Højre styret bil, indregistrering, kørsel
Fra : Walther Fledelius

Dato : 01-10-03 08:18

Hej,

Er der nogen der ved om man kan indregistrere en højre styret bil i
Danmark, og er det noget man gider køre med til dagligt eller er det
p.... farligt?

Tak,
Walther, Risskov

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-10-03 08:21

"Walther Fledelius" <walther_hansen@hotmail.com> wrote in message news:011020030918058023%walther_hansen@hotmail.com...
> Hej,
>
> Er der nogen der ved om man kan indregistrere en højre styret bil i
> Danmark

Jeg så en Vauxhall Vectra forleden på danske plader, så det kan
man åbenbart.

/Jakob

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-10-03 08:34

Hej!

Walther Fledelius wrote:

> Er der nogen der ved om man kan indregistrere en højre styret bil i
> Danmark, og er det noget man gider køre med til dagligt eller er det
> p.... farligt?

Det kan man så vidt jeg ved godt, og man får 20% afgiftsnedsættelse ved at
importere een fra f.eks. England :)

Om den er farlig? Well, overhalinger bliver sværere og ligeledes venstresving.
Derimod bliver højresving en del nemmere :)

Personligt ville jeg ikke have en højrestyret bil - med mindre nogen vil give
mig en do. Aston Martin Vantage

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-10-03 09:03

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Personligt ville jeg ikke have en højrestyret bil - med mindre nogen vil
give
> mig en do. Aston Martin Vantage

Findes vist også venstrestyret.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-10-03 09:05

Hej!

"Uffe Bærentsen" wrote:

> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> give
>
> Findes vist også venstrestyret.

Jepper, men jeg har vist ikke heeelt råd. Og dog, SU'en er vist lige rullet ind

Fra : Walther Fledelius

Dato : 01-10-03 18:21

In article <3F7A8357.ABFB7DBD@tdcadsl.dk>, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

> Hej!

> Det kan man så vidt jeg ved godt, og man får 20% afgiftsnedsættelse ved at
> importere een fra f.eks. England :)

Tak for alle svarene!

Hvor kommer de 20% nedsættelse fra?

Overvejer at hente en Jaguar i UK, koster nul og niks for en gammel
hund, og går den i stykker henter man bare en ny :)

(naturligvis kun som bil nummer 2 til søndagsture).

Tak,
walther

Fra : Mogens K

Dato : 01-10-03 18:40

On Wed, 01 Oct 2003 19:20:35 +0200, Walther Fledelius
<walther_hansen@hotmail.com> wrote:

>Hvor kommer de 20% nedsættelse fra?

En joke

>Overvejer at hente en Jaguar i UK, koster nul og niks

De er billige derovre, men pris og kvalitet hænger sammen.
Køb en amerikansk/europæisk med rattet i den rigtige side istedet -
den er også nemmere at sælge "bagefter" !

Verdens største Jaguarklub: "Jaguar Enthusiasts"
www.jec.org.uk
Der er ret mange annoncer i bladet - jeg har fået det gennem et stykke
tid...

/Mogens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-10-03 18:55

Hej!

Mogens K wrote:

> En joke

Hm, jeg hørte det ovre på værkstedet... Troede da ikke folk lavede sjov med mig,
men det kan da ske. Er du sikker?

Fra : Walther Fledelius

Dato : 01-10-03 19:08

> De er billige derovre, men pris og kvalitet hænger sammen.

Naturligvis :)

> Køb en amerikansk/europæisk med rattet i den rigtige side istedet -
> den er også nemmere at sælge "bagefter" !

Købe den i Tyskland? Eller hvor vil du anbefale?
(hvis den er gammel nok bliver der sikkert ingen "bagefter")

Har du en Jaguar?

Tak,
walther

Fra : Mogens K

Dato : 01-10-03 19:48

On Wed, 01 Oct 2003 20:08:01 +0200, Walther Fledelius
<walther_hansen@hotmail.com> wrote:

>Købe den i Tyskland? Eller hvor vil du anbefale?

Eller i USA - jeg er klar over, at den amerikanske har lidt andre
specs., men alligevel...
Der er også lidt til salg på: www.jaguarclub.dk

>(hvis den er gammel nok bliver der sikkert ingen "bagefter")

Ok...

>Har du en Jaguar?

Jeg er gennem flere år medlem af klubben og kommer regelmæssigt til
møderne. Min kone mener ikke, jeg har alderen til en XJ V12'er endnu.

