Lys-føring på biler
Fra : Mikael Andresen

Dato : 03-10-03 20:52

Hejsa Rødder.... og eventuelle Rødinder..

Jeg har et lille spørgsmål jer allesammen. Da jeg er ved at ligge
planer for modificationerne på min golf 3 i vinteren, ville jeg lige høre om
nogen af jer er klar over reglerne for lygteføring. Jeg vil flytte mine
bagerste blinklys ud af baglygterne og ned i kofangerne, og derved også
fjerne mit baklys helt. Må jeg det... er der regler for min. højde på
blinklysene bag på bilen og skal der være baklygter ???

Håber i kan hjælpe mig

--
Mvh. Mikael

Husk at fjerne FJERN i min mail-adresse

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 04-10-03 07:24

Mikael Andresen skriver:

> og derved også
> fjerne mit baklys helt. Må jeg det...

Er meget sikker på at det er ulovlig at fjerne baklyset, da det jo er et signal
fra dig om hvordan du har tænkt dig at manøvre bilen.
Så den med baksignalet den hænger du altså på!

//Beach

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-03 07:46

"Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> skrev i en meddelelse
> Er meget sikker på at det er ulovlig at fjerne baklyset, da det jo er et
signal
> fra dig om hvordan du har tænkt dig at manøvre bilen.
> Så den med baksignalet den hænger du altså på!

Baklys er ikke et lovkrav.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 04-10-03 08:15

Morten Fruergaard skriver:

> Baklys er ikke et lovkrav.

Hmm. Kan du dokumentere det?

//Beach

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-03 08:34

> Morten Fruergaard skriver:

> Hmm. Kan du dokumentere det?

Ja, men jeg gider ikke...

Det står i bekendtgørelsen for motorkøretøjer.
Det er tilladt, men ikke et lovkrav.

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 04-10-03 08:39

Morten Fruergaard skriver:

> Ja, men jeg gider ikke...

Takker

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-03 08:38

"Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> skrev i en meddelelse
> Morten Fruergaard skriver:

> Hmm. Kan du dokumentere det?

Så fandt jeg det lige alligevel.

6.02.020 BIL

(1) Bil skal være forsynet med
a) to fjernlyslygter og
b) to nærlyslygter
(2) Bil kan være forsynet med:
a) Fire fjernlyslygter.
b) To tågeforlygter.
c) En eller to baklygter.
d) En søgelygte.
e) En eller to arbejdslygter.
(3) Nærlyslygte må ikke være således indrettet, at den følger forhjulenes
drejning
(4) Nærlyslygte på bil og lampe hertil skal være godkendt og mærket i henhold
til:
a) ECE-regulativ nr. 1 og 2 eller
b) ECE-regulativ nr. 5 eller
c) ECE-regulativ nr. 8 eller
d) ECE-regulativ nr. 20 eller
e) ECE-regulativ nr. 31 eller
f) Rådets direktiv nr. 76/761/EØF.

Fra : Claus Petersen

Dato : 04-10-03 11:40

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
> signal
>
> Baklys er ikke et lovkrav.

Jeg er nu ret sikker på at man ikke må fjerne et baklys hvis bilen er født
med det, man må f.eks ikke fjerne en tredie stoplygte hvis bilen er
typegodkendt med den. Selv om en tredie stoplygte ikke er lovkrav.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 12:38

"Claus Petersen" <claus_petersen@stofanet.dk> skrev :

>Jeg er nu ret sikker på at man ikke må fjerne et baklys hvis bilen er født
>med det, man må f.eks ikke fjerne en tredie stoplygte hvis bilen er
>typegodkendt med den. Selv om en tredie stoplygte ikke er lovkrav.

Det er vel fordi der er givet afslag i registreringsafgiften, som
følge af sikkerheds -detaljer ;)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : alexbo

Dato : 04-10-03 13:57

"Claus Petersen" > skrev

Selv om en tredie stoplygte ikke er lovkrav.

Det har det været siden år 2000

mvh
Alex Christensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 16:08

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev :

>Det har det været siden år 2000

Hvilken lov ?

Fra : alexbo

Dato : 04-10-03 17:31

<jan@stevns.net> skrev

> Hvilken lov ?

På denne hjemmeide kan du finde reglerne.
http://www.dkfritidbil.dk/

6.04.021
PERSONBIL M1
(1)
Personbil M1 skal være forsynet med tre stoplygter.

mvh
Alex Christensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 19:20

> [...]

> PERSONBIL M1
> (1)
> Personbil M1 skal være forsynet med tre stoplygter.

Øehhh Ja - men mandens bil (ham der startede tråden) er en Golf III ,
og loven, eller rettere tilføjelsen om den tredie lygte, gælder biler
der er registreret 1.gang efter 1.April 2000.

Det kan være ret tricky, at vide hvilke regler der gælder, noget der
ikke er taget højde for da de sider du henviser til blev lavet...
(de viser reglerne for nye biler)

Fra : alexbo

Dato : 04-10-03 19:31

<jan@stevns.net> skrev

> Øehhh Ja - men mandens bil (ham der startede tråden) er en Golf III ,

Ja, men "manden" spurgte om baklygter.
derfra gik det til, at der ikke er krav om 3 stoplygter.
Claus skrev" Selv om en tredie stoplygte ikke er lovkrav"
det var det jeg svarede på.

mvh
Alex Christensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 08:40

Allan Beach Jensen <admin@freestyle.dk> skrev :

>Er meget sikker på at det er ulovlig at fjerne baklyset, da det jo er et signal
>fra dig om hvordan du har tænkt dig at manøvre bilen.

