Hvordan laver jeg et nytdørhul i yddervægg~
Fra : Lars Christensen

Dato : 01-10-03 17:17

Hej.

Guide eller råd søges:

Jeg er ved at skulle sætte en ny havedør i min ydervæg. Hvordan gør jeg
dette bedst og hvad skal jeg være i agt overfor?
Huset har dobbeltmur, med rødfarvet, glatpudset fuge, som oprindeligt har
været streget op med tynde hvide linier i fugerne. Huset er bygget i 1890.
Der er ikke hulmursisoleret.

Venligst

Lars Christensen
Fanø

Fra : Mari

Dato : 01-10-03 19:27

"Lars Christensen" <lac.tagdettebortforatsvare@fanonet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f7afd88$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
har
> været streget op med tynde hvide linier i fugerne. Huset er bygget i

Vil blot lige oplyse dig om, at du skal søge kommunen først.......
ellers er det ulovligt.
Og så skal du læse en hel masse om at understøtte en bærende mur
inden du går igang.

/Mari

Fra : Lars Christensen

Dato : 01-10-03 19:52

> Vil blot lige oplyse dig om, at du skal søge kommunen først.......
> ellers er det ulovligt.

Der er for længst afsendt ansøgning, ligesom jeg mundtligt har fået
forudgodkendt denne

> Og så skal du læse en hel masse om at understøtte en bærende mur
> inden du går igang.

Ok. Tak for svaret.
Ehh... Har du/I en ide om et sted på nettet hvor jeg kan finde sådan
information?

Lars

Fra : //zigge

Dato : 01-10-03 20:03

> [...]
> været streget op med tynde hvide linier i fugerne. Huset er bygget i 1890.

1) Sørg for så vidt muligt at placere din dør så den ikke sidder direkte
under et spær. Hvis den absorlut skal, så bank en 100x100 stolpe i spænd
under loftsbjælken, så den ikke belaster "operationsstedet"
2) Køb en armeret overligger der er bredere end dørhulllet til den
indvendige og udvendige mur.
3) Køb to stykker 50x50 kraftige vinkeljern lidt længere end overliggeren og
bor et hul i alle enderne på den ene side.
4) Køb et stykke gevindjern M12 og bor hullerne større
5) Krat en vandret fuge ud i den position toppen af overliggeren når op til,
i en dybde på min. 50mm, på begge sider af muren.
6) Fyld fugen med puds og mas vinkeljernet ind i fugen, og spænd det
forsigtigt til med gevindstykkerne.
(Gå i panik og skrab mørtelen ud, sav gevindstykket over i to og ræs ned på
tømmerhandlen efter møtrikker og skiver, ræs derned igen og få et 14mm
murbor der kan nå igennem nuren. Mærk hullerne op og bor igennem.)
7) Gentag fra trin 6...
8) Efter et par dage kan du lave hullet under vinkeljernet med dit
ynglingsværktøj. Jeg foretrækker at lave en rille med en stor vinkelsliber
fra begge sider og bruge en plademejsel og en muggert.
9) Kras fugerene ud i ydermuren og fug dem pænt. Ilæg overliggerene. (fjern
evt. understøtning når din kone ikke er til stede - det knager!)
10) Når mørtelen er helt tør efter en uge kan du så sætte din dør i, hvis
hullet blev den rigtige størrelse...

Gode råd: Lav hullet indvendigt 100mm større efter hver led end udvendigt,
her er der så plads til isolering bag inddækningen. Støb en underkant i
hullet med fald på af beton, så løber der ikke vand ind her. Stop rundt om
døren med værk og fug med mørtel - så slipper du for at skifte fuge senere
når gummiet krakelere. Køb en dør af plast, den er ti procent dyrere, men du
kommer aldrig til at bruge en krone på maling, der alligevel skaller af på
sydsiden af huset.

Håber at du kan bruge denne amatørguide jeg lige rystede ud, jeg ved ikke om
det er den oficielle måde at gøre det på - men det virker for mig

Mvh
//zigge

Fra : Lars Christensen

Dato : 02-10-03 17:12

Hej Zigge.

>1) Sørg for så vidt muligt at placere din dør så den ikke sidder direkte
>under et spær. Hvis den absorlut skal, så bank en 100x100 stolpe i spænd
>under loftsbjælken

Snip.

Tak for vejledningen. Jeg har ikke fået den set ordentligt igennem, men der
er klart nogle ting jeg endnu ikke forstår. Jeg nærlæser den lige inden jeg
spørger.

Fra : //zigge

Dato : 02-10-03 23:33

"Lars Christensen" <lac.tagdettebortforatsvare@fanonet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f7c4dd7$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
der
> er klart nogle ting jeg endnu ikke forstår. Jeg nærlæser den lige inden

Det var heller ikke meningen at det skulle være brugervenligt, men jeg håber
dog at det ikke er stavefejl der er problemet

Det er faktisk ret simpelt og ideen i det kan forklares således:
Over det ønskede dørhul laves en stabiliserende afstivning bestående af et
stykke vinkeljern indmuret og fastspændt i muren, under hensyntagen til
døren og armeret overliggers dimmensioner.
Evt. spær og bjæker der hviler i muren over det ønskede dørhul afstives med
stolper.
Efter afstivning laves det ønskende dørhul.
Efter indmuring af overligger kan alle afstivninger fjernes og døren
monteres.

Men det er godt nok den korte kedelige version

Murværk har den spøjse egenskab at det tåler enorme trykpåvirkninger, men
næsten ingen træk, før der opstår brud. Derfor er det ultra vigtigt at
afstive det hele med omhygge når du laver hullet. Skulle det værste ske og
muren går i stykker, vil det "kun" være en trekant over hullet der falder
ned - men det osse træls nok.

Mvh
//zigge

Fra : Lars Christensen

Dato : 08-10-03 11:02

> Det var heller ikke meningen at det skulle være brugervenligt, men jeg
håber
> dog at det ikke er stavefejl der er problemet

Det var det ikke...
Jeg tror også jeg har fanget den efter nogle gennemlæsninger kombineret med
søgning på nettet.
Jeg kan se man kan dæmpe for kondens med både asfaltpap eller en TB - rende.
Men det kræver vist at man hugger en sten eller to højere op end hulle skal
blive. Jeg får at se.

Tak igen.

Lars