argh!
Fra : Mette G. A.

Dato : 03-10-03 10:20

Ja, her går jeg og hygger mig og tror jeg har masser af tid - til at bare se
på haven, tænke mig om, male kælderen og nyde mit liv som nygift. Men så
siger en veninde, at hvis jeg skal have hindbær til næste sommer, så skal
jeg købe og plante NU! Og at sådan er det bare hele vejen rundt.
Hun bløder det op ved at sige at jeg kan plante hele moletjavsen i et
midlertidigt bed og så flytte det til næste efterår når jeg bedre ved
hvordan jeg vil have det.
Har hun ret? For så skal jeg da lige en tur i Elling plantecenter eller
lignende - det er vidst det tætteste på Skagen.

Tak

Mette - kun en spire i havenverdenen

Fra : Pia J

Dato : 03-10-03 10:46

Jeg er nybagt haveejer for et år siden. Og ih, sikke mange planer jeg havde.

Det kan godt være du ikke får hindbær næste sommer, men du får RIGELIGT at
tage dig til derude. Bare vent til du opdager, hvor tit man skal luge....
Jeg skulle både anlægge rosenbed, køkkenhave, frugtplantage, frøformere
stauder og og og. En del har jeg da nået og andet er allerede udskudt et år
mere. Andre ting kan jeg først nu se, ville have været smartere at placere
anderledes. Selvom man læser bøger hele vintern og hovedet summer, så har
man bare ikke overblikket i starten.

Jeg ville nøjes med at studere, måske arrangere de planter du allerede har
og købe enkelte du ikke kan undvære, gå i gang med selve anlægsarbejdet,
dvs. rydde op, måle op til bede osv. Du skal jo også finde ud af hvor solen
står på forskellige tidspunkter af året. Fx notere hver d. 1. i hvilken
retning solen står op og går ned - det ændrer sig meget og har betydning for
placering af fx. køkkenhave.

Du har jo ikke tænkt dig at forlade stedet lige med det samme, så et år mere
uden hindbær, jordbær osv - det klarer du nok. Selvom jeg ved man er helt
desperat for at få ALT i orden NU. Hvor mange år er det, du IKKE har haft
egne hindbær? :)

På et tidspunkt gearer man ned. Jeg mangler stadig at male 2 dørkarme i
køkkenet....

Men ja, du kan flytte planter hvis de havner et forkert sted. Jeg har lige
flyttet et pæretræ, som vi købte sidste år.

:Pia

Fra : Calle.

Dato : 03-10-03 11:35

Pia J wrote:
> [...]
>
> Men ja, du kan flytte planter hvis de havner et forkert sted. Jeg har
> lige flyttet et pæretræ, som vi købte sidste år.

Ja, man når slet ikke halvdelen af planerne, jeg har stadig ikke helt styr
på haven efter 5 år

--
Calle

Fra : Mette G. A.

Dato : 03-10-03 16:01

"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse

> Ja, man når slet ikke halvdelen af planerne, jeg har stadig ikke helt styr
> på haven efter 5 år
>
> --
> Calle

Ok, jeg kan høre at i sikkert har ret - jeg skal nok skrue ned for tempoet
og forventningerne og se tiden og haven an.

Jeg kunne nu godt finde på at købe en brombær eller hindbær - der er ikke
noget i haven der "giver" noget (frugttræerne er mere end sølle i udbyttet)
og jeg kan huske følelsen af at kunne plukke noget jeg har dyrket....og
drivhus står øverst på juleønskesedlen - mine egne tomater og agurker - DET
er et must

Min mands onkel kom forresten med det vigtigste haveredskab af alle i dag -
en trådløs telefon - det var ret sødt af ham - han ved hvor jeg kommer til
at tilbringe min fritid! Og han afslørede at hans haveskur er fyldt med
redskaber, som jeg bare kan bruge løs af - godt med en god svigerfamilie...

Jeg har 2 syrener i haven som efter min mening står alt for tæt på muren ind
til naboen - de står bag ved rhododendronen:
http://www.metteogthomas.dk/images/haven-10-03/rodo.jpg - men hvordan er det
med syreners rødder? Er de nemme at grave op og flytte eller er det slet
ikke nødvendigt?

Tak for tips'ne

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-03 19:00

On Fri, 3 Oct 2003 17:01:06 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hotmail.com>
wrote:

>Ok, jeg kan høre at i sikkert har ret - jeg skal nok skrue ned for tempoet
>og forventningerne og se tiden og haven an.

Forventningerne behøver du ikke skrue ned for - hvis altså du kan lade
være med at blive skuffet hvis de ikke holder

> [...]
>med syreners rødder? Er de nemme at grave op og flytte eller er det slet

Jeg gravede 3 syrener op i slutningen af august, de var. ca. 3 meter
høje og havde stået på stedet i 8-10 år. Der var _mange_ rødder, men det
lykkedes at få dem op med god klumpt så de kunne flyttes. Og selv om
jorden var så tør at den nærmest fløj af bare man pustede lidt, så står
de faktisk stadig med blade på, der hvor jeg satte dem. Det er jeg noget
overrasket over.

Men jeg syntes ikke der er nogen speciel grund til at flytte dem du har
stående. De er nok også lige store nok til at det er sjov at prøve.....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-03 16:55

On Fri, 3 Oct 2003 11:45:58 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>anderledes. Selvom man læser bøger hele vintern og hovedet summer, så har

Det er faktisk en fejl som mange nye haveejere gør. Går i gang med det
hele det første år uden egentlig at have nogen ide om hvordan man gør de
forskellige ting nemmest/bedst. Der skal ske så meget, man vil gerne
have en masse og der er tusindvis af (uden tvivl rigtig gode) ideer.

