Aquaplaning?
Fra : Hjalte

Dato : 01-10-03 23:56

Lige et tillægsspørgsmål til den debat om vinterdæk;

Hvornår er der risiko for aquaplaning?
Her tænker jeg mest på de vejrmæssige forhold,
for som jeg har forstået det, er riskikoen større når man kører med
brede og/eller nedslidte dæk.

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Fra : John Sahl

Dato : 02-10-03 00:14

Hjalte wrote:
> Hvornår er der risiko for aquaplaning?
> Her tænker jeg mest på de vejrmæssige forhold,
> for som jeg har forstået det, er riskikoen større når man kører med
> brede og/eller nedslidte dæk.

Det kræver så også lige at der er vand på vejen ,-)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Hjalte

Dato : 02-10-03 00:23

On Thu, 2 Oct 2003 01:13:46 +0200, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Det kræver så også lige at der er vand på vejen ,-)

Ja, det kan jeg så lige renge ud, men hvor meget vand snakker vi om?
Skal der bare være fugtigt, eller er det når det regner rigtig meget,
eller skal vi helt hen i at det skal være sne og slud?

---

Fra : John Sahl

Dato : 02-10-03 00:53

Hjalte wrote:
> Ja, det kan jeg så lige renge ud, men hvor meget vand snakker vi om?

Det er ffhængigt af dine dæk, hastigheden og hvor meget vand der ligger.

Jeg har aldrig oplevet det hvis ikke der regnede pænt.

> Skal der bare være fugtigt, eller er det når det regner rigtig meget,
> eller skal vi helt hen i at det skal være sne og slud?

Sne og slud har intet med aquaplanning at gøre. Aquaplanning
opstår når dækket ikke længere er i stand til at fjerne vandet
og dermed "træde igennem" vandet og ned til asfalten.

Fra : phk

Dato : 02-10-03 08:59

> Det er ffhængigt af dine dæk, hastigheden og hvor meget vand der ligger.

Og det vigtigste: Om du bremser.

Selv om den ikke aquaplaner når du kører med jævn hastighed kan den sagtens
finde på fordi når du bremser (eller accellerer).

--
Per, Esbjerg

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-10-03 08:55

"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote in message

> Ja, det kan jeg så lige renge ud, men hvor meget vand snakker vi om?
> Skal der bare være fugtigt, eller er det når det regner rigtig meget,
> eller skal vi helt hen i at det skal være sne og slud?

Med de 205/40/16 der sidder på Pug'en - der var det i det regnvejr sidste
fredag ganske ubehageligt at køre 80km/t.. Der var den mere levende end jeg
bryder mig om.
Der var vejgrebet betydelig nedsat (det regnede moderat).
Om det skyldes at temeperaturen var meget lav (så dækket var blevet hårdt)
eller det var p.g.a vandet skal jeg ikke kloge i.
Jeg måtte ihvertfald snegle hjem på en øde landevej uden det der ligner
trafik.

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : ThomasS

Dato : 02-10-03 11:29

"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:tnmmnvo96g6qhl2o0215gme3jhcso8nfp5@4ax.com...
> [...]
> Her tænker jeg mest på de vejrmæssige forhold,
> for som jeg har forstået det, er riskikoen større når man kører med

Den med bredden ved jeg ikke helt. På min forige bil (Colt 1,6 16v '97)
Havde jeg Falken FK-451 16" 35-215. Hold kæft de stod fast!!! 80 km/t på ny
asfalt i kraftig regn. Intet problem!!!

Men, at de så larmede som en i helvede er en anden ting....

/ThomasS

Fra : Hit

Dato : 02-10-03 12:34

On Thu, 02 Oct 2003 00:56:12 +0200, Hjalte
> [...]

>---
>Med venlig hilsen.
>Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

2 faktorer har betydning for den hastighed hvorved bilen aquaplaner.
Dækkets tryk (ikke dæktrykket) mod vejoverfladen, og dækkets evne til
at bortlede vand fra trædefladen. Så enkelt er det, men her holder der
enkelte op, for det afhænger dermed af dækket , og bilens vægt.

Brede dæk (lavere tryk mod vejen) må nødvendigvis kompensere med
større bortledning af vand, hvis aquaplanings hastigheden skal være
den samme som for smallere dæk.

Der er altså ikke et enkelt svar, men når der er vand som skinder på
vejen, så skal du passe på. Hvad angår slud eller saltet sne, er der
problemet med viskositeten af vandet, som gør, at dækket er dårligere
til at lede sneblandet vand væk fra trædefladen, og du kan aquaplane
ved en hastighed der ligger noget under det tilfælde hvor det drejer
sig om rent vand.

Den mest farlige for for aquaplaning er, når der er vandpytter på
vejen, da du risikerer at aquaplane på det ene forhjul. Det giver en
stor modstand, og vil trække bilen til denne side, og har du ikke
friktion nok på de resterende hjul til at kontrollere bilen, så ender
du i grøften.

Ingen enkelte svar, men meget at overveje, så pas på derude.

Niels