videokamerakøb i USA
Fra : Mr. Handsome

Dato : 05-10-03 09:24

Jeg ved at Amerikanerne bruger NTSC i TV-format, som ikke er vores standard.
Men hvordan forholder det sig med videokameraer. Er der også forskel på
deres standarder. Er fx en Sony DCR-TRV14 ikke det samme apparat på hele
kloden ?.
Helt kort så går spørgsmålet på, om ikke man bør vente med, at købe sit
digitale videokamera til man kommer til USA ?.

Fra : max

Dato : 05-10-03 11:45

"Mr. Handsome"
> [...]
> Helt kort så går spørgsmålet på, om ikke man bør vente med, at købe sit
> digitale videokamera til man kommer til USA ?.

Jeg mener de fleste kameraer kan køre med flere formater, men du må
hellere tjekke en ekstra gang, måske spørge i dk.fritid.foto.

Hvis du vil spare penge (10-40%) så køb det på nettet i Tyskland feks. her:
www.technikdirekt.de eller søg en bedre pris her: www.preissuchmaschine.de
Når du handler i EU får du alle fordelene med retur ret og 2 års garanti og ofte
en bedre service end hos mange danske forhandlere..-max-

Fra : Mr. Handsome

Dato : 05-10-03 12:16

> [...]
og ofte
> en bedre service end hos mange danske forhandlere..-max-

Tak for svaret. Jamen så tror jeg, at jeg prøver tyskland

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-10-03 09:19

Mr. Handsome wrote:
> [...]

F.ex. DCR-TRV33 står til 10000 hos sony webshop og til (fra) 735? (5512 @
7,50) på preissuchmaschine, så det er da en forskel der vil noget.

--
/carsten

Fra : max

Dato : 06-10-03 10:30

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> F.ex. DCR-TRV33 står til 10000 hos sony webshop og til (fra) 735? (5512 @
> 7,50) på preissuchmaschine, så det er da en forskel der vil noget.
>
> --
> /carsten

Hva er det.. 44,8%.. ho ho ho, mon ikke julemanden handler i Deuchland,
selvom han går i rødt og hvidt og bor på Grønland.. -max-

Fra : Jensb

Dato : 05-10-03 12:28

"Mr. Handsome" <emalius@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Helt kort så går spørgsmålet på, om ikke man bør vente med, at købe sit
> digitale videokamera til man kommer til USA ?.

Jo ens modelnavne hos Sony er normalt helt ens i hele verden. Problemet er
at DCR-TRV14 faktisk ikke er hele navnet. Jeg har en TRV-12 som jeg har købt
herhjemme. Og hvis man ser forfra lige under linsen, så hedder den faktisk
DCR-TRV12E PAL (Jeg kunne forestille mig at E måske netop står for europe,
uden at jeg dog ved det 100% sikkert).

Hvis du skal til et stort turistområde i USA, så har de ofte europæiske
modeller også, i mange af de små butikker som netop er baseret på turister.
Jeg ihvertfald at der er massere af den slags butikker i Miami. Så der vil
du sandsynligvis kunne få PAL modeller. Bare husk at kigge på kameraet, lige
under linsen, så du er sikker på at det nu også er en PAL model.

Men så kan der også være en del at spare. TRV-19, som er en bedre model end
TRV-12 (har også DV-IN) koster omkring 4000 kr i USA, og ligger vist stadig
omkring 6500 kr herhjemme.

Hvis du køber i de små turistbutikker, så sørg for at vide præcis hvad du
vil have, og hvormeget du vil give. På www.sony.com kan du se priser, og det
er de priser som de fleste store butikker følger. Så du bør ikke give mere
end dette. Og hvis du har sat dig for at det skal være en TRV-19 (tror ikke
de har 14'eren), så hold på at det skal være den, selvom de prøver at sælge
dig alt muligt andet, som de mener er meget bedre. (Jep, jeg har været i
Miami nogle gange efterhånden, og kender efterhånden alle deres tricks. Men
hvis bare man ved præcis hvad man vil have, og hvormeget man vil give, så
kan man godt gøre en god handel).

