Artsbestemmelse
Fra : Mette G. A.

Dato : 02-10-03 21:34

Hej igen!

Med et digital kamera har jeg nu taget billeder af haven fra alle mulige
vinkler, tegnet en plan over den og angivet hvor hvad vokser.
Men ack *grin* der er flere tingester i haven som jeg ikke aner hvad er!
Jeg har taget billeder af dimserne og lagt dem ud på nettet - hvis i har tid
og lyst må i meget gerne kigge på dem og se om i kan genkende nogen af dem:
http://www.metteogthomas.dk/haven/havenident.htm

På forhånd mange tusind tak

Mette

Fra : Karen Seiersen

Dato : 02-10-03 21:56

Mette G. A. <mgahave@hotmail.com> wrote:

> [...]
> og lyst må i meget gerne kigge på dem og se om i kan genkende nogen af dem:

Hej

Ang. billed 6 er der tale om kolde jomfruer.

De andre er jeg ikke sikker på men har dog nogle bud sådan helt for mig
selv

Karen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-10-03 22:17

On Thu, 2 Oct 2003 22:56:08 +0200, vkSLET@DETTEbesked.com (Karen
Seiersen) wrote:

>Ang. billed 6 er der tale om kolde jomfruer.

Vi kalder dem nu nøgne jomfruer heroppe - og det navn kan jeg da selv
meget bedre li'

(Og til Mette - jeg kommer med flere bud på planterne i morgen)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-10-03 23:34

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Vi kalder dem nu nøgne jomfruer heroppe - og det navn kan jeg da selv
> meget bedre li'

Min onkel mente ikke man kunne være bekendt at have dem ud mod gaden.....

Nr.1 kunne være Blodblomme. 2: gætter på Ribes. 5: Natlys. 7: Væltet
Gyldenris. 12: Røn eller Ask eller Valnød, nok Røn. 15: Ikke Hyld. 17: Den
ene er en blå Cypres, hvis den anden får mørkrødviolette blomster er det en
Haveklinte.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-10-03 22:58

"Mette G. A." wrote:

> [...]
> og lyst må i meget gerne kigge på dem og se om i kan genkende nogen af dem:

5 er noget ukrut få det brændt straks! Sådan noget griserri

1 er nok en æble eller en miabel.

Gør det noget at du ikke kender navnet, du kan aligevel ikke tale med dem.

Fra : Mette G. A.

Dato : 03-10-03 10:01

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> 5 er noget ukrut få det brændt straks! Sådan noget griserri
>
> 1 er nok en æble eller en miabel.
>
> Gør det noget at du ikke kender navnet, du kan aligevel ikke tale med dem.

Ja da - jeg er kendt for at gå og snakke med mig selv - nu har jeg en
perfekt undskyldning

Fra : Pia J

Dato : 03-10-03 10:14

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Gør det noget at du ikke kender navnet, du kan aligevel ikke tale med dem.

Det er da meget rart at vide, om og hvornår man kan omplante, beskære osv.
og evt. hvilken farve blomster man kan forvente hvornår, så man ikke planter
noget helt forkert ved siden af. Eller om det bare er ukrudt.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-03 16:23

On Thu, 02 Oct 2003 23:57:44 +0200, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>5 er noget ukrut få det brændt straks! Sådan noget griserri

Hvorfor dog det?

Ingen plante kan direkte kategoriseres som ukrudt. Det er ikke ukrudt
før det er uønsket.

Jeg har masser af mælkebøtter i græsplænen - det er ikke ukrudt. Men
mælkebøtterne i blomsterbedene op ad græsplænen - det er ukrudt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Helle Skoett

Dato : 02-10-03 23:19

"Mette G. A." <mgahave@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
tid
> og lyst må i meget gerne kigge på dem og se om i kan genkende nogen af

hej Mette.

Gid der havde fundtes digital-kameraer, da jeg blev haveejer! Det er en
smaddergod idé med at lægge alt det, du er i tvivl om ud på nettet.

Jeg er bare en sølle havekone, og jeg kan kun genkende nogle få ting: 2:
Ribes - en rigtig forårsbebuder med røde, lyserøde eller hvide blomster
afhængig af arten. Nogle mener, den lugter af kattepis, andre er mere
poetiske og kan lugte sommerens hindbær. 3: Fjerbusk - blomster forår med
store lyst cremegule "fjer". På et tidspunkt skal du plante den om - den
udvider sig i en cirkel (det forklarer jeg sikkert ikke særligt gdt, men en
dag kan du måske se, hvad jeg mener), og *når* su vil plante den om, skal du
alliere dig med din bedre spade, for rødderne er skrækkeligt seje og hårde -
jeg knækkede TO spadeskafter på samme plante. Du kan også bare lade den
udvide sig...

