Slankeopskrifter uden copyright ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 05-10-03 07:36

Jeg søger nogle slankeopskrifter, som der ikke er copyright på, og som jeg
altså kan gengive en en bog jeg selv skriver uden at få problemer.

Opskrifterne skal være med angivelse af energiindhold (kcal/kJ).

v.h.
Jakob Munck

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-10-03 13:38

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg søger nogle slankeopskrifter, som der ikke er copyright på, og som jeg
> altså kan gengive en en bog jeg selv skriver uden at få problemer.

Jeg tror du bliver nødt til at definere, hvad en slankeopskrift er.

Er det en opskrift med få kulhydrater (men måske meget fedt og mange
kalorier)
Er det fedtfattigt (men måske mange kulhydrater og få/mange kalorier)
Er det bare kalorielet?
Og/eller er der andre krav, der skal være opfyldt?

> Opskrifterne skal være med angivelse af energiindhold (kcal/kJ).

Vil anbefale dig at du selv tjekker opskrifter for sådanne faktuelle ting,
hvis du vel at mærke vil undgå fejl i din bog.

www.fatlow.dk kan du finde et program, der er velegnet til sådanne
udregninger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-10-03 13:42

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg søger nogle slankeopskrifter, som der ikke er copyright på, og som jeg
> altså kan gengive en en bog jeg selv skriver uden at få problemer.

Kommer i tanke om... pas på med at stole på, at tilsendte opskrifter ER uden
copyright.

Det er et udbredt problem på nettet, at folk tror de er sikret mod at bryde
ophavsretten, hvis der - på siden hvorfra de henter materialet - blot står,
at det er til fri afbenyttelse.

Får du en opskrift tilsendt, er det ikke sikkert, at du kan gengive den uden
risiko... heller ikke selv om afsender påstår andet. Og selvom afsender af
en opskrift "giver dig lov" hjælper det dig ikke meget, hvis det ikke er
vedkommende, der har ophavsretten til opskriften.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ninett Green

Dato : 07-10-03 11:53

Kære Jakob.
Du kunne kikke ind hos Qvinderne.dk, der er tonsvis af opskrifter uden
copyright og med energiangivelse. God fornøjelse.

Kærlig hilsen
Ninett

NLP Psykoterapeut® & tilknyttet Weight Watchers

Fra : Jakob Munck

Dato : 07-10-03 14:47

"Ninett Green" <nospam-ninett@greenshus.dk> wrote in message
> Kære Jakob.
> Du kunne kikke ind hos Qvinderne.dk, der er tonsvis af opskrifter uden
> copyright og med energiangivelse. God fornøjelse.

Godt tip. Tak for det.

v.h.
Jakob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-10-03 19:30

"Ninett Green" <nospam-ninett@greenshus.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne kikke ind hos Qvinderne.dk, der er tonsvis af opskrifter uden
> copyright og med energiangivelse. God fornøjelse.

Når man studerer opskrifterne på den pågældende website springer det straks
i øjnene, at de er "indsamlet" - og at der med andre ord er stor risiko for,
at en eller anden har ophavsretten til de pågældende opskrifter.

Der er blandt andet adskillige af Anne Larsens opskrifter.

Det er derfor ikke uden stor økonomisk risiko at genbruge sådanne opskrifter
i en offentlig publikation.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-10-03 20:32

> Der er blandt andet adskillige af Anne Larsens opskrifter.

Som for en dels vedkommende kommer fra min gamle kogebog - håndskrevet fra
min mormor. Gad vide hvor hun (min mormor) fik dem fra?
Andre (af Anne Larsens) er tyvet direkte fra andre kogebøger uden
kildeangivelse.

Er der overhovedet copyright på opskrifter? Kræver det ikke at de har
"værkshøjde"?

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-10-03 21:31

> [...]
> min mormor. Gad vide hvor hun (min mormor) fik dem fra?
> Andre (af Anne Larsens) er tyvet direkte fra andre kogebøger uden

Det ændrer jo ikke ved, at NOGENS ophavsret kan være krænket.

> Er der overhovedet copyright på opskrifter? Kræver det ikke at de har
> "værkshøjde"?

Jo.. og det vil en offentliggjort opskrift sædvanligvis også have. Men

Og så er det i øvrigt sådan, at ophavsretten "kun" varer indtil 70 år efter
værket blev offentliggjort.

Gamle opskrifter (over 70 år gamle) er der således ingen ophavsret på. Anne
Larsen kan derfor fint og lovligt have medtaget gamle opskrifter som også
din mormor har haft. Men selv en Anne Larsen kan jo have krænket nogens
ophavsret med sine opskrifter.

Link til info om opskrifter og ophavsret
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-83.html

http://www.favoretten.dk/diverse/ophav/ophavsret.html

http://www.boisen.com/content/love/mfl.html

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-03 22:00

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Og så er det i øvrigt sådan, at ophavsretten "kun" varer indtil 70 år efter
> værket blev offentliggjort.

Nope, 70 år efter ophavsmandens død. (§63 stk 1)

Medmindre det drejer sig om et værk af ukendt oprindelse. Så er det 70
år efter værkets skabelse (§63 stk 4)

> http://www.boisen.com/content/love/mfl.html

Hvad har markedsføringsloven med opskrifter at gøre?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-10-03 17:55

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, 70 år efter ophavsmandens død. (§63 stk 1)

Yes.. du har ret. Jeg kom for langt i teksten før jeg fandt "70 år" som jeg
kunne huske, der er tale om.

> Hvad har markedsføringsloven med opskrifter at gøre?

Klik ind på siden, tryk CTRL-B og søg efter opskrifter. Så vil du se.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-10-03 19:02

> Det ændrer jo ikke ved, at NOGENS ophavsret kan være krænket.

Problemet er jo, at så snart en opskrift er offentliggjort, så er en eller
andens ophavsret krænket. Anne Larsen har udgivet en af mine egenudviklede
opskrifter, og hun spurgte mig sandelig ikke. Og hvorfor ikke? Jo, hun
vidste jo ikke at jeg havde udviklet den før hende. Og med mig sikkert også
mange andre. Opskrifter er jo et udgangspunkt for at lave mad, ikke en
færdig løsning.

Hvordan kontrollerer man hvem, der har ophavsret til en given opskrift? Som
dit link til favoretten. Og så er den ikke længere.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-10-03 19:15

> Problemet er jo, at så snart en opskrift er offentliggjort, så er en eller
> andens ophavsret krænket.

Ikke nødvendigvis! Kogebogsforfatteren kan have udviklet dem selv.

> Anne Larsen har udgivet en af mine egenudviklede
> opskrifter, og hun spurgte mig sandelig ikke. Og hvorfor ikke? Jo, hun
> vidste jo ikke at jeg havde udviklet den før hende.

Jeg kan ikke forestille mig, at Anne Larsen - eller nogen anden - har
udviklet en opskrift HELT mage til din. Mon ikke mængderne er bare lidt
forskellige. Mon beskrivelsen af, hvordan retten laves er helt identiske?

Hvis Anne Larsen har hugget en opskrift fra dig, bør du kunne dokumentere
eller sandsynliggøre, hvorfra hun har den. Har hun ikke haft mulighed for at
hugge den fra dig, er der heller ikke tale om, at din ophavsret er krænket.

> Opskrifter er jo et udgangspunkt for at lave mad, ikke en
> færdig løsning.

En opskrift er ofte præcis lige så unikt et stykke tekst som enhver anden
tekst.

> Hvordan kontrollerer man hvem, der har ophavsret til en given opskrift?
Som
> dit link til favoretten. Og så er den ikke længere.

På samme måde, som man kontrollerer, hvem der har ophavsretten til en
artikel, et stykke musik, en tegning etc.

Og kan man ikke, så er der ikke krænket nogen ophavsret.

Men er det muligt at dokumentere, at ens ophavsret er krænket, så kan den,
der har krænket ophavsretten, få et ganske seriøst økonomisk problem. Og
det er dét, der er min pointe. At det i visse og måske endda mange tilfælde
kan være svært at fastslå ophavsretten til en opskrift er jeg helt enig med
dig i! Men det er ikke lig med, at Jakob ikke løber nogen økonomisk risiko
ved at genbruge andres slankeopskrifter i sin bog.

