Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Trådløs rækkevidde?
Fra : Dan

Dato : 03-10-03 08:29

Hejsa,

Jeg har været lidt ude og surfe efter en trådløs telefon, og er mildt sagt
skuffet!
Kan det virkelig passe, at man ikke kan få en trådløs telefon, der kan
række mere end 50/300 meter?!

Jeg mener, når man kan lave håndbårne walkie-talkies, der kan række flere
kilometer, og det kan mobil-telefoner da også.
For ikke at snakke om håndholdte radioer, f.eks. VHF radioer.

Jeg var da på udkig efter en trådløs telefon, som jeg kunne bruge 3-4
kilometer fra min base-station!
Hvad er det, der gør, at der ikke bliver produceret trådløse telefoner,
med en reel rækkevidde???

Er det teknisk umuligt, eller er det et rent pengespørgsmål?

TIA,
Dan

Fra : Pongo

Dato : 03-10-03 10:34

Dan wrote:
> [...]
> telefoner, med en reel rækkevidde???
>
> Er det teknisk umuligt, eller er det et rent pengespørgsmål?

Det er nok mest et spørgsmål om radiofrekvenser. Jo længere rækkevidde,
desto flere skal du dele frekvensbåndet med, dvs at alle der har en
sådan telefon hurtigt kommer til at forstyrre hinanden. Derfor er der
begrænsninger på den sendestyrke der må benyttes i de frekvensbånd der
er afsat til f.eks DECT-telefoner.
Med en walkie-talkie er der jo det samme problem. Her er det blot en del
af kulturen, at man aflytter hinandens samtaler. Mobiltelefoner kører på
frekvenser som operatørene har betalt for at få eneret til. Hvis der er
for mange der benytter sin mobiltelefon på samme tid, er der ikke
frekvenser nok, og så kan man ikke ringe.
Teknisk set kunne man nok sagtens lave trådløse telefoner med lang
rækkevidde, men de ville kun kunne benyttes i tyndtbefolkede områder.
Lovgivningen siger dog at sådanne telefoner ikke kan godkendes.
/Klaus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-03 15:17

"Dan" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse
> Jeg var da på udkig efter en trådløs telefon, som jeg kunne bruge 3-4
> kilometer fra min base-station!

Der findes noget lignede, men du skal op i 5-cifrede beløb

> Hvad er det, der gør, at der ikke bliver produceret trådløse telefoner,
> med en reel rækkevidde???

Manglende marked

> Er det teknisk umuligt, eller er det et rent pengespørgsmål?

Rent pengespørgsmål. Du kan jo lave et proof-of-concept ud af et par
VHF-radio'er og et par scramblere.

Fra : Dan

Dato : 03-10-03 15:27

> Der findes noget lignede, men du skal op i 5-cifrede beløb

Link???

> Manglende marked

Næppe - hvis de var til at komme i nærheden af for penge, tror jeg de
fleste ville foretrække et sådant "mange-kilometer"-system.

> Rent pengespørgsmål.

Tænkte jeg nok

> Du kan jo lave et proof-of-concept ud af et par
> VHF-radio'er og et par scramblere.

Sikkert - hva' ve' jeg om teknik

mvh.,
Dan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-10-03 15:34

Dan skrev:

>Næppe - hvis de var til at komme i nærheden af for penge, tror jeg de
>fleste ville foretrække et sådant "mange-kilometer"-system.

Også Hr. Hansen, som blot vil kunne sidde i sofaen og snakke, uden den
irriterende ledning?

Også Fru Jensen, som blot vil kunne have telefonen med i haven, når
hun går og pusler?

Også Frøken Nielsen, som blot vil kunne bruge telefonen både i stuen
og i køkkenet når hun jonglerer med potter og pander?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- også Siemens M55, S55, C55 samt SonyEricsson T610

Fra : Dan

Dato : 03-10-03 16:32

Yeps
Faktisk tror jeg et sådant system kunne blive en alvorlig konkurent til
mobil-telefonen!

Mange trådløse telefoner tillader jo at man kan koble flere håndsæt til
samme base, og give hvert af dem et "lokalt" nummer, så man kan ringe gratis
mellem håndsættene!
Kunne et sådant system række 8 kilometer, som mobiltelefoner på 1800 Mhz
kan, så ville man ofte kunne bruge dem i stedet - især hvis man bor i byen.

Dels kan man jo altid ringe til familie-medlemmerne gratis, men man ville
også kunne ringe "mobilt" via fastnet-telefonen, og dermed til langt
billigere fast-net priser.

mvh.,
Dan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 00:54

> Faktisk tror jeg et sådant system kunne blive en alvorlig konkurent til
> mobil-telefonen!

Har du lavet en markedsundersøgelse eller fabler du bare?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 00:53

> Link???

hmm, har ikke lige noget her.. er du køber dertil, så kan jeg nok finde en
leverandør

> Næppe

Jo, det er nærmest en naturlov

> - hvis de var til at komme i nærheden af for penge,

Det er de jo ikke

> tror jeg

Hvor er det sjovt at se sådanne udtalelser.. det tæller for præcist
ingenting

Fra : Tuks

Dato : 04-10-03 15:30

"Martin Højriis Kristensen" skrev d. 03-10-03 15:17 dette indlæg :

Man har kunne få nogle i Tyskland der kunne række helt op til 30km fra
basen,
Men de var ulovlige her hjemme for de gik ind i tv og radio

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten

Dato : 11-10-03 15:13

Prøv at søge på Google på: