Regler om telefon - markedsanalyse.
Fra : AKR

Dato : 01-10-03 08:36

Hej NG

Jeg er ved at starte en ny virksomhed, og vil i den forbindelse lave min
egen markedsanalyse, ved at ringe rundt til tilfældige privatpersoner.

Er der i den forbindelse regler som skal overholdes, både juridiske men også
god skik og brug?

På forhånd tak!

mvh. Anders Kondrup

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 01-10-03 17:38

AKR wrote:
> [...]
> privatpersoner.
>
> Er der i den forbindelse regler som skal overholdes, både juridiske

Jeg har før arbejdet hos Gallup og ved at der er noget med en godkendelse af
register-tilsynet... Du bør kontakte dem (registertilsynet) og spørge hvilke
regler, der gælder for dig (hvis de gælder for dig)... Se også
www.datatilsynet.dk og "lov om behandling af personoplysninger"

og:

Registertilsynet skal henlede opmærksomheden på, at det påhviler den
registeransvarlige at foretage anmeldelse m.v. efter registerlovene, ligesom
det påhviler den registeransavarlige at påse, at lovenes
registreringsbetingelser er opfyldt.

.... som er sakset ud fra http://www.apvnet.dk/regist.php (er dog forældet
såvidt jeg lige hurtigt kan se)...

Jeg ved ikke om der er andet du skal/bør vide, men det kan registertilsynet
(måske også Datatilsynet?) sikkert nok fortælle dig om... Det er noget
omkring behandling og opbevaring af personfølsomme oplysninger, der er
årsagen...

Når du ringer til folk, vil de jo nok gerne vide hvorfra du ringer. Hvis du
så fortæller dem det og du imens skriver alle oplysningerne om dem du
interviewer ind i din computer, kan du være uheldig at du ringer til én som
mig, der måske nok syntes det lyder liige lovligt suspekt at du sådan ringer
rundt til "tilfældige" folk for at lave en "markedsundersøgelse" og spørger
om alle mulige mærkelige (private) spørgsmål og at du registrerer dem i din
computer (hvorfor skulle du ellers ringe og spørge, hvis du ikke
registrerede svarene)....... Tænk lige over det...

Det tror jeg de færreste bryder sig om... Og enhver kan jo ringe og sige
sådan noget som dig: "Jeg vil starte min egen virksomhed og bla.bla.bla, vil
høre om du vil svare på nogle spørgsmål?"

Så tillid betyder meget. Nogle er blevet snydt af fup-telesælgere... Måske
var det meget bedre at lade et professionelt firma om den slags? Du får også
et meget bedre resultat, tror jeg... Hvordan vil du sikre dig et
repræsentativt grundlag, f.eks.? Har du ikke et repræsentativt grundlag
stiger usikkerheden på din analyse jo... Men det er måske blot en
"tommelfinger"-analyse du skal bruge?

Du har sikkert aldrig prøvet den slags før (at ringe til tilfældige folk og
spørge dem om alt muligt)...

Nu er den slags firmaer (analyseinstitutterne) jo ofte vant til at lave
nogle større analyser end du måske har brug for, men prøv at spørg dem ad og
se om ikke det var en bedre løsning (ville jeg ihvertfald gøre)?

Alternativt: Såfremt du ikke har penge nok til en markedsundersøgelse, er at
spørge folk du i forvejen kender... Din mor, søster, venner, tidligere og
nuværende kollegaer osv... Deres meninger behøver ikke at være dårligere end
andre "tilfældige"...

Og når du starter op med virksomheden så husk at spørg ind til dine
potentielle kunder hvad deres behov er osv og tilpas din forretning til
behovet... Så kommer resten nok af sig selv.

Eller også: ring og spørg 5-10 mennesker nogle ultra-hurtige-spørgsmål og
forklar dem situationen (uden at gøre mere ud af det)?

Jeg ved ikke hvad det "rigtige svar" på dit spørgsmål er, men håber det
alligevel har hjulpet, hvad jeg har skrevet (jeg har interviewet /mange/
folk gennem min tid hos Gallup)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-10-03 23:07

On Wed, 1 Oct 2003 09:35:35 +0200, "AKR" <akr@person.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er der i den forbindelse regler som skal overholdes, både juridiske men også

Hvis du selv havde tænkt dig at foretage analysen via
telefon, så kan du godt glemme det for det vil være det
samme som at kontakte folk med henblik på salg, og det er
ulovligt at gøre via telefon, e-mail, SMS, telefax og
lignende elektroniske midler.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : AKR

Dato : 03-10-03 13:47

"Knud Berggreen" > skrev i en meddelelse

> [...]
> samme som at kontakte folk med henblik på salg, og det er
> ulovligt at gøre via telefon, e-mail, SMS, telefax og

Nu skal jeg lige forstå dig ret: sidestilles det at kontakte folk for at
lave en markedsanalyse, ( i mit tilfælde uden slag for øje) pr defination
med det at lave telesalg?

