Bagesten?
Fra : Henrik Andersen

Dato : 01-10-03 05:04

Hej nyhedsgruppe

Er der nogle her, der har erfaringer med bagning af brød med og uden en
bagesten som f.eks. Il Forno? Nogle mener, at det gør brødet meget bedre,
mens andre tilsyneladende ikke mener, at det gør nogen forskel. Hvad er
jeres erfaringer?

På forhånd tak for svaret!

Fra : Brian Møller

Dato : 01-10-03 07:36

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bagesten som f.eks. Il Forno? Nogle mener, at det gør brødet meget bedre,
> mens andre tilsyneladende ikke mener, at det gør nogen forskel. Hvad er

Jeg har en Il Forno sten som jeg og kæresten har forsøgt en del ting med og
jeg vil da sige at brødene ikke bliver ekstremt bedre i forhold til ikke at
bruge en bagesten; men jeg mene at det lige giver lidt ekstra og især hvad
angår brød som Filone og Ciabatta (både boller og decideret franskbrød).

Men jeg er dog mest tilfreds med den bagesten når jeg skal have en pizza.
Jeg vil gerne bruge det ekstra tid det tager for at varme ovnen op osv. osv.
osv. Jeg køber ikke købepizza mere efter jeg har fået den sten. Det bliver
jeg for skuffet til.

Mvh

Brian

Fra : Jesper

Dato : 01-10-03 08:23

Jeg kan ikke udtale mig om resultatet af brød fra den bagesten jeg har købe
da jeg ikke har prøvet at bage sådanne endnu, men mht til pizza kan jeg kun
gve Brian ret : pizzaer bliver super lækre med en bagesten, og den tid man
skal bruge på at varme stenen op sparer man alligevel næsten da pizzaerne
kun skal have omkring 10 min i ovnen.

Mvh.
Jesper

Fra : Henrik Andersen

Dato : 01-10-03 08:54

Sjovt at I begge nævner netop pizzaer. Forbrugerstyrelsen har også prøvet
bagesten til pizzaer og de kom til den modsatte konklusion: Pizzaer bliver
bedre uden bagesten end med.

Se mere her:

http://www.fs.dk/pdf/rr/97/rr970822.pdf

Har I nogle kommentarer til Forbrugerstyrelsens artikel?

Med venlig hilsen Henrik Andersen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 01-10-03 10:02

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Se mere her:
>
> http://www.fs.dk/pdf/rr/97/rr970822.pdf
>
> Har I nogle kommentarer til Forbrugerstyrelsens artikel?

Tja, de kunne tilsyneladende ikke finde ud af det, og brugte derfor
bagepapir på bagestenen. Det giver nok ikke stenen reel mulighed for at
vise hvad den kan.

Men energiforbruget er interessant.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Brian Møller

Dato : 01-10-03 10:08

> [...]
> Se mere her:
> http://www.fs.dk/pdf/rr/97/rr970822.pdf
> Har I nogle kommentarer til Forbrugerstyrelsens artikel?

jeg vil sige at jeg har ikke haft de problemer med at få skubbet pizza'en af
den spatel som fulgte med og det er heller ikke meningen af man skal bruges
bagepapir på en pizzasten. Jeg mener det står i den lille vejledning til Il
Forno bagestenen. Det hæmmer dens effektivitet.

Jeg vil dog sige at det nok ville have været smartest hvis der var blevet
produceret en mere prof. spatel i metal eller lign. som jeg har set mere
eller mindre alle pizzaria'er bruger, da den har en hel glat overflad uden
nogen form for modstand. Den træspatel der blev leveret med min Il Forno
sten var en træ-spatel lavet i krydsfiner eller lign. materiale og det kan
kun være ujænt. Især hvis man har spildt på den og så skal vaske den. Så
"rejser hårene" sig i træspatlen og så bliver den lidt mere ujævn (sandpapir
kan sikkert hjælpe; men.....).

Jeg vil give FS ret i at det tager en del mere tid at få ovnen op på de 250
grader, hvor jeg bager min pizza. Men til gengæld er jeg også mere tilfreds
med resultatet ved brug af pizzasten end uden brug af stenen.

De 9 minutter som FS angiver at pizza'en skulle have mener jeg er ca. 2 - 3
minutter mere end jeg giver min pizza; men jeg så også en bund der er ret
tynd. Den opskrift der er i hæftet til Il Forno stenen har jeg prøvet både
at dele i de anbefalede 3 pizza'er; men også 4 og jeg vil sige at jeg var
mest tilfreds med resultatet hvis selv skulle vælge de 3 pizza'er; men jeg
er desværre ikke alene i husholdningen her og min kæreste vil sige 4.

Opskriften fra Il Forno stenen:
3 dl vand
10 gram gær
500 gram mel
2 spsk olie
10 gram salt.

Skal hæve 1 time til det dobbelte og så deles i 3 (evt. 4). Hvile i 15 min.
Rul dejen ud til den størrelse som passer med stenen eller spatlen.
Så de 250 gram dej, som FS bruger, passer meget godt med ovenstående.

