Skærme
Fijala 3554
Hotteste 17"/18" fladskærm lige nu ?
Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 01-10-03 20:02

Hvilke er den/de bedste 17" eller evt.18" fladskærm(e) lige i øjeblikket ?

På forhånd Tak.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-10-03 21:12

On Wed, 1 Oct 2003 21:02:05 +0200, Kenneth Frederiksen wrote:

> Hvilke er den/de bedste 17" eller evt.18" fladskærm(e) lige i øjeblikket ?
>
> På forhånd Tak.

Til prisen: Viewsonic VP181s/b - den har IPS panel.
Koster 5.400 kr incl porto i www.itbutikken.dk

Ellers kan du overveje NEC 1880NX - samme panel som Viewsonic VP181s - men
med grimmere design (IMHO) men med med bedre farvekorrigering - men uden
pivot.

Drop 17' TFT'er da de alle næsten er med TN+ panel
Drop 19' TFT da de alle lige nu er med MVA/PVA panel

Næste år begynder der at dukke 19' TFT*er op med S-IPS panel - men indtil
da, så hold dig til 18' TFT med IPS panel.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 02-10-03 11:16

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

Tak for det gode svar.
Har lige et par spørgsmål som jeg håber du gider at svare på.

> Til prisen: Viewsonic VP181s/b - den har IPS panel.
> Koster 5.400 kr incl porto i www.itbutikken.dk

Den ser lækker ud ,og jeg vil se om jeg kan overtale manden, jeg skal bygge
computeren til, at invistere i denne.
Responstid er opgivet til 30ms ,hvilket i mine ører lyder af meget ..?

Jeg har selv en Viewsonic vx900 (19") der er ca. et ½ år gammel ,og den har
responstid på 25 ms ,men det er måske i meget højere grad panelet der er
afgørende ?
Går ud fra at panelet på min vx900 er MVA /PVA,og hvad er det der gør den
dårligere end en skærm med S-IPS panel ?

> Ellers kan du overveje NEC 1880NX - samme panel som Viewsonic VP181s - men
> med grimmere design (IMHO) men med med bedre farvekorrigering - men uden
> pivot.

Den kan jeg ikke finde nogle steder..?

> Drop 17' TFT'er da de alle næsten er med TN+ panel

Ok ,du siger 'næsten alle' ..
Er der så nogle 17 " der er med S-IPS , og i så fald hvilke ?
Det er hvis jeg ikke kan få ham til at invistere i en skærm til 5400,-
Så vil det være godt at kunne vise det bedste 17 " alternativ.

> Drop 19' TFT da de alle lige nu er med MVA/PVA panel

Ok.

Mange Tak for hjælpen ..

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 02-10-03 11:25

1 Spørgsmål mere :

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514858000

Viewsonic VP171S (17") kan jeg ikke støve op på Viewsonics side.
Hvilket panel har den ?
Og er det 1000,- kr. som jeg ikke bør spare dér ?
Tak igen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-10-03 12:53

On Thu, 2 Oct 2003 12:25:03 +0200, Kenneth Frederiksen wrote:

> [...]
> Hvilket panel har den ?
> Og er det 1000,- kr. som jeg ikke bør spare dér ?

Viewsonic VP171s har PVA eller MVA panel - drop den.
Vp191s ligeså.

VP181s og VP201s er de eneste i VP serien med IPS panel.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Maestro

Dato : 02-10-03 17:16

"Kenneth Frederiksen" <k@k.k> wrote in message news:<3f7bfcfd$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Hvilket panel har den ?
> Og er det 1000,- kr. som jeg ikke bør spare dér ?

Du kan se den her http://www.viewsoniceurope.com/data/60/RangeOverviewLCD.pdf

Den er med TN panel

Fra : JK

Dato : 02-10-03 12:34

On Thu, 2 Oct 2003 12:15:45 +0200, "Kenneth Frederiksen" <k@k.k>
wrote:

> [...]
>computeren til, at invistere i denne.
>Responstid er opgivet til 30ms ,hvilket i mine ører lyder af meget ..?

