Gammeldags Fystekage?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-10-03 16:47

På nettet har jeg fundet en opskrift på Fyrstekage:
(http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=8993

For det første putter de gær i mørdej(!) og for det andet er der ingen
havregryn i. OK, mandlerne kan erstattes o.s.v., men alligevel....

Er der nogen der har den gode, gamle opskrift?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-10-03 04:31

"Kurt Hansen" ha scritto i'uno comunicazione...

> [...]
> havregryn i. OK, mandlerne kan erstattes o.s.v., men alligevel....
>
> Er der nogen der har den gode, gamle opskrift?

Det er rigtigt, at i den gamle opskrift på tærtedej er der et hævemiddel i.
Herunder er opskriften dog med bagepulver, og fyldet indeholder bl.a.
også mandler ..

¹ Fyrstekage (ægte):

Tærtedej:
250 g mel
125 g margarine
125 g sukker
1 æg
3 tsk bagepulver

Margarinen smuldres i det sigtede mel + bagepulver, sukker tilsættes
og dejen æltes sammen med ægget, hvorefter det stilles koldt.

Fyld:
150 g mandler
75 g sukker
1 æggehvide
1 spsk lys vin
vand eller romessens

Lidt over halvdelen af dejen udrulles til bund og beklædes i en
lagkageform, skal også gå op af siderne.
Mandlerne snittes på mandelkværn, blandes med sukker, halvpisket
æggehvide, vin og vand, hvorefter massen lægges på dejen.
Resten af dejen udrulles og udspores i strimler, der flettes til et
gitterværk over kagen, der pensles, drysses med sukker og evt.
hakkede mandler og bages i middelvarm ovn. - Færdig!
-oo-

Her kommer så hverdags udgaven af samme (m. havregryn) ..

² Fystekage for hvermand:

Tærtedej som ovenfor..

Fyld:
75 g margarine
75 g havregryn
50-75 g sukker
evt. kagecreme

Fremgangsmåde som opskrift 1, evt. med et lag kagecreme i bunden.
Pynt tærten foroven med rester af dejen, der spores ud og lægges på
låget, hvorefter kagen pensles og bages.
-oo-

Apropos Fyrste: ....
Hvad så med en lækker fystelagkage, når vi nu er i gang.
En ægte kaloriebombe! ...

³ Fyrstelagkage:

3 wienerbunde (lagkagebunde)
råcreme *(se nedenfor)
kakao

Pynt:
2½ dl piskefløde
reven chokolade

Wienerbundene lægges sammen med en råcreme, hvori der er
blandet kakao.
Kagen pyntes med flødeskum og reven chokolade.

*Råcreme:
3 æggeblommer, 30 g sukker, 2½ dl piskefløde, evt. vanille eller sherry.

Æggeblommer og sukker røres til en tyk masse.
Piskefløden piskes og vendes forsigtig deri.
Cremen smages til med vanille el. sherry, eller andet .. Uhmm!

God fornøjelse - eller rettere sagt god weekend!

Mvh.
Peter W. Bosse

Den Sjæl, Gud i sit Billede har skabt,
Er uforkrænkelig, kan ei gaa tabt;
Vort Jordliv her er Evighedens Frø,
Vort Legem døer, men Sjælen kan ei dø!
- H.C. Andersen's egne ord på hans gravsten.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-10-03 08:14

Sun, 5 Oct 2003 05:31:28 +0200, skrev Peter W. Bosse:

> [...]

>også mandler ..

>¹ Fyrstekage (ægte):

>Her kommer så hverdags udgaven af samme (m. havregryn) ..

Takker, så er der lagt i ovnen til smovs

>Apropos Fyrste: ....
>Hvad så med en lækker fystelagkage, når vi nu er i gang.
>En ægte kaloriebombe! ...

Den ville jeg blive nødt til at fortære alene, da konen lider af den
epidemi af kalorie- og fedtforskrækkelse der hærger landet i disse år

Tak for hjælpen.

Fra : Rømer

Dato : 05-10-03 20:01

> Den ville jeg blive nødt til at fortære alene, da konen lider af den
> epidemi af kalorie- og fedtforskrækkelse der hærger landet i disse år

Så meget desto større grund til at lave den

Fra : HC Christensen

Dato : 06-10-03 14:18

Hvor lyder det lækkert ...

Hvor lang er bagetiden, hvor høj er temperaturen og er det det samme
for alle varianter ? Passer portionen til en alm. springform ? Og
hvor mange regner du med, at sådan en kage kan bespise ?