Spørgsmål om low carb
Fra : Mizzy

Dato : 01-10-03 20:11

Kære alle,

Gemalen og jeg er også "hoppet på" low carb diæten. Har kørt den
hjemmestrikkede model (kombineret med bøgerne om Omega-metoden samt
"læker mad uden kulhydrater" i hånden) i en tre ugers tid, hvor jeg
"kun" har tabt små 3 kg., mens mit hjertes udkårne brillierer med små
6 kg.

Men i går gik vi et skridt tilbage og er startet på, hvad Atkins
kalder "induktion", altså med max. 20 gr. kulhydrat.

Atkins har en fantastisk informativ hjemmeside, men den er så
omfattende, at jeg næsten bliver helt stakåndet af at søge
informationer. (Bogen er på ønskeseddelen, når den udkommer på dansk i
næste måned !!)

Er der ikke en eller flere erfarne low carbers, som vil hjælpe mig med
følgende svar:

"Net carbs".. Hva' det ? Betyder det, at jeg ikke bare kan læse
deklarationen og gå ud fra, at 4 gr. kuhydrat er dét, jeg indtager ?

Sukkeralkoholer ? Godt eller skidt, når vi taler kunstige sødemidler ?
(Og her tænker jeg i særdelhed på tyggegummi/mints til at tage den
schäferhunds-ånde, der nogen dage omgiver én.. øv)

Guargum til at jævne sovsen med ? Nogen der har prøvet, eller kender
andre metoder, som ikke er fløde eller smør (så sovsen bliver sovs med
"v" og som vor moder lavede den, bare uden mel...)

På forhånd tak fra
Mizzy

Fra : sune vuorela

Dato : 01-10-03 21:17

En der kalder sig Mizzy <i_aint_got_no@mail.dot> skrev:

>"læker mad uden kulhydrater" i hånden) i en tre ugers tid, hvor jeg
>"kun" har tabt små 3 kg., mens mit hjertes udkårne brillierer med små
>6 kg.

3 kilo på tre uger er da ret pænt...

>"Net carbs".. Hva' det ? Betyder det, at jeg ikke bare kan læse
>deklarationen og gå ud fra, at 4 gr. kuhydrat er dét, jeg indtager ?

nogle ting indeholder fiber. På nogle varedeklarationer er
fiberindholdet inkluderet i punktet kulhydrater.

Fiber bruges ikke rent energimæssigt til noget, men er vigtig for
fordøjelsen.

netcarbs + fiber = total carbs

på nogle varedeklarationer står der :

Kulhydrater xx gr
- heraf kostfiber yy gr

og så skal man trække fra
på andre står der

kulhydrater xx gr

kostfiber yy gr

og så er det trukket fra

på andre igen står der

kulhydrater zz gr

og så skal man vide hvor meget der skal trækkes fra

>Sukkeralkoholer ? Godt eller skidt, når vi taler kunstige sødemidler ?
>(Og her tænker jeg i særdelhed på tyggegummi/mints til at tage den
>schäferhunds-ånde, der nogen dage omgiver én.. øv)

sukkeralkoholer i større mængder sætter maven i gang for alvor, men de
påvirker ikke blodsukkeret, så bare spis løs til du bliver træt af
tynd mave.

>Guargum til at jævne sovsen med ? Nogen der har prøvet, eller kender
>andre metoder, som ikke er fløde eller smør (så sovsen bliver sovs med
>"v" og som vor moder lavede den, bare uden mel...)

jeg foretrækker bare piskefløde, det er jo sundt og nærende

--
sune - på atkins siden 24 marts

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-10-03 22:15

[Mizzy | Wed, 01 Oct 2003 21:11:27 +0200]

>"Net carbs".. Hva' det ? Betyder det, at jeg ikke bare kan læse
>deklarationen og gå ud fra, at 4 gr. kuhydrat er dét, jeg indtager ?

Problemet er at sukkeralkoholer og kostfribrer deklareres som
kulhydrater, havdeenten de optages af din fordøjelse eller ej.

Net carbs, eller ECC's er derfor kulhydrater fratrukket rene kostfibre
og sukkeralkoholer.

>Sukkeralkoholer ? Godt eller skidt, når vi taler kunstige sødemidler ?

Forskelliget fra person til person, men efter min emning er det godt, i
begrænset mængder - da det giver dig mulighed for at spise chokolade og
andet.

>Guargum til at jævne sovsen med ?

Eller xanthan. Jeg bruger dog en anelse maizena, altså de 2 gram der
bruges til at jævne en ret betyder efter induction perioden, simpelthen
intet.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk