ANM: Dimmu Borgir / Hypocrisy / Norther (H~
Fra : Kong Kent

Dato : 02-10-03 21:54

Denne anmeldelse bliver også at finde i næste nummer af www.heavyjam.dk - nu
har I vel tilmeldt jer dette ugentlige fanzine, ikke?!!

----
Dimmu Borgir / Hypocrisy / Norther - Markthalle, Hamburg d. 30/9-2003.

En tur til det indre Hamburg startede med en lang tur ned af den danske
motorvej, og 1½ time på den tyske. Et pitstop ved Otto Duborg, og der blev
hentet Smirnoff Ice, Red Bull og dåsebajere nok til en mindre krig. Da vi
kom ind midt i Hamburg kørte vi overraskende lige til Markthalle, som
spillestedet hedder. Det ligger kun 100 m. fra Hovedbanegården, så det er
let nok hvis man er med tog (ligger i forlængelse af bagsiden af
banegården).

Da vi kom ind omkring kl. 21 gik der forbløffende kort tid inden det første
band, Norther, startede op. Det var en værre gang anonym black metal, hvor
nogle af soloerne blev spillet af manden med keyboardet. Wazzup with that?!
Keyboardet skal fan'me kun skabe stemning, ikke vikariere for guitaristen.
Sceneshowet var også noget tamt. Ingenting overhovedet. Det var kun
forsangeren, der samtidig også var rytmeguitarist der formåede at hoppe lidt
frem og tilbage, headbange lidt løst og fast - men ellers ingenting. Jeg
stod til sidst bare og ventede på de ville holde op igen, således jeg kunne
få tilbedt de svenske guder fra Hypocrisy.

Og så kom de. Koncerten jeg har ventet på siden 1993 da jeg hørte "The
Fourth Dimension" for første gang, og faldt pladask for Peter Tägtgrens
skumle lyd. Rent tilskuermæssigt kunne man vist også godt ane, at de 700
fremmødte ikke kun var der pga. Dimmu Borgir. Det var fyldt helt op nede i
mosh-pitten, og jeg stod da selv med helt fremme. Dette skulle opleves helt
tæt på. Ikke overraskende startede de ud med introen til "Abducted" skiven,
og fortsatte over i "Roswell '47" som velsagtens er en klassiker i
Hypocrisy-regi. Derefter spillede de også Buried og Killing Art fra "
Abducted" skiven, samt Apocalypse fra "The Fourth Dimension" skiven. Sangen
'Left to rot' blev også spillet, samt en håndfuld af de ældre. I blandt de
lidt nyere sange valgte Tägtgren at give os fans en forsmag på hvad der
snart kommer. De skal i studiet efter denne turne, og de spillede en af de
nye sange for os som afsluttende nummer. Det hedder 'Eraser' og virkede
ganske godt. De har aldrig spillet det før, og koncerten i Hamburg er den
første for Hypocrisy på turneen med Borgir, og det bar deres show også præg
af. De var en anelse rustne, men ikke værre end de sparkede seriøst røv. Jeg
var helt færdig da de stoppede. En lille drøm var gået i opfyldelse. At
headbange sammen med ingen ringere end Peter FUCKIN Tägtgren er i min verden
stort!!

Da scenen så blev lavet lidt om til Dimmu Borgir åbnede de ellers ballet for
alvor. Trommerne blev rykket helt ud til venstre, og keyboardet op til
højre, således de kunne lave en slags trappe som forsanger Shagrath kunne
komme tronende ned af som intro. De åbner med sangen "Allegiance" fra den
seneste "Death Cult Armageddon", og fortsætter med bl.a. Cataclysm Children,
Vredesbyrd og Progenies of the Great Apocalypse fra samme album. Sange som
Spellbound by the Devil, Kings of Carnival Creation, Indoctrination og
Reptile var blandt de store hits i settet, og der blev ikke sparet på
hverken headbanging, crowd-surfing og hvad har vi under Dimmu Borgirs set.
Det holdt hele vejen til banken! Shagrath og co. fyrede den maksimalt af
foran knap 700 tændte tyskere, da jeg i køen udenfor kunne høre jeg ikke var
eneste dansker der havde taget turen til millionbyen. Borgir vælger
naturligvis at afslutte med deres bedste sang til dato: Mourning Palace
fra "Enthroned Darkness Triumphant", der sjovt nok i min bog også stadig
står som deres bedste album til dato. Da de hev den ud af ærmet som
afslutter kogte Markthalle nærmest over. Gulvet rystede, da alle stod og
hoppede, og jeg var da også en anelse hæs efter at have skrålet med hele
vejen igennem. Dimmu Borgir er entertainere der formår at levere et
sceneshow med corpse-paint, læder, masser af barske nitter og alt hvad der
hører til når man skal se rigtig onde ud. De er uden tvivl Norges bedste
metalband p.t., og de gjorde deres rygte ære.