Men det er et spørgsmål om holdninger alt sammen og jeg er mere end tilfreds
med min pizzasten.

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 10:18

On Wed, 1 Oct 2003 11:07:52 +0200, "Brian Møller" <news@moellernet.dk>
wrote:

> [...]
>bagepapir på en pizzasten. Jeg mener det står i den lille vejledning til Il
>Forno bagestenen. Det hæmmer dens effektivitet.

FS må have spist for meget gær!
Har man først fået fyret op for ovenen til max (i mit tilfælde 275
grader) har jeg i hvert fald ikke nogle problemer med den medfølgende
træ-spade.
De første par gange var resultatet måske ikke det kønneste, men når
man lige får lært at håndtere pizza og spatel ordentligt føler man sig
næsten som pizza-pusheren nede på hjørnet.

>Jeg vil give FS ret i at det tager en del mere tid at få ovnen op på de 250
>grader, hvor jeg bager min pizza. Men til gengæld er jeg også mere tilfreds
>med resultatet ved brug af pizzasten end uden brug af stenen.

Ditto.
Nu har jeg aldrig prøvet at tage tid, men jeg vil mene, at det tager
max. 5 minutter længere med bagestenen i.
Hvordan de kan påstå at ovnen skal bruge knap tre kvarter på
opvarmning er uden for min fatteevne...

>De 9 minutter som FS angiver at pizza'en skulle have mener jeg er ca. 2 - 3
>minutter mere end jeg giver min pizza; men jeg så også en bund der er ret
>tynd.

Det passer for mig med 8-10 minutter (men det er så også med en
"standard-størrelse" bund)

> [...]
>mest tilfreds med resultatet hvis selv skulle vælge de 3 pizza'er; men jeg
>er desværre ikke alene i husholdningen her og min kæreste vil sige 4.

Jeg deler også min i 3, og det giver en rigtig god størrelse pizza.
Man kan også vælge udelukkende at bruge durum-mel - jeg syntes, det
giver en bedre struktur og smag.

>Men det er et spørgsmål om holdninger alt sammen og jeg er mere end tilfreds
>med min pizzasten.

Det har også været nogle af de bedre (og sjovere) penge på
køkken-hardware, jeg har givet ud.

--
Niels

Fra : Lene

Dato : 01-10-03 17:31

> [...]
>
> Se mere her:
>
> http://www.fs.dk/pdf/rr/97/rr970822.pdf
>
> Har I nogle kommentarer til Forbrugerstyrelsens artikel?

Hej
Ja, jeg har en kommentar. Den, der har lavet testen, er ikke nogen genial
pizzabager. Vedkommende skulle ifølge testen bruge mange eksperimenter for
at finde ud af, at ovnen skulle være varm, før pizzaen sættes ind - ikke
ligefrem noget, der giver en tillid til, at han ved, hvad han har med at
gøre. Desuden er dej-, ost- og tomatsovsmængden ret stor, hvilket gør det
mere besværlig at få pizzaen til at slippe pizzaspaden. Testen afslører
heller ikke ved hvilken temperatur bagningen foregik.
Laver man en "rigtig" tynd pizza uden alt for megen fyld (og sådan skal en
pizza jo være) er en pizzabagesten simpelthen uundværlig.
Mvh
Casper

Fra : Marianne

Dato : 01-10-03 10:36

> [...]
> bagesten som f.eks. Il Forno? Nogle mener, at det gør brødet meget bedre,
> mens andre tilsyneladende ikke mener, at det gør nogen forskel. Hvad er

Ikke den store forskel for mit vedkommende. Hverken for brød eller pizza.
Du er velkommen til at overtage min bagesten, hvis du skulle få lyst til at
prøve selv (bor i Kbh)

mvh
Marianne

Fra : Henrik Andersen

Dato : 01-10-03 11:22

Lyder interessant!
Jeg har sendt dig en privat mail. Har du modtaget den?

Med venlig hilsen

Henrik Andersen

Fra : Jokum

Dato : 01-10-03 22:20

Jeg ville meget gerne have en bagesten, men har desværre en mini ovn, så der
fndes ingen der passer.

Desuden er jeg lidt bange for om den (ideline) ovn kan holde til den varme.

Fra : Henrik Andersen

Dato : 03-10-03 11:54

Så har jeg fået anskaffet mig en Il Forno bagesten! Men der fulgte ikke
nogen brugsanvisning med. Er der nogle Il Forno ejere (med brugsanvisning),
der gider referere, hvad der står i den?

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 10:03

On Fri, 3 Oct 2003 12:54:09 +0200, "Henrik Andersen"
> [...]

>nogen brugsanvisning med. Er der nogle Il Forno ejere (med brugsanvisning),
>der gider referere, hvad der står i den?

Du kan faktisk finde alt det information, som står på den A4 side, som
følger med her:

http://www.bagestenen.dk/

God fornøjelse.

--