Er det korrekt opfattet at alle de som ringer daligt ,for at sælge det ene
eller andet produkt bryder loven? I så fald vil telemarkedting firmaerne
være totalt uberettigede.

Jeg er helt klar over at det ikke er ok, med SMS, fax og mail, uden
foregående aftale ( f.eks. telefonisk), men har aldrig før hørt det omkring
telefon..

Med venlig hilsen

Anders Kondrup

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-10-03 18:43

AKR wrote:

> Nu skal jeg lige forstå dig ret: sidestilles det at kontakte folk for at
> lave en markedsanalyse, ( i mit tilfælde uden slag for øje) pr defination
> med det at lave telesalg?

Hvis det er rent statistisk, tror jeg ikke der er noget problem, men hvis du
f.eks. senere vil sende tilbud til de personer, som ud fra undersøgelsen ser ud
til at være mulige kunder, bliver det nok et problem.
Prøv i jura-gruppen, hvis du vil have reglerne helt på plads.

> Er det korrekt opfattet at alle de som ringer daligt ,for at sælge det ene
> eller andet produkt bryder loven? I så fald vil telemarkedting firmaerne
> være totalt uberettigede.

Der skelnes mellem private og erhvervsdrivende. Sidstnævnte må man gerne
ringe og sælge til. Private må man kun ringe til i ganske særlige tilfælde.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-10-03 21:06

Knud Berggreen wrote:
-SNIP-
> [...]
> samme som at kontakte folk med henblik på salg, og det er
> ulovligt at gøre via telefon, e-mail, SMS, telefax og

Så Gallup og de andre analyse-institutter bryder faktisk loven konsekvent og
gentagne gange ifølge dig, da det (ifølge dig) er det samme som at kontakte
folk med henblik på salg? Det nægter jeg at tro på:

Vi snakker uopfordrede henvendelser. Der er en vis forskel i at ringe og
spørge folk om man må stille dem nogle spørgsmål eller ringe og forsøge at
sælge folk en vare (ved godt nogen varer er undtaget, men dem ser vi lige
bort fra):

Lov om visse forbrugeraftaler, § 2:
§ 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette
personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl,
arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med
henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om
indgåelse af aftale.

Markedsføringsloven, §6a:

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk
person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med henblik på
afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for den
erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en fortegnelse,
som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den
pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i sådant
markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR
er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt sig sådanne
henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere
reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse forbrugeraftaler.

-KLIP-

mvh.

Martin Jørgensen

Fra : AKR

Dato : 03-10-03 23:57

Jeg skrev oprindeligt i indlæget:
> [...]
> egen markedsanalyse, ved at ringe rundt til tilfældige privatpersoner.
>
> Er der i den forbindelse regler som skal overholdes, både juridiske men

Jeg tror mit spørgsmål, henholdt til min markedsanalyses omfang´, ( at jeg
personligt ringer til mellem 200 og 300 privatpersoner), mere drejer sig om
god skik og brug, end jura.

Jeg ønsker naturligvis at overholde begge, men mener ikke jeg vil have
lovgivningsmæssige problemer, (registerloven) da jeg ikke påtænker at
registrere hvem jeg hat talt med.

Jeg mener iøvrigt ikke dørsalgsloven har noget med sagen at gøre, da jeg
ikke i forbindelse med henvendelsen ikke sælger noget. ( eller har mulighed
for at kontakte potentielle kunder, da jeg ikke registrerer hvem jeg har
talt med.)

Det vil derimod være forkert at overtræde "god skik og brug". Det vil ikke
alene være ubehagligt for de som modtager opkald, men også for mig.

\Anders Kondrup

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-10-03 19:03

On Sat, 4 Oct 2003 00:56:48 +0200, "AKR" <akr@person.dk>
wrote:

>Jeg tror mit spørgsmål, henholdt til min markedsanalyses omfang´, ( at jeg
>personligt ringer til mellem 200 og 300 privatpersoner), mere drejer sig om
>god skik og brug, end jura.

I det øjeblik at du som erhvervsdrivende med salg af
produkter eller ydelser kontakter folk pr. telefon er der i
høj grad tale om jura uanset om du kontakter med henblik på
et øjeblikkeligt salg eller et senere salg.

Hvis du absolut skal lave den analyse, så gør det da pr.
brev med et spørgeskema. Husk dog først at checke i CPR om
nogle af dine menre har frabedt sig kontakt.

/Knud

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 05-10-03 19:33

Knud Berggreen wrote:

> [...]
> brev med et spørgeskema. Husk dog først at checke i CPR om
> nogle af dine menre har frabedt sig kontakt.