Fra : Helle Skoett

Dato : 02-10-03 23:39

> hej Mette.
>
> Gid der havde fundtes digital-kameraer, da jeg blev haveejer! Det er en
> smaddergod idé med at lægge alt det, du er i tvivl om ud på nettet.
bla, bla, bla:

jeg fortsætter herfra - jeg kom til at trykke på send...
5: kl. 8-blomst - det er *ikke* ukrudt, som nævnt, men en gammel hyggelig
plante, som især er kendt fra gamle landbohaver - men den kan opføre sig som
ukrudt, fordi den danner frø - rigtig mange, som den på et tidspunkt kaster
vidt og bredt omkring i haven. 1. års planten ligner en mælkebøtte uden
blomster, og står den ikke rigtigt, graver du den op og flytter den, eller
luger den bort - du skal nok få blomster alligevel, den gemmer sig mange
steder, når du først har den. (navnet hentyder til, at den springer ud med
en ny blomst hver aften omkring otte - i virkeligheden er den oftest
forsinket tilomkring 20.30) Når den miderste blomsterstand er ved at være
færdig klipper du den af, så kommer der en hel flok sideskud med endnu flere
blomster til følge
7: Gyldenris. Er også en gammel staude - der også kan opføre sig
ukrudtsagtig. Hvis du ikke kan lide den, fjerner du den bare - du kan altid
finde en ny i grøftekanten...
8: Asters af en form - staude. Som regel efterårsblomstrende - rar at have,
når der ikke er mange andre farver i haven.
12: Ja, det er rønnebær.
14: Cotoneaster, dværgmispel, tror jeg. Den ligner i hvert fald noget, jeg
også har i min have.

Men der er sikkert andre, der kan retvise, hvis jeg tager fejl - god
fornøjelse med projektet.

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Johngartner

Dato : 02-10-03 23:40

Hej Mette...
Nr. 4 på din side er en forsytia, eller vårguld om man vil, den blomstre med
en mængde gule blomster til foråret og man kan med fordel klippe et par
grene af og sætte ind i en vase, når knopperne er ved, at bryde i slutningen
af februar!
Nr. 7 er en staude, jeg tror den hedder gyldenris, eller noget i den stil...
Nr. 9 er en kristjørn og endda et stort flot eksemplar!

Mvh. John...

Fra : Pia J

Dato : 03-10-03 07:40

15 kunne godt ligne syren, men et bedre billede af bladene ville være godt.

:Pia

Fra : Mette G. A.

Dato : 03-10-03 10:25

Tak for jeres svar indtil nu - det er jo bare dejligt at jeg kan få hjælp på
denne måde!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-03 14:35

Mette G. A. <mgahave@hotmail.com> skrev i en
> Tak for jeres svar indtil nu - det er jo bare dejligt at jeg kan få hjælp

> denne måde!

Vi lærer også....

Jeg kan se at du (ved en fejl) har skrevet Nøgenjomfru ud for Kl.8- blomst,
som i sommertiden forøvrigt er Kl.9- blomst......

Dværgmispel er nok snarere en Kornel af en slags.

Og Kristtjørn er ikke i slægt. m. Tjørn, bare som en oplysning.

Har du virkelig ikke flere planter i den have???

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mette G. A.

Dato : 03-10-03 15:54

> [...]
>
> Og Kristtjørn er ikke i slægt. m. Tjørn, bare som en oplysning.
>
> Har du virkelig ikke flere planter i den have???

Jo, men resten af dem kender jeg - tro det eller ej. Birk, kastanje, æble-
og pæretræer, blommetræer (frugttræerne fordi der var frugter på da vi
flyttede ind) og bøg er nemme at genkende for mig

Jomfruen er rettet - og jeg tror lige jeg må tage flere og tættere billeder
af de træer der er tvivl om. Måske hvis jeg kan zoome på et blad.

Tak for hjælpen

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-03 16:21

On Fri, 3 Oct 2003 15:35:12 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg kan se at du (ved en fejl) har skrevet Nøgenjomfru ud for Kl.8- blomst,
>som i sommertiden forøvrigt er Kl.9- blomst......

...og som hedder en Natlys hvis den skal slåes op i et leksikon eller
købes i en planteskole. Og selv om både bogen og planteskolen sikkert
nok også kender den omtalt som kl. 8-blomst, så er det Natlys man skal
slå op i indexet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 03-10-03 08:05

MVH JOn

Fra : Johngartner

Dato : 03-10-03 16:20

Hej igen...
Ja det bliver jo mere og mere spændende det her!
Jeg vil vove den påstand, at billederne 10 og 11 må være af
stenfrugt-familien, oxo kaldet "prunus". Altså noget blomme, mirabel e.lign.
Det er mit bedste bud ud fra barkfarve, grenbygning osv.

AnlægsgartnerJohn...

Fra : Johngartner

Dato : 03-10-03 16:28

Nr. 13 er jo en cypress, den lider måske nok, der hvor den lever, men det
kan ikke være andet...
Jeg gætter på, at nr. 14 er en coteneaster, jeg mener så der må være tale om
"Cotoneáster bullátus" oxo kaldet Rynket dværgmispel... Jeg er langt fra
sikker, men det er mit umiddelbare bud...
13 kaldes alm. for gul cypress og 17 for blå cypress!
15 kan kun være syren...
Nr. 16 gad jeg godt se uden modlys, da det ummidelbart kan være flere
ting...

