27

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Preben

Hvis der er noget galt med gulvet ville en måde at teste det på, måske være
at forsegle det med plastic og klisterbånd - så kan der hverken komme
svampespore, isolering eller andet igennem.

Mht. behandlingen af din kæreste, så burde inhalatoren, der virker under
anfaldene hjælpe, men måske skulle i snakke med lægen påny hvis det er uden
effekt.
At din læge har valgt at give kodein undre mig, det er et svagt
smertestillende middel der virker i 3-6 timer imod tør hoste. Det bør ikke
bruges hvis man har astma eller bronkitis. (kilde: NetDoktor).

Mvh
//zigge

Fra : ib

Dato : 15-10-03 20:55

Hej Preben,

> [...]
> vejrtrækningsproblemer (læs: Kan næsten ikke få vejret i flere
> minutter og går i panik) - både om dagen om natten !

Det er et meget extremt anfald at få fra den ene dag til den anden.!

> [...]
> muligt at nå at bruge inhalatoren. Senest har hun nu idag fået
> anfald 25 minutter inde i sin morgen-løbetur.

Har hun genrelt svært ved at få luft nu hvor i er flyttet, har hun svært ved
at cykle?! Eller er det kun noget der sker en gang i mellem?!

> Der er ikke "fugtigt" i huset, men luften har dog en relativt høj
> luftfugtighed trods gentagne udluftninger.

Lige i dette tilfælde er det ikke ligegyldigt om man skriver relativ høj
eller høj relativ luftfugtighed ) Men hvordan måler du, og hvad er højt
efter din mening. Der kan godt være en højere relativ luftfugtighed efter en
udluftning da temperaturen er lavere og fugtig udenfor. Kom med nogle tal.

>Desuden mistænker jeg at luften indeholder partikler fra gammel isolering
under
> trægulvene (1-plans hus), men hvordan får man det målt ??

Jeg tror det ikke, nu ved jeg ikke hvordan jeres gulv er lavet, men hvor
skulle de komme op, og hvorfor, tyngdekraften virker også på partikler, så
der skal en eller anden kraft til at få dem væk fra isoleringen og op i
luften. Måske kan de blive slået løs når i går over gulvet, men som sagt,
jeg tror det ikke.

> Så...... er der nogen, som ved, hvordan man kan få testet
> indeklimaet med hensyn til fugt, støv, andre partikler og evt.
> svamp ?? Hvem tilbyder noget sådant, og hvad koster det ?

Nu ved jeg ikke hvor i bor, men rådgivende ingeniørfirmaer som COWI,
Teknologisk Institut, Birch og Krogboe, Carl Bro er en mulighed. De koster
omkring 1000,- pr time + moms. Og det vil sikkert tage en 4-8 timer for en
gennemgribende måling. Men hvad betyder prisen hvis din kæreste ikke kan få
luft?!

Har i på andre måder ændret vaner efter i er flyttet, fået ny bil, tager
bussen på arbejde i stedet for at cykle (eller omvendt) eller andet?!

Det kan sagtens være en svamp, taber fyret vand?! Er der synlig svamp på
badeværelse?! Men den kan også være skjult i væggen. Er der nogen synlig
fugt. Da i lige har købt huset er en fugtskade sikkert blevet malet over af
de tidligere ejere.

Men prøv at komme med nogle flere oplysninger, så vil jeg prøve at komme med
en løsning.

mvh Ole

PS Jeg har arbejdet med indeklima i mange år.

Fra : baak

Dato : 15-10-03 22:04

preben nielsen skrev i meddelelsen
> [...]
>muligt at nå at bruge inhalatoren. Senest har hun nu idag fået
>anfald 25 minutter inde i sin morgen-løbetur.

klip

Lægen kan vel teste, om hun er allergisk for støv, svamp mv. - siden det kun
er hende, der har problemet, må det udløse en form for allergisk reaktion
ved hende. Men:

Du skriver, at din kæreste går i panik, når hun ikke kan trække vejret.
Alene det kan jo sagtens forværre en evt. besværet vejrtrænings-tilstand
eller være fremprovokeret af panik-angst. Det er selvfølgelig værd at
undersøge luftfugtighed, indeklima mv., men jeg synes, det lyder underligt,
at hun kan løbe i 25 minutter uden besvær, og først SÅ får et anfald. Sådan
arter astma el. allergi sig som regl ikke efter min erfaring.

Vil bare pege på den psykiske faktor, ikke for at "underkende" at det kan
være fremprovokeret af de fysiske omstændigheder.

Venlig hilsen
Lise

Fra : Mona & Michael

Dato : 19-10-03 20:38

> [...]
> vejrtrækningsproblemer (læs: Kan næsten ikke få vejret i flere
> minutter og går i panik) - både om dagen om natten !

Hej Preben.

Jeg ved desværre ikke hvordan I får testet huset og hvad det
koster, men jeg vil også gerne vide det, så jeg følger troligt
med i denne tråd.

Men jeg kom til at tænke på, at hvis man f.eks. har en brændeovn
og har brænde liggende inde i stuen/rummet, så kan der meget nemt
være svampesporer i brændet, som kan genere vejrtrækningen, og
udløse astma-anfald.

Så vidt jeg ved kan astmaanfald også udløses af gran- og
fyr-grene, som man f.eks. tager ind i stuen i forbindelse med
eksempelvis julen samt af tændte stearinlys.

I kan evt. låne nogle bøger på biblioteket omkring astma, -det
har jeg selv gjort engang, og da fik jeg mange gode hints til
hvad der eksempelvis kunne udløse anfald, grunde som måske ikke
lige oplyses af lægen.

Bogen jeg lånte gav også en god forklaring omkring den fysiske
udvikling af astmaanfaldet, og kan hjælpe med til at afdække om
det er astma det drejer sig om eller andet. Den omtale også
sammenhæng mellem astma og fødevareallergi, og jeg kan
selvfølgelig ikke længere huske hvad den hedder, men den var
ganske nem at finde.

Held og lykke fra

Mona