Corsa'en larmer og sætter ud
Fra : Torben Petersen

Dato : 01-10-03 19:11

hej

jeg har et problem med at min bil larmer. Først troede jeg at det var
dækstøj, men det er blevet værre med tiden. Hvis jeg kører f.eks. 80 km/t.
og kobler ud larmer den stadig, og kører jeg slalom med den fart er støjen
konstant, og ruller jeg vinduet ned, kan jeg hører at dækkene bliver
belastet og at det intet har med den støj at gøre. Kan det være for lidt
olie i gearkassen? Der er efterfyldt olie på værksted for ca. 30.000 km.
siden. Jeg har skiftet dæk fra str. 145/80-13 til 195/50-15, og de havde ca.
kørt 1-2.000 km. da støjen så småt begyndte.

mit andet problem er at bilen sætter ud når jeg accelerere. Det er ikke hver
dag den gør det, og det er værst i fugtigt vejr. Jeg mener at der kom nye
tændrør i for 30000km siden da den var på værksted.

håber der er nogen der kan hjælpe

Torben Petersen

Corsa B 1,4i årg.94
FJERN_DETTEtorben-lea@mail.dk

Fra : Morten Larsen

Dato : 01-10-03 21:21

>Der er efterfyldt olie på værksted for ca. 30.000 km.
> siden.

Så er der sgu nok en utæthed siden den skal efterfyldes. En
gearkasse bruger ikke olie, med mindre det render ud, og 30.000 km
er godt nok langt med en utæt gearkasse.

>Jeg har skiftet dæk fra str. 145/80-13 til 195/50-15, og de havde ca.
> kørt 1-2.000 km. da støjen så småt begyndte.

Det er godt nok en smagssag, men en bil der er konstrueret til dæk af
størrelsen 145/80-13, vil i mine øre lyde som en sporvogn med 195/50-15.
Nu skal du ikke fortælle at du også lige har fået den sænket vel ? = STØJ

Måske dine nye dæk har "udviklet" det man kalder "hæl-tå" dvs. at mønstret
er blet savtakket på langs af dækket. Prøv at køre hånden forsigtigt hen
over
dækkene i den retning de ruller, og bagefter modsat. Kan du
fornemme at mønstret ligesom har modhager i den ene retning, har du
sikkert fundet grunden til din støj. Byt til nyt - eftter min mening så til
original størrelse
der passer til bilen, men ikke er så fede at se på. Hjulophæng/dæmpning kan
ofte ikke klare de flotte dæk.

Morten

> [...]
> dag den gør det, og det er værst i fugtigt vejr. Jeg mener at der kom nye
> tændrør i for 30000km siden da den var på værksted.

Hmm. det eneste jeg kan sige til det (uden at vide noget om Corsa specielt)
er
at det lugter langt væk af dårlige/møre tændkabler og/eller dæksel. pga det
med
værst i fugtigt vejr.

Skulle du kede dig en dag med en vandforstøver i hånden, så
prøv at sprøjte på tændkabler og fordelerdæksel mens motoren kører,
så kan du sikkert se og høre om det er problemet. Udsættere, og hvis
det er mørkt kan du være rigtig heldig og se en lang gnist

> håber der er nogen der kan hjælpe

Det er der sikkert, man ved aldrig, jeg skriver bare

Morten

Fra : Torben Petersen

Dato : 04-10-03 18:21

så fandt jeg ud af at hvor støjen kommer fra. Det ene baghjulsleje larmer
temmelig meget, så jeg skal have fat i 2 nye på mandag.

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der sgu nok en utæthed siden den skal efterfyldes. En
> gearkasse bruger ikke olie, med mindre det render ud, og 30.000 km
> er godt nok langt med en utæt gearkasse.

det var en af de ting der fremgik af den seddel der følger med ved service.
Det var lige inden at jeg købte den. Der manglede ingen olie da jeg
kontrolerede det i går

> Det er godt nok en smagssag, men en bil der er konstrueret til dæk af
> størrelsen 145/80-13, vil i mine øre lyde som en sporvogn med 195/50-15.
> Nu skal du ikke fortælle at du også lige har fået den sænket vel ? = STØJ

Nej jeg har ikke sænket den. Desuden kan jeg ikke se at det skulle støje at
sætte kortere fjedre i. Har haft en bil (og kørt i mange andre biler) der
var sænket med bredere dæk uden at få støj. Det eneste jeg umiddelbart kan
give dig ret i er at har man lidt slidte lejer i hjulene bliver det hurtigt
værre med bredere dæk. Om dæk af den størrelse som mine larmer, kommer helt
an på kvaliteten af dækkene, for de biler der er "født" med så brede dæk
ville jo være usælgelige hvis de larmer.

> [...]
specielt)
> er
> at det lugter langt væk af dårlige/møre tændkabler og/eller dæksel. pga

den tror jeg på. Mine tændrørskabler var stribset sammen da jeg købte bilen,
og da der ingen problemer var det første år, ja så fik jeg ikke klippet
stripsen over og sæt kablerne på plads, hvor de skal sidde. Det fik jeg
gjort da den begyndte at sætte ud.

> [...]
> det er mørkt kan du være rigtig heldig og se en lang gnist

> Det er der sikkert, man ved aldrig, jeg skriver bare

Tak for hjælpen. Nu håber og tror jeg problemerne er ved at være løst.

Torben