/Mogens

Fra : Walther Fledelius

Dato : 01-10-03 20:01

> Jeg er gennem flere år medlem af klubben og kommer regelmæssigt til
> møderne. Min kone mener ikke, jeg har alderen til en XJ V12'er endnu.

lol :)

Den slags har desværre en lav WAF (Wife Approval Factor)

Walther
(med tilladelse til at hænge en 45Kg storskærmprojektor i stuen, så jeg
skal nok ikke brokke mig :)

Fra : Mogens K

Dato : 01-10-03 22:11

On Wed, 01 Oct 2003 21:00:58 +0200, Walther Fledelius

>lol :)

Der er ikke noget at grine af :) -> hvem ville ikke gerne liste
omkring i en 318 hk's Daimler Double Six (V12) fra '87...
www.jaguarclub.dk/usr/jaguar/Home.nsf/2bc8e86344544041c125697f0063da0b/b3bbf61f0e38087bc1256bae0056e743?OpenDocument

/Mogens

Fra : Walther Fledelius

Dato : 02-10-03 08:25

In article <fhgmnvk9u213jsdbcb0plgqjq916p7d6gl@4ax.com>, Mogens K
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Der er ikke noget at grine af :) -> hvem ville ikke gerne liste
> omkring i en 318 hk's Daimler Double Six (V12) fra '87...

> [...]

niiice :)

,walther

Fra : Mogens K

Dato : 02-10-03 08:59

On Thu, 02 Oct 2003 09:25:02 +0200, Walther Fledelius
<walther_hansen@hotmail.com> wrote:

>niiice :)

Jep - det er Jaguarklubbens netop afgåede formands bil. Jeg har set
hans garage, som indeholder et batteri af klenodier. Heriblandt en
E-type V12 og en '76 Porsche 911 turbo

/Mogens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-10-03 08:34

"Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
www.jaguarclub.dk/usr/jaguar/Home.nsf/2bc8e86344544041c125697f0063da0b/b3bbf
61f0e38087bc1256bae0056e743?OpenDocument

Hmmmmmmmmmmmmmm
Hvis du nu ikke havde investeret i Alfa, så.....................

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-10-03 08:32

> Jeg er gennem flere år medlem af klubben og kommer regelmæssigt til
> møderne. Min kone mener ikke, jeg har alderen til en XJ V12'er endnu.

E-typen og dig?
Jeg VIL ikke sige noget om alder på dig og alder på E med V12.
Ved godt du skriver XJ og den anden er XK

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mogens K

Dato : 02-10-03 08:57

On Thu, 2 Oct 2003 09:31:51 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leiti@hotmail.com> wrote:

>E-typen og dig?

Nope - jeg kan overhovedet ikke være i en E-type.
Du ved? -> 2 meter i højden

>Jeg VIL ikke sige noget om alder på dig og alder på E med V12.
>Ved godt du skriver XJ og den anden er XK

He, he :)

>Hmmmmmmmmmmmmmm
>Hvis du nu ikke havde investeret i Alfa, så.....................

Så hvad? - jeg ér jo ikke gammel nok til XJ'eren. Så er Alfa'en da en
fin erstatning indtil da

/Mogens

Fra : Tom

Dato : 01-10-03 10:18

> Er der nogen der ved om man kan indregistrere en højre styret bil i
> Danmark, og er det noget man gider køre med til dagligt eller er det
> p.... farligt?

Er der tale om en RS500
Selvfølgelig kan den indregistreres i danmark.

Du kan jo hvis du keder dig altid flytte rattet tilbage i den rigtige side.
Husk at der måske skal monteres blinklys på siden af bilen hvis den ikke har
det i forvejen.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-10-03 10:49

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
side.
> Husk at der måske skal monteres blinklys på siden af bilen hvis den ikke

Tom dog!
Der er jo ikke plads til styretøj i den rigtige side af en RS500.
Det er jo derfor den ikke findes i en venstrestyret udgave.
Ovenstående er læst i bogen 'RS the faster Fords', som er en udmærket
gennemgang af RS'ere + Cossier.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Tom

Dato : 01-10-03 15:09

> Tom dog!
> Der er jo ikke plads til styretøj i den rigtige side af en RS500.

Kan du så forklare mig dette?
http://www.classicdriver.com/uk/find/4100_results.asp?&dealerid=1847&lCarID=
1684917

Måske billederne er spejlvendte?

> Det er jo derfor den ikke findes i en venstrestyret udgave.

En RS-500 er næsten som en std cossie bare med forstærkninger diverse steder
og at vognen er sat op til ræs. En af de ting der er forstærket er
topstykket og krumtappen i en RS-500.

> Ovenstående er læst i bogen 'RS the faster Fords', som er en udmærket
> gennemgang af RS'ere + Cossier.

Jeg mener faktisk jeg har bogen stående i min Ford samling
Men bogen fortæller intet om hvad der er muligt at ombygge.

--
Tom

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-10-03 18:39

> En RS-500 er næsten som en std cossie bare med forstærkninger diverse
> steder og at vognen er sat op til ræs. En af de ting der er
> forstærket er topstykket og krumtappen i en RS-500.