Jeg er ikke sikker på at der overhovedet *skal* være et baklys

(Formålet med det er iøvrigt nok mere at man i mørke kan se hvad der
er bag bilen)

>Så den med baksignalet den hænger du altså på!

Jeg tvivler

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 04-10-03 08:44

jan@stevns.net skriver:

> Jeg tvivler
> --

Det kan jeg forstå. At der så er nogle der vælger at skippe dem fatter jeg ikke
Men må bakke ud da det lader til at i har ret..

//Beach

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 08:46

Allan Beach Jensen <admin@freestyle.dk> skrev :

>Det kan jeg forstå. At der så er nogle der vælger at skippe dem fatter jeg ikke
>Men må bakke ud da det lader til at i har ret..

Jeg er nu også svært glad for mit baklys, da min indkørsel om natten
er temmeligt mørk - så jeg skal da give dig ret i at det at fjerne
dem, kan virke lidt ugennemtænkt.

( Mere end 1 af mine katte har overlevet pga baklyset)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-03 08:04

"Mikael Andresen" <mikaelandresenFJERN@stofanet.dk> skrev pr. mail:
> Hej morten.. Jeg mener nemlig også at have hørt det med baklyset ikke var
> lovkrav.. Kender du noget til om der er en minimum højde på blinkene bag på
> bilen..

Vi tager den lige i NG, så alle kan følge med...

Svjh er det ikke noget størrelse krav, blot et krav om afstanden skal den skal
kunne ses fra.

Fra : Mikael Andresen

Dato : 04-10-03 08:12

okay for de vil komme til at sidde i samme højde som foran og af samme
type... og baklyset bliver af samme type som blinkene men med klare pærer,
for når der ikke er krav til dem kan jeg lige så godt lave der hvor jeg
gerne vil have dem...

Fra : Mogens K

Dato : 04-10-03 08:17

On Sat, 4 Oct 2003 09:11:44 +0200, "Mikael Andresen"
<mikaelandresenFJERN@stofanet.dk> wrote:

>okay for de vil komme til at sidde i samme højde som foran og af samme
>type...

Desuden skal de være E-mærkede...

/Mogens

Fra : Mikael Andresen

Dato : 04-10-03 08:20

der TÜV godkendelse på kofangere hvor de følger med så det vil jeg gå ud fra
er som det skal være... det er en forkofanger der bliver moddet og sat
bagpå...

Fra : Mogens K

Dato : 04-10-03 08:35

On Sat, 4 Oct 2003 09:20:02 +0200, "Mikael Andresen"
<mikaelandresenFJERN@stofanet.dk> wrote:

>der TÜV godkendelse på kofangere hvor de følger med så det vil jeg gå ud fra

"Gå ud fra" er ikke godt nok, IMO

> det er en forkofanger der bliver moddet og sat bagpå...

Så er det jo intet værd. En godkendelse gælder jo kun for en placering
og brug, der følger beskrivelsen

/Mogens

Fra : Mikael Andresen

Dato : 04-10-03 09:01

ja jeg ved godt TÜv på kofangeren som så ikke gælder når den sidder bagpå...
men lygterne er lavet af hella og godkendelse mærker på dem så de burde være
reelle nok at sætte bagpå...

Fra : alexbo

Dato : 04-10-03 08:37

"Mikael Andresen" skrev
>er der regler for min. højde på blinklysene bag på bilen
35 cm.

og skal der være baklygter ???
Nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 08:39

"Mikael Andresen" <mikaelandresenFJERN@stofanet.dk> skrev :

>er der regler for min. højde på
>blinklysene bag på bilen og skal der være baklygter ???

Ja, der er krav til minimumhøjden :

6.04.002 RETNINGSVISERBLINKLYGTER (FORBLINKLYGTER, BAGBLINKLYGTER OG
SIDEBLINKLYGTER)

(1) Retningsviserblinklygte:
f)
Skal være anbragt mindst 350 mm - sideblinklygter dog mindst 400mm -
og højst 1500 mm over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det
påkrævet, kan for- og bag- blinklygter anbringes i en højde af indtil
2100 mm og sideblinklygter i en højde af indtil 2300 mm over vejbanen.

Baklygter som sådan , er der vist ikke lovkrav om - men der er krav
til placeringen, og virkemåde

6.02.005 BAKLYGTER
(1) Baklygte
a) skal afgive lys af hvid farve,
b) skal være anbragt bag på køretøjet,
c) skal kunne belyse vejbanen bag køretøjet, og
d) skal være anbragt mindst 250 mm og højst 1200 mm over vejbanen.

(2) Baklygte må kun kunne lyse, når tændingskontakten er sluttet, og
når enten bakgear er indkoblet, eller speedometerkontakt er sluttet.
Køretøj uden tændingskontakt skal være forsynet med anden manuelt
betjent afbryder for baklygten.

Fra : Mikael Andresen

Dato : 04-10-03 09:10

Jeg takker mange gange for alle jeres gode og behjælpelige svar.. jeg har
besluttet af baklyset bliver, men kommer til at sidde nede i kofangere..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-10-03 12:42

"Mikael Andresen" <mikaelandresenFJERN@stofanet.dk> skrev :

>Jeg takker mange gange for alle jeres gode og behjælpelige svar.. jeg har
>besluttet af baklyset bliver, men kommer til at sidde nede i kofangere..

Hvis det hjælper dig til at se ligeså godt i mørke, når du bakker, er
det vel også fint nok ;)