Jens

Fra : Mr. Handsome

Dato : 05-10-03 17:18

Hej Jens
Tak for tippet. Som jeg tror jeg vil følge.
Du lyder til, at have lidt kendskab til Sony modellerne. Hvad ville du købe
i dag, hvis den måtte koste 5 - 8000 ?

Fra : Jensb

Dato : 05-10-03 18:18

> [...]
> Tak for tippet. Som jeg tror jeg vil følge.
> Du lyder til, at have lidt kendskab til Sony modellerne. Hvad ville du

Det kommer meget an på ens behov.

TRV-12, TRV-14, TRV-19 og TRV-33 minder meget om hinanden.

Jeg er fint tilfreds med mit TRV-12. Jeg er ikke helt sikker på hvad
forskellen er på TRV-12 og TRV-14, men er det ikke noget med at der er
fjernbetjening med til TRV-14?

Forskellen på TRV-19 og TRV-12, er at TRV-19 har DV-IN. Dette er en fordel
hvis du vil overføre dine optagelser til computer, og så redigere dem, og så
bagefter føre dem tilbage til DV-bånd. Enten bare for at opbevare de
redigerede optagelser på DV-bånd, men også f.eks. for nemt at kunne
overspille til VHS ved at tilslutte kameraet til en video. Personligt
regner jeg med at købe en DVD-brænder, og derfor var det ikke vigtigt for
mig at have DV-IN. Men det er væsentligt at overveje inden man køber.

TRV-33 har også DV-IN, og så har den MemoryStick. MemorySticken bruges først
og fremmest til at optage stillbilleder. TRV-12 og 19 kan også optage
stillbilleder, men det foregår ved at billedet bare bliver optaget 7
sekunder på båndet, så man derefter kan capture det til computer. Det er
lidt besværligt, og kvaliteten er ikke så god. TRV-33 har som sag
MemoryStick hvor stillbilleder bliver gemt, desuden 1 MegaPixel opløsning
til stillbilleder, og kvaliteten bliver ganske god. Dvs man kan godt bruge
kameraet som en rimelig erstatning for et rigtig digitalkamera, hvis man
nogle dage kun gider at have videokameraet med. Kvaliteten er selvfølgelig
ikke helt lige så god, som på et almindeligt kamera, som jo ofte har 4-5
MegaPixel. Men billederne er helt klart acceptable. Endvidere giver
MemorySticken muligheden for specielle effekter, f.eks. kan man have et
billede på MemoryStick, og så optage video henover billedet, samt flere
andre ting. TRV-33 kan også bruge MemorySticken til at huske de sidste par
sekunder af hver optagelse. Det betyder at kameraet automatisk kan fade alle
klip/optagelser ind i hinanden. Dvs når du optager en scene, og trykker
stop, så bliver det "slutningen" husket på MemorySticken, og når du så
begynder at optage igen, så bliver det automatisk fadet ind i det nye man
optager. Dette er selvfølgelig ligemeget hvis man har tænkt sig at redigere
på computer bagefter. Men hvis man ikke gider at efterredigere, så er det en
smart måde at få flydende overgange. (jeg har kun læst om det, jeg kender
ikke kvaliteten af resultatet).

For mig var valget enten TRV-12 eller også TRV-33 som jo giver en del flere
muligheder. Men da jeg købte mit herhjemme, blev det en TRV-12, som på det
tidspunkt kostede 6.000 kr, da jeg ikke ville ofre 9.000 på TRV-33. Men
havde jeg købt i USA, så kan det godt være at jeg havde valgt TRV-33, da
prisforskellen er mindre her. Jeg tror slet ikke de har TRV-12, men TRV-19
kan fås for 599$ og TRV-33 for 799$.

Jens

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 12-10-03 20:30

Har lige været i USA og købt et PAL kamera hos bhphoto.com - de har en hel
sektion med PAL kameraer. Butikken er MEGET pålidelig - har handlet der
flere gange, også via postordre.

Hilsen Thomas