Okay.. det var jeg så ikke helt klar over. Turbo, 8 dysses insprøjtning,
motorstyring mv.... er det blot mindre uvæsentlige detaljer? ;)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Tom

Dato : 01-10-03 19:10

> Okay.. det var jeg så ikke helt klar over. Turbo, 8 dysses insprøjtning,
> motorstyring mv.... er det blot mindre uvæsentlige detaljer? ;)

I mine øjne ikke uvæsntlig men heller ikke store forskelle i forhold til std
cossien.

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-10-03 20:08

> I mine øjne ikke uvæsntlig men heller ikke store forskelle i forhold
> til std cossien.

Hmm... okay.

Tom, vil du sende mig en mail - jeg kan ikke komme igennem til din.

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-10-03 18:37

> Er der tale om en RS500 Selvfølgelig kan den indregistreres i
danmark.
> Du kan jo hvis du keder dig altid flytte rattet tilbage i den rigtige
> side.

Hvis du ombygger en RS500 bør du ikke eje den!!

> Husk at der måske skal monteres blinklys på siden af bilen hvis
> den ikke har det i forvejen.

Det har den ;)

Fra : Tom

Dato : 01-10-03 19:21

> Hvis du ombygger en RS500 bør du ikke eje den!!

pjat flere af de RS-500 som kørte i 87' var LHD, jeg sidder lige og glor i
en af bøgerne fra dengang og føreren sidder i den rigtige side på langt de
fleste af billederne.

(eggenberger RS-500)
Klaus Ludvig
Steve Soper
Andy Rouse

var nogle af dem som kørte med venstre styrede RS-500

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-10-03 08:27

> [...]
> Steve Soper
> Andy Rouse
>
> var nogle af dem som kørte med venstre styrede RS-500

Der findes ikke nogen venstrestyret fabriksbygget RS 500.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Tom

Dato : 02-10-03 22:36

> Der findes ikke nogen venstrestyret fabriksbygget RS 500.

Det har jeg heller ikke påstået, læs tilbage og du vil se at det hele
startede med at jeg taler om at ombygge en RS-500 til LHD.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-10-03 09:01

> [...]
> en af bøgerne fra dengang og føreren sidder i den rigtige side på langt de

Hvis du har bogen 'RS the faster Fords', så slå op på side 164-5.
Der kan du se omtalte biler.
Der er ikke tale om RS500, men om 'standard' Cosworth.
Det ses meget nemt, bilen mangler den nederste bagspoiler.

> Klaus Ludvig
> Steve Soper
> Andy Rouse
>
> var nogle af dem som kørte med venstre styrede RS-500

Som sagt, der findes ikke v-styrede RS500, kun look-a-like.

Af sjove detaljer fra RS500, kan nævnes at den automatiske antenne kørte ned
når, bagklappen blev åbnet
Dette for ikke at knække den på den lille spoiler forneden på bagklappen.

Der står også noget om at blokken er forstærket i en RS500............
Ja, selve blokken, ikke plejlstænger og krumtap, men blokken it self.

Nå, jeg vil lige bladre lidt videre

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Tom

Dato : 02-10-03 22:40

> Som sagt, der findes ikke v-styrede RS500, kun look-a-like.

Jo der findes RS-500 som er ombygget til LHD.
Min reference er "FORD Touring car racing" bogen hvor det er så tydelig
beskrevet og dokumenteret.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-10-03 10:41

Walther Fledelius wrote:
> Hej,
>
> Er der nogen der ved om man kan indregistrere en højre styret bil i
> Danmark,

Sagtens! Så en i lørdags kl.1745. Gadefejebiler er også højrestyret.
Bilen skal blot være udstyret med 2 sidespejle,ligesom en
gulpladebil.

> og er det noget man gider køre med til dagligt eller er det
> p.... farligt?

Det skal være en speciel bil for jeg gad. Derunder hører prisen også.

mvh
Henning

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 01-10-03 12:44

> [...]
>
> Er der nogen der ved om man kan indregistrere en højre styret bil i
> Danmark, og er det noget man gider køre med til dagligt eller er det

Jeg har en højrestyret Ford Sierra på danske plader så det kan man godt

Jeg tror ikke det er farligere end så meget andet, men der er et par ting
som er sværere, nogle gange umulige, at gøre:
* Venstresving, hvis der holder en kø af biler foran som også skal til
venstre.
* Overhale en mejetæsker på landevej

På motorvej er der ingen problemer overhovedet og ovenstående to situationer
er vi ikke ude for særligt mange gange om måneden.

En lille fordel er udstigning fra bil til fortov, hvis man parkerer i højre
side af vejen.

Vores anden bil er venstrestyret og vi har ingen problemer med at omstille
os i mellem de to biler (eneste forskel er jo også gearstangen).

Held og lykke med projektet!

--
Christian
Fjern dyret med den lange hals fra min email ...

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-10-03 18:42

> Jeg har en højrestyret Ford Sierra på danske plader så det kan man
> godt

Hvilken Sierra er det (motor, model)?

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 01-10-03 21:32