Renovering af gearkasse til Pug405 MI16?
Fra : Klaus G.

Dato : 04-10-03 18:30

Hej.

Jeg har en Peugeot405 MI16 fra 89'(uden kat), og jeg synes ikke at
gearskiftene går helt optimalt. F.eks. vil den ikke i første gear altid, så
skal jeg lige smide den i et andet gear først, og så prøve første gear igen.
Generalt ved gearskift så går den noget "stramt", og ikke "smidigt", den er
nærmest noget klodset, og man kan mærke diverse *donk* i gearstangen når man
skifter gear. Hvis bilen får noget at leve af i første gear (5,6,7k RPM), og
den så skal i andet gear, så skal man nærmest bruge vold, hvis man ikke vil
vente på at motoren falder i RPM. Efter den har fået en omgang "tæsk", og
man så køre normalt, så kan den gå meget mere stramt i gearne, kun de to,
nogen gange tre, første gear.

Så jeg går ud fra at jeg engang skal til at have gjort noget ved den
gearkasse, da det bestemt ikke kan være optimalt at den skal gå sådan. Bilen
køre skam godt nok, men ikke fedt med en bil, der har 160hk, og så kan man
ikke køre den optimalt, fordi man er bange for at ødelægge gearkassen helt.
Og træls at stå på Lars tyndskids marker(No Offence hvis nogen hedder Lars),
med en smadret gearkasse klokken lort om natten. Så hvor kan man få total
renoveret sin gearkasse? Er forstærkede dele at fortrække(hvis muligt),
eller er det penge ud af vinduet? Og hvad prisleje snakker vi?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-10-03 20:20

> [...]
> renoveret sin gearkasse? Er forstærkede dele at fortrække(hvis muligt),
> eller er det penge ud af vinduet? Og hvad prisleje snakker vi?

Kender ikke helt prislejet, men ring 98296300 man-fre mellem 7.30 og 16.30,
tjek www.auto-ophug.dk - det er mit arbejde - der har vi bl.a. speciale i
renovering af gearkasser.

Har du tjekket olie på gearkassen, fornyligt?

// Troels

Fra : John Sahl

Dato : 04-10-03 20:36

Troels [around 9000] wrote:
> Kender ikke helt prislejet, men ring 98296300 man-fre mellem 7.30 og
> 16.30, tjek www.auto-ophug.dk - det er mit arbejde

Troels, smid mig lige en mail..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-10-03 20:41

> Troels, smid mig lige en mail..

Done, på din spam-dims (bare den du bruger her i NG)

// Troels

Fra : Klaus G.

Dato : 06-10-03 14:29

> Kender ikke helt prislejet, men ring 98296300 man-fre mellem 7.30 og
16.30,
> tjek www.auto-ophug.dk - det er mit arbejde - der har vi bl.a. speciale i
> renovering af gearkasser.
Det vil jeg lige undersøge, takker.

> Har du tjekket olie på gearkassen, fornyligt?
Nope, men det bliver tjekket om max 1000km.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 09-10-03 17:39

> Det vil jeg lige undersøge, takker.

Har snakket med dem, og de siger de helst ikke vil renovere
Peugeot-gearkasser, når de har gået 200.000 km og over - idet
Peugeot-gearkasser simpelten forventes at gå i stykker efter så "få"
kilometer...

// Troels

Fra : Klaus G.

Dato : 10-10-03 19:49

> [...]
> Peugeot-gearkasser, når de har gået 200.000 km og over - idet
> Peugeot-gearkasser simpelten forventes at gå i stykker efter så "få"

Dvs. at jeg skal skifte _hele_ gearkassen ud, eller hvad?

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 11-10-03 17:57

> Dvs. at jeg skal skifte _hele_ gearkassen ud, eller hvad?

Ja - og det kan meget vel være billigere end at få renoveret kassen. Det er
ikke det store arbejde på en Mi16, svjh. Du kan også købe en "Renoveret
ombytter"-gearkasse hos en hugger - det er en gearkasse der er
totalrenoveret, med et fornuftigt kilometerantal. Prisen kan være alt mellem
4.500-8.500 kr., incl. moms.

// Troels

Fra : Mathias

Dato : 05-10-03 11:25

Klaus G. wrote:
> Jeg har en Peugeot405 MI16 fra 89'(uden kat), og jeg synes ikke at
> gearskiftene går helt optimalt.

Har du prøvet at få ny gearolie på, samt smurt alle stangforbindelser?

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Klaus G.

Dato : 05-10-03 14:38

> Har du prøvet at få ny gearolie på, samt smurt alle stangforbindelser?

Nope, men det er noget jeg regner med at få gjort, når bilen skal til
service her snart. Bilen har snart kørt 230k km, jeg ved ikke om det er
samme gearkasse der er i, men hvis det er tilfældet, så har den da gjort
arbejdet godt vil jeg mene.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-10-03 15:07

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> man så køre normalt, så kan den gå meget mere stramt i gearne, kun de to,

106eren lavede nogenlunde det samme med at den ikkea altid var glad for at
komme i 2. gear medmindre rpm var faldet ned over ~5k.
Ny gear olie udrettede mirakler og kostede svkh 500 med arbejdsløn ved
Ulrik.
Det var da værd at prøve fremfor at smide 8-10k efter en renovering.

--
/Dennis
Pug 106GTI