Radioen kortslutter bilen!
Fra : Jasper Norman

Dato : 02-10-03 23:34

Eller næsten da. Jeg har haft den lokale mekker til at sætte radioen i. Jeg
forsøgte selv, men stikkene var klippet væk, og der sad læse ledninger i
stedet. Jeg prøvede det bedste jeg har lært (efter at have set på min anden
bil), men det lykkedes mig ikke at få strøm på skidtet, selv om det burde
være meget enkelt. Nå, men min mekaniker fik strøm på, men problemer er nu,
at hver gang jeg slukker motoren "resetter" radioen. Den gelmmer alt om
stationer, bas,treble indstillinger mm. Men det værste er, at den efter en
periode kortslutter sig selv og lyser i instrumentbrættet. Nogen der har en
idé om, hvad der kan være galt?

Mvh

Jasper

--
slet "fjernes" i e-mail adr.

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-10-03 23:43

"Jasper Norman" <ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
Nogen der har en
> idé om, hvad der kan være galt?

Ja din mekaniker skal til at gøre arbejdet om.. Ledningerne er sat forkert
til..
Mere hjælp vil du måske kunne få i dk.teknik.lyd.bilstereo, derovre er folk
med den slags viden :)

Mvh Anders

Fra : //zigge

Dato : 02-10-03 23:57

> [...]
> periode kortslutter sig selv og lyser i instrumentbrættet. Nogen der har

Der er sikkert to ledninger til strøm på radioen. Den ene skal have strøm
hele tiden og sørger for at radioen kan huske stationer mv, den anden skal
sluttes til en ledning der giver strøm når bilen sættes til tænding og får
radioen til at "tænde". Hvis der ikke findes en "tændledning" i bundtet ved
radioen kan du enten fiske en oppe fra tændingsnøglen eller et andet sted,
eller samle ledningerne på radioen, hvilket dog resultere i at
"sleepfunktionen" går fløjten på på radioen og du skal slukke den manuelt
hver gang.
Du kan få et stik monteret med løse ledninger til at "klytte" i enderne på
ledningerne i bilen anskaf dig sådan et og gå igang med at eliminere
ledninger ud fra diagrammet der fulgte med radioen.

Mvh
//zigge

Fra : Jasper Norman

Dato : 03-10-03 00:33

Stikket til radionen/højtalere har jeg ... jeg snuppede det med fra den gl.
bil. Troede bare at ledningerne skulle sidde på samme måde, uanset om det
var den gl. Blaupunkt i min anden bil eller min sædvanlige Clairion?

/Jasper

--
slet "fjernes" i e-mail adr.

Fra : //zigge

Dato : 03-10-03 14:19

> [...]
> bil. Troede bare at ledningerne skulle sidde på samme måde, uanset om det
> var den gl. Blaupunkt i min anden bil eller min sædvanlige Clairion?

Det skal de også, det er hele ideen med et standart stik. Men du kan ikke
regne helt med farvekodningen på ledningerne, det er positionen i stikket
der tæller.

Mvh
//zigge

Fra : N I E L S

Dato : 03-10-03 01:47

//zigge wrote:

> [...]
> strøm hele tiden og sørger for at radioen kan huske stationer mv, den
> anden skal sluttes til en ledning der giver strøm når bilen sættes

Tjek alle sikringer.

Havde selv et lignende problem på min gamle Peug405.
Efter at have hørt MEGET højt musik døde Pioneeren pludseligt.
Det viste sig at der var røget en sikring, men efter at have skiftet den
ville radioen stadig ikke spille.
Det var først da jeg opdagede et mit instrumentbrædt-lys og -ur heller ikke
virkede at mistanken faldt på om der var røget flere sikringer. Det var der!
Dvs. en sikring til drift af radioen. Og en anden til stand-by (og
instrument-lys).
N I E L S

Fra : A. K.

Dato : 03-10-03 06:03

> [...]
> periode kortslutter sig selv og lyser i instrumentbrættet. Nogen der har

I hvilken bil er det, i mange japanere er der en ledning som mange tror er
stel, men den er til lys i radioen, det er en typisk fejl ved mont. af
radioer i japsere, men han har også glemt at give den fast 12V + til back-up
eller byttet om på den faste + og tændings +

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-10-03 10:13

mener det er den røde og gule du bare skal bytte om på.

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk