Hvad må der gøres
Fra : Børge Højlund Jense~

Dato : 01-10-03 06:33

Der bliver holdt mange, rigtig mange gudstjenester her i landet, men kun få
der ikke kender Jesus som deres frelser.
Der bliver annonceret i diverse blade , ugeaviser også videre, men drukner
det i støj for der kommer jo ikke ret mange kirkefremmede, hvad må vi gøre
for at nå ikke kristne med evangeliet om Jesus Kristus.

--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-10-03 15:18

" Børge Højlund Jensen" <b-h-j@"fjern"oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det i støj for der kommer jo ikke ret mange kirkefremmede, hvad må vi gøre
> for at nå ikke kristne med evangeliet om Jesus Kristus.

Start i det nære, ved at være den gode næste,
ved at vise oprigtig omvendelse.

Mvh.Bodil.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-10-03 23:33

> [...]

> det i støj for der kommer jo ikke ret mange kirkefremmede, hvad må vi gøre
> for at nå ikke kristne med evangeliet om Jesus Kristus.

Jeg tror ikke, at flere møder og gudstjenester med en bedre annoncering
lokker kirkefremmede/anderledes troende/ikke troende til sådan uden videre.
For at 'nå dem med evangeliet', som du skriver, tror jeg, det er vigtigt at
vi begynder med at kunne li dem - ikke som missionsobjekter, men som
mennesker.
For hvis vi ikke kan overkomme at være sammen med dem og dele det her liv
med dem, hvordan skal vi så få dem til at tro, vi har lyst til at dele
evigheden med dem.
Sådan et venskab kan måske på sigt føre til, at vi kan tage vores ven med,
når vi er sammen med vores menighed... men det kræver tid, tålmodighed og
forbøn.

Da jeg gik i gymnasiet og havde min kalender fyldt med alskens kristne
aktiviteter, havde jeg stort set ingen kontakt med og slet ingen venskaber
med mine kirkefremmede/anderledes troende/ikke troende klassekammerater.
Måske skulle jeg have prioriteret min tid lidt anderledes...

Venlig hilsen Dikte

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-10-03 01:27

" Børge Højlund Jensen" <b-h-j@"fjern"oncable.dk> wrote in message
> [...]

> det i støj for der kommer jo ikke ret mange kirkefremmede, hvad må vi gøre
> for at nå ikke kristne med evangeliet om Jesus Kristus.

Kunne det tenkast at at gudstenestene er "gått ut på dato", både i form og
innhold?
Eg meiner at mennesker må vera litt spesielle om dei søker byggninger der
det blir kravd at besøkande skal oppføra seg som underkasta innunder
guddommen, for så å lytta til ein "prest" som roper "heia gud" og fortel at
alle frammøtte er reservert plass i helvetet med kvart sitt brendande
svovelbad.

Slik framferd var mulig den gong alle blei tvungne til kyrkjebesøk, men
slikt fungerer ikkje nå til dags. Pensjoner alle prester som lever 200 år i
fortida, og erstatta dei med nye som skjønner at mennesker nå for tida
tenker sjølv, og dei er like godt utdanna som prestane før. Krev framfor alt
at prestane skal visa medmenneska respekt.

HM

Fra : Niels Peter

Dato : 02-10-03 05:21

Harald Mossige wrote:

> [...]
> innunder guddommen, for så å lytta til ein "prest" som roper "heia
> gud" og fortel at alle frammøtte er reservert plass i helvetet med

Nu ved jeg af gode grunde ikke, hvordan det går for sig i norske kirker,
men her til lands bliver det svært at opdrive kirker, der passer til
ovennævnte beskrivelse.
Måske er det dem, der ikke kommer i kirken, som netop derfor er bagud i
tid med deres opfattelse af, hvad den står for?

Niels Peter

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-10-03 16:34

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> [...]

> Måske er det dem, der ikke kommer i kirken, som netop derfor er bagud i
> tid med deres opfattelse af, hvad den står for?

Lat oss først erkjenna at mellommenneskelig komunikasjon består av bare 15%
ord, eller tale.

Kyrkjebygga er like i Norge og Danmark.

"Arkitektekturen" i kyrkjebygga viser tydelig tankane om det "kristne
hirakiet".

Alle rituelle handlinger i gudstenestene avspeiler det "kristne hirakiet"

Eg kjenner prestane (nåtida) sine preikener frå preikestolen "bare" frå
radio og fjærnsyn, og forutsetter at det er "fråsilt" ekstreme utslag, men
eg lytter ofte; det interesserer meg.

Det er bevisst at eg bruker "grufset" språk når eg uttaler meg, men det
betyr ikkje at meininga er feil. Eg oppfatter at du er for feig til å gå inn
i esensen av det eg seier.

HM

Fra : Niels Peter

Dato : 02-10-03 16:49