Jackass/Jesus/Wulffmorgenthaler/Grosbøll
Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-03 16:09

Jackass/Jesus/Wulffmorgenthaler/Grosbøll

Politiken-bagsiden har erstattet "Strid" med et meget Gary Lawson agtigt
tegner par, Wulff og Morgenthaler

"Jackass"-teamet har pr film og TV-show gjort stor kunst ud af
halsbrækkende risikobetonet flot tankevækkende stuntmanship

Nu lader tegneserien en Jackass-freak sige,mens han ser den blødende,
gennemsømmede Jesus på korset:

"Wow! Det er så coolt! Jeg vil osse prøve det shit!

Jeg tror, at mange dygtige fakirer og stuntmen ville kunne overleve
korsfæstelse på en god gråvejrsdag - ja måske alle dage.

Og uden kropskontrol kan fup med opstandelse ske ved at bestikke de romerske
soldater.

Muhamedanerne har besluttet, at Jesus kom levende ned ad korset, og andre
har beretninger om Jesu senere rejser til Indien m.m.

Henrettelsesmetoden kan fungere på mange måder, men en vigtig dødsårsag er
ifølge nogle fysiologer at lymfen samles i den laveste del af legemet, når
man slet ikke bevæger sig.

Indiske fakirer kan stoppe hjerte og puls i lang tid, og kan nok også
opretholde venepumpe under en korsfæstelse.

Min far opøvede engang isostatisk gymnastik i arbejdstiden, noget med at
spænde og afslappe de forskelllige muskler uden at flytte sig fra
kontorstolen. Han var ingeniør med kontorarbejde, og troede på motion. Jeg
tror bestemt at sådanne muskelsammentrækninger, der ikke ses, vil holde gang
i lymfen.

Efter at have set hvad de vildt fantasifulde Jackass- stuntmen kan klare,som
ser dødeligt ud, tror jeg at skeptikerne mht myte-udspring for
påske-mirakel, har fået endnu bedre kort på hånden end før.

Men idag hvor de fleste kristne tror som Grosbøll, at kristendom er om
tillid mellem mennesker og Jesu far er digt og Jesus var inspirator og
religionsskaber men næppe bedrev noget overnaturligt, er der brug for
overvejelser om disse ting.

Desværre tror jeg ikke, at Jackass-talenterne, der lever af amerikanerne's
smag's bifald, vil turde eksperimentere med dette tabu-belagte emne. Se blot
det oprør som Grosbøll skabte i det frigorte, oplyste Danmark.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N