/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk. kan det betale sig?
Fra : Hjalte


Dato : 01-10-03 20:42

Hejsa.

Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...

Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
året.

Men hvis det nu er, at man alligevel skulle beslutte sig for at køre
med vinterdæk, hvor køber man dem, og hvad med de gamle, findes der
steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
gamle dæk?

Gode råd ønskes.

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

 
 
land (01-10-2003)
Kommentar
Fra : land


Dato : 01-10-03 20:51


"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
> Hejsa.
>
> Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
>
> Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
> slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
> saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
> året.
>

selvføgelig kan det betale sig - jeg købte et sæt sidste år - en rigtig god
investering da der var meget sne stod jeg fast alle andre skøjtede rundt -
FEDT - du går da heller ikke med sandaler om vinteren???



Preben Riis Sørensen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 01-10-03 21:20


land <liine@ofir.dk> skrev i en
news:3f7b300e$0$133$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
> meddelelse news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
> > Hejsa.
> >
> > Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
> >
> > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
> > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
> > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
> > året.
> >
>
> selvføgelig kan det betale sig - jeg købte et sæt sidste år - en rigtig
god
> investering da der var meget sne stod jeg fast alle andre skøjtede rundt -
> FEDT - du går da heller ikke med sandaler om vinteren???
>
>

Det skal blive en m e g e t streng vinter, hvis jeg skulle begynde at
overveje vinterdæk. Hvis du udnytter vinterdæks potentiale, kan du køre
stærkere og sikre at du kommer helt galt af mæ' æ sted, hvis uheldet er ude.
F.eks. at du rammes af en af dem med sommerdæk....

Opreklameret fis, det er hvad jeg mener vinterdæk er i en dansk
gennemsnitsvinter. Og tager man dem for tidligt på, eller der kommer for
mange varme dage indimellem, kører man reelt gennemsnitligt sikrere på
sommerdæk (som vel er helårsdæk = en mellemløsning).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Brian B. Christensen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Brian B. Christensen


Dato : 01-10-03 21:23

>Opreklameret fis, det er hvad jeg mener vinterdæk er i en dansk
>gennemsnitsvinter. Og tager man dem for tidligt på, eller der kommer for
>mange varme dage indimellem, kører man reelt gennemsnitligt sikrere på
>sommerdæk (som vel er helårsdæk = en mellemløsning).

Jeg har prøvet at sidde fast i 2 cm sne, med helt nye og brede
lavprofildæk. Det prøvede jeg ikke mere efter skiftet til vinterdæk
dagen efter.

Så det er ikke opreklameret efter min mening.

Hvor mange km kører du om året?

Mvh. Brian

Peter Weis (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 01-10-03 21:13


"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote in
message news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
> Hejsa.
>
> Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
>
> Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
> slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene
blir
> saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage
om
> året.

Jeg forstår egentlig slet ikke spørgsmålet.

Med vinterdæk, så skifter du mellem to sæt dæk i løbet af året.
Egentlig koster det ikke mere end at købe et enkelt sæt dæk bortset
fra at du har flere penge bundet i "varelageret". Men udskiftningerne
kommer ikke oftere. Tværtimod holder dine sommerdæk dobbelt så mange
"år" som de ellers ville holde fordi du kun kører på dem halvdelen af
året.
Så det er kun omkostningerne til opbevaring det kan dreje sig om, og
det behøver ikke at være meget hvis du har et kælderrum e.lign at
lægge dem ned i.

mvh
Peter



Preben Riis Sørensen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 01-10-03 22:28


Peter Weis <p.weis@email.dk> skrev i en news:blfde9$s3e$5@sunsite.dk...
>
> "Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote in
> message news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
> > Hejsa.
> >
> > Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
> >
> > Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
> > slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene
> blir
> > saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage
> om
> > året.
>
> Jeg forstår egentlig slet ikke spørgsmålet.
>
> Med vinterdæk, så skifter du mellem to sæt dæk i løbet af året.
> Egentlig koster det ikke mere end at købe et enkelt sæt dæk bortset
> fra at du har flere penge bundet i "varelageret". Men udskiftningerne
> kommer ikke oftere. Tværtimod holder dine sommerdæk dobbelt så mange
> "år" som de ellers ville holde fordi du kun kører på dem halvdelen af
> året.
> Så det er kun omkostningerne til opbevaring det kan dreje sig om, og
> det behøver ikke at være meget hvis du har et kælderrum e.lign at
> lægge dem ned i.
>
> mvh
> Peter
>
>