Jer der vælger at nappe showet i Malmö senere på måneden har noget at glæde
jer til. Det var en rigtig fed koncert, og man kan kun begræde, at de ikke
vælger at stoppe i Danmark. Skulle jeg give karakter for aftenen ville
Norther får et stakkels 5-tal, Hypocrisy et stort 10-tal og Dimmu Borgir et
velfortjent 11-tal. Underholdning som underholdning er når vi snakker black-
og deathmetal.

----

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Rouathermique

Dato : 04-10-03 16:36

[snip]

*grøn af misundelse*

Fra : Kong Kent

Dato : 04-10-03 21:43

> [snip]
>
> *grøn af misundelse*

Synes også selv det var en ret fed tur.

Men det kan gøres endnu bedre!! I slutningen af december måned tager jeg til
enten Holland eller Belgien, for der er der en X-Mass Metal Festival over én
dag, og følgende bands spiller:

Deicide, Nile, Akercocke, Dew Scented, Graveworm, Misery Index, Destruction
og Amon Amarth.

Det bliver *så* stort. Bare det, at Deicide, Nile og Akercocke spiller samme
sted samme aften. Er man til brutal dødsmetal, og er en smule djævelsk
anlagt, er det noget af det største der har ramt Europa i laaaang tid. Jeg
*skal* ganske simpelt til den koncert, og har faktisk planer om at droppe
Iron Maiden i Valby Hallen for at spare penge sammen, og måske tage *både*
koncerterne i Holland *og* Belgien.

Men først varmer vi op d. 1. november når Destruction og NAPALM DEATH
spiller i Ålborg!!

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Rocknrolldetective

Dato : 04-10-03 21:54

nu er jeg hverken til heavy eller dødsmetal - men for fanden hvor er det
fedt at mærke din begejstring!

gabba gabba hey!

:)

Fra : Kong Kent

Dato : 04-10-03 22:09

> nu er jeg hverken til heavy eller dødsmetal - men for fanden hvor er det
> fedt at mærke din begejstring!

Jeg er også heeeelt oppe at skyde i år. Har været til *så* mange fede
koncerter, at jeg knap kan holde styr på dem. Men nu når de alligevel
spiller i nærheden, så gør jeg gerne en indsats for at få dem at se.
Bevares, der er 1000 km. fra hvor jeg bor til spillestedet i Holland, men
det gør ingenting.

Vi fylder en bil op med fire personer, deler udgifterne til de 2000 km. lige
over, og så er det ikke så slemt endda. Det er jo rundt regnet 200 l. benzin
a' 8 kr. literen, så det bliver 1600 kr., og altså sølle 400 kr. pr. person
i rejseudgifter. Det synes jeg ikke er så slemt endda, taget i betragtning
hvor stor en begivenhed det rent faktisk er, at se alle de nævnte bands
spille samme dag.

En skam du ikke er til heavy/dødsmetal, for så kunne du måske være
fjerdemanden i bilen til Holland?
P.t. er vi kun to (min kæreste og jeg), men den tredje er næsten så godt som
sikker. Og når jeg næste gang lader ideen sive ud mellem sidebenene til
nogle kammerater, er der sq nok også flere der står i kø for at komme med.
Det plejer at være ganske underholdende hele vejen ned til et spillested.

Nå, ikke mere rableri herfra. Stay cool!

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Propellen

Dato : 04-10-03 23:01

On Sat, 4 Oct 2003 22:43:00 +0200, "Kong Kent"
<kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote:

>Men først varmer vi op d. 1. november når Destruction og NAPALM DEATH
>spiller i Ã…lborg!!

Kommer nu mest for at se Invocator... f*ck det bliver godt...
Blev inviteret ned på 1000fryd igår til Metal grotten. Smed en 20
krone i Entre.. Fadbamser 22 spir.. Det er sq okay priser.
Der var en lille konkurrence på 1000fryd. Skulle svare på 3 spørgsmål
(Eller var det 2?)
Men jeg vandt sq 2xbilletter (2x180spir) til Metal Festival.
Ses den 1/11

--

/Prop

Fra : Kong Kent

Dato : 05-10-03 10:28

> Kommer nu mest for at se Invocator... f*ck det bliver godt...

Jamen jeg glæder mig også meget til at se Invocator igen. Har stadig en
gammel t-shirt liggende, der i grafikken minder om en rocker-t-shirt, tror
der står noget med "We are not many, but we are loco" - total kult
efterhånden

> [...]
> (Eller var det 2?)
> Men jeg vandt sq 2xbilletter (2x180spir) til Metal Festival.

Jeg ville også gerne have været på 1000Fryd i fredags til Metal Grotten,
specielt fordi jeg har noget nyt musik jeg kunne have spillet for jer (den
nye med Akercocke, Panzerchrist etc.), men jeg skulle have svigerfamilien på
besøg fredag aften, så det blev der ikke noget af :(

Men vi ses da helt sikkert d. 1. november. Der er rigtig mange bands jeg
glæder mig til at se ud over Napalm. Bl.a. Destruction, Mnemic, Invocator
osv. osv. Skal sq se hele pisset!

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com