God karrysovs søges
Fra : Martin Rasmussen

Dato : 03-10-03 21:07

Jeg skal have lidt hjælp til en opskrift på en god, tyk karrysovs, der
absolut gerne må smage af karry men heller ikke må være for stærk.

Efter at have kigget lidt hist og pist er jeg strandet ved, at jeg ikke ud
fra sovseopskrifterne kan se, om jeg får den ønskede konsistens. Derfor
satser jeg på jer

"Tyk" behøver ikke mene en halv liter piskefløde til sovs til seks personer,
men det skal heller ikke være karrysuppe.

Er der nogen, der har en opskrift i ærmet - eller under kokkehuen?

Martin Rasmussen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 03-10-03 21:41

"Martin Rasmussen" skrev:
> Er der nogen, der har en opskrift i ærmet -
> eller under kokkehuen?

Frit fra hoften, grundsovs:

Skær et skalotteløg i små skiver.
Halvér to fed hvidløg.
Put løgene i en gryde med 6-7 dl. vand.
Tilsæt en god mængde karry, vel 1 - 1,5 spiseskefuld.
Tilsæt yderligere en spiseskefuld gurkemeje (alene for synets skyld, det gør
sovsen endnu mere gul).
Tilsæt en boulionterning. F.eks. svinekraft.
Tilsæt groft peber efter smag, måske 3 knivspids.
Lad det koge i en 10 min, til der er en 4-5 dl. tilbage.
Smag til med salt.

Nu har du en god karry grundsovs. Denne kan jævnes i sin grundform, eller
tilsætttes yderligere ingredienser som f.eks. champignon eller andre svampe
som kantareller, gul rørhat o.tilsv. Evt. lidt peberfrugt (rød, gul,
orange). Er du til grønne kryderier, så vil basilikum passe godt.

Jeg bruger altid Maizena majsmel til at jævne med. Put lidt, måske en 5-6
spiseskefulde, i en meljævner. Tilsæt lidt vand, ryst, og tilføj gryden
under omrøring. Lad det koge op, og sovsen er klar. Maizena syntes jeg er
rimelig smagsneutral, og det klumper ikke som mel kan gøre det.

Mvh, Lars

Guide til HDD & DVD Recordere: www.recorder.dk
NYHED - Nu også med prisguide.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 03-10-03 21:50

"Lars Ladingkaer" skrev:
> [..] Lad det koge op, og sovsen er klar. [..]

Glemte lige, at der selvfølgelig altid kan tilsættes fløde efter smag lige
ingen jævningen. Det gør sovsen lidt mere cremet, ugennemsigtig i
konsistensen og lidt "blødere" i smagen.

Fra : Nette

Dato : 06-10-03 06:27

"Lars Ladingkaer" skrev i en meddelelse
> [...]
> Tilsæt groft peber efter smag, måske 3 knivspids.
> Lad det koge i en 10 min, til der er en 4-5 dl. tilbage.

Min opskrift ligner meget denne. Jeg har dog ingen hvidløg i, men til
gengæld har jeg små æbletern ( ligesom et finthakket løg), som jeg tilsætter
sammen med løget.

Nette

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-10-03 22:30

"Martin Rasmussen" <emmaps@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
personer,
> men det skal heller ikke være karrysuppe.
>
> Er der nogen, der har en opskrift i ærmet - eller under kokkehuen?

Jeg går (ved en opbagning) ud fra 15 g hvedemel pr. 1/4 liter sovs.
Hvis du brænder karry af i fedtet før melet kommes i kan opbagningen
se tør ud, men lad være med at bruge mere fedt. (Så er der plads til
lidt fløde til afrundingen af sovsen - ikke halve litere af fløde -
mælk er også udmærket til afrunding og hvis det ikke er fedt nok lidt
smør).
Konsistensen af sovsen bestemmer du så selv ved at lægge til eller
trække fra af væske i forhold til melet. (Det uanset om det er en
karrysovs).
En jævnet sovs har tendens til at blive lidt tyndere under kogningen.
Den opbagte sovs vil blive lidt tykkere under kogningen. (Hvis du
bruger et minuts tid på at lade melet bage i fedtet, skal den færdige
sovs kun koge nogle få minutter - fidus set i en Henrik Boserup
udsendelse).
mvh
Jørgen

Fra : otn

Dato : 04-10-03 21:54

Jørgen Hess <joergen.h@ahvamail.dk> wrote:

> [...]
> bruger et minuts tid på at lade melet bage i fedtet, skal den færdige
> sovs kun koge nogle få minutter - fidus set i en Henrik Boserup

Lav en opbagt sovs - smag til med karrypasta - så er du der.
MVH

otn

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 05-10-03 20:43