IPS panel skærmes responstid ser dårlig ud, men ser ud til at være
kanon alligevel, :-/

Det kan du finde i tidligere tråde i denne gruppe.

hilsen

John

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-10-03 12:53

> Den ser lækker ud ,og jeg vil se om jeg kan overtale manden, jeg skal bygge
> computeren til, at invistere i denne.
> Responstid er opgivet til 30ms ,hvilket i mine ører lyder af meget ..?

Du kan ikke sammenligne responstid for IPS paneler med reponstid for
MVA/PVA Paneler og TN+ paneler.

IPS paneler ligger muligvis med 25-30 ms reponstid, men har vist sig
fremragende til spil. Læs venligst tilbage i gruppen, der har været
UTALLIGE indlæg gående på dette emne.

> [...]
> afgørende ?
> Går ud fra at panelet på min vx900 er MVA /PVA,og hvad er det der gør den

VX900 har PVA eller MVA panel, et panel der er inferiørt i forhold til
Viewsonics VP181s's IPS panel.

Kig på www.edbpriser.dk

> [...]
> Det er hvis jeg ikke kan få ham til at invistere i en skærm til 5400,-
> Så vil det være godt at kunne vise det bedste 17 " alternativ.

OK - alle nyere 17' TFT har TN+ eller PVA/MVA panel - de ældre 17' TFT er
slet ikke værd at overveje.
Der findes ikke IPS paneler i 17'

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Peter Dissing

Dato : 02-10-03 16:02

Dr.Ralph wrote:

> OK - alle nyere 17' TFT har TN+ eller PVA/MVA panel - de ældre 17' TFT er
> slet ikke værd at overveje.
> Der findes ikke IPS paneler i 17'

Hej

jvf. Prad.de har LG 1710 S/B S-IPS panel(*). På de tyske lg sider er den
også opgivet som S-IPS, hvorimod de på lgenordic.com ikke skriver
hvilket panel der er i

P.t har jeg lånt en LG 1710S fra min arbejdsplads og er glædeligt
overrasket. Har tidligere lånt en Samsung 172B, men i mine øjne, uden
direkte sammenligning er LG tydelig bedre. Jeg vil hvis jeg får tid
sætte Samsungen og LG på et Matrox G450 Dualhead maskine og lave en
direkte sammenligning.

Jeg har i længere tid været med på sidelinien her stor Ros for de
meget idybde gående reviews i har lavet.

/Peter

(*) LG 1711S skulle også have S-IPS

Fra : A38

Dato : 02-10-03 12:43

> Drop 17' TFT'er da de alle næsten er med TN+ panel
> Drop 19' TFT da de alle lige nu er med MVA/PVA panel

>CUT<

Hej Dr. Ralph

Så vide jeg kan se både fra prad.de og
http://www.iiyama.dk/files/AU4831D.pdf er Iiyama AU4831D en 19" med IPS.

Kan købes her http://www.g2p.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H006544

Efter min mening er den nu både for dyr og for grim, men den er der da.

Mvh, A38

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-10-03 12:57

> Så vide jeg kan se både fra prad.de og
> http://www.iiyama.dk/files/AU4831D.pdf er Iiyama AU4831D en 19" med IPS.

Ja, og LG's 1910B skulle også have S-IPS panel, men fakta har vist noget
andet, da flere i gruppen har købt denne skærm og fortrudt, da det IKKE var
IPS panel.

TFT producenterne ved ikke hvad de selv sender ud for øjeblikket - de skal
lige vende sig til, at forbrugerne går op i panel typer, da panel typer er
afgørende for kvaliteten af TFT'en.

Til næste år kan man regne med, at der vil være 19' TFT med IPS panel -
indtil da ville jeg holde mig til det sikre.........og jeg VED Viewsonic
VP181s er med IPS panel.