Om han så vil løbe den risiko er jo op til ham.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 08-10-03 21:55

Til orientering for eventuelt interesserede kan jeg sige, at jeg naturligvis
aldrig kunne drømme om at bruge andres opskrifter andet end som inspiration
for at lave mine egne. Derfor kan det - i princippet - være ligegyldigt om
der er nogle der mener at de har copyright på disse opskrifter eller ej. Men
jeg foretrækker at lade mig inspirere af opskrifter, som ikke er lavet af
personer, der hævder at have copyright på dem. Dette signalerer nemlig - som
jeg ser det - en form for fanatisme og selvforherligelse, som jeg ikke
bryder mig om. Derfor antager jeg at sådanne opskrifter er dårlige.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-10-03 23:23

> [...]

> der er nogle der mener at de har copyright på disse opskrifter eller ej.

Ja.. så kan det være ligegyldigt! *S*

> Men jeg foretrækker at lade mig inspirere af opskrifter, som ikke er lavet
af
> personer, der hævder at have copyright på dem.

Hvis folk har lavet en opskrift har de ophavsretten til opskriften....
uanset de hævder det eller ej.

> Dette signalerer nemlig - som
> jeg ser det - en form for fanatisme og selvforherligelse, som jeg ikke
> bryder mig om. Derfor antager jeg at sådanne opskrifter er dårlige.

Får du udgivet din bog har du ophavsretten til samme - uanset du kan lide
det eller ej. Uanset du vil det eller ej. Uanset du hævder at have den eller
ej. Det er i øvrigt den, der har ophavsretten, der får bibliotekspengene for
en bog, der købes af bibliotekerne - og honorar fra forlaget *S*

Ophavsret har intet overhovedet at gøre med fanatisme eller
selvforherligelse. Ophavsret er fastlagt ved lov og ikke afgjort af, om man
gør krav på den eller ej.

Ophavsret er ikke noget den enkelte selv bestemmer, om vedkommende har eller
ikke har.

Man kan ikke frafalde sin ophavsret - men man kan derimod bruge sin
ophavsret til at give andre tilladelse til at bruge, hvad man har
ophavsretten over.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 09-10-03 06:21

> Får du udgivet din bog har du ophavsretten til samme - uanset du kan lide
> det eller ej. Uanset du vil det eller ej. Uanset du hævder at have den
eller

Den ophavsret har jeg uanset om bogen udkommer eller ej, men kun til det jeg
selv har skabt. Hvis jeg har afskrevet nogle opskrifter fra andre - uanset
disses alder - så har jeg ikke ophavret til dem. Og mennesker der hævder
noget sådant, synes jeg er usympatiske og griske. Derfor tror jeg også at
deres opskrifter er dårlige.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-10-03 17:11

> Hvis jeg har afskrevet nogle opskrifter fra andre - uanset
> disses alder - så har jeg ikke ophavret til dem.

Nej.....

> Og mennesker der hævder noget sådant, synes jeg > er usympatiske og
griske.

Jooo... eller bare uvidende om, hvad de har gang i.

> Derfor tror jeg også at deres opskrifter er dårlige.

Mener du, at en opskrift bliver dårlig af, at nogen uretmæssigt hævder at
have ophavsret til den?

Jeg er altså usikker på, om jeg forstår, hvad du mener.....

Mvh.Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 09-10-03 19:10

> Mener du, at en opskrift bliver dårlig af, at nogen uretmæssigt hævder at
> have ophavsret til den?

ja, bestemt. En opskrift lavet af Adolf Hitler er naturligvis heller ikke
lige så god som en lavet af Franz af Assisi. Den sidste smager simpelthen
bare bedre.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-10-03 19:23

> ja, bestemt. En opskrift lavet af Adolf Hitler er naturligvis heller ikke
> lige så god som en lavet af Franz af Assisi. Den sidste smager simpelthen
> bare bedre.

Hvad har det med ophavsret at gøre?

Men helt ærligt... jeg tror ikke smagen afhænger af personen - men af
vedkommendes evne til at lave mad *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 10-10-03 06:35

> Men helt ærligt... jeg tror ikke smagen afhænger af personen - men af
> vedkommendes evne til at lave mad *S*

Erfaringer viser det modsatte.

jm