Har nu kigget på en Audi 100/A6 2,6E fra 1~
Fra : Ole Slott Jensen

Dato : 02-10-03 19:00

Hej

Efter at have læst nogle af de kommentar jeg fik vedr. evt. køb af en Rover
620 Ti, er denne blevet kasseret. I stedet har jeg fået øje på en Audi 100
og A6 2,6E fra 1994 og 1995.

De 2 jeg har kigget på har kørt mellem 60000 og 80000 km og prislejet er
mellem 170.000 og 180.000 kr. Begge er importeret fra Tyskland og er utrolig
velholdte.

Det skulle være, efter hvad jeg har hørt, en bundsolid bil med mange
kilometer i sig og relativt få reperationer. Er der nogle af jeg der har
erfaring med sådan et på svende og hvad jeg skal kigge efter af evt.
problemer?

På forhånd tak
Ole

Fra : Lars Ehlers

Dato : 02-10-03 19:13

On Thu, 2 Oct 2003 20:00:14 +0200, "Ole Slott Jensen"
<slott@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>kilometer i sig og relativt få reperationer. Er der nogle af jeg der har
>erfaring med sådan et på svende og hvad jeg skal kigge efter af evt.

Jeg havde en Audi 80 Avant med 2.6 E motoren som firmabil i et par år,
såvidt jeg husker var det en årgang 95. En af de bedste biler, jeg
nogensinde har haft, kørte pragtfuldt og der var aldrig problemer. 2.6
motoren er en kraftig V6'er, solidt bundtræk og absolut ikke sløv.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-03 19:54

In news:3f7c67a5$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Ole Slott Jensen <slott@mail.tele.dk> typed:
> [...]
>
> De 2 jeg har kigget på har kørt mellem 60000 og 80000 km og prislejet
> er mellem 170.000 og 180.000 kr. Begge er importeret fra Tyskland og

Pas på km-tallene for importerede, tyske biler. Der bliver fusket helt
vildt.

Hvem så RTL i mandags? Der var et indslag om emnet. Producenterne er begyndt
at gemme km-data i bilnøglerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole Slott Jensen

Dato : 02-10-03 20:03

Hej Peter

Tak for oplysningen. Jeg troede ikke at det var muligt!!! Er det ikke muligt
at få det læst ud via den indbyggede computer?

Hilsen
Ole

Fra : Peter G C

Dato : 02-10-03 20:31

In news:3f7c7682$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Ole Slott Jensen <slott@mail.tele.dk> typed:
> Hej Peter
>
> Tak for oplysningen. Jeg troede ikke at det var muligt!!!

Det er kriminelt let - RTL gik rundt hos forhandlere og testede deres biler.
I med nøgle i en særlige medbragt anordning - og dernæst aflæse tallet. Så
aflæses km-tallet på bilens tæller. Ubehageligt. Og man gør det i stor stil
dernede.

> Er det ikke
> muligt at få det læst ud via den indbyggede computer?

Nej. Servicehæfte er som minimum et must men giver ingen sikkerhed. Man skal
ha' fat i de tidligere ejere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 02-10-03 20:29

Peter G C wrote:
:: Pas på km-tallene for importerede, tyske biler. Der bliver fusket
:: helt vildt.
::
:: Hvem så RTL i mandags? Der var et indslag om emnet. Producenterne er
:: begyndt at gemme km-data i bilnøglerne.

Så jeg godt - det var fan'me uhyggeligt.

Jeg synes også at et på tyske Audi'er med 8-9 år på bagen der kun har kørt
60-80.000 km lyder som alt for lidt!

M.v.h.

Fra : Ole Slott Jensen

Dato : 03-10-03 07:22

Hej Henrik

Jeg har set servicebogen på begge modeller. Og bilerne står utrolig flotte.
Også motorrummet.

Er der nogle forhandlere herhjemme som er blevet "fanget" i at svindle med
speedometeret?

Hilsen
Ole

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 07:30

On Fri, 3 Oct 2003 08:21:37 +0200, "Ole Slott Jensen"
<slott@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg har set servicebogen på begge modeller. Og bilerne står utrolig flotte.
>Også motorrummet.

Godt tegn, men hvad med slid på sæder, rat og gear?

>Er der nogle forhandlere herhjemme, som er blevet "fanget" i at svindle med
>speedometeret?