Men fordi man har gabt over for meget, så løber man nemt sur i det - og
så forsvinder haveinteressen igen.

Så er det bedre at starte med et lille hjørne og så gå lidt videre hvert
år. Måske starte med at kradse lidt ned på et papir hvad man gerne vil
og så tage lidt ad gangen som man har tid til.

(Og jeg ved da godt at i samme øjeblik jeg selv får et hus med stor have
til, så skal der også ske en heeel masse med det samme - og jeg ved også
godt hvordan det ender med at se ud de første par år - men jeg ved det i
det mindste på forhånd

http://www.gartneriet.dk

Fra : Johngartner

Dato : 03-10-03 16:39

Hej...
Slå nu koldt vand i blodet! Det skønne ved, at det er din have, er jo netop,
at der kun er dig til, at bestemme, hvornår tingene skal plantes, podes og
pottes ud!
Det skal tage mange år, at færdig-anlægge en have! Når man køber sig en
lille plante i det lokale havecenter, glemmer man tit hvor stor den med
tiden bliver og den nyanlagte have, der er rigtig flot bliver på den måde på
få år meget arbejds krævende!

Mvh John...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-03 19:05

On Fri, 3 Oct 2003 17:39:02 +0200, "Johngartner" <jrb@5750.dkWXP> wrote:

> [...]
>tiden bliver og den nyanlagte have, der er rigtig flot bliver på den måde på

Enig.
Og så dog....
For hvis du planter med henblik på at der skal være plads også om 10 år,
så er der altså også meget plads til ukrudt.

Så er spørgsmålet jo om man helst vil tynde ud eller luge ukrudt.
Jeg vil helst tynde ud og flytte rundt.

Så kan man selvfølgelig bruge bunddækkeplanter eller flis.
Bunddækkeplanter skal man også tynde ud i i løbet af nogle år, ellers
risikerer man at de tager overhånd. Og flis, det er altså ikke så kønt
at jeg vil se på det i flere år. Jeg bruger selv flis, mest barkflis,
men det er også fordi jeg er dovent anlagt - selv om jeg planter så tæt
at det normalt lukker i løbet af et års tid, så er jeg helst fri for at
luge i det år.

Men så længe man ved med sig selv hvad man vil bruge sin tid på, så er
det jo også til at planlægge efter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : anders majland

Dato : 03-10-03 21:00

> [...]
netop,
> at der kun er dig til, at bestemme, hvornår tingene skal plantes,

Så et hus idag hvor der nok var kommet nye ejere - Haven var blevet
"grovplaneret" .... Da det midt i byen var det ikke bare landmanden der
var faret vild med ploven selvom det så sådan ud .... Så kan de da
starte helt forfra .... Jeg kan dog ikke huske hvordan der så ud før.
Jeg tror i det mindste at der var en hæk ....

/A

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-03 16:51

On Fri, 3 Oct 2003 11:20:17 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Hun bløder det op ved at sige at jeg kan plante hele moletjavsen i et
>midlertidigt bed og så flytte det til næste efterår når jeg bedre ved

Hvis du alligevel ikke har de færdige placeringer klar, så kan du lige
så godt vente med at købe.

Grunden til at plante nu, er at planterne får bedre fat inden næste
sommer, dvs. man skal sandsynligvis vande mindre og frugtbuske vil give
mere næste år, hvis de plantes nu, i forhold til hvis de plantes om
foråret. Men hvis du alligevel flytter på dem til foråret, så er hele
ideen nærmest væk - den flytning vil forstyrre rødderne så tilpas meget
at fordelen ved efterårsplantningen er væk.

Og så kan du lige så godt vente med at købe til det biver forår, så
risikerer du heller ikke at du får købt noget som det senere viser sig
der ikke bliver plads til alligevel.

Men lige præcis hindbær giver et langt bedre udbytte ved at blive
plantet nu end hvis de sættes om foråret.

Og så haster det ikke helt vildt, så længe du kan grave i jorden kan du
også plante. Men selvfølgelig, jo før jo bedre.

>Har hun ret? For så skal jeg da lige en tur i Elling plantecenter eller
>lignende - det er vidst det tætteste på Skagen.

Ja, Elling er nærmest Skagen, men der er jo også Frederikshavn blomster-
og havecenter på Niels Juels Vej i Frederikshavn.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 05-10-03 00:03

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse
"Mette G. A." wrote:
..
> [...]
>
> Og så haster det ikke helt vildt, så længe du kan grave i jorden kan du
> også plante. Men selvfølgelig, jo før jo bedre.

Men und dig selv den glæde at lægge nogle forårsløg nu. Eranthis og
vintergækker
kan begynde at spire allerede i februar. Det er så dejligt at begynde at se
noget
af foråret allerede på den tid. Og crochus i de skønneste farver. For ikke
at tale
om tulipaner - ih hvor de lyser op i en have.

Køb nogle poser af dem, når du skal ind og købe hindbærbuske.

Hilsen Ruth

Fra : Dan Andersen

Dato : 07-10-03 13:06

Til det kan jeg som mangeårig haveejer kun sige:

Kun en tåbe frygter ikke haven!

--
Med venlig hilsen, Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.regnvand.dk -