Det koster ikke dækslid, nej, men det koster da et sæt fælge og en 'ekstra'
dækinvestering. Og så besværet med at skifte to gange om året, og alle
overvejelserne: skal, skal ikke. Og så alle ærgrelserne over at vide, at dem
der ikke gider oftest er bedre stillet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Peter Weis (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 02-10-03 09:52


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

> Det koster ikke dækslid, nej, men det koster da et sæt fælge og en
'ekstra'
> dækinvestering. Og så besværet med at skifte to gange om året, og
alle
> overvejelserne: skal, skal ikke. Og så alle ærgrelserne over at
vide, at dem
> der ikke gider oftest er bedre stillet.

Mht besvær med at skifte og overveje om at skifte eller ej, så tæller
det vel på plussiden for en deltager i en dk.fritid.bil-gruppe. Her
hygger man sig med at bruge sin fritid på bilen

Peter



Morten Larsen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Larsen


Dato : 01-10-03 21:36

> og hvad med de gamle, findes der
> steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
> gamle dæk?
>

Det gør der ihvertfald, der hvor jeg er ansat, har vi 5 skibscontainere,
plus en hal
på ca 100 kvadratmeter i to etager kun til opbevaring af kunders hjul. Så
der
står en del. Jeg vil ikke reklamere her, men det findes.

Er du fra nordsjælland eller deromkring, så send en mail, så
kan du da få at vide hvor det er

Morten



Jan W Nielsen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 01-10-03 21:43

Hjalte wrote:

> Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
> slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
> saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
> året.

Landet ligger sådan her:

Kører du meget og har du brug for at kunne køre også de 25 dage om året,
hvor det sner (gennemsnitligt), så bør du købe vinterdæk. Det samme gælder
hvis du bor et sted, hvor man ikke kan forvente, der bliver ryddet. Kører du
på H-dæk eller endnu højere hastighedsgodkendelse bør du købe vinterdæk.
Vinterdæk er ubetinget bedst på sne og is - men på mindre motorstærke biler
er sommerstandard-dæk bedst langt størstedelen af tiden om vinteren. Kører
du på lav-profil-dæk (under 60) så bør du også køre vinterdæk.

Ellers behøver du ikke.

Dæk der ikke er lav-profil, H, V eller andet højhastighedsmærket kører bedre
om på tør og våd vej end vinterdæk - uafhængigt af temperatur. Med andre
ord: Toyota Yaris 1,3 kører størstedelen af vinteren langt bedre på
sommerdæk. Blot ikke på sne og is. Her kan tilføjes, at sne og is kun giver
buler. Dårlige køreegenskaber på våde veje koster liv.

> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

200 km/t-bil hedder minimum H-dæk. Det betyder, at du opnår en forbedring
ved skifte til vinterdæk. Men man kan sagtens køre vinteren forsvarligt
igennem på sommerdæk alligevel.

Valget er dit - og det fornuftige beror på dit kørselsmønster.



-
Jan W Nielsen




Hjalte (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Hjalte


Dato : 01-10-03 22:14

On Wed, 1 Oct 2003 22:42:31 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
>
>200 km/t-bil hedder minimum H-dæk. Det betyder, at du opnår en forbedring
>ved skifte til vinterdæk. Men man kan sagtens køre vinteren forsvarligt
>igennem på sommerdæk alligevel.
>
>Valget er dit - og det fornuftige beror på dit kørselsmønster.

Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
Jeg ved ikke om mine dæk er H dæk eller om de er lav-prfils-dæk.
Hvordan finder jeg ud af det? Det eneste jeg lige ved er at de er ret
brede.
Men det at de er brede giver vel også et bedre vejgreb. Om ik andet så
på tør vej ihvertfald?
Hvad med våd vej?

Hvilket slags dæk der sidder på, står det på dækket?
Og hvad skal jeg kigge efter?

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Jan W Nielsen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 01-10-03 22:26

Hjalte wrote:

> Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.

