Problematisk hulmursisoliring
Fra : Ole Hansen

Dato : 03-10-03 23:07

Hej derude
Jeg har et spm

Vores hulmure er isoleret med skum en gang sidst 70erne
skummet er nu ved at være nedbrudt i dele af murene og der er nu en del
kolde vægge.
Min første tanke var at fjerne skummet for derefter at få blæst glasuld ind
i hulmurene.
Jeg tog derfor kontakt til en aut. isover hulrumsisolatør.
og han sagde at han ikke kunne gøre noget ved problemet.jo jo han ville
gerne blæse isolering ind hvor han kunne men han vidste at det ikke ville
blive rigtigt godt.
Men i forbindelse med andet arbejde på en af gavlene fik jeg udtaget en del
af den delvist nedbrudte isolering.
Jeg har forsøgt med acetone benzin diesel. intet bider på det gamle
isoleringsskum. jeg ved ikke hvordan det kan fjernes.
hvad F....n gør jeg for at få gavlene isoleret igen.
Er der noget nyt skum det kan blæses ind.?
Jeg Har overvejet at købe 100 dåser med PU skum hos Harald Nyborg for at
isolere gavlene.duer det?
jeg har en ide om at det ikke er en god ide.
Gavlene er ca. 9m lange og 5meter høje.
Jeg har på nettet set noget isolering
Perlite små kugler til hulmur mon det virker.
Løsnings forslag samt ideer ønskes.
MVH OBH.

Fra : //zigge

Dato : 04-10-03 00:50

"Ole Hansen" <kirsten-olefjern@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej derude
> Jeg har et spm
>
> Vores hulmure er isoleret med skum en gang sidst 70erne

> Løsnings forslag samt ideer ønskes.

Hvad sker der hvis det varmes op med en varmepistol?

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 04-10-03 09:05

Polyuerethan skum udvider sig ca. 30 gange, og med en vældig kraft. Det kan
skubbe murene fra hinanden hvis det foregår i et lukket rum, og så har du et
rigtigt problem. Vær glad for at skummet er nedbrudt. Det duer nemlig ikke
til isolering i en mur fordi det er diffusionstæt. Fugten i indeluften
kondenserer på muren og kan ikke slippe ud = dårligt indeklima. Blæs istedet
hulrummet i muren ud med papiruld, der er diffusionsåbent og er
tilstrækkeligt findelt til at komme "rundt om hjørner og ind i alle
sprækker"

Mvh Thomas Strandvig
www.strandvig.dk

Fra : Henrik

Dato : 06-10-03 21:16

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> wrote in message
> [...]
> hulrummet i muren ud med papiruld, der er diffusionsåbent og er
> tilstrækkeligt findelt til at komme "rundt om hjørner og ind i alle

Enig i at poly... skum ikke dur til isolering af en hel hulmur, men det med
at det udvider sig "med en vældig kraft" er vist bare noget du finder på.
Prøv evt. selv at tage to gamle syltetøjsglas, fyld begge halvt op med skum.
På det ene lægger du et Anders And blad eller noget andet der er letere end
en avis og tungere end et enkelt stykke papir, på det andet lader du skummet
stige uhindret op.
Du vil så erfare at det ganske rigtigt ekspandere op til 30 gange men kun
indtil det møder modstand.
Så at det vil skubbe murene fra hinanden? Det er vist kun på et korthus

Henrik

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 04-10-03 10:10

Den 04/10-2003 klokken 00:06, skrev "Ole Hansen"
<kirsten-olefjern@hansen.mail.dk> i
> [...]

> og han sagde at han ikke kunne gøre noget ved problemet.jo jo han ville
> gerne blæse isolering ind hvor han kunne men han vidste at det ikke

I forb. m. tilbud på førstegangs hulmursisolering af et ældre hus, var jeg
i forgangne uge i kontakt med et Isover isoleringsfirma.
Vi kom til at tale om isoleringsmateriale gennem tiderne, og deriblandt
også det forbandede skum.
(Mit eget hus er desværre også isoleret med skum i 1974. Fint garantibevis
med "stedsvarende garanti mod sammensynkning")

Han fortalte, at de med success efterisolerede mange skum isolerede huse.
Desværre gik jeg ham ikke nærmere på klingen med 'hvordan'.

Med venlig hilsen,
Kjeld