Så du mener at han bare skal sende et spørgeskema ud til nogle tilfældigt
udvalgte personer fra telefonbogen og checke dem med CPR-reg.?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-10-03 18:59

On Fri, 3 Oct 2003 22:05:40 +0200, "Martin Jorgensen"
<megafedt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gentagne gange ifølge dig, da det (ifølge dig) er det samme som at kontakte
>folk med henblik på salg? Det nægter jeg at tro på:

Nej, for Gallup kontakter netop ikke med henblik på salg, og
selv om det skulle være et firma der bestiller analysen, så
får de aldrig kendskab til hvad navngivne personer har
svaret.
Hvis du som firma selv laver en "analyse" så ved du hvem der
har svaret hvad og kan målrette dit salg direkte til de
positive personer. Derved har du - på sigt - foretaget en
telefonisk forespøgsel med henblik på et - evt. senere -
salg.

> [...]
>sælge folk en vare (ved godt nogen varer er undtaget, men dem ser vi lige

Du må som erhvervsdrivende slet ikke kontakte folk
telefonisk med henblik på salg med mindre de udtyrykkelig
har givet accept.

> [...]
>arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med
>henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om

Bemærk hvad du selv citerer:
>"henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud"
Bemærk at der står "straks eller senere"

> [...]
>afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
>tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Og bemærk at der her er tale om kontakt til såvel provate
som erhvervsdrivende.

> [...]
>henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere
>reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse forbrugeraftaler.

Og dette omhanler al form for direct marketing - alstå også
pr. almindelig post.

/Knud

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 05-10-03 19:35

Knud Berggreen wrote:
> [...]
> positive personer. Derved har du - på sigt - foretaget en
> telefonisk forespøgsel med henblik på et - evt. senere -

Nej, for disse "kunder"/emner bliver aldrig ringet op igen og det er det,
som er forskellen på et decideret /salg/ og en decideret undersøgelse, hvis
du spørger mig. Vil de købe noget, kan de evt. selv henvende sig og så har
man stadigt ikke ringet op "med henblik på salg"...

Hvorfor skriver du derudover "analyse" i anførselstegn? Jeg kan ikke rigtigt
på nogen måder kan se at et telefon-interview skulle kunne forstås som "et
forsøg på salg"...

Pointen er at manden aldrig ringer disse interviewede folk op igen og derfor
er det ikke "et forsøg på salg", men derimod en markedsundersøgelse...

Du skriver jo at med en sådan (citat) "...analyse så ved du hvem der har
svaret hvad og kan målrette dit salg direkte til de positive personer."
Dette er klart et salg og klart /ikke/ et interview.... Denne fremgangsmåde
falder klart ind under formuleringen "med henblik på at opnå salg" og er
derfor klart en overtrædelse af bestemmelsen...

> Du må som erhvervsdrivende slet ikke kontakte folk
> telefonisk med henblik på salg med mindre de udtyrykkelig
> har givet accept.

Det er jo heller ikke det han gør (altså med henblik på salg). Han vil lave
en markedsundersøgelse og gennemføre nogle telefon-interviews uden at sælge
disse folk noget som helst. Det foregår typisk sådan her: "Har du tid og
lyst til at svare på et par spørgsmål? Det tager x minutter"... Ikke noget
med salg, her... Han kunne i teorien gennemføre undersøgelsen og stille
nøjagtigt de samme spørgsmål, uden at fortælle hvor han kommer fra og uden
at det ville ændre noget som helst i samtalen. Dog vil de fleste mennesker
gerne vide hvorfra man ringer...

> Bemærk hvad du selv citerer:
> Bemærk at der står "straks eller senere"

Og? Du opfordrer ham måske til senere at ringe de interviewede personer op
igen og forsøge at sælge dem noget? Jeg kan ikke se din pointe. Jeg er
udmærket klart over at der står "straks eller senere" og et interview er
/ikke/ "med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af
tilbud"... Et salg (eller forsøg på samme), falder derimod ind under
formuleringen og det er dermed en overtrædelse af loven.

> Og bemærk at der her er tale om kontakt til såvel provate
> som erhvervsdrivende.

Her står der "med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre
formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser"... Formålet med et
telefoninterview er ikke at lave et salg på den interviewede, men derimod at
lave en markedsundersøgelse... Dine argurmenter går på at man åbenbart
aldrig må sælge noget bagefter man har gennemført en sådan undersøgelse, da
det er "med henblik på senere at genere salg."

Du skal dog adskille personerne og tænke på at salget ikke sker til de
interviewede, men til almindelige kunder...

> Og dette omhanler al form for direct marketing - alstå også
> pr. almindelig post.

Og? Skulle det ændre noget? Jeg kan stadigt ikke se at et interview skulle
være "med henblik på at opnå salg", hvis man vel at mærke blot gennemfører
et alm. interview...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-10-03 18:32

On Sun, 5 Oct 2003 20:35:06 +0200, "Martin Jorgensen"
<megafedt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>du spørger mig. Vil de købe noget, kan de evt. selv henvende sig og så har
>man stadigt ikke ringet op "med henblik på salg"...

Jeg kan så sige: "Prøv og se om nogen klager til
Forbrugerstyrelsen over din henvendelse"
Hvis ingen gør det, så har du nok ikke noget problem, men
hvis det sker så lov mig at du oplyser her i gruppen om hvad
udfaldet blev af en sådan klage.

EOD
/Knud