Copyright i eJay
Fra : Kenneth Johansen

Dato : 02-10-03 21:51

Hej!

Er der nogen, der ved, om man bare kan udgive musik man har lavet i eJay
uden at bede nogen om lov osv.? Altså får man nogle problemer, hvis man
laver musik med programmer af den type?

Venlig hilsen Kenneth Johansen

--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-10-03 00:10

Kenneth Johansen wrote:

> Er der nogen, der ved, om man bare kan udgive musik man har lavet
> i eJay uden at bede nogen om lov osv.? Altså får man nogle
> problemer, hvis man laver musik med programmer af den type?

Står det ikke i betingelserne, man skal acceptere ved installationen?
Om ikke andet bør et så oplagt spørgsmål være nævnt i en FAQ til
pågældende software.

Under alle omstændigheder kan dit spørgsmål nok nemmere besvares i
dk.videnskab.jura, som jeg (forhåbentlig) har sat XFUT til.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 03-10-03 05:44

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/
>
> Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!

Ok, jeg prøver at se om der kommer nogle svar derovre! thnx!
- Kenneth

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-10-03 08:18

Kenneth Johansen wrote:

> Ok, jeg prøver at se om der kommer nogle svar derovre! thnx!

XFUT'en lykkedes, men måske Kenneth bør stille spørgsmålet på ny med
nogle flere oplysninger. For eksempel hvad det er for et program, hvad
der står i betingelserne (gerne citat af den relevante del) og evt. et
link til programmets hjemmeside.

Normalt gælder de betingelser, man accepterer, når programmet tages i
brug. Der kan dog være undtagelser, for eksempel hvis betingelserne er
urimelige, og jeg vil umiddelbart gætte, at det vil være urimeligt at
forhindre udgivelse af musik lavet med et program. Microsoft kan jo
heller ikke bestemme, om man må udgive en bog, der er skrevet i Word.

Men det er svært at trække grænsen, for eksempel er der vist
begrænsninger på nogle af Microsofts programmeringsværktøjer, så de ikke
må bruges til bestemte ting. Hvis jeg husker ret i dette, så er der til
gengæld vist ingen domme på området.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 03-10-03 09:04

> [...]
> nogle flere oplysninger. For eksempel hvad det er for et program, hvad
> der står i betingelserne (gerne citat af den relevante del) og evt. et

Havde jeg de betingelser, ville der jo ikke være noget spørgsmål!
Og jeg har ikke flere oplysninger!
Dette skyldes, at jeg ikke vil bruge penge på programmerne, hvis jeg ikke
kan udgive musikken uden ballade.

jep, du har fanget problematikken! ;)
- kenneth

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-10-03 10:29

Kenneth Johansen wrote:

> Havde jeg de betingelser, ville der jo ikke være noget spørgsmål!
> Og jeg har ikke flere oplysninger!

Hvor har du hørt om programmet? Hvis det er på nettet, har du vel en
adresse? Er det et af de programmer, man kan finde på
http://www.ejay.co.uk, og i så fald hvilket? Har du prøvet at downloade
en demo, og set om der står noget relevant i dens betingelser?

Jeg kan se, at der i forbindelse med nogle af programmerne er omtalt
royality-free samples, det burde jo netop betyde, at du kan bruge dem
som du vil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 03-10-03 22:08

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]

Snip

> [...]
> forhindre udgivelse af musik lavet med et program. Microsoft kan jo
> heller ikke bestemme, om man må udgive en bog, der er skrevet i Word.

Men i dette til fælde har dem der har lavet eJay jo selv opfundet
"bogstaverne", hvis du forstår hvad jeg mener, så sammenligningen holder
efter min mening ikke helt.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-10-03 21:52

Anders Thorsen Holm wrote:
> [...]
-SNIP-

Jeg tvivler på at man får nogen som helst problemer, hvis man selv har lavet
alt musikken selv. Jeg har selv rodet med den slags førhen (kender dog ikke
eJay) og sålænge du ikke stjæler "samples" fra andre er du jo ophavsmanden
til værket.

Musikprogrammerne kan efter min overbevisning sammenlignes med de
audio-cd´er med "samples" man kan få/købe. Her står ofte (såvidt jeg husker)
påtrykt på et tydeligt sted, at du frit kan bruge lydstumperne (= samples)
til din musik.
Tilgengæld er de vist pænt dyre.

Man kan vel kalde det en slags "freeware" (uden copyright, forstås), den
slags sample-cd´er og du opnår ikke værkshøjde ved at kopiere noget uden
selv at komponere noget... Alternativt indspiller du alle instrumenter selv
og så skal du ikke spørge nogen som helst om tilladelse til noget som helst.

Pointen med musik-programmer er jo derudover at man skal kunne lave musik
med dem og det er jo som bekendt brugeren selv der laver musikken, så jeg
tvivler på at der skulle være nogen problemer. Sidst men ikke mindst, er der
da såvidt jeg husker mange musik-studier som anvender Cubase, Logic og hvad
de nu hedder til at mixe med. Disse programmer er i denne forbindelse blot
"værktøjer" til at lave musik, som jeg ser sagen og ikke andet.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 04-10-03 15:08

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> de nu hedder til at mixe med. Disse programmer er i denne forbindelse blot
> "værktøjer" til at lave musik, som jeg ser sagen og ikke andet.

Tusinde tak - fyldigt og præcist svar! :)
- Kenneth