John...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-03 16:41

On Thu, 2 Oct 2003 22:33:39 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>og lyst må i meget gerne kigge på dem og se om i kan genkende nogen af dem:

Jeg har ikke rigtig styr på hvilke planter der allerede er blevet
opklaret, så jeg starter fra en ende af med mine bud:

1: Kunne minde om en rødbøg, men kunne også være en blodblomme. Kunne du
evt. tage et nærbillede af et blad?

2: Ribs eller solbær. Bladene er lidt for takkede til at være en
blodribes syntes jeg. Om det er ribs eller solbær kan du lugte dig frem
til: Knus en bladknop mellem fingrene, lugter den af solbær, så er det
hvad det er. Men jeg hælder mest til at det er en ribs.

3: Fjerbusk.

4: Minder rigtig meget om en forsythia, men jeg syntes bladene er lidt
for korte og lidt for runde - så måske er det noget andet alligevel.....
Hvis grenene er lidt gullige og virker lidt kantede når du ruller dem
mellem to fingre, så er det nok en forsythia.

5: Natlys

6: Høsttidløs

7: Gyldenris.

8: Asters - muligvis noget ala Strandasters.

9: Kristtorn (og ikke kristtjørn som den ellers kaldes af mange.)

10: Ligner et æble - trænger til at blive tyndet lidt ud.

11: Kunne være både æble, blomme eller pære. Skuddene for neden kunne
være vildskud. Hvis det er vildskud, så er træet i hvert fald ikke et
blommetræ.

12: Ligner et asketræ. Hvis knopperne i spidsen af grenene er sorte, så
er det en ask. Men bladene ligner også røn. Grenbygningen i træet virker
dog ikke som en røn, så jeg tror mest på ask.

13: Uægte cypres (eller bare cypres).

14: Cotoneaster - muligvis Cotoneaster bullatus. Der er dog _mange_
cotoneaster-arter og de er ret svære at skelne fra hinanden syntes jeg.
Har selv to i haven som det endnu ikke er lykkes mig at artsbestemme,
selv om jeg har prøvet i et par år nu.

15: Som andre har skrevet - ikke hyld, måske syren.

16: Meget svært at se.... måske guldregn? Et nærbillede af bælgene og
bladene ville hjælpe.

17: Den blå er også en uægte cypres. (Sikkert den sort som hedder
'Columnaris') Den sølvfarvede ligner en kryddersalvie. Knus et blad og
lugt til det, salvie lugter stærkt.

Det var mine bud..

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 03-10-03 16:52

> [...]
>
> 17: Den blå er også en uægte cypres. (Sikkert den sort som hedder
> 'Columnaris') Den sølvfarvede ligner en kryddersalvie. Knus et blad og

Super - tak
Jeg tager lige din mail med ud i haven og tester de ting du nævner.
Jeg tror du har ret i at det er en guldregn på billede 16 - det ringede i
hvert fald en klokke hos mig!

Mette

Fra : Johngartner

Dato : 03-10-03 17:37

Tjahh... Der er flere slags guldregn, men et nærbillede vil kunne bestemme
det!!!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-03 18:04

Jeg trækker mit bud på Kornel tilbage, det er en Cotoneaster, jeg havde bare
svært med at forbinde den med 'dværg-, hvad den jo ikke er.

Stemmer på Guldregn 16, jeg har en selv, og det gnavede et eller andet sted,
hvor jeg havde set de bælge...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mette G. A.

Dato : 04-10-03 13:29

Jeg kan se at 15 ER en syren - bladene er magen til dem på de andre syren
træer.
Det som forvirrede mig, var nok at der er meget få blade på og de ser
temmelig sølle ud.

Vi har besluttet at Natlys skal tilbage i haven - den vokser som ukrudt
mellem 2 fliser på terassen - og den er flot - så den skal hjem

På mandag kommer Gyldendals Store havebog nok - glæder mig til hyggelig
læsning i sofaen foran brændeovnen til vinter!

Mette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-10-03 19:15

> [...]
>
> På mandag kommer Gyldendals Store havebog nok - glæder mig til hyggelig
> læsning i sofaen foran brændeovnen til vinter!

Den 'blå cypres' hedder Chamaecyparis lawsoniana 'Columnaris', altså en
gruppe som 'gartnerne' kalder falske cypresser.

Kristtjørn kan slås op i Nudansk ordbog, men der pointeres det, at dette
ikke er botanisk.

Så du blomsterne på planten ved siden af cypressen? Eller er der nogen ca. 2
gange gaffeldelte lange frøstængler?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mette G. A.

Dato : 05-10-03 08:09

> [...]
> ikke er botanisk.
>
> Så du blomsterne på planten ved siden af cypressen? Eller er der nogen ca.

Hej Preben!

Nej, der en hverken stængler eller blomster - den må jo nok vente til næste
år med at finde sin plads.

Mette