Afgrænsning med bla. granitskærver
Fra : Torben Brøndum

Dato : 02-10-03 15:12

hej,

Ved gavl + ½ delen af vort hus (mod haven) har jeg tænkt mig
at skifte de gamle hvide sten ud med en kant af (måske) herregårdssten
og fyldt op med rød/sorte granitskærver.

Kanten før var "bare" af natursten - og nu trænger vi til noget nyt.
Huset er af rødbrændte sten.

Er det (ja I har jo ikke set det), men kommer det til at se pænt nok ud ?
Skulle
det måske være grå granitskræver (hælder til det første forslag) ? Hvor tykt
et lag syntes
I der skal være og hvor bred bør renden være ? Hvad bør dimensionen på
kantstenen
være efter Jeres mening ? Man kan da vel godt bruge granitskærver istedet
for de kendte hvide
sten ? Hvad taler vi om af priser - ca. ?

Mange spørgsmål - håber I vil hjælpe, Tak.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-10-03 19:06

On Thu, 2 Oct 2003 16:12:04 +0200, "Torben Brøndum"
<tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote:

> [...]
>Huset er af rødbrændte sten.
>
>Er det (ja I har jo ikke set det), men kommer det til at se pænt nok ud ?

Herregårdssten går man aldrig forkert af - de passer til lidt af hvert.
Og bare det at der kommer nyt ser jo altid godt ud (sådan da .

> [...]
>for de kendte hvide
>sten ? Hvad taler vi om af priser - ca. ?

Granitskærver er fint at bruge.
Brug de såkaldte kantblokke ('rugbrød') af herregårdsstenene - de er
14x14x21 cm. Og vælg gerne dem som har slåede kanter. Det hele bliver
lige knap så firkantet med dem og de er lettere at få lagt, da man bare
kan slå direkte på dem med en hammer.

Granitskærverne skal der nok et lag på ca. 5 cm. Smid evt. en ukrudtsdug
under.

Mht. farver, så vil en sort kantblok og granit i rødmix være pænt tror
jeg. Men den slags er smag og behag, og smag og behag skal man ikke
diskuttere

Priserne..... slåede kantblokke fra SF-sten i sort, koster så vidt jeg
husker 10,50 + moms i vejledende udsalg. SF-sten er ikke de billigste,
til gengæld holder de farven rigtig godt.
Granitskærver.. jeg gav vist i omegnen af 300 kroner/ton afhentet i
grusgraven for det grå. (en kubikmeter knust granit vejer i omegnen af
1800 kg.)

>Mange spørgsmål - håber I vil hjælpe, Tak.

Håber ovenstående var til nogen hjælp...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Torben Brøndum

Dato : 02-10-03 21:35

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk>

[snit det hele]

Jo tak, det var rart lige at høre et par kommentarer. Jeg har dig et par
ting mere:

Hvor bred bør en sådan rende være incl. nævnte herregårdssten på 14 cm. ?

Og hvad gør jeg her: Der er et fald på jorden rund langs huset - sluttende
forenden
af gavlen. Hvilket niveau skal jeg følge - stenen skal den f.eks. følge
nederste kant af
murstenene eller skal stenen ligge lidt under ?

Jeg skal bare lige finde ud af hvordan niveau skal være og eks. hvorlangt
granitstenene
skal ligge under herrregårdsstenen.

Tak på forhånd for svar.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-10-03 22:14

On Thu, 2 Oct 2003 22:34:53 +0200, "Torben Brøndum"
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

> [...]
>ting mere:
>
>Hvor bred bør en sådan rende være incl. nævnte herregårdssten på 14 cm. ?

Jeg er ikke helt med på hvad du mener? Hvad er det for en rende og hvad
er formålet med den?

> [...]
>nederste kant af
>murstenene eller skal stenen ligge lidt under ?

Jeg er stadig ikke helt med.....

>Jeg skal bare lige finde ud af hvordan niveau skal være og eks. hvorlangt
>granitstenene
>skal ligge under herrregårdsstenen.

Var det mig ville jeg have granitten op til kanten af herregårdsstenen.
Altså så kantsten og granit er i niveau.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Torben Brøndum

Dato : 02-10-03 22:58

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk>

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener? Hvad er det for en rende og hvad
> er formålet med den?

Fra husmur ud til og med kanstenen.

> Jeg er stadig ikke helt med.....

Jeg starter ca. midt på den lange side af huset (ved en terrasse) og slutter
forenden af gavlen.

Min græsplæne er ikke i vatter hele vejen rundt om hushjørnet. Falder en
smule = man ser mere
og mere af soklen.

Toppen af kantstenen hvad skal den følge i forhold til soklens overkant
(murstens underside) ?
Dvs. den skla være i vatter hele vejen rundt - eller skal den følge det
svage fald på græsplænen ?

> Var det mig ville jeg have granitten op til kanten af herregårdsstenen.
> Altså så kantsten og granit er i niveau.

Ok - du vil fylde helt op.

Skal så bare lige have svar på sp. ovenfor omkring toppenniveau for
kantsten.

Undskyld mine lidt "svære" formuleringer.

Torben Brøndum

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-03 16:14

On Thu, 2 Oct 2003 23:58:29 +0200, "Torben Brøndum"

> [...]
>(murstens underside) ?
>Dvs. den skla være i vatter hele vejen rundt - eller skal den følge det

Gør som du syntes ser bedst ud - jeg tror nok jeg selv ville vælge at
følge soklen på huset. Men det er svært når man ikke kan se det stykke
det drejer sig om. Ligegyldigt om du følger soklen eller plænen vil det
jo blive skævt i forhold til noget andet.

>Ok - du vil fylde helt op.

Ja, næsten helt op. Og selvfølgelig fylde ud med grus eller jord så der
ikke skla fyldes for mange skærver i (Jeg går ud fra grus er billigere
en skærverne...)

>Skal så bare lige have svar på sp. ovenfor omkring toppenniveau for
>kantsten.

Som sagt, smag og behag
Start med at spænde en snor ud som følger hhv. soklen og plænen, så
snoren er oversiiden af kantstenen. Så er det lidt nemmere at forestille
sig hvordan det vil se ud når det er færdigt.
1
>Undskyld mine lidt "svære" formuleringer.

Dine formuleringer fejler ikke noget - det er vist nærmere min
forestillingsevne
Nogle gange er billeder nu nemmere.....

http://www.gartneriet.dk