Jep - jeg arbejder sammen med een, der netop har oplevet svindel med
en tysk Audi. I dette tilfælde havde de kraft-e*** fabrikeret en helt
ny servicebog, som passede med det svindlede km-tal !!

/Mogens

Fra : Ole Slott Jensen

Dato : 03-10-03 07:44

Hej Mogens

Også kabinen er fantastisk flot. Ingen særlige tegn på slid.

De forhandlere jeg har kigget hos er:

REICAR i Charlottenlund www.reicar.dk
P.R. automobiler i Stenløse
Lund biler www.lundbiler.dk

Har din kollega ikke stillet et erstaningskrav? Eller er dette ikke muligt?

Hilsen
Ole

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 08:20

On Fri, 3 Oct 2003 08:44:26 +0200, "Ole Slott Jensen"
<slott@mail.tele.dk> wrote:

>Også kabinen er fantastisk flot. Ingen særlige tegn på slid.

Fint

>De forhandlere jeg har kigget hos er:
>REICAR i Charlottenlund www.reicar.dk
>P.R. automobiler i Stenløse
>Lund biler www.lundbiler.dk

Okay - du vil ikke slev hente?
Jamen så gør du jo en dansk handel efter dansk ret, hvilket letter
eventuel reklamationer en del.

>Har din kollega ikke stillet et erstaningskrav?

Jeg er ikke klar over, hvad sagen ender med. Den er dugfrisk!

>Eller er dette ikke muligt?

Hvis du vil køre en sag på, det bliver det efter sælgerens hjemlands
regler, hvis ikke andet er nævnt. Dét har vi lige haft en tråd om i
jura-gruppen, hvor jeg rejste spørgsmålet.

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-10-03 20:35

"Ole Slott Jensen" <slott@mail.tele.dk> skrev :

>De 2 jeg har kigget på har kørt mellem 60000 og 80000 km og prislejet er
>mellem 170.000 og 180.000 kr. Begge er importeret fra Tyskland og er utrolig
>velholdte.

et knap 10 år gammelt tysk autobahn-lokomotiv der kun har trillet
mellem 60-80.ooo ?? Næppe.
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 02-10-03 21:08

> Efter at have læst nogle af de kommentar jeg fik vedr. evt. køb af en
Rover
> 620 Ti, er denne blevet kasseret. I stedet har jeg fået øje på en Audi 100
> og A6 2,6E fra 1994 og 1995.

Ja, det er jo en noget anden type bil

> De 2 jeg har kigget på har kørt mellem 60000 og 80000 km og prislejet er
> mellem 170.000 og 180.000 kr. Begge er importeret fra Tyskland og er
utrolig
> velholdte.

Jeg ville bede om at se et servicehæfte for at se om det kan dokumentere den
lave km-stand

> [...]
> kilometer i sig og relativt få reperationer. Er der nogle af jeg der har
> erfaring med sådan et på svende og hvad jeg skal kigge efter af evt.

Jeg har for knap et år siden købt en A6 2,6 avant -96 model og synes
den har en god lyd og kører rigtig godt på lande- motorveje, men den er lidt
tung i byen.
Min har nu gået km 170.000 og skal snart have nye bøsninger i fortøjet, men
er ellers ok.
Minimalt olieforbrug (på de 12000 km jeg har kørt).
Se evt. www.typc4.de som er en guldgrube af info om C4 modellen, som Audi
100 / A6 fra 1991-97 hedder
og 2,6 V6 motoren har typebetegnelsen ABC.
Der kan du bl.a. se de typiske fejl, som er defekt kølevandstermostat
(billig del, men vanskelig af skifte), bøsninger, lambdasonder, toppakninger
(når de har gået få nogle hundrede tusinde km)
og hvis det er blandt de første årgange med 2,6 / 2,8 motoren så også utætte
ventilstammepakninger.
Rust i bagklappen (på Avant) kan også være et problem, men skiftes på Audis
garanti !!
Rust i resten af bilen er nærmest ukendt.

Alt sammen mindre ting, men hvis man køber en hvor man selv skal betale et
aut audi værksted for det hele bliver man nok lidt ked af det !

Mvh Morten

Fra : Mogens K

Dato : 02-10-03 21:12

On Thu, 2 Oct 2003 22:08:13 +0200, "(5220)Morten Kølbæk"
<mok@geocities.com> wrote:

>Jeg ville bede om at se et servicehæfte for at se om det kan dokumentere den
>lave km-stand

Se på bilens slid generelt

>Jeg har for knap et år siden købt en A6 2,6 avant -96 model og synes
>den har en god lyd og kører rigtig godt på lande- motorveje, men den er lidt
>tung i byen.