Liyama og LG har desværre sendt 19' modeller ud, hvor de lover IPS panel,
men har MVA panel.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Christian Planck

Dato : 02-10-03 13:32

Dr.Ralph wrote:

> Drop 17' TFT'er da de alle næsten er med TN+ panel
> Drop 19' TFT da de alle lige nu er med MVA/PVA panel

Rolig nu. Der er ingen grund til at fravælge 17" eller 19" fladskærme
blot fordi de ikke lige har S-IPS panel.

Det kommer meget an på behov. Med mindre man spilder sin tid på spil,
hvor responstiden selvfølgelig er en vigtig faktor, så ser jeg ingen
grund til specifikt at gå efter S-IPS skærme.

Det skulle da lige være pga. en (måske) bedre farvegengivelse, som
alligevel kun har betydning for folk, der arbejder professionelt med
grafik/DTP.

En 17" fladskærm er efter min mening for lille til 1280x1024. Om det så
skal være en 18 eller 19 tommer er vel næsten hip som hap. Dog er det
værd at bemærke, at en 19" i 1280x1024 svarer nogenlunde til en 15" i
1024x768 forholdsmæssigt.

Som et alternativ til den sikkert meget udmærkede ViewSonic VP181 vil
jeg foreslå en 19" Samsung, nærmere bestemt deres helt nye model 193T,
som koster omtrent det samme som ViewSonic'en (~ 5400).

Der er andet her i livet end ViewSonic skærme og deres utrolig grimme
fødder

--
Mvh. Christian Planck.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-10-03 14:45

> Der er andet her i livet end ViewSonic skærme og deres utrolig grimme
> fødder

Rigtig nok - jeg mener blot, at IPS paneler på stort set alle områder er
både PVA. MVA og TN+ paneler overlegne.

Dette vil en person, der ikke spiller og leger med farver også opdage.

Dermed ikke sagt, at Samsungs 193T er ringe - blot er det en opdatering af
192T, der ikke bidrager med særligt nyt til billedkvaliteten - kun nyt
design.

Samsung startede bravt med at få folks øjne op for TFT skærme -. lige nu
hviler de på laurbæerne så kraftigt, at de er ved at sakke agter bagud.

Men ingen tvivl - folk vil da blive styrtende glade for en Samsung 193T -
derom ingen tvivl. En IPS panel skærm giver bare lige det ekstra, mener
jeg.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : JK

Dato : 02-10-03 15:12

On Thu, 02 Oct 2003 14:31:41 +0200, Christian Planck
<christianREMOVE_THIS@planck.dk> wrote:

>Som et alternativ til den sikkert meget udmærkede ViewSonic VP181 vil
>jeg foreslå en 19" Samsung, nærmere bestemt deres helt nye model 193T,

Hvem handler iøvrigt med 193T ?

mvh

Jk

Fra : Christian Planck

Dato : 02-10-03 15:23

JK wrote:

> Hvem handler iøvrigt med 193T ?

Tag et kig her:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514798037

--
Mvh. Christian Planck.

Fra : Peter Holm

Dato : 02-10-03 14:00

Kenneth Frederiksen wrote:
> Hvilke er den/de bedste 17" eller evt.18" fladskærm(e) lige i
> øjeblikket ?
>
> På forhånd Tak.

Jeg har denne her B&O-agtige Xerox, som jeg synes er klart den lækreste 17"
på markedet.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1515157906

Mvh
Peter

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 02-10-03 20:08

Endnu en gang tak for assistancen til alle .
Jeg vil bare fortælle at valget er faldet på :
Viewsonic VP181 Black ,og den er nu bestilt hos
MidtData ,for 5285,00 kr.,og det var vist den eneste de havde på lager,
for nu er lager mærket skiftet fra grønt til gult . :)

Mvh.