Ok - det må vi så lige råde bod på.

> Jeg ved ikke om mine dæk er H dæk eller om de er lav-prfils-dæk.

Det er mindst H-dæk, hvis bilen kan køre mere end 190 km/t (og det kan den),
og dækkene er lovlige.

Den korte version er derfor: Du vil helt sikkert køre bedre på vinterdæk,
når frosten rigtigt bider, end du gør på dine nuværende dæk. Jeg kører selv
på GoodYear Eagle F1 GS-D3, og de dur SLET ikke om vinteren. Bilen sidder
fast i 1 (EEN) cm sne, og den kan slet ikke bremse.

> Hvordan finder jeg ud af det?

www.goodyear.dk - her står en masse god info om hvad alle de forskellige tal
og bogstaver på dækket betyder. Man kan læse alt lige fra hvor meget vægt
bilen presse ned på det enkelte dæk til fremstillingsdato, maksimale
hastighed etc, etc..

> Men det at de er brede giver vel også et bedre vejgreb. Om ik andet så
> på tør vej ihvertfald? Hvad med våd vej?

Ja, såfremt temperaturen ikke er lav (nær frysepunktet) og så lang tid bilen
ikke akvaplaner. Lavprofildæk

> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Jeg ville købe vinterdæk - hvis jeg skulle køre meget henover vinteren,
eller det var noget problem, at jeg ikke kunne køre hver dag, eller jeg
boede et sted, hvor der ikke bliver ryddet dagligt. Er dækkene meget
brede, så ville jeg købe vinterdæk under alle omstændigheder. Ikke på grund
af bredden i sig selv - men på grund af brede dæks konstruktion.

--
Jan W Nielsen




claus b. p. (02-10-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 02-10-03 08:55

>
> > Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
>
> > Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
>
Standard monteringen på Galant GLSI er 185/70HR14. Det er ikke de bedste på
is/sne, men heller ikke de værste. Spørgsmålet må være om du er meget
afhængig af bilen, eller kan tage toget/bussen eller blive hjemme de få dage
hvor der er meget sne/is. I byområder er normalt hurtigt ryddet/saltet. Men
hvis du er afhængig af bilen, så er der ingen vej uden om.

/Claus
(Der iøvrigt har 4 stk. næsten ubrugte 185/65-14 vinterdæk uden fælge
liggende i Brønshøj til 600kr.



claus b. p. (02-10-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 02-10-03 11:26


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
news:3f7bd9aa$0$32504$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > > Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
> >
> > > Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
> >
> Standard monteringen på Galant GLSI er 185/70HR14. Det er ikke de bedste

> is/sne, men heller ikke de værste. Spørgsmålet må være om du er meget
> afhængig af bilen, eller kan tage toget/bussen eller blive hjemme de få
dage
> hvor der er meget sne/is. I byområder er normalt hurtigt ryddet/saltet.
Men
> hvis du er afhængig af bilen, så er der ingen vej uden om.
>
> /Claus
> (Der iøvrigt har 4 stk. næsten ubrugte 185/65-14 vinterdæk uden fælge
> liggende i Brønshøj til 600kr.
>
PS: Jeg skifter altid til vinterdæk, mine 235/45-17 er umulige i vinterføre,
men konens Pug205 som aldrig kommer uden for Valby bakke bliver på gode
sommerdæk. Her er saltet et større problem. (Det er svært at spule bilen i
frostvejr.)
Har en gang kørt på skiferie til Østrig i en Mitsubishi Starion med
225/50-15 sommerdæk. (Havde dog snekæder med) Det gik fint indtil en dag jeg
parkerede på en svag skråning. Hver gang jeg prøvede at køre et skridt frem,
gled jeg 2 skridt baglæns. Det kan ikke anbefales .
/Claus



Hjalte (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Hjalte


Dato : 02-10-03 18:26

On Wed, 1 Oct 2003 23:25:43 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hjalte wrote:
>
>> Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
>
>Ok - det må vi så lige råde bod på.
>
>> Jeg ved ikke om mine dæk er H dæk eller om de er lav-prfils-dæk.
>
>Det er mindst H-dæk, hvis bilen kan køre mere end 190 km/t (og det kan den),
>og dækkene er lovlige.
>
>Den korte version er derfor: Du vil helt sikkert køre bedre på vinterdæk,
>når frosten rigtigt bider, end du gør på dine nuværende dæk. Jeg kører selv
>på GoodYear Eagle F1 GS-D3, og de dur SLET ikke om vinteren. Bilen sidder
>fast i 1 (EEN) cm sne, og den kan slet ikke bremse.
>
>> Hvordan finder jeg ud af det?
>
>www.goodyear.dk - her står en masse god info om hvad alle de forskellige tal
>og bogstaver på dækket betyder. Man kan læse alt lige fra hvor meget vægt
>bilen presse ned på det enkelte dæk til fremstillingsdato, maksimale
>hastighed etc, etc..
>
>> Men det at de er brede giver vel også et bedre vejgreb. Om ik andet så
>> på tør vej ihvertfald? Hvad med våd vej?
>
>Ja, såfremt temperaturen ikke er lav (nær frysepunktet) og så lang tid bilen
>ikke akvaplaner. Lavprofildæk
>
>> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.
>
>Jeg ville købe vinterdæk - hvis jeg skulle køre meget henover vinteren,
>eller det var noget problem, at jeg ikke kunne køre hver dag, eller jeg
>boede et sted, hvor der ikke bliver ryddet dagligt. Er dækkene meget
>brede, så ville jeg købe vinterdæk under alle omstændigheder. Ikke på grund
>af bredden i sig selv - men på grund af brede dæks konstruktion.

Jeg har lige været nede og læse på mine dæk.
Der står 195/50 R15 82V

Hvad betyder det (jeg kan ikke finde rundt på www.goodyear.dk), og
udfra det, hvordan står de så i snevejr?


---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

claus b. p. (05-10-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 05-10-03 01:26


> >
> >> Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
> >
> >Ok - det må vi så lige råde bod på.
> >

> Jeg har lige været nede og læse på mine dæk.
> Der står 195/50 R15 82V
>
> Hvad betyder det (jeg kan ikke finde rundt på www.goodyear.dk), og
> udfra det, hvordan står de så i snevejr?
>

195 er bredden i mm. /50 er profilen, og det er lavprofil. Normalprofil er
/80 (kører næsten ikke mere) /65 og /70 er meget normalt idag, og /45 /35 er
ekstremt lavprofil. 15 er fælgens diameter i tommer. 82 er normalt uden
betydning og V er hastighedsangivelsen. Dette er et højhastighedsdæk.
Konklusion: Jeg ville ikke køre i ret meget sne med sådan et dæk. Men
spørgsmålet er stadig, hvor afhængig er du af bilen, kan du lade den stå og
tage bussen når det sner? Skal du på vinterferie i bil? Kører du i by eller
på landevej? Find selv på flere.
/Claus



Møller (05-10-2003)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 05-10-03 13:56


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
news:3f7f64f6$0$32470$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > >
> > >> Nu blev jeg endnu mere forvirret end jeg var før.
> > >
> > >Ok - det må vi så lige råde bod på.
> > >
>
> > Jeg har lige været nede og læse på mine dæk.
> > Der står 195/50 R15 82V

Se her:

http://www.sds.dk/sider/tips.html
http://www.orbweb.net/autoshop247/tyre_talk/5_balancing.html
http://www.kompressor.no/felger/boltesirkel.htm
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Skulle du mangle flere links, så er der altid nogle på lager, jeg vil helst
henvise i stedet for at gætte. PS dine oplysninger er korrekte, så det er
ikke dig jeg hentyder til
--
Møller



Peter Weis (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 02-10-03 09:56


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote

> Her kan tilføjes, at sne og is kun giver
> buler. Dårlige køreegenskaber på våde veje koster liv.

Det er egentlig interessant i lyset af Motors prøvekørsel af en gammel
Opel Olympia i sidste september-nummeret.
Den kørte bedre igennem det våde sving end end spritny Opel Signum.

mvh
Peter



Verner Johnsen (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Verner Johnsen


Dato : 02-10-03 11:06


"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse
news:blgphi$9c1$2@sunsite.dk...