2.8 E er at foretrække. De sidste heste koster ikke noget, når man
køber brugt, og bilen får lige det sidste, der skal til at fuldende
denne perfekte vogns fremfærd på motorvejen.

/Mogens

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 02-10-03 21:21

> 2.8 E er at foretrække. De sidste heste koster ikke noget, når man
> køber brugt, og bilen får lige det sidste, der skal til at fuldende
> denne perfekte vogns fremfærd på motorvejen.

Hvis man skal kigge alternativt så må det da være 2,8 30V motoren som kan
fåes i 96 og 97 modellen man skal stile efter.
Den har flere kræfter, 192 mod 174 og alligevel er den mere økonomisk.
Den er næsten kun anskaffelsesprisen og forsikringspræmien som kan stille
sig i vejen

Mvh Morten

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-10-03 16:03

"Ole Slott Jensen" <slott@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kilometer i sig og relativt få reperationer. Er der nogle af jeg der har
> erfaring med sådan et på svende og hvad jeg skal kigge efter af evt.

Hehe, joda - min søster kjøpte en ´94 100 2.6 med automatgear og automatisk
klimaanlegg i fjor sommer. Km. ca. 210.000.
Det kan godt være bilen har mange km i seg, men reparasjonene har vært mange
og dyre; det er også inntrykket jeg har fra mange andre som har vurdert
eller kjøpt tilsvarende bil.
Hun har ikke kjørt mye med bilen, tipper rundt 10-12.000 km siden hun kjøpte
den. Bilen fremsto som svært velholdt med alle serviceeftersyn foretatt hos
Audi merkeverksted.

Påkost hittil: 35-40.000,- kr; hos Audi kan du nok multiplisere den prisen
med 1,5, måske 2.

Kaputt bremsekraftforsterker. Tett drenering i klimaanlegg.
Interiørbelysning som fungerer ca. en gang om året - tidligere kunne man "ta
en Fleksnes" og dunke til midtkonsollen for å få i gang lyset, men nå vil
det ikke mer. Defekt display til utetemp.måler/ur. Feil på ABS. Varsellampen
for Airbag lyser. Skiftet dyse. Venter kun på at automatkassen skal si takk
og farvel (folk sier de sjelden kan tåle mer enn 200.000 km før de skal
overhales/skiftes). Ulyder fra rattstammen. Original solgardin til
hattehyllen, kjøpt hos Audi i DK, knakk før den kunne brukes første gang.
Originale hvite blinklysglass foran passet ikke 100%, med det eminente
resultat at bilturen til sommerhus i DK i juni endte med et stk. manglende
blinklys - pære, pæreholder, ja alt sammen var vekk.
Siste service, med skifte av registerrem (det dere kaller tandræm?) og
diverse annet, kostet 13.000,- hos ikke-merkeværksted (sjekket pris hos Audi
som regnet med rundt 20.000,-).
At Audi ikke ruster, er også en myte denne bilen avliver - skal du unngå
rust på en sådan vogn, skal den ihvertfall ikke ha været kollisjonsskadet,
og du skal helst ikke ha noen stensprang.

Jeg har også alltid hørt at Audi lager bunnsolide biler, spesielt fra
enkelte "Audi-freaks". Når jeg så spurte hva man evt. skulle se etter av
feil o.l. og de kom med en kæmpeliste over "vanlige" feil, begynte jeg dog å
tvile.
Har også merket meg at flere med 2.8´eren har overhalt eller skiftet motor
etter ca. 200.000 km.

Bilen kjører godt - komfortabel som få, usedvanlig godt støydempet, tar seg
godt frem på vinterføre (selv om denne bare er en FWD, og ikke Quattro som
Audi "skal" være
Men den er også i mine øyne utrolig treg, ihvertfall når jeg sammenligner
med min egen bil som også har 2,6 liter og veier omtrent det samme. Samt at
V6eren er tørst.

Ellers synes jeg det er en meget pen bil å se på, tidløst og pent design.
Dette var min ultimate drømmebil for 10 år siden faktisk.

Nå vil jeg ikke engang vurdere en - det koster mere enn det smager:-\

--
Michael Nielsen
´87 Mercedes-Benz W124 260 E

www.mercefreaken.com