Pantsætter
Fra : @ndersen

Dato : 02-10-03 12:12

Kan panthaver og pantsætter være en og samme person, eller i det konkrete
tilfælde kommunen?

Mvh
@ndersen

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 14:29

@ndersen wrote:
> Kan panthaver og pantsætter være en og samme person, eller i det konkrete
> tilfælde kommunen?

Det kommer an på i hvilken relation der tales om. Nogle flere
oplysninger udbedes.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : @ndersen

Dato : 02-10-03 16:55

"Rune Wold" <"Rune Wold"> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på i hvilken relation der tales om. Nogle flere
> oplysninger udbedes.

Det drejer sig om nedenstående, som jeg tilfældigt faldt over i tingbladet.

Anmeldt i X den 03.04.2003
Matrikel: X, By
Panthaver: X Kommune
Pantsætter: X Kommune
Størrelse: 815220 DKK

Mvh
@ndersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-10-03 17:04

Scripsit "@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk>

> Det drejer sig om nedenstående, som jeg tilfældigt faldt over i tingbladet.
>
> Anmeldt i X den 03.04.2003
> Matrikel: X, By
> Panthaver: X Kommune
> Pantsætter: X Kommune
> Størrelse: 815220 DKK

Det ligner et helt normalt ejerpant. Det skal stå i tingbogen for at
efterstående panthavere får pligt til at vige for et pant som kommunen
senere vælger at indsætte på ejerpantets plads i prioritetsfølgen.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Rune Wold

Dato : 02-10-03 17:46

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Det ligner et helt normalt ejerpant. Det skal stå i tingbogen for at
> efterstående panthavere får pligt til at vige for et pant som kommunen
> senere vælger at indsætte på ejerpantets plads i prioritetsfølgen.

Der er tale om et ejerpantebrev og ikke et ejerpant. Et ejerpant er ikke en
panteret, men blot ejerens reservering af prioritetspladsen til en panteret,
der måtte blive stiftet i fremtiden.

/Rune Wold

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-10-03 17:57

Rune Wold wrote:

> Der er tale om et ejerpantebrev og ikke et ejerpant. Et ejerpant er ikke en
> panteret, men blot ejerens reservering af prioritetspladsen til en panteret,
> der måtte blive stiftet i fremtiden.

Hmm, kunne du fortælle lidt mere om dette, jeg har vist ikke helt opdateret min
panterets viden ?

Bl.a. hvordan med juridisk retsvirkning reserverer en panteret uden tinglys-
ning ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-10-03 19:42

"Erik G. Christensen" wrote:

> Bl.a. hvordan med juridisk retsvirkning reserverer en panteret uden tinglys-
> ning ?

Især de omkostningsmæssige forhold vil være af interesse..

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 22:05

Erik G. Christensen wrote:

[klip]

> [...]

Se Jacob Nielsens indlæg

> Især de omkostningsmæssige forhold vil være af interesse..

Når man aflyser et pantebrev mod samtidig notering af ejerpant på den
frie plads, er selve aflysningen i hvert fald afgiftsfri.
*Jeg tror*, at notering af ejerpant er omfattet af
tinglysningsafgiftsloven § 7, og derfor udløser en afgift på 1.400 kr.

For en umiddelbar betragtning kan det derfor bedst betale sig blot at få
transport på det ophørte pantebrev, hvorefter dette bliver et
ejerpantebrev, da afgiften således ikke skal berigtiges både ved
notering og når pladsen skal bruges igen til en panteret.

I visse situationer, alt efter behovet for finansiering, kan det dog
betale sig at få notering af ejerpant frem for at bruge
ejerpantebrevskonstellationen.

/Rune Wold

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-10-03 19:09

Scripsit "Rune Wold" <none@none>

> Der er tale om et ejerpantebrev og ikke et ejerpant. Et ejerpant er ikke en
> panteret, men blot ejerens reservering af prioritetspladsen til en panteret,
> der måtte blive stiftet i fremtiden.

Øh ja, det er jeg da ikke uenig i. Er måden man reserverer en ejerpant
ikke at man tinglyser et ejerpantebrev (eller beholder et annulleret
udløbet pantebrev i skuffen i stedet for at få det aflyst)?

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : jacob nielsen

Dato : 02-10-03 20:35

> Øh ja, det er jeg da ikke uenig i. Er måden man reserverer en ejerpant
> ikke at man tinglyser et ejerpantebrev (eller beholder et annulleret
> udløbet pantebrev i skuffen i stedet for at få det aflyst)?

Det bliver frit efter hukommelsen for jeg har pakket min pantbog ned

Ejerpant og ejerpantebreve er ikke det samme. Et ejerpantebrev er en
egentlig panteret, hvor pantsætter har udstedt et pantebrev til sig selv og
i det angiver at skylde sig selv kr. X og har fået det tinglyst. Det kan han
så senere håndpantsætte. Ejerpant er derimod ikke en egentlig panteret. Det
kan vist bedst illustreres med et eksempel:

På 1. prioriteten er der en tinglyst panteret - eksempelvis et pantebrev på
kr. 500.000, der afdrages over X år - og på 2. prioriteten er der en
tinglyst panteret med aftalt oprykningsret. Hvis pantsætter så
ekstraordinært betaler alle kr. 500.000 på en gang og panteretten aflyses,
kan der ske en af flere ting: Pantsætter kan indsætte en ny panteret på 1.
prioriteten, pantsætter kan begære ejerpant noteret på den ledige plads
eller der kan ske oprykning. Hvis pantsætter begærer ejerpant noteret har
han sådan set bare reserveret en plads i prioritetsrækken som han senere kan
besætte med en panteret, hvis han får brug for det.

Ovenstående fremgår vistnok af tinglysningslovens §40 (mener jeg. Jeg har
også pakket min lovsamling ned, og jeg er for doven til at slå efter på
retsinfo)

Mvh.
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 23:14

Henning Makholm wrote:

[klip]

> Øh ja, det er jeg da ikke uenig i. Er måden man reserverer en ejerpant
> ikke at man tinglyser et ejerpantebrev (eller beholder et annulleret
> udløbet pantebrev i skuffen i stedet for at få det aflyst)?

Jeg henviser til Jacob Nielsens indlæg, men tilføjer desuden, at der i
mange tilfælde vil være funktionel identitet med et noteret ejerpant og
et ejerpantebrev, sålænge, *og kun i det omfang*, at ejerpantebrevet
ligger ubenyttet hen.
I langt de fleste tilfælde vil der være mest fornuft i blot at få
transport på det ekstraordinært indfriede pantebrev, idet der antagelig
herved spares betydelig summer i tinglysningsafgift.
Men i visse tilfælde kan det være en fordel at notere ejerpant frem for
blot at anvende det "gamle pantebrev" som et ejerpantebrev.

/Rune Wold

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-10-03 16:34

"@ndersen" wrote:

> Kan panthaver og pantsætter være en og samme person, eller i det konkrete
> tilfælde kommunen?

Hmm, ejerpantebrev ?