> Det er egentlig interessant i lyset af Motors prøvekørsel af en gammel
> Opel Olympia i sidste september-nummeret.
> Den kørte bedre igennem det våde sving end end spritny Opel Signum.
>

Og havde kortere bremselængder på våd vej !
(og det var nu en Vectra den var oppe imod)

Verner



Peter Weis (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 02-10-03 12:07


"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> wrote:

> (og det var nu en Vectra den var oppe imod)

Pokkers så upræcis min hukommelse er ...

Det kunne være jeg snart skulle lave en "gæt en bil" til dig.
Jeg har været ude og rejse i mærkelige lande, hvor de har mærkelige
biler. Nu skal jeg se om billederne er blevet brugbare.

mvh
Peter



Mogens K (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Mogens K


Dato : 02-10-03 11:16

On Thu, 2 Oct 2003 10:55:40 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

>Den kørte bedre igennem det våde sving end end spritny Opel Signum.

"Vectra" var det nu -> og dette faktum kunne tillægges dækkene.
www.fdm.dk/motor/pdf/09-2003/30-35.pdf


/Mogens

Peter Weis (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 02-10-03 12:20


"Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:ukunnvoov7kg8jknf54m70dcosd7n5rvih@4ax.com...
> On Thu, 2 Oct 2003 10:55:40 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
> wrote:
>
> >Den kørte bedre igennem det våde sving end end spritny Opel Signum.
>
> "Vectra" var det nu -> og dette faktum kunne tillægges dækkene.
> www.fdm.dk/motor/pdf/09-2003/30-35.pdf

Jeps, beklager det med modellen.
Der stod endda at den lavere hastighed var almindelig for nye biler,
underforstået med moderne dækmonteringer.

Det tankevækkende er om vi i virkeligheden kører med de sikreste dæk.
Eller skulle vi måske overveje at skifte mellem regnvejrsdæk og
tørvejrsdæk, i stedet for vinterdæk og sommerdæk?

mvh
Peter



Mogens K (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Mogens K


Dato : 02-10-03 13:03

On Thu, 2 Oct 2003 13:19:37 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

>Jeps, beklager det med modellen.

Skuffende, at en ingeniør ku' ta' fejl

>Eller skulle vi måske overveje at skifte mellem regnvejrsdæk og
>tørvejrsdæk, i stedet for vinterdæk og sommerdæk?

Ér i princippet dét, vi gør. Vinterdæk er bedre i silende regnvejr,
men ikke fugtigt vejr.


/Mogens
ingeniør

Peter Weis (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 02-10-03 13:39


"Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:cs4onv41eqtdqm0hk48vn40inul7k1fliq@4ax.com...
> On Thu, 2 Oct 2003 13:19:37 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
> wrote:
>
> >Jeps, beklager det med modellen.
>
> Skuffende, at en ingeniør ku' ta' fejl

Det var også en rigtig neder, og jeg frygter eksklusion fra IDA.

mvh
Peter



Jakob Jeppesen (03-10-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 03-10-03 13:27


"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message news:blh95a$k4n$1@sunsite.dk...

> Det var også en rigtig neder, og jeg frygter eksklusion fra IDA.
>

Tror jeg ikke man behøver at være bange for - de har brug for
medlemmerne

/Jakob
Ingeniør, medlem af IDA



T. Hartung (04-10-2003)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 04-10-03 17:59


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bljpv2$iaa$1@sunsite.dk...
>
> "Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message
news:blh95a$k4n$1@sunsite.dk...
>
> > Det var også en rigtig neder, og jeg frygter eksklusion fra IDA.
> >
>
> Tror jeg ikke man behøver at være bange for - de har brug for
> medlemmerne
>

Særligt med det nye monstrom af et domicil - der skal køres penge ind (både
på vinter- og sommerdæk ))

--
mvh.
T. Hartung
også Ingeniør, medlem af IDA
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung




jan@stevns.net (02-10-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 02-10-03 20:26

Mogens K <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Skuffende, at en ingeniør ku' ta' fejl

Nogen kalder det jo "at komme til kort" ;)

>>Eller skulle vi måske overveje at skifte mellem regnvejrsdæk og
>>tørvejrsdæk, i stedet for vinterdæk og sommerdæk?

>Ér i princippet dét, vi gør. Vinterdæk er bedre i silende regnvejr,
>men ikke fugtigt vejr.

