Opskrift på antipasto søges
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-10-03 12:37

I Magasins Mad & Vin kan man købe en dejlig antipasto bestående af
bl.a. oliven, artiskokhjerter, gulerødder, agurker, perleløg, peber,
squash og aubergine. Grøntsagerne er syrlige og krydrede, og ligger
i olie. Blandingen smager himmelsk, synes jeg, men er alt for dyr
til daglig brug hvis jeg skal købe den færdiglavet. Er der nogen
her der kan hjælpe med en opskrift?

// Klaus

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 02-10-03 15:21

Det er *en* af mange typer antipasti, som hedder giardiniera, og lidt
søgning med google.com kommer der mange opskrifter.
Grøntsagerne koges først i eddikke og salt, inden de syltes i olie eller
eddikke, dvs "sott'olio" eller "sott'aceto".
Her en jeg fandt http://italianfood.about.com/library/rec/blr1359.htm
Jeg har lavet den en gang med små flade løg af "egen import", og det er så
en skam, at de løg ikke dyrkes og sælges her. De er fx som dem der hedder
"borrettane".

Sandra

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-10-03 23:28

Mrs Krabappel skrev:

> [...]
> Grøntsagerne koges først i eddikke og salt, inden de syltes i olie
> eller eddikke, dvs "sott'olio" eller "sott'aceto".

Mange tak for både link og forklaring. Det hjælper meget at have det
korrekte navn på blandingen. Nu kan jeg lettere finde en opskrift der
ser tiltalende ud - og så er det vist bare at gå i gang med at
eksperimentere.

// Klaus

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 03-10-03 14:25

BTW du kan bruge fremgangsmåden (koge i eddikke og sylte i olie) med kun 1
type grøntsag, fx peberfrugter.
En anden lækker "udvikling" af dette er at sylte med sur-sød lage, og dette
hedder "agrodolce", fx peperoni / cipolline in agrodolce etc.

Sandra
der er pludselig (?) sulten...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-10-03 23:34

Mrs Krabappel skrev:

> BTW du kan bruge fremgangsmåden (koge i eddikke og sylte i olie)
> med kun 1 type grøntsag, fx peberfrugter.

Det sad jeg osse og overvejede.

Jeg tænkte osse på om man måske kunne mælkesyregære grøntsagerne, og
så gemme dem i olie når de er færdigtgærede. Jeg er sikker på at det
vil smage fortrinligt, men er i tvivl om holdbarheden. Normalt kan
mælkesyregærede grøntsager holde sig op til et år i en uåbnet krukke,
men hvad når man nu har haft dem fisket op og nedsænket dem i olie?

> En anden lækker "udvikling" af dette er at sylte med sur-sød lage,
> og dette hedder "agrodolce", fx peperoni / cipolline in agrodolce
> etc.

I første omgang vil jeg nok holde mig til giardiniera, for det er jeg
helt pjattet med for tiden, men tak for inspirationen.

// Klaus