Vinterdæk er bedre i silende regn ? Hvad får dig på den tanke

Et godt allweather dæk er konstrueret til at lede vandet væk, et
vinterdæk er konstrueret til at give greb i underlaget - det er ikke
helt det samme.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Aksel (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 01-10-03 22:10


"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
> Hejsa.
>
> Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
>
> Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
> slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
> saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
> året.
>
> Men hvis det nu er, at man alligevel skulle beslutte sig for at køre
> med vinterdæk, hvor køber man dem, og hvad med de gamle, findes der
> steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
> gamle dæk?
>
> Gode råd ønskes.
>
> ---
> Med venlig hilsen.
> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Hvis du kører på lavprofildæk skal du ubetinget skifte til vinterdæk, de er
livsfarlige om vinteren.
Dæk under 200 brede kan køres med forsigtighed i sne.

Hilsen Aksel



Rasmus (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 02-10-03 08:29

Sidste vinter kørte vi på vinterdæk for første gang, og hvilken nydelse når
der ligger sne.
Vores 306 står helt klart meget bedre fast, end med mxt 185/165-14.
Og er det ikke en beskeden pris at betale, for at vide at kæresten står
bedre fast på vejen ??
Og som nævnt tidligere holder dækkende jo længere )

"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:mbbmnvg6v3uvll11mov3r09n3mde8rmqfn@4ax.com...
> Hejsa.
>
> Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
>
> Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
> slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
> saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
> året.
>
> Men hvis det nu er, at man alligevel skulle beslutte sig for at køre
> med vinterdæk, hvor køber man dem, og hvad med de gamle, findes der
> steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
> gamle dæk?
>
> Gode råd ønskes.
>
> ---
> Med venlig hilsen.
> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.



Max[DK] (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Max[DK]


Dato : 02-10-03 09:07

> Vores 306 står helt klart meget bedre fast, end med mxt 185/165-14.

Vildt det må være noget blæver...sorry...kunne ikke lade være jeg går ud
fra du mente 185/65-R14

/Max



Rasmus (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 02-10-03 13:10


> Vildt det må være noget blæver...sorry...kunne ikke lade være jeg går
ud
> fra du mente 185/65-R14
>
> /Max

Sorry det var en slåfejl, selfølgelig skal det være 185/65-R14 !!!



Hit (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 02-10-03 09:02

On Wed, 01 Oct 2003 21:42:16 +0200, Hjalte
<hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote:

>Hejsa.
>
>Nu er det snart tid til at skifte til vinterdæk. Eller...
>
>Er det noget med, at der er nogle der har regnet ud at det faktisk
>slet ikke kan betale sig at køre med vinterdæk i DK (pga. vejene blir
>saltet ol.), og at man faktisk kun har brug for vinterdæk fire dage om
>året.
>
>Men hvis det nu er, at man alligevel skulle beslutte sig for at køre
>med vinterdæk, hvor køber man dem, og hvad med de gamle, findes der
>steder hvor de både sætter dem på for dig, og samtidig opbevarer de
>gamle dæk?
>
>Gode råd ønskes.
>
>---
>Med venlig hilsen.
>Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Som flere har skrevet, så er sommerdæk lige så gode som vinterdæk for
størstedelen af vinteren, og hvis du kan "leve med" kun at køre i bil
i denne periode, så behold du dine vinterdæk.

Hvis du derimod også vil køre bil i den periode hvor sommerdæk bare
ikke er sagen, eller du skal kunne komme frem, så invester du bare i
et sæt vinterdæk.

Helårsdæk er et kompromi hvor du om sommeren ikke står så godt fast
som med sommerdæk, men om vinteren er de bedre end sommerdæk, men
ingenlunde så gode som rene vinterdæk når "the shit hits the fan", og
du skal frem mellem alle de der ikke mener det er nødvendig med
vinterdæk.

Jeg har det selv således, at de 25 dage med sne vi har, der skal jeg
også frem, og for alt i verden også "overleve, derfor kører jeg med
vinterdæk fra 1. december til 1. april.
De vinterdæk jeg bruger, er ikke så lidt billigere end mine sommerdæk
(dyre sommerdæk), så det er ikke kun fremkommeligheden der er
afgørende, der er også økonomi i det.

Choose carefull

Niels

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste